Uitschakelen Start/Stop systeem

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
D2
3rd Gear member

Griffin schreef:
D2 schreef: Wat ik mij dan wel weer afvraag: Zou Volvo/Ford/PSA dan helemaal geen maatregelen genomen hebben om te zorgen dat de boel tóch heel blijft??
Als de motor niet op temperatuur is wordt er ook niet gestopt.
Dat is niet waar. In mijn V40 treedt Stop-Start ook gewoon bij het eerste het beste stoplicht vanaf mijn huis in werking, dat is al binnen een paar honderd meter na koude start. Meestal slaat de motor dan heel snel weer uit zichzelf aan.

Misschien dat dit bij nieuwere V40's aangepast is?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Griffin
2nd Gear member

D2 schreef:
Griffin schreef:
D2 schreef: Wat ik mij dan wel weer afvraag: Zou Volvo/Ford/PSA dan helemaal geen maatregelen genomen hebben om te zorgen dat de boel tóch heel blijft??
Dat is niet waar.
Dat is wel waar, dat doen de PSA wagens (Citroen/Peugeot) dus wel. Staat ook in het instructieboekje. Als Volvo dat niet doet, is dat de uitzondering; naast de PSA doen zeker weten ook VAG, BMW en Mazda dat. In het instructieboekje van de Citroën DS3 staat bijvoorbeeld dat de motortemperatuur > 25°C moet zijn om het systeem te kunnen gebruiken.

@DrRossi: het niet stoppen van de motor is één van de maatregelen om de genoemde problemen te voorkomen. Daarnaast kan koelvloeistof prima elektrisch rondgepompt worden, daarvoor heb je geen motorvermogen nodig, opeenhoping van warmte kan je daarmee ook prima onder controle houden indien nodig. Turbo's, oliepompen en wat al niet meer kan je ook elektrisch aan de gang houden. Extra slijtage aan startmotor? Mazda gebruikt in zijn i-Loop systeem geen startmotor voor het herstarten van de motor maar meet de stand van de cylinders en zorgt voor 1 enkele explosie in de juiste cylinder om de motor weer te starten. Ik zeg niet dat Volvo al deze technieken gebruikt, maar waar nodig zullen de Volvo engineers (hopelijk afdoende) maatregelen genomen hebben.

Echt hoor, er is nagedacht over dat soort zaken. Het is niet dat er een of andere halve gare snelle marketinggladjanus er achteraf door een stagair even zo'n systeem bij laat knutselen in het ontwerp... >_<
DrRossi
4th Gear member

Ik ben me er bewust van dat er deze oplossingen zijn.
Ben redelijk into techniek.
Maar of deze ook worden toegepast is twee.
Daar hoor ik niets van.
Die start motor en accu kunnen me gestolen worden.
Als je die op een toegankelijke plaats monteert dan zijn dat de kosten niet.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
ruffie
3rd Gear member

D2 schreef:
Griffin schreef:
Dat is niet waar. In mijn V40 treedt Stop-Start ook gewoon bij het eerste het beste stoplicht vanaf mijn huis in werking, dat is al binnen een paar honderd meter na koude start. Meestal slaat de motor dan heel snel weer uit zichzelf aan.

Misschien dat dit bij nieuwere V40's aangepast is?
is of wordt....denk het laatste, aangezien het ook bij de xc60 (recentste) blijkbaar voorkomt: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61965
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Drekkie
1st Gear member

Griffin schreef:
'tuurlijk hebben ze dat wel. Stop/start wordt aan een hele rits voorwaarden verbonden. Als de motor niet op temperatuur is wordt er ook niet gestopt. Idem voor lage accuspanningen, verwarming, airco, ontwaseming, stuur- en rembekrachtiging, snelheid, gordels, deuren en motorkap en ga zo maar door. De eHDI van Citroen bijvoorbeeld moet aan 63 voorwaarden voldoen wil het stop/start systeem de motor daadwerkelijk stoppen.

't Is ook niet bepaald nieuwe techniek. In 1981 was er al een VW Polo en een of andere Fiat met Stop/Start aan boord. Later in de VW Golf Ecomatic (1994). Maar ook de Audi A2, de VW Lupo 3L en de Honda Insight hadden het al in de vorige eeuw. In grotere modellen is het ook al wat langer beschikbaar: de VW Golf en de Passat bijvoorbeeld hebben het systeem meegekregen bij de introductie van de BlueMotion modellen (MY2007).
"Als de motor niet op temperatuur is wordt er ook niet gestopt."......wel jammer dat de motor dan eerst afslaat als deze koud is, en vervolgens meteen weer start? Hierdoor heeft er toch ''van alles onnodig te lijden''

...minpuntje vind ik.

Welke snuggere wizzkid heeft dat bedacht?
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
Oceanracer
Geartronic member

Dat is een fout in de software en hoort dus n&#237;et te gebeuren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Drekkie
1st Gear member

Is daar een update op? Heeft iemand dit al bij de dealer laten verhelpen?
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
ex-Mooseman
4th Gear member

Mijn V60 zou het ook wel durven doen.
Ze moet vrijdag op haar 2° onderhoud, ik vraag dit wel even na.
Jausie
1st Gear member

Dat doet ie van mij dus ook...Eerst afslaan om vervolgens gelijk weer te starten. Bij eerste beurt maar eens navragen. Verder super tevreden over de auto :-)
Volvo V40 D2 R-Design MY2014 - Titanium Grey metallic - R-Design Plus line - Business Pack Pro met Premium sound
Johan s60
6th Gear member

Op mijn C30 D2 zat iig een elektrische waterpomp.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Drekkie
1st Gear member

Jausie schreef: Dat doet ie van mij dus ook...Eerst afslaan om vervolgens gelijk weer te starten. Bij eerste beurt maar eens navragen. Verder super tevreden over de auto :-)
''Eerst afslaan om vervolgens gelijk weer te starten" -> Heeft iemand dit inmiddels al laten uitlezen/op laten lossen door de dealer ?
Laatst gewijzigd door Drekkie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jumpman
4th Gear member

Nope doet ie van mij ook.
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
Drekkie
1st Gear member

duind498 schreef:
Jausie schreef: Dat doet ie van mij dus ook...Eerst afslaan om vervolgens gelijk weer te starten. Bij eerste beurt maar eens navragen. Verder super tevreden over de auto :-)
''Eerst afslaan om vervolgens gelijk weer te starten" -> Heeft iemand dit inmiddels al laten uitlezen/op laten lossen door de dealer ?
Iemand met een zinnig antwoord?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

duind498 schreef:
duind498 schreef:
Iemand met een zinnig antwoord?
Deed onze S60 DRIVe (D2) uit 2011 ook.
D2
3rd Gear member

Vanochtend auto weggebracht voor 60k beurt, aangegeven dat SS ook actief is bij koude motor. Hoort niet, aldus de meneer aan de receptie. Ben benieuwd wat ze eraan gaan doen!

Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
zakraket
4th Gear member

O, de mijne doet het ook gewoon bij een koude motor? Ik dacht dat dat hoorde (ook al is het minder goed), zal ik op de lijst zetten.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
D2
3rd Gear member

zakraket schreef: O, de mijne doet het ook gewoon bij een koude motor? Ik dacht dat dat hoorde (ook al is het minder goed), zal ik op de lijst zetten.
Ik ook, maar sinds ik in dit topic heb gelezen dat de motor dan niet gelijkmatig op temperatuur komt, wat slecht zou kunnen zijn voor het blok, en het mij sowieso niet heel logisch voor kwam, heb ik maar eens navraag gedaan. Bovendien, als SS uitstaat komt de motor aanmerkelijk vlotter op temperatuur (bij gelijk rijgedrag), wat mij alleen maar een voordeel lijkt.

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
D2
3rd Gear member

Goed, er is een software-update uitgevoerd. Heb ook een lijstje gekregen met alle elektronische regelmodules in de auto, het zijn er ruim 20 geloof ik. Daarop aangevinkt welke onderdelen getwee-punt-nuld zouden moeten zijn.

Ik merk echter geen verschil, bij het eerste stoplicht slaat de motor gewoon weer af.

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
GS_Kes
2nd Gear member

Bij mij is de laatste update ook uitgevoerd. Wat wel veranderd is dat de melding uitschakelen SS in het centrale scherm (meestal de snelheidsmeter) verdwenen is. Nu gaat alleen het ledje nog uit.
ruffie
3rd Gear member

Maw, d'r is volgens mij (nog) helemaal geen fix hiervoor...wel raar idd, vooral als je leest dat dit niet alleen bij de recente modellen voor komt.
D2 schreef: Goed, er is een software-update uitgevoerd. Heb ook een lijstje gekregen met alle elektronische regelmodules in de auto, het zijn er ruim 20 geloof ik. Daarop aangevinkt welke onderdelen getwee-punt-nuld zouden moeten zijn.

Ik merk echter geen verschil, bij het eerste stoplicht slaat de motor gewoon weer af.
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Plaats reactie

Terug naar “V40”