Pagina 3 van 3

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:34
door v60pih
v60pih schreef: ....
De kans is groot dat de 14% "top"auto's (Panamera, MB, XC90, etc.) vanaf volgend jaar naar een hoger percentage bijtelling gaan. ....
De inkt is nog niet droog of...
14-procent-bijtelling verdwijnt
Het belastingvoordeel voor zuinige lease-auto's verdwijnt in zijn huidige vorm. Op 1 januari 2016 wordt de 14-procent-bijtelling afgeschaft en vervangen door een soberder regeling.

Het kabinet komt met een nieuw systeem van fiscale bijtelling. Die bijtelling is een percentage van de waarde van de lease-auto, dat wordt opgeteld bij het salaris en waarover de automobilist belasting betaalt.

Groener
De 14-procent-categorie werd door de overheid ingesteld om mensen te stimuleren 'groenere' auto's te kiezen. Het leidde de afgelopen jaren tot een run op auto's met een -op papier- lage CO2-uitstoot. Voor modellen met een bijtelling van 20 of 25 procent is amper nog belangstelling. De overheid loopt daardoor veel belastinggeld mis.

Het kabinet zet nu het mes in de belastingvoordelen. De details van het versoberingspakket worden rond Prinsjesdag bekendgemaakt.

Test
In mei bleek uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat het subsidiëren van milieuvriendelijke auto's sinds 2007 vijf miljard euro heeft gekost. Volgens de rekenkamer is de CO2-besparing bovendien veel minder dan verwacht.

De test waaruit blijkt hoeveel CO2-uitstoot een auto heeft, is verouderd en makkelijk te beïnvloeden door de autofabrikanten. Ze plakken bijvoorbeeld roosters af en monteren speciale banden, waardoor de auto zuiniger uit de test komt dan hij in dagelijks gebruik is. Er komt een nieuwe Europese testcyclus, maar die is pas over enkele jaren klaar.
http://nos.nl/artikel/694619-14procentb ... wijnt.html

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:36
door RichieB
OGA244 schreef: er was bij wet ook iets geregeld met een vrijstelling van auto's van > 25 jaar, wetten blijken te veranderen
In dat stuk van de wet stond niets over hoe lang het voordeel geldig zou blijven. Vandaar dat het zonder juridische consequenties kon worden aangepast. Voor de korting op de bijtelling ligt dat heel anders.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 04.09.2014 - 17:23
door OGA244
@ RitchieB, staat er in de wet maximaal 5 jaar?

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 04.09.2014 - 19:42
door RichieB
In artikel 3.20 lid 16 staat:
voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld, de verlaging van toepassing ingevolge de begrenzingen die golden op de datum van de eerste tenaamstelling, en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die gelden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden;

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 09:09
door plugger
Ik lees hier dat de diesel snel aanslaat in de Pure modus, dat is niet mijn ervaring (MY2015). Ik vind het juist prima werken.

De diesel slaat in Pure pas aan in de volgende gevallen, als ik:
  • het gaspedaal een tikje geef (voet los en dan aantikken)
  • heel snel het gaspedaal intrap
  • heel diep het gaspedaal intrap (een stuk verder dan de max van het driehoekje)
Bij normaal gebruik van het gaspedaal (voet ligt er al op, dan indrukken) kan ik direct op het maximale elektrische koppel zitten zonder onbedoeld de dieselmotor erbij te krijgen. Er is na dat maximale punt behoorlijk veel ruimte om het gaspedaal nog dieper in te trappen zonder dat de diesel aanslaat, dus dat gebeurt in mijn geval niet per ongeluk.

Werkt dat anders in eerdere modeljaren?

Ik vind het ook wel een veilig idee dat als ik onverwacht sneller moet accelereren - en dan (onbewust) een ram op het gaspedaal geef - dat dan automatisch de diesel mee gaat helpen.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 09:11
door Skibs
vaudi schreef:
Skibs schreef: 15000 euro extra? Tussen een D5 AWD en een D6 AWD pih zit toch maar 5 mille verschil? Althans, in de duitse prijslijst..
Om de meerprijs van alle extra aanwezige Elektro deel te bepalen, zul je niet de AWD versie moeten vergelijken maar de normale D5.

De AWD heeft allerlei (zeer kostbare) extra mechanische componenten die weer niet in de PIH zitten.
Als je dan de prijs excl. bpm er bij pakt (of idd de duitse prijzen) dan is het bedrag zomaar een V40).
Zeer kostbaar? Bij Audi betaal je geloof ik max 2 mille extra voor Quattro? En het gaat mij er meer om: wat kost een vergelijkbare V60 zonder electra.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 10:48
door v60pih
Ik heb het even uitgerekend.

Het verschil tussen mijn PIH en een D5 met alleen voorwielaandrijving is op een paar euro na €7.000. Daarbij heb ik alle opties/accessoires hetzelfde behoudens wat PIH gerelateerde zaken (laadkabels ed.). Prijzen incl. BTW.
Het verschil tussen een D5 en een D5-AWD is €3.000.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 10:51
door V50 R
Uitgaande van een summum voor de vergelijking:
Een v60 D5: 47.695
Geartronic: 6.500
Awd en geartronic: 9.500

V60 PIH: 63.995

De hoge kosten voor de geartronic en awd komen door de hoge uitstoot, label F. De geartronic kost zonder bpm/btw -1533,11 , een negatief bedrag dus.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 14:46
door Skibs
V50 R schreef: Uitgaande van een summum voor de vergelijking:
Een v60 D5: 47.695
Geartronic: 6.500
Awd en geartronic: 9.500

V60 PIH: 63.995

De hoge kosten voor de geartronic en awd komen door de hoge uitstoot, label F. De geartronic kost zonder bpm/btw -1533,11 , een negatief bedrag dus.
Daarom dus beter om met de duitse prijslijst te vergelijken: daar zit geen bpm/co2 onzin in en daar is de pih 4000,- euro goedkoper (zonder reden: VCNL vind hem gewoon 'meer waard' kennelijk). Verschil was altijd ca 5000,- euro tussen de pih en de D5 AWD.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 15:01
door V50 R
Waarom de duitse prijslijst als vergelijking gebruiken? De netto prijzen zijn in NL voor de reguliere versie lager door de hoge belastingen hier. De PIH is in NL duurder door de grote vraag naar de auto.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 15:54
door V60Majolee
V50 R schreef: Waarom de duitse prijslijst als vergelijking gebruiken? De netto prijzen zijn in NL voor de reguliere versie lager door de hoge belastingen hier. De PIH is in NL duurder door de grote vraag naar de auto.
exact. Duitsland en Belgie zijn geen goede referentie. De prijzen verschillen met Nederland erg per merk en type en de accessoires worden ook anders geprijsd.

En de prijs wordt inderdaad sterk bepaald door de markt(vraag). Dat is voor elk merk zo. Heel knap hoe marketing en marketingdeskundigen die prijs bepalen.
Blijft een feit dat de investeringskosten om de techniek te ontwikkelen ergens in de prijs moeten terugkomen. En die kun en wil je niet omslaan over de andere types die je verkoopt die dat systeem niet hebben want dan worden die tov hun concurrenten te duur.
De PIH had op het moment van ontwikkeling-persnieuws-uitbrengen gewoon geen directe concurrent als je het beschouwt op combi Diesel-elektrisch. En gelet op het enthousiasme hebben ze dat slim gedaan.
Kijk als referentie ook eens naar de introductie van de XC90. Waarom maar 1.934 first edition modellen uitbrengen? Mijn. E 130.000,=. Uitverkocht binnen ...... 43 minuten? 43 uur? Of bestel eens kaartjes van Rihanna, Guus Meeuwis of de Amstel Gold Race? Binnen 2 uur uitverkocht.
Dan is E 5.000,= extra voor een auto die nu al niet meer cq veel minder zal worden verkocht nu hij 7% bijtelling kent niet te veel meer. Toch?
En alle zeurpieten die 'over zijn gestapt' van een ander merk moeten gewoon echt nog eens uitrekenen welke voordeel ze eigenlijk 5 jaar genieten. Zowel financieel als qua comfort, luxe en snelheid.
En nogmaals. Ik ben de laatste die vind en zegt dat de auto perfect is. Dat vind ik namelijk zeker niet. Maar hij is best goed. En voordelig. Eerlijk.

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 17:09
door Paul
Accu alleen al kost 10k

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 20:49
door v60pih
Skibs schreef: ..Daarom dus beter om met de duitse prijslijst te vergelijken: daar zit geen bpm/co2 onzin in en daar is de pih 4000,- euro goedkoper (zonder reden: VCNL vind hem gewoon 'meer waard' kennelijk). Verschil was altijd ca 5000,- euro tussen de pih en de D5 AWD.
Ik heb de prijslijst van Volvo Zimbabwe erbij gepakt. Wat denk je....
Of komt het antwoord je niet uit?

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 22:01
door V50 R
Hahaha +1 @v60pih!! :D

Re: Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Geplaatst: 07.09.2014 - 22:17
door lint
v60pih schreef:
Skibs schreef: ..Daarom dus beter om met de duitse prijslijst te vergelijken: daar zit geen bpm/co2 onzin in en daar is de pih 4000,- euro goedkoper (zonder reden: VCNL vind hem gewoon 'meer waard' kennelijk). Verschil was altijd ca 5000,- euro tussen de pih en de D5 AWD.
Ik heb de prijslijst van Volvo Zimbabwe erbij gepakt. Wat denk je....
Of komt het antwoord je niet uit?
Dat ook een manier om het een en het ander duidelijk te maken :D