Audio Systeem veranderen/ LPG probleem

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

rhs60 schreef:Vooropgesteld dat ik geen LPG specialist ben en in mijn S60 een Vialle instalatie heb zitten, toch maar mijn bijdrage.(In mijn vorige auto zat trouwens wel een gelijk systeem als NECAM).

Even terug naar het probleem:

De storing doet zich voor bij een relatief hoge temperatuur van de koelvloeistof. Ik heb hierbij het vermoeden dat je het probleem zodanig moet zoeken in de verdamper welke voor de gas-injectoren geplaatst is. Deze verdamper heeft normaal gezien een werkgebied van -20 graden tot +125 graden celcius en wordt verwarmd door de koelvloeistof.

Ik zou eerst deze verdamper laten controleren bij de gas specialist.

Succes
Ga dat voorleggen, volgende week vrijdag heb ik een afspraak. Jullie horen hoe dit gelopen is.

Bedankt allemaal !!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:Ok, kan jij aangeven hoe dit dan wordt uitgelezen?
C.q. de procedure? Vooral waar het op of waarmee het uit wordt gelezen.
Bijvoorbeeld knipperende ledjes tellen? geef dan ook even aan waar ik deze kan vinden.
Want als ik zelf kan, dan zou dat zeer fijn zijn.
als jij kan bevestigen dat je een EGI/GSI systeem hebt, kan ik je de procedure wel doorgeven.
je hebt er geen speciale aparatuur voor nodig, enkel een stroomdraadje.
het knipperende ledje geeft je dan inderdaad een code over eventuele foutmeldingen. (zoals bij OBD-I in onze 'ouwe' Volvo's)
Gast

Zo ziet de verdamper er uit bij een V70/S60 BiFuel.
EGI/GSI?
Heb je voldoende aan deze foto?

Afbeelding
Gast

bike80 schreef:
rhs60 schreef:Vooropgesteld dat ik geen LPG specialist ben en in mijn S60 een Vialle instalatie heb zitten, toch maar mijn bijdrage.(In mijn vorige auto zat trouwens wel een gelijk systeem als NECAM).

Even terug naar het probleem:

De storing doet zich voor bij een relatief hoge temperatuur van de koelvloeistof. Ik heb hierbij het vermoeden dat je het probleem zodanig moet zoeken in de verdamper welke voor de gas-injectoren geplaatst is. Deze verdamper heeft normaal gezien een werkgebied van -20 graden tot +125 graden celcius en wordt verwarmd door de koelvloeistof.

Ik zou eerst deze verdamper laten controleren bij de gas specialist.

Succes
Ga dat voorleggen, volgende week vrijdag heb ik een afspraak. Jullie horen hoe dit gelopen is.

Bedankt allemaal !!
Laat ook even kijken naar de injector-klepjes, één nieuwe kost ongeveer € 10,-.
Als er een lek is, laat ze dan alle 5 vervangen.
Is niet moeilijk, alleen de 3e cilinder is wat minder want die zit onder het spruitstuk en daar kan je niet geweldig bij.

Succes en we horen van je.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Alex, zie pb. :wink:
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Nou jongens, het wordt er allemaal niet mooier op.

Vandaag is de 'kop' eraf geweest en bleek dat de kleppen uitgesteld zijn. Stellen was niet meer mogelijk werd mij verteld. Ik wil graag even jullie mening hierover. Ook over hoe dit kan gebeuren na 'slechts' 150.000 km.

De cinlinderkop zou vervangen moeten worden, aldus de dealer (een geintje van zo rond de 3500 euro).
Gast

Ik denk dat je bedoeld dat het kleppendeksel er af is gehaald.
Kijk anders even mijn verhaal/foto's bij kleppen stellen.

Uitgesteld? Dit zou betekenen dat het deksel er eerder af is geweest en dat is te zien door een ervaren monteur.
Ik kan het zien. (voor dat ik commentaar krijg, ik ben geen ervaren Volvo monteur)
In mijn ogen wordt hier iemand onjuiste informatie verstrekt, maar niets is onmogelijk bij Volvo is helaas mijn ervaring.

Vraag 1: Zijn alle kleppen uit gesteld?
vraag 2: Welke zijn dan wel uitgesteld (uitlaatkleppen 5e cilinder?)
vraag 3: Wat is de maatvoering van de huidige klepstoters (staat aan de binnenzijde), wordt aangegeven met vier cijfers, bijvoorbeeld: 1608 = 16,08 mm.

Vraag de maatvoering op van de huidige klepstoters en de benodigde speling.

Wel wil ik de volgende aantekening maken:
Bij een kmstand van 150.000 en dan uitgesteld is nmm veel te vroeg.
Wel is het zo als een klep over langere tijd te weinig speling heeft gehad, dat er een zeer grote kans is dat deze verbrand is.
Dus de garage kan de opmerking van "uitgesteld" hebben gemaakt om zich zelf in te dekken.
Want ook kleppen stellen is een dure (tijdrovende) aangelegenheid en als het niet goed is ga jij terug voor garantie.

Heeft men ook een lek test gedaan? Op zich kan dit nog steeds om dat nu alle kleppen dicht staan.
Dit zou ik zeker dan laten doen. Hierdoor krijg je een betere diagnose.
Gast

Aanvulling,

De prijs van € 3500 is absurt.
Ik heb het zelf gedaan.
Kosten materiaal: distrubutieriem, waterpomp (had toch alles los), keringen, koppakking en overige pakkingen en zelfs een stuk speciaal gereedschap was gezamelijk ongeveer € 400,- incl.

De koprevisie heb ik ZO laten doen bij een revisiebedrijf voor € 350,-
Ze hebben daar vervangen 1 klepzitting + (uitlaat)klep en alle andere kleppen opnieuw ingeslepen, kopvlakken enz....
Het mooiste is dan dat ook alle kleppen dan gesteld zijn, dat hoef je dan niet meer te doen.
En dit wordt zo gedaan dat je de maximale stel mogelijkheid overhoud.

Ik heb er twee dagen over gedaan, zonder brug, zonder het vele speciale gereedschap en zonder de ervaring (uitzoeken hoe en één en ander vast zit).

Ik denk dat een beetje ervaren Volvo monteur het zeker sneller kan.
Dus:
16 X € 100,- = € 1600,-- voor de arbeid. (incl.) vermoedelijk minder
materiaal.........€ 400,-- koppakking enz....(incl.) vermoedelijk minder
2 X € 350,--- = € 700, -- voor koprevisie (incl. dus niet ZO) vermoedelijk minder
Een totaal van € 2700,--

Een bedrag tussen de € 2000,- en € 2500,-- voor een koprevisie moet kunnen, dit is natuurlijk wel afhankelijk van de defecten en gebruikte materialen.
Wat ik vermoed is dat ze een nieuwe cilinder kop bij Volvo bestellen.
Tja en dan gaat het extra kosten..........

Succes
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Reparatieadvies: (VOLVO DEALER)

ALLE inlaatkleppen zijn uitgesteld, uitlaatkleppen bijna
CILINDERKOP vervangen (+ D-RIem, Wterpomp en Spanrollen)

Dit gaat bij Volvo ongeveer 3500 kosten.

Ik ga er even achteraan of de kleppen al eens eerder gesteld zijn. Dat weet ik namelijk niet.
Gast

bike80 schreef:Reparatieadvies: (VOLVO DEALER)

ALLE inlaatkleppen zijn uitgesteld, uitlaatkleppen bijna
CILINDERKOP vervangen (+ D-RIem, Wterpomp en Spanrollen)
Inlaatkleppen uitgesteld ik geloof er geen bal van.
Met die kmstand is dit onmogelijk. Of is de teller teruggedraaid? Autopas?

Vraag naar de huidige speling en de bijhorende klepstoter.
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

die 3500 is erg veel zeg.
heb een keer een Mercedes diesel kop laten reviseren, inclusief klepzittingen opnieuw zetten etc, was een totaal van 1600 euro bij een dieselspecialist...
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

AlexV70 schreef:
bike80 schreef:Reparatieadvies: (VOLVO DEALER)

ALLE inlaatkleppen zijn uitgesteld, uitlaatkleppen bijna
CILINDERKOP vervangen (+ D-RIem, Wterpomp en Spanrollen)
Inlaatkleppen uitgesteld ik geloof er geen bal van.
Met die kmstand is dit onmogelijk. Of is de teller teruggedraaid? Autopas?

Vraag naar de huidige speling en de bijhorende klepstoter.
Ik snap er helemaal niets van. De volvo dealer is aan het sleutelen geweest en heeft getracht de kleppen te stellen. Ik werd later op de middag gebeld en kreeg het bericht dat ze niet konden stellen omdat de kleppen uitgesteld zouden zijn.

KM stand klopt zeker.

Nou heb ik de kleppen door een ander bedrijf laten controleren en die zeggen weer dat de kleppen in orde zijn (dat ze zelfs te ruim staan.. is dit mogelijk)

Is er iemand die dit nou wel weet ???
Gast

Nummer 1; jouw kop (klepdeksel) is er gezien jouw verhaal er niet af geweest.
Daar is menig monteur 6 tot 8 uur mee bezig.
Er is waarschijnlijk doormiddel van de controle gaten gemeten.
En als je dat verkeerd doet meet je dichte kleppen.

Mijn advies is, neem contact op met Ramon (ramon&ramon) die heeft dit al vaker bij de hand gehad.
Misschien heeft hij tijd en wil hij hier ook wel even naar kijken.

Trouwens was dit "andere bedrijf" ook een Volvo dealer, want ook voor het controleren moet je iets meer weten dan gewoon. En speciale (of afgeslepen) voelermaten hebben.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

kan eindelijk weer posten. Op een of ander manier ben ik een tijdje geblokkeerd geweest.

Update:

Ander bedrijf was geen Volvo Dealer / Specialist
Kleppen zijn uitgesteld (kop eraf geweest en doorgemeten bij Volvo Dealer)

Kosten verhaald bij verkopers auto. Die konden de auto niet repareren (zij konden het probleem niet vinden) en ik mag de auto op hun kosten laten maken bij de volvo Dealer !!!!

Auto wordt aankomende woensdag onder handen genomen. Ik krijg deze pas over 2 weken terug omdat ik dan op vakantie ben.. Auto blijft tot die tijd bij de Dealer staan..

Na mijn vankantie horen jullie verder.
VictorW
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.06.2007 - 08:36

Bike80,

Je bent ongetwijfeld terug van vakantie, of je bent weer op vakantie, aangezien het bijna een jaar geleden is. Zou je willen vertellen hoe het uiteindelijk afgelopen is?
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

VictorW,

hahaha.. ben inderdaad al terug van vakantie. Je bent net op tijd, aangezien ik deze week weer vertrek.

Ik kon me een hele tijd niet meer aanmelden en heb het op een gegeven moment opgegeven. Ik probeerde het na jouw bericht weer en laat het dit keer nou zijn dat het wel werkt!!

Maar goed, to the point.

De auto heeft in juni 2006 bij de dealer gestaan voor reparatie. Toen ik terug kwam van vakantie werd mij verteld dat het problemen opgelost was en volgens afspraak de cilinderkop (+ alle toebehoren) was vervangen.

Je gaat het niet geloven, maar ik was nog geen kwartier onderweg en de auto sloeg af. Ik op hoge poten en zwaar teleurgesteld terug naar de dealer.

Om een lang verhaal kort te maken, het had namelijk wat voeten in de aarde om dit nu toch echt gemaakt te krijgen, bleek na 1000x excuses van de dealer en 2x langsgaan ook naar andere volvo dealers (schijnbaar was het een lastig probleem), het probleem te liggen bij de stappenmotor. Deze bleek defect. Cilinderkop zomaar vervangen ?? Ik weet het niet.

Na vervanging van deze stappenmotor nooit meer problemen gehad (afkloppen) en rij nu al bijna een jaar met heel veel plezier in mijn Volvo.

Wat betreft het verhalen van de kosten... Nou laat ik zo zeggen, de problemen die ik bij Volvo heb gehad, waren bij het oorspronkelijke bedrijf niet bekend. Er is netjes 1 hele mooie factuur met de complete som doorgestuurd en betaald.

Was wel een dikke rekening... hahahaa...

Mike
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En als je een beetje handig bent doe je het gewoon zelf even!Het stellen is een fluitje van een cent!
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Ramon&Ramon schreef:En als je een beetje handig bent doe je het gewoon zelf even!Het stellen is een fluitje van een cent!
yeah right.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het is dus helemaal niet zo simpel,als je geen verstand van auto,s hebt al helemaal niet,ik vind nog steeds dat Dhr Alex een verkeerde uitleg en advies geeft omtrent het stellen van de kleppen van een 5 cilinder.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Maar misschien een gekke vraag: waarneer moeten de kleppen gedaan worden, is me dan toch niet duidelijk.
zoals ik al eerder zei :Aarle> distr+kleppen bij 162000 dus bij 250000 pas controleren.
waarom is dat dan?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”