D2 schreef:
Griffin schreef:
D2 schreef:
Wat ik mij dan wel weer afvraag: Zou Volvo/Ford/PSA dan helemaal geen maatregelen genomen hebben om te zorgen dat de boel tóch heel blijft??
Als de motor niet op temperatuur is wordt er ook niet gestopt.
Dat is niet waar.
Dat is wel waar, dat doen de PSA wagens (Citroen/Peugeot) dus wel. Staat ook in het instructieboekje. Als Volvo dat niet doet, is dat de uitzondering; naast de PSA doen zeker weten ook VAG, BMW en Mazda dat. In het instructieboekje van de Citroën DS3 staat bijvoorbeeld dat de motortemperatuur > 25°C moet zijn om het systeem te kunnen gebruiken.
@DrRossi: het niet stoppen van de motor is één van de maatregelen om de genoemde problemen te voorkomen. Daarnaast kan koelvloeistof prima elektrisch rondgepompt worden, daarvoor heb je geen motorvermogen nodig, opeenhoping van warmte kan je daarmee ook prima onder controle houden indien nodig. Turbo's, oliepompen en wat al niet meer kan je ook elektrisch aan de gang houden. Extra slijtage aan startmotor? Mazda gebruikt in zijn i-Loop systeem geen startmotor voor het herstarten van de motor maar meet de stand van de cylinders en zorgt voor 1 enkele explosie in de juiste cylinder om de motor weer te starten. Ik zeg niet dat Volvo al deze technieken gebruikt, maar waar nodig zullen de Volvo engineers (hopelijk afdoende) maatregelen genomen hebben.
Echt hoor, er is nagedacht over dat soort zaken. Het is niet dat er een of andere halve gare snelle marketinggladjanus er achteraf door een stagair even zo'n systeem bij laat knutselen in het ontwerp...