kan de egr van een v70 d5 dichtgemaakt worden??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Firefox
1st Gear member

@IkeV70: Ik heb het plaatje direct voor de EGR klep gemonteerd, het maakt trouwens niet uit aan welke kant je hem monteert. Een sensor in de EGR klep lijkt me onzin, er gaat namelijk geen bedrading naar toe. De foutmelding was er direct nadart de diesel de 1500omw/min had bereikt.

@VolvoRob: Het afsluiten is een plakje koek, de EGR klep lossleutelen van het inlaatspruitstuk en de EGR buis, RVS afdichtplaatje met aan beide zijden een originele pakking (Volkswagen onderdeel nr: 069 131 547 D is goedkoper) monteren en klaar. Plaatje kun je kopen via marktplaats,maar ik heb hem zelf gemaakt van een stukje RVS plaat.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
gevanje
4th Gear member

@firefox was het niet beter geweest het plaatje achter de egr te plaatsen????
Firefox
1st Gear member

Waarom denk je dat??
VolvoRob
5th Gear member

Dat betekent binnenkort weer klussen! Bedankt Gevanje en Firefox!
Rob
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
gevanje
4th Gear member

Firefox schreef:Waarom denk je dat??
Ik denk dat omdat dan je egr (net als de mijne) verder volledig blijft werken. Na de egr zit bij mijn auto geen sensor. Ik weet dat op de een of andere wijze de egr "communiceert' met de luchtmassameter. Als hij dus blijft werken (open en dicht kan) krijgt de lmm wel zijn signalen.

Wie het beter weet mag het zeggen.
edraket
7th Gear member

Ik begrijp ook dat er een fundamenteel verschil is tussen de TDi motor en de D5. De TDi kan (lijkt het) niet zomaar afgesloten worden zonder foutcodes, en de D5 wel. Of zit het in het verschil van uitschakeling van de EGR?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
gevanje
4th Gear member

Misschien nog een idee voor de bezitters van een tdi blok. Ik heb gezocht op een ander forum (www.tdiclub.nl). Daar kwam ik een naam tegen van een zekere Jos. Deze man heeft een garage in Uffelte. Is bekend om zijn kennis van tdi. Hij schijnt de egr te kunnen afsluiten. Zijn telnr 06-51271950.
Bover
8th Gear member

Mag deze technisch analfabeeth ff op een rij zetten:

Als ik goed begrijp is de egr klep niet meer dan een milieu maatregel.
Bij moderne D5 motor zou het afsluiten betekenen dat er meer frisse lucht in de motor komt.
Dat heeft weer tot gevolg dat er theoretisch meer vermogen gegenereert wordt.
Zeker onderin het toerental omdat dan ook de verbranding optimaal zou zijn met afgesloten klep.
Klopt het zo en beetje.

Voel me al een halve monteur :D

bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
gevanje
4th Gear member

@bover; klopt idd in grote lijnen. In dit topic is er al het nodige over geschreven. Bijkomend voordeel van het afsluiten is ook minder vervuiling van de motor na het afsluiten. Trek de slang er maar eens af om te zien hoeveel vuil er nu al in zit.

Groeten,

Gerard.
Firefox
1st Gear member

gevanje schreef:
Firefox schreef:Waarom denk je dat??
Ik denk dat omdat dan je egr (net als de mijne) verder volledig blijft werken. Na de egr zit bij mijn auto geen sensor. Ik weet dat op de een of andere wijze de egr "communiceert' met de luchtmassameter. Als hij dus blijft werken (open en dicht kan) krijgt de lmm wel zijn signalen.

Wie het beter weet mag het zeggen.
Heb het plaatje en andere kant van de EGR geplaatst en ook dan is er een storingsmelding in de BC.
Firefox
1st Gear member

Weet inmiddels iets meer: de EGR installatie communiceert met de LMM. Als de EGR klep opent moet er op dat moment minder lucht langs de LMM stromen en er een lagere waarde van de LMM naar de ECU gaan. Een afgedopte EGR geeft nog wel het signaal "EGR open"naar de ECU, maar de LMM registreert niet een afnemende luchtinname. Op dat moment is er dus een regelverschil met als gevolg een storing op de BC.
De enige oplossing zit hem waarschijnlijk in het manipuleren van de signalen en dat lijkt me niet eenvoudig.
Bij VW is het mogelijk de EGR softwarematig voor een gedeelte uit te schakelen. Kan iemand mij vertellen of dit bij de Volvo ook mogelijk is???
gevanje
4th Gear member

Firefox schreef:Weet inmiddels iets meer: de EGR installatie communiceert met de LMM. Als de EGR klep opent moet er op dat moment minder lucht langs de LMM stromen en er een lagere waarde van de LMM naar de ECU gaan. Een afgedopte EGR geeft nog wel het signaal "EGR open"naar de ECU, maar de LMM registreert niet een afnemende luchtinname. Op dat moment is er dus een regelverschil met als gevolg een storing op de BC.
De enige oplossing zit hem waarschijnlijk in het manipuleren van de signalen en dat lijkt me niet eenvoudig.
Bij VW is het mogelijk de EGR softwarematig voor een gedeelte uit te schakelen. Kan iemand mij vertellen of dit bij de Volvo ook mogelijk is???
Misschien via een VAG-dealer??? Op www.tdiclub.nl vind je volgens mij genoeg (prive-)personen met een eigen VAG-com. Zie ook deze link
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_kaart.html.

Hoop dat je er wat mee kunt en succes. Ik wil evt. wel deze vraag voor je posten bij de tdi club. Geef het dan svp even aan.
Firefox
1st Gear member

Meer info is altijd welkom, graag dus............

Alvast bedankt
gevanje
4th Gear member

[quote="Firefox"]Meer info is altijd welkom, graag dus.....

Ik heb je vraag gepost. We wachten af. Als er reacties komen hoor je van mij.
mvdworp
1st Gear member

Mijn V70 D5 is ook getuned. Alles naar tevredenheid, alleen heb ik het idee dat ie de laatste tijd wat meer roetuitstoot heeft. Met name bij snel accelereren. Heb begrepen dat EGR dichtzetten de oplossing kan zijn.
Wil dit evt. zelf gaan doen. Werkwijze is me nog niet geheel duidelijk. Kan
iemand mij verder helpen met beschrijving en liefs een paar foto's. :wink:
Volvo V70 D5
gevanje
4th Gear member

mvdworp schreef:Mijn V70 D5 is ook getuned. Alles naar tevredenheid, alleen heb ik het idee dat ie de laatste tijd wat meer roetuitstoot heeft. Met name bij snel accelereren. Heb begrepen dat EGR dichtzetten de oplossing kan zijn.
Wil dit evt. zelf gaan doen. Werkwijze is me nog niet geheel duidelijk. Kan
iemand mij verder helpen met beschrijving en liefs een paar foto's. :wink:
Ik heb gepost dat het dichtzetten kan. Op zich is het mogelijk en goed te doen maar bij het uitlezen (dealer) kwam (behalve de foutmelding) een aantal andere ongeregeldheden aan het licht. De dealer zei dat het een soort kettingreactie wordt van foutmeldingen. Het is wel juist dat de roetuitstoot na afsluiten minder wordt.

Waar heb je je auto laten tunen? (iets) meer turbodruk lost het rookprobleem over het algemeen op. Hoe is je ervaring qua verbruik na het chippen??
mvdworp
1st Gear member

Ik had begrepen dat het dichtzetten geen foutmeldingen met zich meebrengt.
Mijn auto is getuned bij Fasttech in Neede. Auto was al getuned toen ik 'm kocht. Heb nog geen contact gehad met fasttech (Dennis) om tuning aan te passen. Heb dus ook geen ervaring met verbruik voordat ie getuned was.
Heb inmiddels goede ervaringen met Fasttech, ook met mijn vorige auto
Passat TDI rode DI van 130 naar 160 PK. Bij mijn Passat had ik minder roet
als nu bij de Volvo. Heb bij de Passat EGR ook dichtgezet, maar hierbij niet veel verschil gemerkt in prestaties en roetuitstoot.
Volvo V70 D5
Bover
8th Gear member

IK ben net bij Fasttech geweest in verband met mij beperkte roetuitstoot onderin toerental.
Ze hebben naar mijn turbodruk gekeken maar die was al 2.2 als ik goed gehoord heb. Weet niet zeker of getal klopt.

( het klopt bij Fasttech zijn ze zeer klantvriendelijk en geven goed professioneel advies )

Advies was om niet verder te verhogen omdat dat meer vraagt van het materiaal.

bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
mvdworp
1st Gear member

Begrijp niet helemaal waarom je met beperkte roetuitstoot onderin toerental
problemen hebt. Hoe minder roet hoe beter toch. Of mis je trekkracht onderin. Zal binnenkort ook bij Fasttech langs voor diagnose. Hoor bij
zware belasting met caravan een wat slepend geluid. Solo alleen bij fel
accelereren. Zou een geluid van de turbo kunnen zijn. Vermogen en trekkracht is verder prima alleen behoorlijk roeten. Ben een behoorlijke
pietlut met geluiden en rammeltjes, maar ben geloof ik niet de enige als ik
dit forum zo lees.
Volvo V70 D5
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”