Pagina 3 van 4

Geplaatst: 19.10.2013 - 11:11
door jvov60
RichieB schreef:De gaten die de ACC laat vallen zijn veiligheidsmarges die in verhouding staan tot de snelheid. Dat er in Nederland al iemand tussenpiept als je 5 meter open laat, daar kan de ACC niets aan doen. Minder afstand houden is gewoon onverantwoord.
Dat is in theorie prachtig, maar in de praktijk niet werkbaar.
Andere weggebruikers duiken juist in de gaten die de ACC laat en daardoor moet de ACC ook nog eens extra in de remmen om weer zo'n groot gat te laten ontstaan...

Geplaatst: 19.10.2013 - 11:13
door RichieB
In de praktijk in Nederland is het inderdaad lastig. Maar dat komt door het asociale rijgedrag hier. In het buitenland werkt het systeem perfect. Het is niet mogelijk een veilige ACC te bouwen die rekening houdt met het voordringen op ze Nederlandse snelwegen.

Re: De adaptive cruisecontrole

Geplaatst: 19.10.2013 - 11:29
door DanielV
Paddyp schreef:Als je veel op de weg zit is adaptive cruisecontrole een top optie.
Het is werkelijk een genot om hiermee over de snelweg te cruisen.
De queue assist vult dat perfect in de file aan.
De auto rijdt vanzelf, je hoeft alleen maar te sturen.
Bij volledige stilstand in de file hoef je na 3 seconden je gaspedaal slechts aan te tikken en de Volvo haakt weer aan zijn voorligger.
Zelfs in de stad gebruik ik dit systeem.
Ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is van het autorijden.
Inderdaad, een heerlijke optie voor de kilometervreter en zelfs ook in de stad. Ontspannen autorijden...

De afstand waar de ACC op werkt is helaas wel aan de ruime kant, vooral bij het snelheidsverschil auto vs. vrachtauto. Dan moet je zo'n 150-200 meter van te voren al naar links. Wat in mijn visie iets te veel van het goede is. De rem is dan inderdaad veel te abrupt, helaas.

Uiteraard zal dit softwarematig wel aan te passen zijn...?

Geplaatst: 19.10.2013 - 12:13
door RoaldH
RichieB schreef:In de praktijk in Nederland is het inderdaad lastig. Maar dat komt door het asociale rijgedrag hier. In het buitenland werkt het systeem perfect. Het is niet mogelijk een veilige ACC te bouwen die rekening houdt met het voordringen op ze Nederlandse snelwegen.
Tip voor volvo: NL modus voor de ACC. Weer een extra knopje op de middenconsole. ;)

Geplaatst: 19.10.2013 - 12:38
door Paul
op de a2 werkt het prima

Geplaatst: 19.10.2013 - 12:55
door kameel1
Is het bij de nieuwste versie van adap. cruise niet zo dat als je je knipperlicht aan zet de auto al weer begint te accelereren?

Geplaatst: 19.10.2013 - 14:12
door Durden
kameel1 schreef:Is het bij de nieuwste versie van adap. cruise niet zo dat als je je knipperlicht aan zet de auto al weer begint te accelereren?
Klopt, werkt prima. Ik vind de afstanden inderdaad iets te ruim maar verder echt een perfect systeem, werkt fantastisch.

Geplaatst: 19.10.2013 - 15:04
door Turbo Will-I-Am
Net mijn eerste ronde gemaakt in de V60 PIH, wel een gave gewaarwording.
Best grappig sturen op stroom. :D

Geplaatst: 19.10.2013 - 15:17
door Skibs
Valt die ACC afstand niet te hacken? Dat je 'm gewoon op normale hollandse bumperkleef-afstand instelt via een geheim menu'tje?

Geplaatst: 19.10.2013 - 15:46
door V60_PHEV
Ik vind de ACC in de V60 veel beter dan die in mijn vorige BMW 530d.
(geldt ook voor de grootlichtassistent trouwens)
Voordeel van de Volvo is ook dat je de ACC makkelijk kunt omzetten in een gewone cruisecontrol (door lang op de cruisecontrol knop te drukken).
ACC werkt in mijn ogen beter met een rustige rijstijl en daar nodigt de Plug-In echt toe uit.

Met het oplopen van vrachtwagens is het een tip om het gaspedaal wat in te drukken, de cruisecontrol blijft zo in werking en de auto remt niet.

Geplaatst: 19.10.2013 - 16:09
door Montalbano
Superfunky schreef:
Montalbano schreef:
Idem. Laatst in een Audi A4 gezeten met donkere hemel, snel weer uitgestapt, werd er bijna claustrofobisch van.
Zwarte hemel is veel rustgevender tijdens het rijden.
Een automaat, die is rustgevend tijdens het rijden. De kleur van de hemel zou daar bij mij geen enkele invloed op kunnen hebben, al was ie kanariegeel. :D

Geplaatst: 19.10.2013 - 16:50
door jp-v60
geef mij maar een licht interieur, is veel ruimtelijker

Geplaatst: 19.10.2013 - 16:51
door Paddyp
Rijden met de adaptive cruisecontrole is even wennen.
Als je wat meer ervaring en vertrouwen in het systeem hebt ga je er zelfs rustiger door rijden.
In de praktijk vind ik het aantal auto's dat "op zijn Nederlands" invoegd nogal meevallen.
Mocht het toch gebeuren en vind je het vervelend heeft de auto genoeg PK's in huis om het gat even dicht te rijden.
Ik heb er inmiddels 12.000 KM op zitten maar zou het echt niet meer willen missen.
We hebben hier in Nederland steeds meer trajectcontroles, het heeft gewoon geen zin meer om zelf met variabele snelheden te rijden.
Tegen de tijd dat ik aan mijn volgende auto toe ben is de "steerassist" gemeengoed geworden en wil ik deze zeker als optie.

Geplaatst: 19.10.2013 - 23:55
door DanielV
Die functie had ik nog niet ontdekt V60_PHEV, thanks!
Met een rustige rijstijl werkt de ACC inderdaad goed, bij vlot rijden niet.

Week 52 maar eens proberen, als die van mij (nogmaals) geleverd wordt..

Geplaatst: 20.10.2013 - 17:33
door 100mb
ACC makkelijk omzetten in een gewone cruisecontrol?!?
Dat ga ik eens even proberen....

Geplaatst: 20.10.2013 - 17:50
door s60magic
Helemaal mee eens,
jp-v60 schreef:geef mij maar een licht interieur, is veel ruimtelijker

Geplaatst: 20.10.2013 - 20:52
door 100mb
Helaas....schakelen tussen ACC en CC pas mogelijk vanaf MY2014.
Nog even wachten dus. Wel goed om te weten.

Geplaatst: 22.11.2013 - 21:12
door Pil
Heb bij de bestelling getwijfeld of ik voor ACC zou gaan. Beviel bij mijn vorige auto (XC60) maar matig. Erg abrupt bij invoegen voorganger, inhouden bij veel te grote afstand bij naderen tragere voorganger en bij inhalen langdurige vertraging alvorens te versnellen.
Toch gedaan (een beetje luxe auto moet meeste dingen toch vanzelf doen) en geen spijt van. Systeem werkt vele malen beter dan voorheen. Knipperlicht uit en hij versnelt al. Geleidelijker vertraging bij invoegers of tragere voorgangers (en in de hybride-modus van het dashboard zie je hoe snel/langzaam voorganger is). Minimale afstand tot voorganger veel meer te verkorten dan eerder (vind het zelfs soms te kort, stel het bij druk verkeer 1 stap verder).
Erg tevreden over.

Geplaatst: 22.11.2013 - 21:18
door alexmem
Dat snelheidsverschil is me nooit opgevallen. Waar zie ik dat?

Geplaatst: 22.11.2013 - 22:03
door Pil
De witte baan in de snelheidsmeterring. Vanaf je eigen ingestelde snelheid naar de snelheid van de voorganger.