Pagina 3 van 3
Re: Airco probleem
Geplaatst: 19.09.2014 - 11:28
door inbedrijf
Heeft iemand een afbeelding van waar dit precies zit? Kan hem namelijk niet vinden
Re: Airco probleem
Geplaatst: 19.09.2014 - 12:06
door Patjev50
Aan de bijrijderskant de bekleding achter je middenconsole weghalen dan zit er onderin een klein zwart geribbeld slangetje dat is em.
Check wel eerst onder je auto of de airco wel of niet druppelt.
Mocht het niet lukken maak ik een foto
Airco doet het helemaal niet meer.
Geplaatst: 21.09.2014 - 17:25
door Geitje
Ik heb sinds een week ook een probleem met mijn airco. Ik vind het leuk om zelf wat te gaat sleutelen als dat lukt, bovendien kan ik wellicht kosten besparen.
Het leek met niet zinnig een nieuw topic te openen, maar het probleem is wel iets anders. De airco doet het namelijk helemaal niet meer. Ik hoor ook dat de auto niet belast wordt als ik hem inschakel. Ik heb onder de auto gekeken en de magneetkoppeling draait niet meer mee, ook niet als de airco net aan staat. De riemen draaien verder prima.
Nu heb ik wat gezocht op het forum, en volgens mij kan dit in ieder geval duiden op een kapotte magneetspoel. Want kan ik concluderen als de luchtspleet het probleem is, dat de airco het in het begin wel doet? En bij te weinig vloeistof zou de magneetkoppeling wel gewoon meedraaien toch?
Re: Airco probleem
Geplaatst: 21.09.2014 - 17:58
door wim de jong
Te weinig koudemiddel in het systeem, zal de magneetkoppeling nooit spanning krijgen.
Je zou eens kunnen proberen om kortstondig (!) de druksensor te overbruggen. Niet te lang, kan dep omp niet tegen als er te weinig in zit, vandaar deze beveiliging.
Tweede: om te kijken of de magneetkoppeling goed werkt, kan je direct +12V op de aansluiting drukken....
Maar waarom niet eerst uitlezen, meestal komt het probleem vanzelf naar boven over hoeveelheid koudemiddel, druksensor etc..
Re: Airco probleem
Geplaatst: 21.09.2014 - 19:10
door snorremans
Geitje schreef:
Ik heb sinds een week ook een probleem met mijn airco. Ik vind het leuk om zelf wat te gaat sleutelen als dat lukt, bovendien kan ik wellicht kosten besparen.
Het leek met niet zinnig een nieuw topic te openen, maar het probleem is wel iets anders. De airco doet het namelijk helemaal niet meer. Ik hoor ook dat de auto niet belast wordt als ik hem inschakel. Ik heb onder de auto gekeken en de magneetkoppeling draait niet meer mee, ook niet als de airco net aan staat. De riemen draaien verder prima.
Nu heb ik wat gezocht op het forum, en volgens mij kan dit in ieder geval duiden op een kapotte magneetspoel. Want kan ik concluderen als de luchtspleet het probleem is, dat de airco het in het begin wel doet? En bij te weinig vloeistof zou de magneetkoppeling wel gewoon meedraaien toch?
Motorkap open doen, dan zie je een leiding lopen tegen je schutbord, met een stekker met sensor er in, als je de stekker los haalt en deze door verbind.
Dan de auto starten, als de magneet koppeling dan inslaat weet je dat je te weinig koudemiddel in je systeem hebt, en de magneet koppeling goed is.
Re: Airco probleem
Geplaatst: 21.09.2014 - 20:00
door Geitje
Ik heb dit net gedaan. En de airco slaat niet aan. Dus dat betekent een probleem met de magneetkoppeling. Maar dan kan het nog steeds de spoel zijn of de luchtspleet? Of niet?
snorremans schreef:
Motorkap open doen, dan zie je een leiding lopen tegen je schutbord, met een stekker met sensor er in, als je de stekker los haalt en deze door verbind.
Dan de auto starten, als de magneet koppeling dan inslaat weet je dat je te weinig koudemiddel in je systeem hebt, en de magneet koppeling goed is.
Re: Airco probleem
Geplaatst: 21.09.2014 - 20:05
door Geitje
Dank voor de reacties trouwens.
Uitlezen meen ik zelf te kunnen via de OBD poort en had ik al gedaan. Maar zeggen jullie maar of dat ook zo werkt bij Volvo

, of datdat echt met VIDA/DICE moet. Ik heb namelijk een OBD-bluetooth adapter, en zo kan ik via mijn Android smartphone (Torque-app), de ECU uitlezen. Dat heb ik 2x gedaan, maar er staan geen foutmeldingen. Er brandt ook nergens een lampje/er zijn geen meldingen volgens het display in de auto.
wim de jong schreef:
Te weinig koudemiddel in het systeem, zal de magneetkoppeling nooit spanning krijgen.
Je zou eens kunnen proberen om kortstondig (!) de druksensor te overbruggen. Niet te lang, kan dep omp niet tegen als er te weinig in zit, vandaar deze beveiliging.
Tweede: om te kijken of de magneetkoppeling goed werkt, kan je direct +12V op de aansluiting drukken....
Maar waarom niet eerst uitlezen, meestal komt het probleem vanzelf naar boven over hoeveelheid koudemiddel, druksensor etc..