slechte loop D2 koude start

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Jumpman
4th Gear member

Hier ook, horten en stoten, je moet dan idd wat gas bijgeven anders lijkt het niet of je niet kunt rijden
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
robbertos
2nd Gear member

Ik had het ook en bij mij is het nu weg. Bij tvk in Alkmaar hebben ze een oplossing voor dit probleem. Ze hebben wat ik begreep wat adaptieve waarde aangepast.
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
Peter/v40
1st Gear member

Heb net mijn auto weer opgehaald van de garage i.v.m. met het stotteren bij koude start.
Na de eerste keer was het zeker verbeterd, dus minder stotterend maar niet weg.

Garage wist me dit keer te melden dat ze wel nieuwe software geupload hadden ter verbetering van.... maar dat het niet opgelost is.
Volvo heeft schijnbaar het probleem erkent en mijn garage heeft daarvan ook bericht gehad.
Volvo werkt eraan en zal de garage bij een gevonden oplossing informeren.

Ik vind dit behoorlijk zwak!! Hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen al zolang een bijna nieuwe auto hebben die stottert bij een koude start en waarvan de fabrikant niet de oorzaak weet. Of net doet alsof? Misschien (dit is zomaar gissen) veroorzaakt een mogelijke oplossing wel dat de uitstoot omhoog gaat!?! Dit is zomaar een gevoel wat me bedruipt, waarschijnlijk kunnen jullie het direct ontkrachten.

However, al het resonerend plastic is weer vastgezet of opgevuld, auto weer gewassen en gezogen dus het was niet voor niets.
rebride
2nd Gear member

ik ben net ook terug van vakantie en ondervond het probleem ook toen ik 's morgens van de camping weg wilde rijden met 10km/h, hotten en stotteren net alsof je niet kunt rijden.
als je eenmaal van de camping af was en de motor en de motor opgewarmd was, had ik geen probleem meer.

gisteren maar ff naar de dealer geweest en het probleem verteld, zei gaven aan dat het waarschijnlijk de injectoren waren die in koude toestand niet goed functioneren.
maar er was een software update voor die ze me gisteren gingen uploaden in de auto.

vanmorgen maar ff getest en warempel het probleem is over, zelfs in koude toestand loopt de motor veel rustiger en ik heb het gevoel dat hij sneller optrekt.
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Peter/v40
1st Gear member

Ik heb dit de eerste keer ook zo ervaren probleem over en wat vlotter optrekken. 2000 km verder kwam het terug, zeker niet in dezelfde mate.
Nu werd ik echter naar huis gestuurd met de boodschap dat ze het niet op konden lossen en wachten op Volvo met de juiste oplossing.
rebride
2nd Gear member

oke peter ik houdt je op de hoogte, ben ook benieuwd.
Peter/v40 schreef: Ik heb dit de eerste keer ook zo ervaren probleem over en wat vlotter optrekken. 2000 km verder kwam het terug, zeker niet in dezelfde mate.
Nu werd ik echter naar huis gestuurd met de boodschap dat ze het niet op konden lossen en wachten op Volvo met de juiste oplossing.
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Rha007
5th Gear member

Was laatst bij de dealer en omdat mijn auto nog geen enkele update heeft gehad vanwege de Rica tuning, vroeg ik of auto de updates kon krijgen. De monteur vertelde mij dat ze zonder toestemming van de importeur geen updates meer mochten uitvoeren, omdat er een fout in de laatste update zou zitten. Zou dit er mee te maken hebben?
Ik heb trouwens totaal geen last van een slechte loop bij koude start, maar heb de auto pas 3 maanden.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Jumpman
4th Gear member

Ik heb afgelopen maandag wel service 2.0 gekregen, is ook software update.
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
RobPG
2nd Gear member

Vorige week mn nieuwe V40 D2 opgehaald, nog niks gemerkt van deze problemen. Of het is opgelost, of het gaat nog komen (hoop van niet).
MY2015 V40 D2 Momentum Powershift Electric Silver + Business Pack Connect
joshuakemper60
1st Gear member

Ik had dit "probleem" ook, van de week voor een beurt naar de dealer geweest.
De dealer heeft een update gedaan en het probleem is bij mij niet meer voorgekomen:)!
Huidige auto:
Volvo V40 D2 R-Design Plus Line - Ice White - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Verwarmbare voorruit
Peugeot 207 CC 1.6 THP

Vorige auto's:
Volkswagen Scirocco 1.4 TSI
Alfa Romeo Mito 1.4T 155 PK
Peugeot 107 XS + aftermarket extra's
zakraket
4th Gear member

Dan heb ik goede hoop, de mijne gaat 11-8 naar de dealer voor een eerste beurt.

@RobPG, de mijne ging het pas na 6 mdn/9000km doen.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
sander69
3rd Gear member

Jumpman schreef: Ik heb afgelopen maandag wel service 2.0 gekregen, is ook software update.
euhm, wat is service 2.0?

moet binnenkort afspraak maken voor 40.000 beurt en ook ik heb af en toe last van stotteren bij koude start namelijk..
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
robbertos
2nd Gear member

Bij wie is het probleem met de koude start helemaal verholpen? De mijne is laatst nog geweest en heeft als het goed is de laatste software alleen heb ik het probleem nog steeds. Hij klinkt als een tractor als ik hem in de ochtend start en ook op de weg maakt hij meer geluid (tikken) dan een normale D2. Dit zorgt toch voor veel minder rijplezier. Als ik een leen D2 mee krijg klinkt dat toch een stuk soepeler zoals het hoort.

Dus de vraag bij wie is het probleem opgelost en hoe?
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
zakraket
4th Gear member

Bij mij niet. Vreemd genoeg had ik er tijdens de 7000km in Zweden/noorwegen weinig last van vor zover ik me herinner. Sinds ik terug ben in Nederland heb ik het wel weer elke keer. Maandag ben ik weer bij de dealer, nu voor krakende deuren en de al sinds levering bijzonder slecht functionerende ruitenwissers (4e keer dat ik het punt aandraag bij Volvo) en zal ook dit motorpunt maar weer eens aanstippen. Nooit gedacht (of meegemaakt) dat ik met een nieuwe auto zo vaak bij de dealer zou staan. Nog een klein jaartje en dan is de garantie voorbij...
Laatst gewijzigd door zakraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Poolrev
5th Gear member

Die van mij heeft er tegenwoordig ook wat last van. Nu rijdt ik sinds 2 maanden ook veel minder kilometers, de auto staat soms zelfs paar dagen achter elkaar stil. En het lijkt wel of het daarmee te maken heeft ook. Volgende week donderdag is de 80.000 km beurt, dan gaan ze er in ieder geval naar kijken ook.
zakraket
4th Gear member

Heb mijn auto afgelopen week bij de dealer gehad. Deze gaf aan dat meer mensen deze klachten hebben en dat het een "eigenschap van de motor" is. Vermoedelijk omdat hij aan bepaalde emissieeisen moet voldoen, met name bij koude starts. Ze kunnen er dus niks aan doen, totdat Volvo besluit het motormanagement aan te passsen.

Nu jij dit beschrijft was mij opgevallen dat ik tijdens mijn rondreis door Scandinavie (7000km) er geen last van had. Nu ik weer thuis ben heb is het probleem er weer. Ik rij doorgaans niet zoveel en mijn auto staat regelmatig meerdere dagen stil. In Scandinavie reed ik elke dag wel een paar honderd kilometer.
Rickvh
Starter

Beste allemaal,

Uiteraard moet ik me nog even netjes voorstellen, en excuses dat ik een oud topic omhoog bump, maar:
Sinds maandagmiddag heb ik een 2014 V40 D2 opgehaald bij de dealer (65000 gelopen), en merkte vanochtend dat de auto hetzelfde bokkende gedrag in koude toestand vertoond als jullie hierboven vermelden.

Nu vraag ik me af of er mensen zijn die hier de sluitende conclusie inmiddels voor hebben?
Vrijdag moet de V40 nog even uitgelijnd worden bij de dealer, en hoop dat ze dit euvel gelijk (middels een update?) kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Rick
sander69
3rd Gear member

Ik heb in 2014 ook een V40 D2 R design gehad als lease auto; ik had op gegeven moment soms ook last van deze klacht; Tijdens een grote beurt heeft men gelijk een software update gedaan waarmee de klachten ook weg waren.

Wil natuurlijk niet zeggen, dat hiermee de klachten bij jou overgaan, maar je kunt wellicht vragen of je een software update kunt krijgen.. denk dat je wel garantie hebt toch?
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
-KJ-
5th Gear member

Ik haak hier even aan. Ik ben over soortgelijke problemen een eigen topic over gestart omdat ik deze nog niet had gevonden. Vandaag voor de 4e keer in 6 maanden tijd bij de dealer geweest. De laatste weken is de auto 7 keer direct na het starten afgeslagen. "Nee meneer, een automaat hoort niet te kunnen afslaan". Ik word nu weer afgescheept met het resetten van een storingsmelding in de koelvloeistofpomp van de EGR-koeler. Ze gaven zelf al toe dat dit waarschijnlijk niets met het afslaan en bokken te maken heeft. Ik zou vanmiddag zijn teruggebeld omdat ik heb aangegeven dat ik er helemaal klaar mee ben. Helaas niets gehoord. Als ze vinden dat er niets aan de hand is of niet voldoende moeite willen doen om het fatsoenlijk te onderzoeken (dus iets anders doen dan de auto aan VIDA te hangen) mogen ze hem wat mij betreft terugkopen. Ik laat de dealernaam nog even in het midden, maar ze scoren geen punten momenteel. :devil:

Waren er bij jullie wel storingen geregistreerd in de auto?
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rickvh
Starter

Heren, even een update van mijn zijde.

Heb afgelopen week mijn V40 bij Volvo gebracht en ze hebben een DV6C Cold - Idle motor management update geladen.
Na deze update zijn de problemen bij mij volledig verdwenen.

Mochten er mensen zijn die momenteel nog dezelfde problemen hebben dan kan ik even op de factuur kijken naar het exacte ''onderdeelnummer'' van deze update.

Groeten,

Rick
Plaats reactie

Terug naar “V40”