Geheimen van het elektrisch rijden

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

CaptainKlutz schreef:
- ik zie op de verbruiksmonitor dat, met of zonder voorverwarming, het elektrisch verbruik de allereerste kilometer enorm hoog is (>40 kWh / 100km), wat ik ook doe, hoe rustig ik ook weg rij. Hebben anderen dat ook?
Ik zie ook verschil op de eerste kilometer. Het lijkt alsof de motor niet erg efficicient is vanaf zijn koude toestand.
Overigens moet je je van de lengte van de staafjes niets aantrekken.
Mijn woonwerkverkeer is 37 a 38 km.
Dat kan ik geheel elektrisch doen (eigenlijk altijd, of er nu file is of niet).
Als ik naar de lengte van de staafjes kijk dan is op de binnenwegen (80km) een staafje ongeveer "10" lang.Optrekken schiet hij iets over de 20 heen.
Vorige week de PIH demo auto van Hooftman mee. De staafjes waren daar half zolang.
Totale capaciteit (gemeten in actie radius) lag echter iets onder die van mij.
M.a.w. de calibratie van de verbruiksmeting in de vorm van de staafdiagrammen, daar heb ik ernstig mijn twijfels bij.

Ik heb overigen na de 37 km woonwerkverkeer nog een beetje capaciteit over (ongeveer 1/2 tot 1/3 van het laatste kwart.
Als ik tussendoor ritjes heb en nog minmaal een halve accu over heb, kan ik door alleen op de snelweg (ca 17 km) de diesel aan te zetten, toch een gemiddelde halen van 1,8 tot 1,9 l/100km.
Op de binnenwegen en binnen de bebouwde kom rij ik dan elektrisch.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Welke idioot gaat nu stroom opgewekt in een kolencentrale in een PIH stoppen? Daar heb ik zonnepanelen voor.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

kissyfur schreef
Thuis heb ik geen paal, en ook met 20ct/kwh scheelt t niet veel geld. En die CO2 uitstoot zit volgens mij gewoon aan t andere uiteinde van die kabel toch?
tsja, ik ben dat toch niet echt met je eens.
Als ik mijn auto nagenoeg leeg heb en weer laad, gebruik ik circa 10 a 11 kWh. Da´s rond de 2 euro.
38 km dieselen is - snelweg, binnenweg en bebouwde kom - gauw 3 liter diesel. Dat scheelt toch echt aanmerkelijk.
M.a.w. kosten van elektrisch rijden is in mijn geval circa 50% van rijden op diesel.

Vandaar dat ik het ook niet eens ben met wat CaptainKlutz in zijn openings post schrijft.
Voor mij is het groot verschil of ik laad aan de laadpaal of dat ik via de diesel steeds zou opladen tot 20km range.
Ik moet er namelijk een behoorlijk stuk onzuinig voor dieselen om ca 20km elektrisch te kunnen rijden.

Ik blijf dus laden!

Nou kom ik uit een S80 V8 dus het is allemaal bijna gratis ........
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Stupid typos
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Vanmiddag nog maar eens een keer een zuinige poging gedaan. Het is toch mogelijk om de eerste km onder de 40KWh/100km te blijven.

Afbeelding

Standje Pure, radio uit, temp voor de zekerheid laag en blower ook laag. Rustig gereden. Na 13,5km nu weer 35km "tegoed" op de accu.
Het verbruik lijkt het laagst in stadsverkeer, tenminste, als je daar goed vooruit kijkt en goed gebruik maakt van de coaster functie (uitrollen) en zachtjes remmen. Dan is de regeneratie optimaal.
Ter info: mijn ritje woon-werk heeft ongeveer 7km autoweg (4km 80 en 3km 120) er in zitten, de rest is stadsverkeer.

Afbeelding

Morgen nieuwe poging met vlot doorrijden en niet te veel opletten op regeneratie. Kijken wat dat scheelt. Jammer dat het elektraverbruik niet preciezer is uit te lezen. En dan ook nog een keer kijken wat de diesel doet.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

JeroenSpock schreef: •1 kilowattuur uit het stopcontact veroorzaakt "well-to-plug" dus: 2,2 / 2,9 = 0,760 kilogram CO2 = 760 gram CO2 (4 kilowattuur veroorzaakt bijna 3,1 kilogram CO2, zie tabel hieronder)
Een ritje alleen electrisch kost mij ongeveer 20,6 KwH per 100 kilometer. Als je rekening houdt met 12,5% laadverlies kom je op circa 23,5 KwH per 100 kilometer.
Dan zou dit dus 760 gram * 23,5 /100 km = 178,60 gram CO2 per kilometer betekenen.
Zomaar een vergelijking: volgens fabrieksopgave stoot een Range Rover 3.0 SDV6 Hybrid 169 gram per kilometer uit, in praktijk zal dit wat meer zijn.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of dit wel klopt, maar het zou wel een mooie kop zijn:
Bijtellingsloze Volvo V60 PiH stoot ongeveer evenveel CO2 uit als een Range Rover.
En dan hebben we het nog niet gehad over de CO2 voor de productie van de accu.

Overigens is de bedoeling van electrisch rijden denk ik vooral het verplaatsen van uitstoot naar plekken buiten de stad.

Qua kosten is electrisch rijden voor mij voordeliger (vooral door lagere belastingen):
Zonnepanelen thuis (19 stuks) kosten excl. BTW € 6.000 minus 41,5% EIA (circa € 500) is € 5.500. In vijf jaar verwacht ik 17.500 Kwh op te wekken. Dit kost dan € 0,31 per KwH, maar daarna verwacht ik dat de panelen nog jaren meegaan. Bij de meesten zal dit beter kunnen, ik heb wat last van schaduw.
Zakelijk betaal ik ongeveer € 0,10 per KwH.
Gemiddeld is dit € 0,20 excl. BTW per KwH, ofwel € 4,70 per 100 kilometer.
Diesel kost ongeveer 5 liter a € 1,15 excl. BTW ofwel € 5,75 per 100 kilometer.

Conclusie: zou ik alleen op de zaak laden dan is electrisch rijden ongeveer de helft voordeliger.
Zou ik alleen thuis laden zonder zonnepanelen dan is de prijs van electrisch rijden en diesel ongeveer gelijk.
Laatst gewijzigd door Autowina op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Montalbano schreef:Afbeelding
De accu is deels buiten de wagen geplaatst zo te zien :)

Hij hoort zo:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Het is wel een grappig schermpje hoor, tijdens het rijden zie je welke stroomrichtingen er allemaal actief zijn. Van de motor naar de wielen, van de motor naar de accu, van accu naar achterwielen en van achterwielen naar de accu.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dat zeker, maar de vraag is hoe vaak je dat schermpje er voor wilt hebben. Als je in de stand AWD rijdt, worden de achterwielen dan constant door de elektromotor aangedreven of wanneer nodig?
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

rsnhakan schreef: Dat zeker, maar de vraag is hoe vaak je dat schermpje er voor wilt hebben. Als je in de stand AWD rijdt, worden de achterwielen dan constant door de elektromotor aangedreven of wanneer nodig?
Niet constant. Weet niet hoe de auto bepaalt wanneer wel en wanneer niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Eens, ik vind het leuk om te zien als ik mijn best doe om zuinig te rijden en als er eens iemand een demoritje wil maken. Verder zal hij niet vaak aanstaan.
AWD is continu aangedreven wanneer ingeschakeld.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Duidelijk. Die S-stand is niet dezelfde S-stand als in de "normale" D5 volgens mij.
V60 PIH Power Blue
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 30.06.2010 - 18:18

Voor mij is het "geheim" van het elektrisch rijden vooral de rust/stilte in de stad. Ik heb thuis nog geen laadvoorziening dus het overkomt me wel eens dat ik diesel in de stad. Dat geluid is voor mij stimulans om dan weer snel een laadpaal op te zoeken :-)
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
Gebruikersavatar
Torekov
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:35

Hetgeen mij vooral bevreemdt is het gegeven dat er een pro-drive instructeur aan te pas moet komen
om de bestuurder te vertellen wanneer hij een knop save moet indrukken.


Die knop slaat feitelijk nergens op , het is er 1 in de categorie van een reservetank kraantje op mijn Kreidler uit 1979.

Mijn punt is dat oa Toyota wel heeft begrepen dat je de techniek zelf zijn werk moet laten doen.
Het is volstrekt logisch dat indien er langere tijd snelwegsnelheden wordt gereden de auto automatisch (bij)laadt zodat er vervolgens voldoende electrische energie is om in file of stadsverkeer een 15-20 km af te leggen.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

ÄLG schreef: Hetgeen mij vooral bevreemdt is het gegeven dat er een pro-drive instructeur aan te pas moet komen
om de bestuurder te vertellen wanneer hij een knop save moet indrukken.


Die knop slaat feitelijk nergens op , het is er 1 in de categorie van een reservetank kraantje op mijn Kreidler uit 1979.

Mijn punt is dat oa Toyota wel heeft begrepen dat je de techniek zelf zijn werk moet laten doen.
Het is volstrekt logisch dat indien er langere tijd snelwegsnelheden wordt gereden de auto automatisch (bij)laadt zodat er vervolgens voldoende electrische energie is om in file of stadsverkeer een 15-20 km af te leggen.
In AWD en Power stand zal de auto onder lagere belasting de accu opladen tot 10 à 20km.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

ÄLG schreef: Hetgeen mij vooral bevreemdt is het gegeven dat er een pro-drive instructeur aan te pas moet komen
om de bestuurder te vertellen wanneer hij een knop save moet indrukken.


Die knop slaat feitelijk nergens op , het is er 1 in de categorie van een reservetank kraantje op mijn Kreidler uit 1979.

Mijn punt is dat oa Toyota wel heeft begrepen dat je de techniek zelf zijn werk moet laten doen.
Het is volstrekt logisch dat indien er langere tijd snelwegsnelheden wordt gereden de auto automatisch (bij)laadt zodat er vervolgens voldoende electrische energie is om in file of stadsverkeer een 15-20 km af te leggen.
Heerlijk dat je nog zelf wat kan bepalen.
Bij Toyota ben je dom en mag je nix! :-/
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Toyota heeft geen stekker dus kan het ook niet anders
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Montalbano schreef: Toyota heeft geen stekker dus kan het ook niet anders
Hoe laad je de plug in hybride van Toyota dan? :-/
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

RoaldH schreef: In AWD en Power stand zal de auto onder lagere belasting de accu opladen tot 10 à 20km.
Hé dat is een leuke, morgen gelijk uitproberen! Dus in de AWD- of POWER stand raakt de batterij niet meer leeg (mits je ook rustig rijdt tussendoor)??
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

CaptainKlutz schreef:
RoaldH schreef: In AWD en Power stand zal de auto onder lagere belasting de accu opladen tot 10 à 20km.
Hé dat is een leuke, morgen gelijk uitproberen! Dus in de AWD- of POWER stand raakt de batterij niet meer leeg (mits je ook rustig rijdt tussendoor)??
Het is mij gelukt om in Power met een lege accu uit Nijmegen weg te rijden en bij Utrecht stond de accu weer op 20km. Hoe lang dat duurt heb ik helaas niet bekeken tijdens de rit.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Het is volstrekt logisch dat indien er langere tijd snelwegsnelheden wordt gereden de auto automatisch (bij)laadt zodat er vervolgens voldoende electrische energie is om in file of stadsverkeer een 15-20 km af te leggen.
Wil ik absoluut niet. Als ik vanaf de snelweg nog 5 km naar huis moet rijden wil ik niet voor 15 km batterijlading over hebben.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”