V60 PIH - De inruilwaarde en de bijtelling

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Superfunky
5th Gear member

Samura schreef:
Superfunky schreef:
Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)
Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!
Staat dan nog voor 7,5k in de boeken (10% restwaarde na afschrijving), dus als de handel dat er nou voor geeft, dan hoef ik tenminste geen boekwinst te nemen wanneer hij naar privé gaat (en anders nog maar een jaartje met registratie rijden).
Als je een auto van de zaak naar prive breng dan geldt de economische waarde en niet de boekwaarde.
En daarom zeg ik dus: hoe lager die waarde, hoe liever ik het heb. Wel goed lezen he :) !!
Samura
1st Gear member

Superfunky schreef:
En daarom zeg ik dus: hoe lager die waarde, hoe liever ik het heb. Wel goed lezen he :) !!
:twisted: :twisted:
Autozoeker
5th Gear member

ferretje schreef:@Autozoeker: Prima van uit de optimistische blik.....de bijtelling valt weg tegen de werkelijke kosten dus geen bijtelling.

Pessimistisch geredeneerd, geen kostenaftrek voor wat het de zakelijke kilometers betreft. Immers je kosten vallen helemaal weg tegen de bijtelling dus ook de kosten die worden opgeroepen door de zakelijke kilometers.

Dus toch naar prive die auto en dan kilometers schrijven.... heb je nog een beetje aftrek. (overigens is dat nog niet zo eenvoudig, vrees ik....)

En over de houderschapsbelasting, naar verluid broedt men op een nieuw systeem, en dat zou best eens kunnen samenhangen met de CO2 uitstoot. Met een lage formele uitstoot van 48 gram CO2 kan dan de belasting best nog wel eens meevallen.....
Ik ben optimistisch ;-) Mijn grootste kostenpost voor de auto is de afschrijving vandaar. Maar wie weet hoe het fiscale landschap over 5 jaar uit ziet. Misschien heb je tegen die tijd weer een volvo met weinig/geen bijtelling. Dat bekijken we dan wel weer. Voorlopig maak ik me niet druk om regelingen over 5 jaar.
Exit
2nd Gear member

Jongens, vergeet ook niet dat een eigen bijdrage je bijtelling naar jou als persoon weliswaar verlaagt, maar het ondernemersresultaat weer omhoog brengt..... En dus moet er dan alsnog belasting betaald worden (linksom.... rechtsom....)

In het geval kan dit wel interessant zijn, om een eigen bijdrage te btealen die nwt zo hog is als je bijtelling zou zijn, om vervolgens dit hele bedrag weer vanuit de BV als dividend aan je zelf uit te keren tegen 40% belast ipv 52% maar goed dit laatste is nu ivm de PiH even niet relevant want toch al geen bijtelling)
kissyfur
3rd Gear member

Samura schreef:@kissyfur
Wat je schets is fout (zie even mijn eerder uitleg)
Voor ondernemers die niet in de loonheffing vallen ( ZZP/eenmanszaak/VOF..)
Geldt andere regels die heb ik in mijn eerder posten uitgelegd.
Mag ik je dan vragen specifiek die voor ZZP/eenmanszaak/VOF nog eens op een rijtje te zetten? No offence, maar taal en overzicht is niet je beste kant als ik het zo lees en ik kan uit je posts en al je getallen niet wijs worden wat je nu bedoeld.

As far as I know.. heb je ook als ZZPer gewoon 0% bijtelling, of 20% of 25% of of.. maar niet gewoon de werkelijke kosten. De werkelijke kosten heb je wel bij een motor van de zaak.
Autozoeker
5th Gear member

Je heb een bijtelling zelfde cat als 'normaal'. Stel we hebben het over een auto in de 25% cat. en je schrijft hem in 5 jaar af.

Alleen bij eenmanszaak/vof heb je ook een prive bij telling (Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten).

Je autokosten zijn bijv.
- afschrijving
- brandstof
- verzekeringen
...

je bijtelling is 25% van cat prijs.

In de eerste 5 jaar (als je nog aan het afschrijven bent) zijn de aftrekbare kosten:
totale auto kosten - bij telling = resultaat voer je op als auto kosten

Omdat je in de eerste jaren afschrijving heb, "streept" de bijtelling zichzelf vaak weg tegen de afschrijving. Maw, je voert in dit geval alle auto kosten op minus de 25%. De 25% valt een beetje weg tegen de 20% afschrijving.

Na 5 jaar heb je geen afschrijving meer. Je auto kosten zullen het afschrijf component niet bevatten. Je moet dan max bedrag auto kosten pakken. Deze zal in beginsel vaak lager zijn dan je bijtelling. Maw, je betaalt vanaf dan je auto kosten vanuit prive (omdat je de auto kosten niet meer mag aftrekken)

De bij telling is dus verwerkt in de post auto kosten.
Link met rekenvoorbeelden van de belastingdienst

PS: had niet gedacht dat mijn opmerking zoveel discussie zou losmaken
kissyfur
3rd Gear member

Je redeneert t wat apart met 'wegstrepen' maar dat hele eerste stuk ben ik met je eens en komt op hetzelfde neer als wat ik zeg.

De situatie waarin de autokosten lager zijn dan de 'vergoeding/aftrek/bijdrage voor privegebruik' en je dus enkel de werkelijke autokosten als 'bijtelling' hebt is echter nieuw voor me, waarvoor dank. Ik denk overigens dat je wat verwarring hebt geschept door te zeggen dat wanneer de auto afgeschreven is er geen bijtelling meer is. Het hangt namelijk niet van het afschrijven af maar van de kosten. Als je nu een gebruikte auto koopt voor 20K en de nieuwaarde is 50K dan kan die vlieger ook al opgaan natuurlijk, ook al heb je nog afschrijving.
RichieB
6th Gear member

Let wel op dat je niet afschrijft naar 0. Gangbaar is 90% afschrijven in 5 jaar. Daarna een paar procent per jaar.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
OGA244
8th Gear member

Volgens mij houdt het op met 90% over 4,5 jaar (20% p/jr) en blijft er dan tot in lengte van jaren 10% staan
RichieB
6th Gear member

Dat zou best kunnen.. ik heb nog geen auto langer dan 5 jaar gehad. :D
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Samura
1st Gear member

kissyfur schreef: As far as I know.. heb je ook als ZZPer gewoon 0% bijtelling, of 20% of 25% of of.. maar niet gewoon de werkelijke kosten. De werkelijke kosten heb je wel bij een motor van de zaak.
Ik ben niet sterk in taal maar wel strek qua kennis :D

Oke ik zal nog een keer proberen om uit te leggen:

Een werknemer die een auto van de zaak krijgt moet de werkgever een bijtelling toepassen en belasting inhouden en afdragen aan de belastingdienst.
De bijtelling wordt geteld op zijn brutoloon en wordt loonbelasting ingehouden op de totaal bedrag, dus dat loopt allemaal via zijn loonstrook.
Alle kosten van de auto betaald de werkgever en wordt als kosten van de zaak dus gewoon aftrekbaar.
Betaald de werknemer een eigen bijdrage voor de auto dan mag de bijtelling met die eigen bijdrage verminderd worden.

Bij BV staat de DGA op de loonlijst en daarom is de DGA ook gezien wordt als een gewone werknemer en dan geldt de regels hierboven.

Een ZZP die staat nergens op loonlijst die heeft als ware en eigen bedrijf en zijn loon is zijn winst, dus hij heeft geen loonbelastingnummer en hij maakt geen loonbelasting aangifte.
In dat geval de bijtelling wordt op zijn winst geteld en hij mag alle kosten van de auto aftrekken ( dus de winst wordt als volgt berekend: Gewoon winst van zijn werkzaamheden-/- kosten van de auto+/+ bijtelling) deze winst mag hij in zijn aangifte inkomstenbelasting aan het einde van het jaar aangeven.
Als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten van de auto mag een ZPP voor kiezen om de kosten van de auto niet van zij winst aftrekken en ook de bijtelling niet op te tellen ( dat komt op neer dat de totaal kosten van de auto prive betaalt en dan heeft hij ook geen bijtelling).

Ik hoop dat dit duidelijk is en overzichtelijk :wink:
kissyfur
3rd Gear member

RichieB schreef:Let wel op dat je niet afschrijft naar 0. Gangbaar is 90% afschrijven in 5 jaar. Daarna een paar procent per jaar.
Ja I know, thnx
ferretje
4th Gear member

OGA244 schreef:Volgens mij houdt het op met 90% over 4,5 jaar (20% p/jr) en blijft er dan tot in lengte van jaren 10% staan
Hoeft niet per se, als er sprake is van voortgezet gebruik en daardoor een daling van de restwaarde kun je doorgaan met afschrijven over de restwaarde (hoe weinig dat ook is).

Let wel ff op. Als je nu gebruik maakt van de MIA en KIA, en ik veronderstel die termen inmiddels welbekend bij de PIH-kopers, dan heb je een desinvesteringstermijn van 5 jaar. Dat betekent dat je bij verkoop (of overbrenging naar privé) binnen 5 jaar je over de op dat moment geldende waarde de MIA en KIA moet terugnemen. Dat is ook een probleem voor de leasemaatschappijen. Als je de auto na 4 jaar en 11 maanden verkoopt voor 20k moet je over dat bedrag de KIA en MIA terugnemen. Verkoop je hem na 5 jaar en 1 dag niet. Toch zetten de leasemaatschappijen die auto's op contracten van minder dan 5 jaar. Die extra kosten zitten natuurlijk gewoon in de leaseprijs.
In mijn optiek is zelf kopen en financieren (financial lease o.i.d.) en minimaal 5 jaar rijden veel voordeliger dan operational lease.....voor 4 jaar.....

Maar ja, iedere situatie staat op zich.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
ferretje
4th Gear member

Samura schreef: Een ZZP die staat nergens op loonlijst die heeft als ware en eigen bedrijf en zijn loon is zijn winst, dus hij heeft geen loonbelastingnummer en hij maakt geen loonbelasting aangifte.
In dat geval de bijtelling wordt op zijn winst geteld en hij mag alle kosten van de auto aftrekken ( dus de winst wordt als volgt berekend: Gewoon winst van zijn werkzaamheden-/- kosten van de auto+/+ bijtelling) deze winst mag hij in zijn aangifte inkomstenbelasting aan het einde van het jaar aangeven.
Als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten van de auto mag een ZPP voor kiezen om de kosten van de auto niet van zij winst aftrekken en ook de bijtelling niet op te tellen ( dat komt op neer dat de totaal kosten van de auto prive betaalt en dan heeft hij ook geen bijtelling).

Ik hoop dat dit duidelijk is en overzichtelijk :wink:
Ik heb een zin hieruit vet gemaakt, maar dit is nou net wat er niet gebeurt:
Als de werkelijke kosten 10.000 euro zijn en de bijtelling 15.000 euro (o.b.v. 25% van de catalogusprijs van stel 60.000) dan mag de bijtelling beperkt blijven tot de werkelijke kosten van 10.000 euro i.p.v. 15.000 euro. Je trekt dus alle kosten af en geeft een beperkte bijtelling op. Je hebt niet de optie om de kosten niet af te trekken en geen bijtelling te plegen. De einduitkomst leidt getalsmatig tot dezelfde winst, maar dit is zoals het formeel moet gaan, meer smaken zijn er niet.....

Uiteindelijk realiseer je dan geen aftrek, ook niet voor je zakelijke kilometers.
ferretje
4th Gear member

By the way, ik heb voor een van mijn klanten nog een interessante discussie met een belastinginspecteur lopen over de vraag of je een deel van je rentekosten moet toerekenen aan de auto en zo ja, hoe.......

Als het antwoord ja is wordt in dat geval de bijtelling hoger, zo nee, dan niet......
gvs
1st Gear member

ferretje schreef:
OGA244 schreef:Volgens mij houdt het op met 90% over 4,5 jaar (20% p/jr) en blijft er dan tot in lengte van jaren 10% staan
Hoeft niet per se, als er sprake is van voortgezet gebruik en daardoor een daling van de restwaarde kun je doorgaan met afschrijven over de restwaarde (hoe weinig dat ook is).

Let wel ff op. Als je nu gebruik maakt van de MIA en KIA, en ik veronderstel die termen inmiddels welbekend bij de PIH-kopers, dan heb je een desinvesteringstermijn van 5 jaar. Dat betekent dat je bij verkoop (of overbrenging naar privé) binnen 5 jaar je over de op dat moment geldende waarde de MIA en KIA moet terugnemen. Dat is ook een probleem voor de leasemaatschappijen. Als je de auto na 4 jaar en 11 maanden verkoopt voor 20k moet je over dat bedrag de KIA en MIA terugnemen. Verkoop je hem na 5 jaar en 1 dag niet. Toch zetten de leasemaatschappijen die auto's op contracten van minder dan 5 jaar. Die extra kosten zitten natuurlijk gewoon in de leaseprijs.
In mijn optiek is zelf kopen en financieren (financial lease o.i.d.) en minimaal 5 jaar rijden veel voordeliger dan operational lease.....voor 4 jaar.....

Maar ja, iedere situatie staat op zich.....
Inzake MIA en KIA terugbetaling geldt overigens dat bij investering in december 2013 de herzieningstermijn tot en met het kalenderjaar 2017 loopt. Bij desinvestering in januari 2018 is geen sprake meer van desinvestering binnen 5 jaar na het jaar van investeren, hoewel de auto dan formeel nog maar 4 jaar en 2 maanden oud is...
ferretje
4th Gear member

@gvs dank voor deze zinvolle aanvulling.....

Als je er overigens van uit gaat dat voor de fiscale wetgeving het tekenen van de voorinschrijving het aangaan van de investeringsverplichting is en de meesten in 2012 een dergelijke overeenkomst getekend hebben loopt de termijn zelfs al 31 december 2016 af.....
NielsPHEV
7th Gear member

ferretje schreef:By the way, ik heb voor een van mijn klanten nog een interessante discussie met een belastinginspecteur lopen over de vraag of je een deel van je rentekosten moet toerekenen aan de auto en zo ja, hoe.......

Als het antwoord ja is wordt in dat geval de bijtelling hoger, zo nee, dan niet......
hu bijtelling gaat toch gewoon over de consumenten verkoop prijs / catalogus prijs incl BTW en BPM van de auto in NL ?
Autozoeker
5th Gear member

ferretje schreef:@gvs dank voor deze zinvolle aanvulling.....

Als je er overigens van uit gaat dat voor de fiscale wetgeving het tekenen van de voorinschrijving het aangaan van de investeringsverplichting is en de meesten in 2012 een dergelijke overeenkomst getekend hebben loopt de termijn zelfs al 31 december 2016 af.....
Check ff in mijn agenda zetten, 1-1-2017 nieuwe auto uitzoeken ;-)
In mijn geval heb ik de koop overeenkomst al in 2012 ondertekend.
ferretje
4th Gear member

@autozoeker:

Groupbuy? :thumbleft:
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”