Pagina 3 van 10

Geplaatst: 18.12.2013 - 09:40
door Wolfs XC
Ziet er goed uit. Even de rekeningen doorspitten om te kijken wanneer en wat allemaal vervangen is.

Geplaatst: 18.12.2013 - 22:04
door Koffiemolen
Help! Heb vandaag onderweg op terugweg van een afspraak even een proefrit gemaakt met een XC70...had ik natuurlijk nooit moeten doen. Er is geen weg meer terug...ben best verwend, maar wat een mieterse bak. Volvo, for life...zou zo maar eens kunnen. Morgen meer tekst en toelichting.

Geplaatst: 18.12.2013 - 22:08
door Wolfs XC
Hahaha, je was gewaarschuwd! :)

Geplaatst: 19.12.2013 - 14:55
door Koffiemolen
Wolfs XC schreef:Hahaha, je was gewaarschuwd! :)
Ja, is was gewaarschuwd...aan de andere kant had ik geen zin om o.b.v. rationele overwegingen een paar maanden te zoeken naar een goede XC70 en er dan bij de eerste serieuze proefrit achter te komen dat het me als auto tegenvalt, omdat ik misschien gewend ben als ex-leaserijder.
Dus gisteren langs geweest bij een handelaar met een XC70 die relatief goedkoop is (4950) met het idee: eens kijken wat ik aan de onderkant van mijn budget (dat tamelijk fictief is omdat het er niet om gaat wat ik kan besteden, maar idealiter WIL besteden, nogmaals ik wil niet te veel afschrijving op een auto waarmee ik relatief weinig kms maak).
Het was een XC70 2.4T automaat van 2-2002 met 274k. Met maar 1 eigenaar in de historie, dealeronderhouden. Ik had al gezien dat hij er sinds april van dit jaar staat (!) en de oorspronkelijke vraagprijs 6.800 was.
Auto met gebruikssporen, niet van een poetser geweest, maar ook niet aangeklooid, zover mijn redelijk geoefend oog kon waarnemen. Idem in de machinekamer. Schijven wel aan vervanging toe schat ik in, bovendien gecorrodeerd door stilstand.
Vier Pirelli's die op 2 mm zitten, wel alle 4 exact even ver afgesleten, aan vervanging toe. in mijn nette kleding allen globaal onderzijde gezien. Droog, vliegroest op draagarmen, achterdemper behoorlijk aangeroest.

Maar goed, het ging mij om: rijden, ervaren.

Auto startte (alle sleutels en AB's compleet) direct, loopt mooi. Airco functioneert, snel koud.
Toen zelf ingestapt. Ik ben met een auto van 2010 van 35.000 euro best verwend als het gaat om leren stoelen, maar wat een weldadige stoelen! Eindelijk weer een lange zitting, dat kunnen die Fransen niet maken blijkbaar. Perfect instelbaar, heerlijk dat je de hellingshoek kunt instellen.
Mooie middelhoge zit, zoals ik in mijn Peugeot 5008 ook gewend ben. Auto komt van binnen ook niet lager over, da's fijn!
Het design is aan elkaar gewaagd (de 5008 is alom geprezen om zijn interieur), maar de materialen van de Volvo zijn beter.
Dan echt rijden: ik was al na 500m overtuigd dat ik geen spijt ga krijgen van deze overstap. Het is zoals andere hier al beweerd hebben een limousine, met mpv ruimte, terreinkwaliteiten, brute kracht voor als je ergens snel langs wil. Het veercomfort is erg goed, veel beter dan in mijn huidige auto, het onderstel is bij 274k stiller dan dat van mijn 5008 bij 124k...oeps! Het enige dat gezegd mag worden is dat hij typisch Volvo stuurt: niet erg communicatief en direct, maar wel gedicideerd. Het doet wat je wil.
De vijfcilinder roffel herken ik van diverse 850's waarmee ik gestuurd heb, maar deze is turbogeblazen en dat geeft hem enerzjds een heel relaxed karakter: met gediciplineerde voet kun je heel relaxed rijden, en as je hem de sporen geeft dan is hij echt heel bruut! Ideaal voor een snelle inhaalmanoeuvre. Verder veel koppel bij laag toerental, beter dan bij mijn huidige direct ingespoten commonraildiesel!! Daar trap ik na de bocht in zijn 2 altijd eerst een tijdje in het luchtledige (dat voelt zoooo machteloos) en begint vanaf 1750 rpm pas wat te trekken. Deze Volvo pakt gewoon laag onderin al op, ideaal. Daarbij is het aggregaat veel stiller. Alleen het remsysteem kon mijn niet overtuigen, maar dat zal debet zijn aan de onderhoudstoestand van het remsysteem. Vier schijven en nieuwe blokken doen waarschijnlijk wonderen.
De automaat pakt lekker vlot en soepel op, alleen bij het terugschakelen naar stilstand geeft de laatste trap wat gestoot, onderhoud bak of normaal? Visco heb ik niet kunnen testen.
Ik heb maar 15 minuten provinciaal rondgereden, maar ben dus erg enthousiast. Het kan alleen maar beter worden... Heb verkoper aangegegen dat ik een goede indruk va deze auto heb en dat ik komende tijd nog wat verder orienteer. Hij staat als referentiepunt 1 op mijn lijst. Morgen ga ik naar een hele nette van 2000 kijken (die hierboven). Wat duurder, maar volgens mij in betere conditie. Of wellicht valt dat tegen, we zullen zien.
Nog 1 opmerking: ik rijd de laatste tijd ook regelmatig met een Peugeot 508 Hybri4. Daarin ligt een 163 pk diesel met 35 pk elektromotor op achterwielen. gecombineerd 200 pk, met automaat. Kost ondanks alle overheidssubsidies toch nog 45.000. En eerlijk is eerlijk, en ik had dat niet verwacht, maar een XC70 van 12 jaar oud met 274k op de klok rijdt dus nog altijd beter....dan doe je iets toch echt ontzettend goed als autofabrikant (of in het andere geval: dan de je iets fout? Laat ze het op het Peugeotforum maar niet horen, haha).

Nog een algemene vraag: als de visco defect is: merk je dit tijdens normaal rijden? Kun je ermee doorrijden of betekent het meteen vervangen?

Geplaatst: 19.12.2013 - 16:38
door Wolfs XC
Leuk en herkenbaar verhaal :)

Mochten er nieuwe banden onder moeten dan geen Pirelli Scorpions monteren. Daar ga je echt spijt van hebben. Kijk maar op het forum, hier is ook genoeg over geschreven. Michelin Lattitude is een hele fijne band en zonder vibraties.

Remmen doen ze prima maar echt bijten nee, dat niet. Nieuwe remschijven/remblokken en remvloeistof zullen 'm ongetwijfeld goed doen. Laat dan meteen de handremschoenen vervangen.

Ben benieuwd naar je indruk van de auto die je vandaag gaat bekijken. Deze zag er naar mijn mening erg goed uit. Ook top vanwege de gehele geschiedenis met de bijbehorende rekeningen.

Geplaatst: 19.12.2013 - 16:44
door Koffiemolen
Ok, altijd goed zo'n bandentip! De kosten vallen me nog mee, er zitten niet echt exotische banden onder qua maatvoering.

Ok, kan me van de 850 ook herinneren dat ze niet echt bijten. Dat doen die van mijn 5008 wel, dat voelt echt spijkerhard, super doseerbaar en heel licht trappen is fors vertragen.

Morgen bekijk ik die andere. Wat mij ook bevalt is dat ie bij een Volvospecialist staat.

Wordt vervolgd.

Geplaatst: 19.12.2013 - 19:17
door Wolfs XC
En v.w.b. je vraag m.b.t. de visco. Als deze kapot is kan je gewoon rijden over het algemeen. Zodra de eerste sneeuw gevallen is merk je snel genoeg als de visco kapot is. Op het forum komen dan vaak opeens vragen voorbij zoals, "m'n voorwielen slippen bij gas geven op de sneeuw, achter gebeurt niets is dat normaal?"

Geplaatst: 19.12.2013 - 19:47
door Koffiemolen
Ok, duidelijk verhaal! Even (laten) testen dus.

Geplaatst: 19.12.2013 - 20:00
door NJ8
Goed bezig. Referentiemateriaal verzamelen en niet over 1 nacht ijs. Komt goed.

Geplaatst: 19.12.2013 - 20:31
door Jers3n
Leuk topic om te volgen! En inderdaad goed bezig en dat na eenmaal in een XC70 rijden en verkocht zijn klinkt herkenbaar.... :D

Ook die bandentip mbt de Latitude Tour HP kan ik alleen maar beamen, fijne stille band en bij ons vooralsnog erg slijtvast, na 3 zomers en een kleine 50k nog 6 à 6,5 mm profiel rondom over. Wel met een voor-achter wissel elk voorjaar als de WB er weer af gaan.

Geplaatst: 19.12.2013 - 21:14
door MU
Jers3n schreef:Leuk topic om te volgen! En inderdaad goed bezig en dat na eenmaal in een XC70 rijden en verkocht zijn klinkt herkenbaar.... :D
+1 hehe

Ik reed laatst in de XC70N van een collega, was ook meteen verkocht. Zoeentje wil ik ook! ::D

Had niet verwacht dat een moderne auto lekkerder zou rijden dan mn 940, veroorzaakt door ervaringen met de Peugeot 307 (2006) en Toyota Avensis (2005), twee moderne auto's die qua comfort wel wat te wensen overlaten ;) hoewel de avensis de betere van de twee is.

Geplaatst: 19.12.2013 - 21:34
door Koffiemolen
Wauw, 6,5 mm na 50k is echt heel netjes! Wellicht is dat ook een verschil tussen Visco en Haldex, volgend wringt visco meer, althans volgens een vriend van me met VW transporter T5 4motion die ook visco heeft (190k probleemloos met secuur bandenonderhoud). Hij verbruikt een set Michelins op 40k. Maar sleept er paardentrailers en autotrailers mee...
Met mijn 5008 doe ik ook zo'n 40k met een set Michelins, zelfde maat als de XC70. En dan ben ik geen drieste wegpiraat.

@Emile, kan ik me voorstellen. Voor de 5008 had ik een 307, die een stuk minder was dan mijn 5008. Dus dan realiseer ik me hoe groot de stap naar een XC70 dan is. Idem voor een VW Touran, die ik tijdelijk had en weer ruim onder mijn 5008 stond. Ik noemde hem: VW Kliko, hij was ook grijs... :lol:

Geplaatst: 20.12.2013 - 13:43
door jpwg001
Herkenbaar dat je na 500 meter al weet dat je in je nieuwe auto rijdt. Misschien nog een andere auto in jouw geval, maar het model is gekozen.

Geplaatst: 20.12.2013 - 18:01
door Koffiemolen
Hej! Vanmiddag naar die blauwe (zie link herboven) van 2000 gekeken en gereden.
Omdat deze er qua fotopresentatie en onderhoudshistorie zo veelbelovend uitzag (i.t.t. de eerste die ik woensdag reed) waren mijn verwachtingen hoog/ hoger gespannen.
En wellicht daarom dat ik niet laaiend enthousiast ben.
Allereerst is de auto niet zo strak smetteloos als de foto's suggereren (goed gedaan fotograaf!). Genoeg gebruikerssporen, en natuurlijk is dat niet raar na 13 jaar, maar goe, geeft ook aan dat hij niet van een 'echte' liefhebber is geweest. Wel van een vorige eigenaar die bij het onderhoud niet op de 'kleintjes heeft gelet'. Heb de historie doorgewroet, even uit mijn hoofd is tussen 183.000 en 247.000 (tot mei dit jaar) het volgende vervangen:
-schokbrekers en schotels plus veren rondom, incl rubbers
-schijven en blokken rondom bij ca. 210k
-radiateur
-kachelradiateur/ warmtewisselaar
-airco afgeperst in 2011
-visco (jan 2013)
-uitlaatspruitstuk
-turbopakking

Los van alle beurten. Hij staat op 4 Good Year banden met 3-4 mm profiel die duidelijk sinds mei stil staan, afgevlakt denk ik voelbaar in trilling bij 100 km/u.
Binnenin netjes, wel kale wang bestuurdersstoel (had die van afgelopen woensdag ondanks meer km niet, bovendien was die elektrisch).

Rijden: vergelijkbaar qua gevoel wielophanging met die afgelopen woensdag, maar niet voelbaar beter ofzo. Remmen bijten wel beter, voelt vertrouwenwekkend aan. Bak schakelt even soepel op, maar beduidend soepeler af naar eerste verzet. Dat is dus beter. Maar dan: ik miste veel vermogen! Er was niets te vinden van de brute kracht die ik in die andere wel had. Dit was een tamme bak, bovendien pakte de kickdown wat aarzelender op (even twijfel, dan een klein klapje met terugschakelen).
Met deze kon ik ook even snelweg pakken, maar dat was dus met geduld invoegen. De XC70 helt wel meer over dan mijn 5008, maar ok, is ook veel soepeler. Oja, waarschuwing: srs airbag onderhoud spoed!

Verkoper geeft aan dat de auto pas bij verkoop helemaal wordt nagekeken en dat alles dan in orde wordt gemaakt. Bij turbdrukverlies gaf hij aan dat hij vermoedt dat het regelventiel (ik denk EGR-klep?) vervuild is. Voor deze prijs (ik heb nog niet onderhandeld hoor...) krijg je de auto met apk, grotte beurt, herstel alle gebreken mee. Garantie is een soort herenakkoord, niet schriftelijk Bovag, snap ik nog wel in deze categorie. Ze zijn Volvospecialist voor de regio en hebben ook een naam hoogt e houden, dus ze laten je niet na een maand met problemen in de koude staan. Al met al jeuken de euro's nog niet in de portemonnaie en zie ik alle reden om nog even verder te kijken. Heb er nog 2 in de buurt op het oog, waaronder een van 2004 (Haldex!!) met 305k op de klok, mits de distributie is/ wordt gedaan vind ik die 3 ton niet zo spannend.

Wordt vervolgd.

Geplaatst: 20.12.2013 - 18:10
door emjee
Goed bezig hoor! Mijn ervaring, wel uit 2e hand, is dat Hennes inderdaad bij de afleverbeurt alles nakijkt en indien nodig oplost. Hier wordt niet flauw bij gedaan ook niet bij eventuele issues na aankoop. Succes en veel plezier met je zoektocht!

Geplaatst: 20.12.2013 - 18:17
door lint
Klinkt als een goed onderhouden auto en Hennes is een als goed bekend staande Volvo specialist.

Geplaatst: 20.12.2013 - 21:12
door jpwg001
Die regelklep zal de tcv zijn. Kost €45,-.

Geplaatst: 21.12.2013 - 10:23
door Wolfs XC
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede auto vanwege de onderhoudsgeschiedenis en dat je m bij een Volvo specialist koopt. De wervelklep vervangen is een paar minuten werk. Vraag anders of ze die eerst kunnen vervangen en ga dan weer proefrijden.

Die van 2004, is dat echt een XC70 en geen V70XC? Zo ja, zeker gaan bekijken. 305.000 of 250.000 maakt imho niet veel uit mits het onderhoud is uitgevoerd.

Even off-topic, weet je nog hoeveel het vervangen van de schokdempers met veren en schotels heeft gekost? Ik zit er aan te denken dit bij mijn auto te doen.

Geplaatst: 21.12.2013 - 10:29
door Koffiemolen
jpwg001 schreef:Die regelklep zal de tcv zijn. Kost €45,-.
Ok, zo op te lossen dus. Vandaag druk met sociale activiteiten, komemde week verder orienteren en vergelijken.


Was gisteravond op feest vriend. Wist dat zijn zus een XC70 heeft. Vroeg hem of die bevalt. Zijn antwoord: Mijn zus werd een half jaar geleden met 2 kinderen op de achterbank van achteren aangereden met 90 km/u.
En kijk, wees hij naar de hoek vd zaal,, daar zit ze, levend met met 2 gezonde kinderen. Ze kan het je dus zelf vertellen...
Eerlijk gezegd vind ik een verhaal over versleten viscos dan ineens minder interessant. Volvo is een van de weinige merken die verder gaat dan EuroNCAP en ook de achterzijde aan strenge eisen laat voldoen. Overigens staat er bij die zus weer een nieuwe xc70 voor de deur, van de laatste generatie.

@Wolf, ik heb alle reparaties met bedragen van 4 cjjfers voor de komman bekeken, heel snel. Ik weet niet meer wat het gekost heeft, iig 4 ckjfers voor de komma, logishc. Kun je het zelf, of breng je hem ervoor weg? Dat maakt veel uit.

Het is een echte xc70, die met 3 ton. Een 2.5t. Ik heb dinsdag pas tijd, grrr.....

Profiterend van een war lagere afschrijving van mijn aanstaande xc70, kunnen we daar de komende jaren dan eens op het gemak voor gaan sparen (wat je met een leasebak en navenante bijtelling dus niet doet).

Geplaatst: 21.12.2013 - 11:30
door Wolfs XC
Als je een linkje hebt van die XC :)

Vwb de schokdempers monteren etc. Dat laat ik dan doen. Zou het zelf wel kunnen maar ik heb geen garage en mocht er een probleem zijn, vast gerotte bouten etc, dan hoef ik me daar niet aan te ergeren.