V40 D4 0-100 tijd?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

the taxman schreef: waar gaat dit over typen kost meer tijd dan het verschil in opgegeve en werkelijke waarden
Gaat over een test op Autoweek en vergeleken met een VW Golf.
Volvo is Zweeds en VW is Duits.
Gaat Volvo op Autoweek nooit redden. O-)
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
pdw
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10

Ach, dat autoweek nogal VAG-minded is, is algemeen bekend. Een zijstapje op een rotonde wordt in de Golf GTD als "speels" gezien, in een andere auto zou dat "slechte balans" zijn... Dat de chauffeur van Bangarage verkeerd schakelt is vrij goed te zien in het filmpje. Niet dat ik het beter zou kunnen, maar ik post dan ook geen "0-100" filmpjes op het grote boze internet ;)...

Anyway, heb op dezelfde dag, op hetzelfde stuk weg een "sprintje" gedaan met de D4 en een BMW 220dA. D4 voelde sneller, BMW was sneller, perceptie, automaat, klap in je rug en ga zo maar door... De Volvo sleurt er enorm aan, geweldige klappen (als je dat wilt), maar ook rustig en vlot te rijden. De BMW was de betere auto die dag, maar het scheelde teveel centjes en de V40 is praktischer (hatchback vs coupe), dus toch de V40 gekozen. Wie weet over 4 jaar, wat de belastingdienst dan weer bedacht heeft ;)...

Goed, over dat 0-100 sprintje... Is er iemand die wel eens de opgegeven waarde bij een normale moderne auto heeft gehaald?
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

pdw schreef: Goed, over dat 0-100 sprintje... Is er iemand die wel eens de opgegeven waarde bij een normale moderne auto heeft gehaald?
Nog nooit geprobeerd. Heeft ook weinig zin, kost extra brandstof en ik rijdt liever normaal en spaar m'n auto en daarmee ook op onderhoud-, reparatiekosten.
Auto is tenslotte geen door een ander betaalde leasebak maar volledig mijn eigendom en daar ben ik zuinig op.
Moet nog een aantal jaren mee.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Met m’n Citroën C2 haalde ik destijds netjes de waanzinnige 13,5 seconden zoals opgegeven. M’n huidige V50 is ietsje vlotter en zou het in 10,7 seconden moeten doen (140pk 2.4 automaat), 11 sec is prima haalbaar.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
JustO
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20

8.3 met handje gelokt, zonder de koppeling erop te gooien, gewoon vlot wegrijden dus.

Als het je eigen auto niet is dan moet 7,4 makkelijk te halen zijn.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pdw
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10

Schorpioen schreef:
pdw schreef:Goed, over dat 0-100 sprintje... Is er iemand die wel eens de opgegeven waarde bij een normale moderne auto heeft gehaald?
Nog nooit geprobeerd. Heeft ook weinig zin, kost extra brandstof en ik rijdt liever normaal en spaar m'n auto en daarmee ook op onderhoud-, reparatiekosten.
Auto is tenslotte geen door een ander betaalde leasebak maar volledig mijn eigendom en daar ben ik zuinig op.
Moet nog een aantal jaren mee.
Hmmm, dit vind ik een jammer vooroordeel over lease rijders. Ikzelf heb een ENORME hekel aan het woord "leasebak", net of een auto dan ineens niets meer waard is ofzo. Ik behandel elke auto met hetzelfde respect, sterker nog, op mijn lease auto ben ik zuiniger dan op mijn eigen auto!

Maar goed, een motor is gemaakt om ook een keer vol gas te geven, daar kan hij echt tegen. Dus 0-100 sprintje testen doet niets af aan de levensduur van een motor hoor. Zolang je het maar niet elke dag met een koud blok doet ;)... Ik ga hem nog wel een keer proberen, maar eerst even inrijden als ik hem ooit nog krijg dit jaar ;)
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Pdw, mee eens
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
MCN
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 20.07.2014 - 23:31

De dealer adviseerde mij: trek nou in zn 1 beetje normaal op, en dan vanaf 2 vol gas erop. Dan rol je al, en bewegen de delen al. Krijgen de bak en koppeling etc niet zo'n knauw. Made sense....
Gebruikersavatar
edbure
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.01.2015 - 22:40

Gezien de topic zal ik binnenkort met de mijne een exacte meting gaan doen. Binnen enige tijd zal ik die voor de (Volvo) liefhebbers gaan herhalen zodra ik de Rica tuning heb naar 230 pk/470 nm. Beloofd!

Verder verschillen smaken. Ik rij volvo om een paar voor mij uiterst belangrijke usp's van het merk: superieure safety, best of class stoelen, aangename warme interieurs en beschaafde exterieurs, betrouwbare aandrijflijnen, betrokken en klantgerichte dealers. Veiligheid op eenzaam niveau in veelvoorkomende praktijksituaties die ncap niet test; small overlap, botsen van achteren, rollover, small overlap, onder een trailer rijden, etc. Weinig verschil met de duitse premiums? Kijk dan maar eens op de amerikaanse iihs crashtests bij de small overlap frontal crash en schrik. Ik adviseer je eens naar de passat cc, de audi a4, bmw3 en mercedes c klasse 2013 te kijken. En dan naar de Volvo s60 bijvoorbeeld. Dan begrijp je wat ik bedoel. Alhoewel de v40 in de US niet leverbaar is, kun je op youtube zien hoe Volvo zelf deze zware test uitvoert. Volvo biedt dus geen extra veiligheids' beleving' ,maar daadwerkelijk meer veiligheid in de praktijk.
Wat ik van Volkswagen vindt? Niets, want het merk heeft mijn persoonlijke interesse niet.
The only V40 polestar :)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

@ edbure, jij gaat voor de tuning, ben benieuwd, ken Rica als een serieuze club maar deze vermogens toename vind ik toch wel fors zeker gezien het toch al hoge specifieke vermogen van dit blok in originele toestand. Ben benieuwd hoe het bevalt, zou wel een isoftloader erbij nemen kan je eenvoudig na de sevice beurt weer terug. Is het je eigen auto of werkt de werkgever / leasemij mee ?
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Ook wel benieuwd naar ervaring met RICA VEA D4 tuning.. :)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
pieterellen01
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 21.12.2006 - 14:22

Voor dagelijks gebruik is de V40 meer dan snel genoeg, voel me dan ook zeker niet bedrogen of verkeerd voor gelicht door Volvo.

Met andere woorden bij dagelijks gebruik een meer dan genoeg vermogen om in het verkeer mee te komen op een zeer aangename manier.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

pieterellen01 schreef: Voor dagelijks gebruik is de V40 meer dan snel genoeg, voel me dan ook zeker niet bedrogen of verkeerd voor gelicht door Volvo.

Met andere woorden bij dagelijks gebruik een meer dan genoeg vermogen om in het verkeer mee te komen op een zeer aangename manier.
190 pk genoeg om met het verkeer mee te komen ....... waar woon jij pieter?
Gebruikersavatar
edbure
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.01.2015 - 22:40

Vermogen is prima, maar onderstel kan prima meer hebben. En iets aggressiever mag de vermogensopbouw best van mij.
Rica geeft aan datvooral soepelheid nog stuk beter is dan standaard. 150 rpm eerder is het 20% hogere koppel al beschikbaar.
Acceleratie zou naar 6,8 seconden gaan, top naar ruim 240.
Voor 1000€ heb je dus een verschil zoals dat bijvoorbeeld tussen de vroegere 2.4 d met 163 pk en de d5 met 225 pk zou zijn, terwijl die twee qua prijs 2500 uit elkaar zaten.

De softloader is bij de prijs van 995€ ingbegrepen. Bij beurten en eventuele problemen zet je de orginele parameters terug in de ECU.
Onhandig is wel, dat voor de installatie van de tuning je ECU pervpost naar Rica gaat en je dus 3 dagen een leenauto moet nemen.
Diecwordt voor het redelijke bedrag van €25/dag wordt aangeboden door de Rica dealer.
Ik verwacht in maart zover te zijn.
The only V40 polestar :)
Priyantha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 30.11.2014 - 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ik heb met de iPhone tool Dynolocious Fusion 2x een kort sprintje getrokken vanaf 0.
Hieronder de resultaten daarvan 8-)
Dit alles heb ik gedaan zónder te clutchdumpen, dit moet nog wel sneller kunnen trouwens want de weg was niet overal even egaal en droog.
Dus de methode was, 1e versnelling ingeschakeld, stil staan, rustig we rijden, rustig laten rollen vervolgens het gas er wat meer op en vanaf de 2e versnelling volledig gas, dit om de aandrijflijn niet te grote opdonder te geven.
Ook is het overschakelen vanaf de 1e naar de 2e versnelling nog wel vloeiender te doen waardoor wat tijd te winnen is.

Afbeelding
Was mijn eerste keer

Afbeelding
De data van de 1e run

Afbeelding
Vervolg van de data van de 1e run

Afbeelding
Was de 2e keer, een tiende sneller naar de 100 KM/h

Afbeelding
Data van de 2e run

Afbeelding
Vervolg van de data van de 2e run
-2007-2007: (MY1993) Renault 19 16v Sedan
-2007-2008: Peugeot 206 1.4 16v (lease)
-2008-2009: (MY1999) Renault Laguna 1.8 16v RXE
-2008-2009: (MY1993) Renault 19 16v 5drs Hatchback
-2009-2009: (MY2009)Volkswagen Polo 1.6 TDI (lease)
-2009-2010: (MY2009)Volkswagen Golf 2.0 TDI (lease)
-2010-2011: (MY2009) Seat Ibiza 1.2 12v (lease)
-2013-2014: (MY2013) Renault Clio 0.9 TCE (lease)

-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

KoningRoel schreef: volgens mijn flitsmeister is mijn snelste 0-100 tijd met mn D4 tot nu toe 10 sec. Vraag me wel af hoe betrouwbaar de flitsmeister meet, volgens mij is het net wat sneller
Bij mij staat deze op 2 seconden. Dat is 4,1 seconden sneller dan Volvo op geeft! :D
Priyantha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 30.11.2014 - 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

rsnhakan schreef:
KoningRoel schreef: volgens mijn flitsmeister is mijn snelste 0-100 tijd met mn D4 tot nu toe 10 sec. Vraag me wel af hoe betrouwbaar de flitsmeister meet, volgens mij is het net wat sneller
Bij mij staat deze op 2 seconden. Dat is 4,1 seconden sneller dan Volvo op geeft! :D
Dat stond die van mij ook ja ;-) Dus ik heb het maar ge-reset :P realistisch was het niet echt namelijk ;-)
-2007-2007: (MY1993) Renault 19 16v Sedan
-2007-2008: Peugeot 206 1.4 16v (lease)
-2008-2009: (MY1999) Renault Laguna 1.8 16v RXE
-2008-2009: (MY1993) Renault 19 16v 5drs Hatchback
-2009-2009: (MY2009)Volkswagen Polo 1.6 TDI (lease)
-2009-2010: (MY2009)Volkswagen Golf 2.0 TDI (lease)
-2010-2011: (MY2009) Seat Ibiza 1.2 12v (lease)
-2013-2014: (MY2013) Renault Clio 0.9 TCE (lease)

-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)
streetvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.02.2015 - 10:21

Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

streetvolvo schreef: Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?
Hij is pas uit voor de VEA D4.. :D en misschien nog niet eens leverbaar..
Zal nog even geduld moeten hebben voor ervaringen.. :-)
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Priyantha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 30.11.2014 - 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Meer mensen die eens een meting kunnen doen van hun 0-100 tijd ? :D
-2007-2007: (MY1993) Renault 19 16v Sedan
-2007-2008: Peugeot 206 1.4 16v (lease)
-2008-2009: (MY1999) Renault Laguna 1.8 16v RXE
-2008-2009: (MY1993) Renault 19 16v 5drs Hatchback
-2009-2009: (MY2009)Volkswagen Polo 1.6 TDI (lease)
-2009-2010: (MY2009)Volkswagen Golf 2.0 TDI (lease)
-2010-2011: (MY2009) Seat Ibiza 1.2 12v (lease)
-2013-2014: (MY2013) Renault Clio 0.9 TCE (lease)

-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)
Plaats reactie

Terug naar “V40”