Pagina 3 van 3
Geplaatst: 10.06.2013 - 07:37
door FRANQ
Dat witte is een foam, dat weekt het vuil los zodat je het makkelijk weg kan spoelen.
Heb bij het motorblok alles met een broesstraal (zo'n douche straal) afgespoeld.
Is nog nooit fout gegaan.
Dat is wat anders als wanneer je met een hogedrukspuit erop gaat spuiten, dan blaas je al het water door kiertjes op plekken waar je niet meer bij komt..
Mvg,
Frank
Geplaatst: 10.06.2013 - 08:22
door MN-NL
Zeg FranQ,
Je geeft hierboven negatief commentaar op een oliewissel 'in het bos'. Kan je inderdaad niet maken.
Maar wat jij nu op straat doet, alle olieverontreiniging eraf wassen waarna het via het riool in de zuivering terecht komt is niet veel beter!
Dit soort werk hoort in een wasbox thuis, die zijn uitgerust met een opvanginstallatie voor dit soort chemische rotzooi.
Just my 2 cents,
Marc
Geplaatst: 10.06.2013 - 08:55
door mjeuring
MN-NL schreef:
Dit soort werk hoort in een wasbox thuis, die zijn uitgerust met een opvanginstallatie voor dit soort chemische rotzooi.
Een wasplaats heeft alleen een olie- en slibvanger. De bedoeling van alle zeepsoorten is het om vet en olie op te lossen in water. Op het moment dat olie opgelost zit in water, drijft het er niet meer op en heeft de olievanger z'n functie verloren. De opgeloste olie stroomt met het spoelwater gewoon het riool in en zal door bio organismen verwerkt moeten worden.
Enig verschil met het riool van een wasplaats is dat je zeker weet dat een wasplaats zit aangesloten op een rioolreinigingsinstallatie. Straatkolken kunnen nog wel eens aangesloten zijn op het regenriool en dat gaat ongefilterd het oppervlaktewater op.
Geplaatst: 10.06.2013 - 08:57
door FRANQ
De auto heeft daar al twee hele nachten staan lekken voordat ik dit heb gedaan.
De buren waren erg blij dat ik ondanks dat je het helaas nog steeds ziet de straat ook helemaal af heb gespoten. De shampoo is biologisch afbreekbaar, en de olie lag grotendeels al op straat. Als ik het niet had afgespoten had ik het verspreid over duizenden kilometers afstand.
Ik geef toe, de olie in het riool is ook niet goed.
Maar dit is toch wel wat anders dan 5,5L in een grasveld weg te laten lopen.
De garage heeft met papieren doeken de bodem afgeveegd.
Zelf heb ik er ook nog 4 keukenrollen tegenaan gegooid.
Daarna heb ik het gefoamd en met heet water afgespoten.
Daarnaast kan je dit praktisch niet doen in een zelfwasbox. De pomphouder zal niet blij zijn met iemand die 2 uur zijn wasbox in beslag neemt. Een auto op de krik zet en ook nog om water en stroom vraagt voor zijn eigen apparatuur (wasbox lans is niet geschikt ivm geen knik en koud water)
De andere optie is door de carwash te gaan met bodemreiniging. maar ook daar worden ze niet blij van je want ze kunnen al het water wat gerecirculeerd word weg laten lopen.
Plus, je hoort niet met een auto door een carwash te gaan. En dat doe je zeker niet na 2 dagen polijstwerk om de carwash schade te verwijderen
Dus dit was de beste enige optie die ik had. Ook milieu technisch.
Mvg,
Frank
Geplaatst: 10.06.2013 - 10:12
door pimsam
Dasty is ook een ideaal middeltje voor dit soort werkzaamheden.
En ik zou ook de bougiegaten even controleren. Grote kans dat daar water in zit.
Geplaatst: 19.08.2013 - 10:01
door volvo'tje s40
AlexV70 schreef:Ik denk dat ik het weet. Ik heb het ook gehad. De kosten zijn ongeveer 1,50 euro
Als je het zelf kan. Is dat lachen?
Aan de achterzuijde van het blok zit een zogenaamde vriesstop, nu wil Volvo daar een plastic dopje in doen.
Dit is de plaats waar bij turbo motoren de retourleiding van de turbo zit
Die stop is er nu uit. Bij hogere toerentallen wordt de olie er uit geslingerd.
kan dit probleem ook voor komen bij mijn s40 2.0 '97
want ik heb ook olie lekkage
heel snel zakt het peil naar halverwege en dan stabiliseert het
Geplaatst: 19.08.2013 - 22:05
door Gast
Geen idee.
Zie je olie aan de onderzijde?
Bij de 2.4 motoren zie je ook het verschijnsel, relatief snel naar bijna halverwege peil en daarna niet verder zakken.
Geplaatst: 20.08.2013 - 09:37
door volvo'tje s40
hij is echt drijfnat aan de onderkant van de olie
ik zal straks eens kijken of ik wat kan zien
Geplaatst: 25.08.2013 - 19:50
door volvo'tje s40
volvo'tje s40 schreef:hij is echt drijfnat aan de onderkant van de olie
ik zal straks eens kijken of ik wat kan zien
ik heb nog niks kunnen vinden