Pagina 3 van 5
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 08:38
door V60Majolee
JohnH schreef:
Ik ben door het ACC systeem zelfs bewust meer afstand gaan houden. In het begin dacht ik dat de auto wel (te) veel afstand houdt zelfs bij de minimale instelling van 1 streepje.
Anderzijds denk ik dat de maker hier wel over nagedacht heeft...
Op de B-wegen ga ik zelfs naar 2 of 3 strepen afstand, omdat ik merk dat de auto soms stevig moet remmen.
Ondanks deze bewustwording ben ik toch verbaasd dat me dit is overkomen!
Ik heb nog niet met mist gereden maar bij zware regenval wel meegemaakt dat ACC wordt uitgeschakeld omdat blijkbaar de radar dan niet goed funtioneert?
Deze situatie was min of meer de vorm dat we in een drukke spits met z'n allen "routinematig" achter elkaar aanrijden en niet echt bewust het verkeer (dus de gevaren) scherp in de gaten houden.
De realiteit is dat er vaak (gelukkig) veel meer goed gaat dan fout. De keer dat het dan fout gaat, zorgt er wel voor dat je je weer bewust wordt dat het ook eens fout kan gaan. Helaas blijkt dat voor ons allemaal de enige manier om te beseffen dat we wellicht te vaak te hard rijden!?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 12:46
door JohnH
De schade:
En dit met een snelheid van 50-65km per uur (70 toegestaan)
Ik heb nergens last van gehad, alleen een moment strak in de riemen gezeten
Zonder de moderne volvo techniek was de schade zeker aanzienlijk groter
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 12:50
door ijsga
Altijd zonde :( Wel een goede gelegenheid om er luxe kentekenplaten op te laten zetten :)
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 13:04
door JohnH
wat versta je onder luxe kentekenplaten?
En zonde van de schadevrije jaren waarbij de rekenmethode van o.a. Baloise erg discutabel is.
Van 17 ineens naar 3 "zuivere" jaren
Anderen ook die ervaring?
Met 17 jaar schadevrij overgestapt, direct in trede 20. Berekening: start op trede 11 + 9 (+rest) = 20.
Nu na schade 20 -/- 6 = trede 14.
"zuivere schade vrije jaren" is het verschil tussen trede 14 en start trede 11 = 3
Deze 3 wordt bij beeindiging doorgegeven aan Roy-data.
Door de overstap zijn er dus 8 schade vrije jaren verdampt..

Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 13:13
door ijsga
Kentekenplaten met ‘oplegletters’ zoals ze dat noemen.
Zie hier
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 13:15
door NielsPHEV
JohnH schreef:
wat versta je onder luxe kentekenplaten?
En zonde van de schadevrije jaren waarbij de rekenmethode van o.a. Baloise erg discutabel is.
Van 17 ineens naar 3 "zuivere" jaren
Anderen ook die ervaring?
Met 17 jaar schadevrij overgestapt, direct in trede 20. Berekening: start op trede 11 + 9 (+rest) = 20.
Nu na schade 20 -/- 6 = trede 14.
"zuivere schade vrije jaren" is het verschil tussen trede 14 en start trede 11 = 3
Deze 3 wordt bij beeindiging doorgegeven aan Roy-data.
Door de overstap zijn er dus 8 schade vrije jaren verdampt..
Hmm heb ook zo'n verzekering da's wel zuur volgens mij heb je wel een bonus beschermer als er een tegenstander in het spel is, je dus alleen niet meer weg bij deze jongens
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 13:19
door lint
De schade aan de PIH lijkt mee te vallen.
Nu weet je ook weer waarom die verzekeringsmaatschappijen van die grote mooie kantoren hebben

Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 13:25
door Marcnij
JohnH schreef:
wat versta je onder luxe kentekenplaten?
Dat zijn platen met opliggende (kunststof) letters i.p.v. gestanste en geverfde letters.
Wel erg balen dat je zo ver terug valt in schade vrije jaren.
Is dat een particuliere autoverzekering of een zakelijke?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 13:31
door JohnH
Zakelijke verzekering maar met eigen prive schadevrije jaren.
Ik heb de BM beschermer gelukkig alleen kom je inderdaad hier moeilijk nog weg.
Schade zal toch wel snel een paar 1000tjes zijn, trekhaar heeft radiateur lekt gemaakt, dinsdag expert voor taxatie.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 14:46
door diesel01
Wie of wat is die verzekeraar?
Ik heb nog nooit die club gehoord, is het een dochter van een groter geheel?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 14:51
door lint
Ik heb ook nog nooit van Baloise gehoord maar het schijnt vaker voor te komen dit soort dochterondernemingen van grotere firma's.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 14:56
door diesel01
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 15:01
door NielsPHEV
baloise is de volvo verzekering die VCNL wordt verkocht.......
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 19:56
door JohnH
Zo gaat het dus:
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 20:03
door RichieB
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je als je schade rijdt dan heb je op dat moment toch 0 zuivere schadevrije jaren? In princiepen wordt je gematst met 3.
Btw: kan je de foto's hier uploaden ipv bij Google+? Het is erg omslachtig bekijken zo.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 20:35
door JohnH
Ik kon het uploaden niet 123 vinden..? als bijlage dan?
Als je met 3 of 0 schadevrije jaren naar een andere maatschappij wilt betaal je de hoofdprijs, laat staan bij een 2de schade dat je in de min komt.
Was ik bij de vorige gebleven was mijn saldo, 17 -6 =11, daarmee kun je wel naar een ander.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 20:52
door ijsga
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 21:41
door RichieB
In de
polisvoorwaarden staat wel iets over een starttrede, maar niet hoe die gebruikt wordt bij het overstappen naar een andere verzekeraar.
Er
wordt wel gewaarschuwd dat je schade vrije jaren kan kwijtraken. Bij Baloise loopt het maximale aantal kennelijk van de starttrede tot 20. In jouw geval dus maximaal 9 jaar. Dat had je niet vantevoren kunnen weten, dus het lijkt me dat je dit kan aanvechten bij de geschillencommissie. Dan moet je wel daadwerkelijk weggaan bij Baloise natuurlijk. Zolang je bij Baloise blijft geldt de bonus/malus ladder, en die staat gewoon in de voorwaarden.
Edit: ik zie dat op mijn polisblad het volgende staat:
Schadevrije jaren na schade: De "zuivere" schadevrije jaren zijn gelijk aan het verschil tussen de bonus-malustrede na schade en de starttrede.
Ook de starttrede staat op het polisblad. Dus je had kunnen weten dat je met deze verzekering (in ieder geval na schade) 8 schadevrije jaren weggooide. Wel vreemd dat er kennelijk zo veel verschil is tussen de verzekeraars mbt het maximale aantal schadevrije jaren. Verhelderend
artikel van de consumentenbond.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 22:13
door JohnH
Waarom staat er op het polisblad aantal SVJ 17 en SVJ volgend jaar 18 als er toch niet meer mee gerekend wordt?
BM kan niet hoger en "zuivere jaren" worden hiermee ook niet bepaald.
Ik vind dat misleidend om de werkelijkheid te verbloemen.
Ja, ik had het kunnen weten/uitzoeken, maar dit ga ik alsnog niet accepteren.
Geschillencommissie is een optie maar ook eens luisteren wat een andere maatschappij hiervan vindt en misschien wel op basis van realiteit 17-6=11 een offerte wil maken?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 22:22
door RichieB
Per 1 januari 2014 is er een
nieuwe regel waarin staat dat de zuivere schade vrije jaren gemeld moeten worden bij prolongatie (artikel 6). Volgens mij hebben ze dat niet gedaan. Er staat alleen wat de zuivere schade vrije jaren zijn na schade.