kissyfur schreef:
As far as I know.. heb je ook als ZZPer gewoon 0% bijtelling, of 20% of 25% of of.. maar niet gewoon de werkelijke kosten. De werkelijke kosten heb je wel bij een motor van de zaak.
Ik ben niet sterk in taal maar wel strek qua kennis
Oke ik zal nog een keer proberen om uit te leggen:
Een werknemer die een auto van de zaak krijgt moet de werkgever een bijtelling toepassen en belasting inhouden en afdragen aan de belastingdienst.
De bijtelling wordt geteld op zijn brutoloon en wordt loonbelasting ingehouden op de totaal bedrag, dus dat loopt allemaal via zijn loonstrook.
Alle kosten van de auto betaald de werkgever en wordt als kosten van de zaak dus gewoon aftrekbaar.
Betaald de werknemer een eigen bijdrage voor de auto dan mag de bijtelling met die eigen bijdrage verminderd worden.
Bij BV staat de DGA op de loonlijst en daarom is de DGA ook gezien wordt als een gewone werknemer en dan geldt de regels hierboven.
Een ZZP die staat nergens op loonlijst die heeft als ware en eigen bedrijf en zijn loon is zijn winst, dus hij heeft geen loonbelastingnummer en hij maakt geen loonbelasting aangifte.
In dat geval de bijtelling wordt op zijn winst geteld en hij mag alle kosten van de auto aftrekken ( dus de winst wordt als volgt berekend: Gewoon winst van zijn werkzaamheden-/- kosten van de auto+/+ bijtelling) deze winst mag hij in zijn aangifte inkomstenbelasting aan het einde van het jaar aangeven.
Als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten van de auto mag een ZPP voor kiezen om de kosten van de auto niet van zij winst aftrekken en ook de bijtelling niet op te tellen ( dat komt op neer dat de totaal kosten van de auto prive betaalt en dan heeft hij ook geen bijtelling).
Ik hoop dat dit duidelijk is en overzichtelijk