Enige tip die ik kan geven bij de aanschaf van een occasion is om de verkoper jou een auto aan te wijzen waarvan
hij denkt dat het een goede auto is. Bij de testrit uiteraard alles goed testen:
- Ga eens door een woonwijk met drempels.
- Trek 'm los op de snelweg.
- Ga een parkeerplaats op en maak wat rondjes met volledige stuuruitslag
- Rijd tussen huizen of hoge muren met het raam open en luister naar geknak van het onderstel
- Zet de auto op slot om defecte slotmotoren te ontdekken
- Kijk en luister eens onder de motorkap
- Neem een bluetooth OBD2 dongel mee en lees de foutmeldingen uit
Ná aanschaf is het echter nog geen gedane zaak. Ook al had je geen garantie bij aanschaf, gelukkig bestaat er het conformiteitenbeginsel.
http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
Dit heeft mij meerdere malen uit de brand geholpen. Zo heb ik mijn D5 gekocht en bleek na 1 week dat de koppeling er door was, de draagarm gescheurd was en 6 stabilisatiestangen defect waren. Ik heb met het conformiteitenbeginsel in de hand (en het feit dat deze auto mij aangewezen werd) aangedragen dat ik niet verwachtte dat de koppeling er uit zou liggen, de stabilisatiestangen vervangen moesten worden en de draagarm zou scheuren na 1 week rijden en dit verborgen gebreken waren dat niet gemeld waren vóór aanschaf. Ze vragen immers ook een aantal honderd euro voor rijklaar maken? Waarom was dit toen niet gezien? En voila, het werd allemaal schappelijk opgelost (koppeling, drukgroep, DM vliegwiel, stangen, draagarm). Gezien de auto door de nieuwe koppeling meer waard word is het wel zo dat de garage de kosten van zo'n reparatie sam-sam met je deelt. De stangen en draagarm (twv ca €1000 kreeg ik van hun).
Ik geloof echter dat je een beperkte tijd hebt om aanspraak te maken op deze wetgeving (volgens mij binnen een maand na aanschaf). Wellicht kun je het nog aankaarten?