Heb de D4 besteld en vond hem lekker rijden en lekker vlot voor het geld waarvoor je hem kunt leasen. Zoals iedereen weet is zijn vermogensopbouw lineair ipv explosief zoals bij de Golf GTD. Beide auto's heb ik gereden en toch vind ik de GTD veel sneller aanvoelen vanaf stilstand. Dit heeft echter niets te maken met of die explosief is of lineair. 7,5 sec lineair of explosief moeten gewoon snel aanvoelen en dat gevoel is er gewoon niet bij de Volvo. Helaas zijn er ook geen acceleratie video's te vinden op het internet van de nieuwe v40 d4 om mijn vermoedens bevestigd of onderuit te zien krijgen. Wel heb ik een test op autoweek voorbij zien komen waarbij de acceleratie po 8,3 sec is geklokt ipv 7,4 fabrieksopgave. Speelt Volvo hier een spelletje met ons of is de v40 in die test op autoweek niet goed gegaan?
Heeft iemand wel een link van de v40 d4 Business 190 pk HANDGESCHAKELD om hopelijk mijn ongelijk te bewijzen?
zie de test op autoweek:
http://www.autoweek.nl/autotest/2718/vo ... ess-summum
Groet
V40 D4 0-100 tijd?
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Gewoon de GTD nemen.
Want de nul tot 100 is iets wat je elke keer als je stil staat zo snel mogelijk wilt doen.
Het gevoel wat de auto verder oproept is uiteraard van ondergeschikt belang, ambiance van binnen en rijeigenschappen als rust aan boord maakt niet uit lijkt mij.
Want de nul tot 100 is iets wat je elke keer als je stil staat zo snel mogelijk wilt doen.
Het gevoel wat de auto verder oproept is uiteraard van ondergeschikt belang, ambiance van binnen en rijeigenschappen als rust aan boord maakt niet uit lijkt mij.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29552
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Precies, de 0-100 km/h sprint is de meest zinloze bezigheid in autoland. Een vlotte tussenacceleratie van 80-100/120 km/h is iets waar je dagelijks voordeel van hebt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14848
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
De review van autoweek nodigt niet zo uit vind ik. Maar ja wie mooi wil zijn......
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- chris2005
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 19:35
Kom op zeg. Als je iets belooft moet je dat nakomen heb ik vroeger geleerd. Hoe zinloos hetgeen je beloofd hebt dan ook is.diesel01 schreef: Gewoon de GTD nemen.
Want de nul tot 100 is iets wat je elke keer als je stil staat zo snel mogelijk wilt doen.
Het gevoel wat de auto verder oproept is uiteraard van ondergeschikt belang, ambiance van binnen en rijeigenschappen als rust aan boord maakt niet uit lijkt mij.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Jah maar dan zouden ze het vebruik ook moeten nakomen, dat beloven ze ook..chris2005 schreef:Kom op zeg. Als je iets belooft moet je dat nakomen heb ik vroeger geleerd. Hoe zinloos hetgeen je beloofd hebt dan ook is.diesel01 schreef: Gewoon de GTD nemen.
Want de nul tot 100 is iets wat je elke keer als je stil staat zo snel mogelijk wilt doen.
Het gevoel wat de auto verder oproept is uiteraard van ondergeschikt belang, ambiance van binnen en rijeigenschappen als rust aan boord maakt niet uit lijkt mij.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
+1 want: Volvorijders zijn nette rijders. Wij rollen in plaats van racen.diesel01 schreef: Gewoon de GTD nemen.
Want de nul tot 100 is iets wat je elke keer als je stil staat zo snel mogelijk wilt doen.
Het gevoel wat de auto verder oproept is uiteraard van ondergeschikt belang, ambiance van binnen en rijeigenschappen als rust aan boord maakt niet uit lijkt mij.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Jij bent ook nog zoekende toch?chris2005 schreef:Kom op zeg. Als je iets belooft moet je dat nakomen heb ik vroeger geleerd. Hoe zinloos hetgeen je beloofd hebt dan ook is.diesel01 schreef: Gewoon de GTD nemen.
Want de nul tot 100 is iets wat je elke keer als je stil staat zo snel mogelijk wilt doen.
Het gevoel wat de auto verder oproept is uiteraard van ondergeschikt belang, ambiance van binnen en rijeigenschappen als rust aan boord maakt niet uit lijkt mij.
Ook maar een 20% GTD.
Gewoon voor die GTD gaan, leuk idd die nul tot 100....als je 19 bent en tegenover je vrienden moet opscheppen.
Van 70 naar 130 is belangrijker maar er zijn hier vast V40 rijders met D4 die nu in de auto springen om het te testen.
Oja..http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb van mijn V50 2.0D wel eens de 0-100 tijd geklokt en was na ruim 2ton 0,1 seconde trager dan wat Volvo zegt dus die tijd kan best kloppen.
Uiteraard afhankelijk van de bestuurder en omstandigheden.
Buiten dit als je je blind gaat staren op de cijfers is de V40 niet de juiste auto voor je verwacht ik
Uiteraard afhankelijk van de bestuurder en omstandigheden.
Buiten dit als je je blind gaat staren op de cijfers is de V40 niet de juiste auto voor je verwacht ik
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14848
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
De cijfers van verbruik worden met lieg en bedrog gehaald in mijn ogen.
Test resultaten gemeten met super harde banden, afgeplakte openingen hebben niet zoveel met de praktijk te maken
Test resultaten gemeten met super harde banden, afgeplakte openingen hebben niet zoveel met de praktijk te maken
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 20.09.2014 - 12:59
Chris ben het volledig met je eens dat als je iets beloofd je het ook waar moet maken. Dat ze de acceleratie hebben getest word in het stuk genoemd en ook beneden bij de technische gegevens onder prestaties. Daar gegeven ze de gemeten tijd en fabrieksopgave tussen haakjes.chris2005 schreef: Ik haal uit het stuk overigens er niet uit dat men dat getest heeft. Waarschijnlijk heeft men specs over getypt en een schrijffout gemaakt.
" Ondanks het lage opgegeven verbruik van 1 op 30 knalt de V40 D4 Business in slechts 8,3 seconden van 0 naar 100 km/h. En dat terwijl er niet langer een vijfcilindermotor onder de kap ligt, maar een 2,0-liter viercilinder. Mede dankzij twee turbo’s laat hij de V40 D4 moeiteloos presteren, daarnaast doet hij zijn werk in aangename rust. Desondanks is de auto zeer zuinig, al halen we lang geen 1 op 30. Maar gezien de prestaties is 1 op 20,4 ook erg netjes."
Ik vind de reacties van de meesten op mijn post wel een heel klein beetje misplaatst net alsof ze op hun teentjes zijn getrapt.Ik proef een beetje bij de meesten dat ze excuusjes aan het verzinnen zijn voor het feit dat Volvo zich WAARSCHIJNLIJK niet aan hun beloofde cijfers kan houden. Daarom vroeg ik of iemand linkjes naar video's of andere tests heeft waar de acceleratietijd uit blijkt. Wellicht lag het wel aan de berijder gedurende test. Esp niet uit, nat wegdek etc etc.
Begrijp mij niet verkeerd ik vind de auto geweldig en mooi en heb hem voornamelijk vanwege de 14% bijtelling besteld maar dat rechtvaardigt nog steeds niet dat je 7,4 sec in boekjes zet om meer indruk op papier te maken dan je concurrenten en dan in de praktijk 0,9 sec trager zijn. Ik heb destijds de GTD handbak op 6,9 sec geklokt zoals ook uit een paar andere tests op internet is gebleken. Ik ging er om eerlijk te zijn ervan uit dat met een BI-turbo de Volvo D4 handbak ook sneller zou zijn dan de opgegeven tijd...maar het ziet er denk ik helaas als ik de test moet geloven slecht uit voor mij.

Nogmaals mijn vraag puur uit interesse: Heeft iemand linkjes naar andere tests of videos die wel de beloofde tijd waarmaken met de d4 handbak?
Laatst gewijzigd door mrbih op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Dit is de oude 5 pitter met 177 Pk. Ik denk dat de huidige D4 190Pk versie wel wat sneller zal zijn.
Nog eentje met de 180Pk versie:
Laatst gewijzigd door zonoskar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Volgens mij zit Volvo kwa acceleratietijd voor de 0-100 tijd altijd heel dicht op de tijd die wordt opgegeven (natuurlijk wel afhankelijk van goed kunnen schakelen indien het een handbak is en ook weersomstandigheden en type wegdek). Ik neem aan dat de D4 dus prima de 7,5 sec moet kunnen halen in de juiste omstandigheden.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- MCN
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 20.07.2014 - 23:31
Ik denk inderdaad dat als je over tienden van seconden praat, en over een handbak, dat de berijder nog de belangrijkste factor is qua een snelle tijd neerzetten... Aangrijpmoment van de bak, schakelmoment, type asfalt en type band, exacte snelheidsmeting, dat soort variabelen....
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Nee hoor, je haalt 1:30 echt wel als je met 16" velgen ca. 80-90 km/u rechtdoor gaat rijden.Bover schreef: De cijfers van verbruik worden met lieg en bedrog gehaald in mijn ogen.
Maar als je met 17" of 18" velgen zo hard mogelijk gaat "planken" tot 130 km/u of meer, dan verbruik je zeker 50% meer brandstof en wordt 1:20 al moeilijk.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Zoals andere aangeven is het afhankelijk van de berijder en omstandigheden of de fabrieksopgave wordt gehaald. De D4 is door zijn langere versnellingen niet een racebak. Dat weet je van tevoren als je je had ingelezen.. Ook autoweek en autoblog geven aan dat de V40 snel is, en dat hij, in tegenstelling tot de golf, geen turbogat heeft. De vw 2.0tdi heeft een architectuur die al even mee gaat, oftewel in de basis vrij oud is.. De Gtd is tevens een racer die ook zo geprogrammeerd is, niet een eco auto. De reguliere D4 (20%) heeft bijvoorbeeld een andere loop en andere bakverhoudingen. De volvo d4 is met de i art technologie tot veel meer in staat. Het blok kan 240pk aan, daar kan de golf alleen van dromen. Door het ruime bereik van de D4 is hij dus heerlijk soepel te berijden, vermogen in elke versnelling en genoeg'lucht' om lekker lage toeren te draaien bij hogere snelheden.
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Goed samengevat! In andere woorden; op vele vlakken superieur aan de GTD :)V50 R schreef: Zoals andere aangeven is het afhankelijk van de berijder en omstandigheden of de fabrieksopgave wordt gehaald. De D4 is door zijn langere versnellingen niet een racebak. Dat weet je van tevoren als je je had ingelezen.. Ook autoweek en autoblog geven aan dat de V40 snel is, en dat hij, in tegenstelling tot de golf, geen turbogat heeft. De vw 2.0tdi heeft een architectuur die al even mee gaat, oftewel in de basis vrij oud is.. De Gtd is tevens een racer die ook zo geprogrammeerd is, niet een eco auto. De reguliere D4 (20%) heeft bijvoorbeeld een andere loop en andere bakverhoudingen. De volvo d4 is met de i art technologie tot veel meer in staat. Het blok kan 240pk aan, daar kan de golf alleen van dromen. Door het ruime bereik van de D4 is hij dus heerlijk soepel te berijden, vermogen in elke versnelling en genoeg'lucht' om lekker lage toeren te draaien bij hogere snelheden.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
2.0TDI van VW kan wel iets meer dan de huidige, is nu een biturbo met 240pk versie uit nietwaar
(toegegeven, is een nieuwere generatie dan die nu in de Golf GTD ligt)
Terzijde en "on-topic", het sprintje van 0-100 gereden door een slecht schakelende chauffeur van de Bangarage (op ongeveer. 1:14 ->

Terzijde en "on-topic", het sprintje van 0-100 gereden door een slecht schakelende chauffeur van de Bangarage (op ongeveer. 1:14 ->
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58
Als je de 0-100 tijd echt belangrijk vind, moet je echter ook verder gaan zoeken als de Golf GTD. Daar wordt namelijk volgens autoweek nog een heel klein beetje meer gelogen als bij de V40.
De gemeten tijd is daar namelijk 8.4s tov de 7.5s door VW opgegeven, terwijl dit bij Volvo 8.3s tov 7.5s is.
Ik heb de betreffende test nog eens doorgelezen en de Golf GTD is op alle onderdelen 0.1s tot 0.9s langzamer dan de V40 ondanks de langere overbrengingsverhoudingen van de V40.
Dat de Golf GTD sneller aanvoelt, komt hoofdzakelijk door de misleiding van menselijke zintuigen door het namaakgeluid van de Golf in de sport stand.
Schijnbaar doet dit namaakgeluid toch behoorlijk veel in de snelheidsbeleving aangezien de TS de Golf significant sneller vind aanvoelen.
De gemeten tijd is daar namelijk 8.4s tov de 7.5s door VW opgegeven, terwijl dit bij Volvo 8.3s tov 7.5s is.
Ik heb de betreffende test nog eens doorgelezen en de Golf GTD is op alle onderdelen 0.1s tot 0.9s langzamer dan de V40 ondanks de langere overbrengingsverhoudingen van de V40.
Dat de Golf GTD sneller aanvoelt, komt hoofdzakelijk door de misleiding van menselijke zintuigen door het namaakgeluid van de Golf in de sport stand.
Schijnbaar doet dit namaakgeluid toch behoorlijk veel in de snelheidsbeleving aangezien de TS de Golf significant sneller vind aanvoelen.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)