Pagina 3 van 6
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 13.04.2014 - 12:26
door vaudi
Hier gaven de fiscale voordelen de doorslag. Maar daarnaast is de operationele besparing t.o.v. de zakelijk gebruikte privé auto ook een groot voordeel.
Het voordeel dat je hebt tov een gelijkwaardige lesauto met 25% heb ik niet meegenomen. Aangezien die optie voor ons altijd al erg onvoordelig was t.o.v. privé de auto voor het werk te gebruiken.
Dus onder de streep is het PIH concept voor ons ongeveer qua kosten gelijk aan het in privé beheer zakelijke inzet van een 8 jaar oude klasse auto.
Wel moeten we dan binnen 5 jaar geen dure EV componenten hoeven te vervangen.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 13.04.2014 - 16:51
door rsnhakan
Opladen gebeurd hier voornamelijk om het gemiddelde verbruik te drukken, elektrisch rijden gewoon heerlijk is en bovendien rijdt de auto lekkerder met een half/volle accu. Daarnaast stimuleert men het milieu. Ik rijd liever op stroom dan op de diesel. Heb dan niet de neiging om veel gas te geven. Want wat is die auto snel.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 13.04.2014 - 21:58
door jrkalf
rsnhakan schreef:
Opladen gebeurd hier voornamelijk om het gemiddelde verbruik te drukken, elektrisch rijden gewoon heerlijk is en bovendien rijdt de auto lekkerder met een half/volle accu. Daarnaast stimuleert men het milieu. Ik rijd liever op stroom dan op de diesel. Heb dan niet de neiging om veel gas te geven. Want wat is die auto snel.
Dat ligt enorm aan wanneer je oplaadt. Als je uitgesteld laat (2300-0700) stimuleer je het milieu echt niet en verleg je de co2 uitstoot van je normale auto richting de energie centrale die je kWh's aan het opwekken is
Maar je hebt helemaal gelijk. De auto is bloedje snel in Power mode, maar ik kan me er weinig toe laten uitdagen om die knop in te drukken. Ik geniet liever van die smooth ride in hybride.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 13.04.2014 - 23:32
door Poni
++1.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 14:39
door TMacD
ik probeer 2 x per dag te laden, op het werk bij de standaard parkeer plaats, thuis moet ik even een blokje om - heb ik er wel voor over want :
- zuiniger
- stiller / meer relaxed rijden
- voor he concept
natuurlijk zijn er veel voor en tegens een van de grote voors was de 0% bijtelling laten we eerlijk wezen, maar na een half jaartje sturen vindt ik de D6 echt een hele fijne wagen, wie a zegt moet ook b zeggen als je an hybride gaat rijden moet je ook zoveel mogelijk laden, maar dat mag iedereeen voor zich weten.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 18:04
door R.Bijl
jrkalf schreef:
rsnhakan schreef:
Opladen gebeurd hier voornamelijk om het gemiddelde verbruik te drukken, elektrisch rijden gewoon heerlijk is en bovendien rijdt de auto lekkerder met een half/volle accu. Daarnaast stimuleert men het milieu. Ik rijd liever op stroom dan op de diesel. Heb dan niet de neiging om veel gas te geven. Want wat is die auto snel.
Dat ligt enorm aan wanneer je oplaadt. Als je uitgesteld laat (2300-0700) stimuleer je het milieu echt niet en verleg je de co2 uitstoot van je normale auto richting de energie centrale die je kWh's aan het opwekken is
Maar je hebt helemaal gelijk. De auto is bloedje snel in Power mode, maar ik kan me er weinig toe laten uitdagen om die knop in te drukken. Ik geniet liever van die smooth ride in hybride.
Wat maakt de tijd van laden uit dan? Ik zit bij e×=co en die zeggen dat zij alles uit windkracht halen....
hoe opladen
Geplaatst: 14.04.2014 - 18:19
door petervaw
RichieB schreef:
Als het je alleen om de kosten gaat kan je ook een haspeltje van een tientje naar buiten leggen. Of desnoods een standaard 240V stekkerdoos.
Beste Richie,
Ik wil thuis opladen et 'gewoon' 220 Volt. Kan dat? Het opladen duurt dan wel langer, maar dat neem ik voor lief.
Wie heeft hier ervaring mee en kan ik een kabel bij volvo halen ((huis)220 <->mennekes aansluiting (auto))
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 19:21
door RichieB
Nederland is al jaren geleden overgestapt op 230V. Sommige landen leveren 240V vandaar dat apparatuur tegenwoordig 220V-240V aan kan (en vaak zelfs 110V-240V). Zo'n kabeltje van schuko naar Mennekes zit bij je PIH. Er zit wel een regelunit in. Los zal zo'n label iets van €500 kosten ofzo.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:03
door jrkalf
RichieB schreef:
Nederland is al jaren geleden overgestapt op 230V. Sommige landen leveren 240V vandaar dat apparatuur tegenwoordig 220V-240V aan kan (en vaak zelfs 110V-240V). Zo'n kabeltje van schuko naar Mennekes zit bij je PIH. Er zit wel een regelunit in. Los zal zo'n label iets van €500 kosten ofzo.
Zo'n kabeltje van schuko naar Mennekes zit niet standaard bij de PiH hoor. De mijne is Mennekes/Mennekes afgeleverd.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:13
door AIP
Klopt, bij Volvo is standaard M-M, 6(?) meter.
Ik heb voor 40 EUR extra een Schuko-M kabel van 8 meter ipv de M-M kabel besteld.
Bij BMW bestel ik voor ruim 200EUR een M-M kabel, dat is een stuk goedkoper dan bij Volvo (waar ie inderdaad zo'n 500 EUR kost).
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:16
door jrkalf
Goed punt AIP.
Ik zal het er eens over hebben met m'n Lolvo vrinden in Waddinxveen. Als het niet in verhouding is, dan kan ik altijd nog bij de BoerenMestWagen bestellen.

Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:16
door RichieB
Bij de MY13 was een mode 2 kabel schuko - Mennekes standaard. Kennelijk is Volvo nu overgestapt op een mode 3 kabel.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:21
door Ben
Er is ook nog een forumsponsor die kabels levert.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:23
door AIP
Dat wist ik dan weer niet. Als het een reëel prijsje is, zal ik dat eens overwegen.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 20:24
door jrkalf
Ben schreef:
Er is ook nog een forumsponsor die kabels levert.
Tegen BMW prijzen?
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 14.04.2014 - 21:07
door rsnhakan
jrkalf schreef:
rsnhakan schreef:
Opladen gebeurd hier voornamelijk om het gemiddelde verbruik te drukken, elektrisch rijden gewoon heerlijk is en bovendien rijdt de auto lekkerder met een half/volle accu. Daarnaast stimuleert men het milieu. Ik rijd liever op stroom dan op de diesel. Heb dan niet de neiging om veel gas te geven. Want wat is die auto snel.
Dat ligt enorm aan wanneer je oplaadt. Als je uitgesteld laat (2300-0700) stimuleer je het milieu echt niet en verleg je de co2 uitstoot van je normale auto richting de energie centrale die je kWh's aan het opwekken is
Maar je hebt helemaal gelijk. De auto is bloedje snel in Power mode, maar ik kan me er weinig toe laten uitdagen om die knop in te drukken. Ik geniet liever van die smooth ride in hybride.
Uitgesteld laden doen we niet. Hij hangt bijna altijd aan de stekker
als de auto thuis is

Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 15.04.2014 - 08:42
door jp-v60
jrkalf schreef:
Ben schreef:
Er is ook nog een forumsponsor die kabels levert.
Tegen BMW prijzen?
Ik heb ook de BMW kabel besteld, is goedkoper en inclusief een mooie opbergtas
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 15.04.2014 - 09:31
door Jaromir
Destijds bij de levering was het voor mij een verrassing dat ik een laadpunt 'aangeboden' kreeg via nuon cashback
Mooi laadpunt aan de muur, daarna wordt de auto afgeleverd met alleen maar een 230v laadkabel (my13)...
Wtf, duur laadpunt aan de muur (1400 euro) waarvan gelukkig 700 euro cashback...
En dan geen kabel drbij krijgen, ow sorry meneer, die kost 500 euro bij volvo...
Dus -> 1400 + 500 is 1900 euro kost het, om max 20% sneller te kunnen laden... Belachelijk, als ik dat had geweten had ik gewoon een buitenstopcontactje gebruikt.
Bij de prius plugin van mijn vrouw zitten gewoon beide kabels er standaard bij... (Die overigens maar 37 000 nieuw koste, dus de helft goedkoper)
Waarom houd volvo die kabels zo belachelijk duur???
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 15.04.2014 - 10:50
door RichieB
Je had ook gewoon de Nuon laadpaal met vaste kabel moeten nemen. Kostte hetzelfde maar was pas in maart 2013 leverbaar.
Re: Waarom zou ik opladen?
Geplaatst: 15.04.2014 - 14:33
door Jaromir
Naja, uiteindelijk had ik die stekker toch nodig voor openbare laadpalen...
Beetje slordig dat ie voor het grote aankoop bedrag niet inbegrepen was.
Je wilt toch stimuleren dat mensen zo'n auto laden? Dan moet je ook de juiste kabels erbij doen, of een schappelijkere prijs hebben voor zo'n kabel...
De prius heeft dat als klein servicepuntje toch beter voor elkaar...