Wolfs XC schreef:Hahaha, je was gewaarschuwd!

Ja, is was gewaarschuwd...aan de andere kant had ik geen zin om o.b.v. rationele overwegingen een paar maanden te zoeken naar een goede XC70 en er dan bij de eerste serieuze proefrit achter te komen dat het me als auto tegenvalt, omdat ik misschien gewend ben als ex-leaserijder.
Dus gisteren langs geweest bij een handelaar met een XC70 die relatief goedkoop is (4950) met het idee: eens kijken wat ik aan de onderkant van mijn budget (dat tamelijk fictief is omdat het er niet om gaat wat ik kan besteden, maar idealiter WIL besteden, nogmaals ik wil niet te veel afschrijving op een auto waarmee ik relatief weinig kms maak).
Het was een XC70 2.4T automaat van 2-2002 met 274k. Met maar 1 eigenaar in de historie, dealeronderhouden. Ik had al gezien dat hij er sinds april van dit jaar staat (!) en de oorspronkelijke vraagprijs 6.800 was.
Auto met gebruikssporen, niet van een poetser geweest, maar ook niet aangeklooid, zover mijn redelijk geoefend oog kon waarnemen. Idem in de machinekamer. Schijven wel aan vervanging toe schat ik in, bovendien gecorrodeerd door stilstand.
Vier Pirelli's die op 2 mm zitten, wel alle 4 exact even ver afgesleten, aan vervanging toe. in mijn nette kleding allen globaal onderzijde gezien. Droog, vliegroest op draagarmen, achterdemper behoorlijk aangeroest.
Maar goed, het ging mij om: rijden, ervaren.
Auto startte (alle sleutels en AB's compleet) direct, loopt mooi. Airco functioneert, snel koud.
Toen zelf ingestapt. Ik ben met een auto van 2010 van 35.000 euro best verwend als het gaat om leren stoelen, maar wat een weldadige stoelen! Eindelijk weer een lange zitting, dat kunnen die Fransen niet maken blijkbaar. Perfect instelbaar, heerlijk dat je de hellingshoek kunt instellen.
Mooie middelhoge zit, zoals ik in mijn Peugeot 5008 ook gewend ben. Auto komt van binnen ook niet lager over, da's fijn!
Het design is aan elkaar gewaagd (de 5008 is alom geprezen om zijn interieur), maar de materialen van de Volvo zijn beter.
Dan echt rijden: ik was al na 500m overtuigd dat ik geen spijt ga krijgen van deze overstap. Het is zoals andere hier al beweerd hebben een limousine, met mpv ruimte, terreinkwaliteiten, brute kracht voor als je ergens snel langs wil. Het veercomfort is erg goed, veel beter dan in mijn huidige auto, het onderstel is bij 274k stiller dan dat van mijn 5008 bij 124k...oeps! Het enige dat gezegd mag worden is dat hij typisch Volvo stuurt: niet erg communicatief en direct, maar wel gedicideerd. Het doet wat je wil.
De vijfcilinder roffel herken ik van diverse 850's waarmee ik gestuurd heb, maar deze is turbogeblazen en dat geeft hem enerzjds een heel relaxed karakter: met gediciplineerde voet kun je heel relaxed rijden, en as je hem de sporen geeft dan is hij echt heel bruut! Ideaal voor een snelle inhaalmanoeuvre. Verder veel koppel bij laag toerental, beter dan bij mijn huidige direct ingespoten commonraildiesel!! Daar trap ik na de bocht in zijn 2 altijd eerst een tijdje in het luchtledige (dat voelt zoooo machteloos) en begint vanaf 1750 rpm pas wat te trekken. Deze Volvo pakt gewoon laag onderin al op, ideaal. Daarbij is het aggregaat veel stiller. Alleen het remsysteem kon mijn niet overtuigen, maar dat zal debet zijn aan de onderhoudstoestand van het remsysteem. Vier schijven en nieuwe blokken doen waarschijnlijk wonderen.
De automaat pakt lekker vlot en soepel op, alleen bij het terugschakelen naar stilstand geeft de laatste trap wat gestoot, onderhoud bak of normaal? Visco heb ik niet kunnen testen.
Ik heb maar 15 minuten provinciaal rondgereden, maar ben dus erg enthousiast. Het kan alleen maar beter worden... Heb verkoper aangegegen dat ik een goede indruk va deze auto heb en dat ik komende tijd nog wat verder orienteer. Hij staat als referentiepunt 1 op mijn lijst. Morgen ga ik naar een hele nette van 2000 kijken (die hierboven). Wat duurder, maar volgens mij in betere conditie. Of wellicht valt dat tegen, we zullen zien.
Nog 1 opmerking: ik rijd de laatste tijd ook regelmatig met een Peugeot 508 Hybri4. Daarin ligt een 163 pk diesel met 35 pk elektromotor op achterwielen. gecombineerd 200 pk, met automaat. Kost ondanks alle overheidssubsidies toch nog 45.000. En eerlijk is eerlijk, en ik had dat niet verwacht, maar een XC70 van 12 jaar oud met 274k op de klok rijdt dus nog altijd beter....dan doe je iets toch echt ontzettend goed als autofabrikant (of in het andere geval: dan de je iets fout? Laat ze het op het Peugeotforum maar niet horen, haha).
Nog een algemene vraag: als de visco defect is: merk je dit tijdens normaal rijden? Kun je ermee doorrijden of betekent het meteen vervangen?