Pagina 3 van 5

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 19.10.2014 - 15:32
door lint
Of wachten op een actie van Volvo met een uitloopmodel, kan je het meeste nog zelf kiezen.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 19.10.2014 - 20:41
door frisian1
Ik heb in de autobranche gewerkt en het volgende is mede de oorzaak van de afschrijving.

Punt voor de grotere afschrijving is meerledig:

1. Er is minder geld in de markt, mensen willen zuiniger en goedkoper rijden. Daarnaast hebben Volvo V60 en S60 bij mijn weten hele lange sta-tijden voor de handelaren. Dealers komen ook minder makkelijk aan geld en een dure inruiler hebben ze liever niet staan.

2. Grotere duurdere auto's schrijven bijna per definitie procentueel sneller af dan goedkope kleine auto's (na 15 jaar kosten ze beide meestal 1000 tot 2500 euro)

Toen ik nog bij Ford werkte ruilden wij een Mondeo van 4 jaar oud meestal voor hetzelfde geld in als een vergelijkbare Focus van dezelfde leeftijd. De Focus was binnen een paar weken weer vertrokken maar de Mondeo kon er maanden soms zelfs jaren staan, helemaal de diesels.

3. Volvo (ook Ford en Opel) maakt zijn gebruikte markt kapot door enorm met pakketten te stunten aan het einde van de levenscyclus van een model. Je koopt dan voor de prijs van bijvoorbeeld een Momentum een Edition II met alle gewenste opties erop. VW heeft dit beter voorelkaar waardoor ook de restwaarde relatief hoger blijft.

Wanneer je de automarkt Europees bekijkt zul je zien dat een deel van de afschrijving ook BPM is, kleinere auto's betekende in het verleden minder BPM. Verkoop ik bijvoorbeeld mijn huidige Mondeo vandaag voor export dan krijg ik 2924 euro BPM terug. Echter importeer ik hem een dag later dan hoef ik maar 2500 euro te betalen aan de staat. Dit is ook de reden dat leasemaatschappijen vooral dure diesels met hoge kilometerstanden exporteren.

Vervolgens importeren wij met zijn allen de ex-rental auto's uit Duitsland al dan niet ge-exporteerde auto's uit Nederland met een teruggedraaide teller.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 19.10.2014 - 21:31
door ijsga
frisian1 schreef: Vervolgens importeren wij met zijn allen de ex-rental auto's uit Duitsland al dan niet ge-exporteerde auto's uit Nederland met een teruggedraaide teller.
Om van te gruwelen! Helder verhaal wel, goed uiteengezet.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 19.10.2014 - 21:55
door Msuidgeest
Het geeft vooral aan dat de markt verrot is en dat komt deels door de verschillende manieren van belastingen heffen in Europa en de onredelijke subsidies voor zogenaamd schone auto's.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 19.10.2014 - 23:15
door lint
Msuidgeest schreef: Het geeft vooral aan dat de markt verrot is en dat komt deels door de verschillende manieren van belastingen heffen in Europa en de onredelijke subsidies voor zogenaamd schone auto's.
+1!

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 08:33
door dieselpower
Msuidgeest schreef: Het geeft vooral aan dat de markt verrot is en dat komt deels door de verschillende manieren van belastingen heffen in Europa en de onredelijke subsidies voor zogenaamd schone auto's.
+2

Wat het tegenwoordig ook nog is heb ik de indruk; als je je 2435cc 5-cylinder inruilt denkt men meteen aan de brandstofkosten. Pak ik het een beetje gemiddeld dan zit je toch met een benzine (veelal particuliere markt) op een gebruik van 1:10. Benzineprijs momenteel 1,63€. Wegenbelasting, provinciale opcenten etc. zijn ook hoger bij een 1500-1600kg gewicht.
Mensen kiezen nu veelal een 900cc->1300cc ecotec, blue/green motion, flexdrive, hybrid omdat deze modellen een verbruik van 1:22 beloven (veelal niet haalbaar) en er een gunstige regeling op zit.
Dealers mogen er dus vanuit gaan dat ze met zo'n tweede/derde...handse dikke "benzineslurper" een auto binnenhalen waarmee ze hoogstwaarschijnlijk lang blijven zitten en dat ondanks dat ie alleen maar in de showroom staat, door de waardevermindering/kapitaalvernietiging hij moeite moet doen om er nog een winstje op te maken. Zodoende laten ze zo'n auto liever aan hun neus voorbij gaan; ze kunnen het niet maken door te zeggen "die willen we niet" maar geven zo'n lage prijs dat je vanzelf weer de deur uitloopt.

Mensen zijn vlgs mij ook niet meer zo dealer-trouw. Ze kopen een auto bij de ene, doen het onderhoud bij een andere (of zo weinig mogelijk of helemaal niet meer). De marge op de verkoop is vlgs mij niet zo hoog (meer) en wordt de winst/inkomen gemaakt op het onderhoud.
Mijn dealer vindt het nog steeds prettig dat ik kom. Vlgs zijn zeggen zijn de particulieren de fijnste klanten, die ziet hij het liefste komen, die zijn wel kritisch maar zeuren weinig (wat het kost, kost het nou eenmaal) en willen gewoon goed onderhoud/service.
De leasemaatschappijen zijn tegenwoordig erge uitwringers zegt hij; hij moet zwaar concurreren (tegen kostprijs) en als het maar even kan laten de leasemaatschappijen het onderhoud liggen (vooruit schuiven, oprekken) omdat het leasecontract toch bijna afloopt en daarna de auto toch in de verkoop gaat, dus alleen het noodzakelijke en alles verantwoorden. Vroeger was het precies anderom.

Mijn vrouw reed een Renault Clio, lease-auto van Athlon Carlease. Op een gegeven moment had ze een kapotte band op onze oprit. Ik haal het reservewiel onder de auto uit (nog nooit nodig gehad, splinternieuw reservewiel zou je dus denken) en er komt een reservewiel tevoorschijn met een band met nog amper(?) 4mm profiel. Wél de nieuwe identieke LM-velg zoals die ook onder de auto zaten.
Wat blijkt, als je bij 2 Clio's de nieuwe reservebanden wisselt voor gebruikte banden die nog voldoen, dan houd je nieuwe banden over, daar kun je weer één auto mee servicen. Als je dat bij je hele leasevloot doet........ Dát verhaal kreeg ik te horen bij de Renaultdealer toen ik de kapotte band liet maken, dát was het beleid van de leasemaatschappijen tegenwoordig. Nouja....... :'( :'( Ik moet zeggen dat die gebeurtenis én het verhaal van mijn dealer mbt lease-onderhoud, mijn beeld over een "lease-auto dus altijd goed onderhoud gehad" wel heeft veranderd.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 09:28
door V480-S60
Idd wordt de "markt" "kapotgemaakt" door onevenredige subsidies. Dat is één aspect. Het andere aspect is de eerste alinea van mijn voorganger. De meeste mensen kopen een auto om van A naar B te gaan. En dat moet zo goedkoop mogelijk. Dus wordt dat een kleine, "zuinige" auto met een laag bedrag aan wegenbelasting.

Over de Leasepraktijken. Het klopt volledig wat Dieselpower zegt. Voor de banden moet je naar de fastfitter, voor onderhoud moet je naar de goedkoopste universele garage bij je in het dorp die een uitleesapparaat heeft. (grof gezegd want een Bosch Garage is best wel goed!) Alleen het eerste jaar mag je nog naar de dealer omdat dat moet voor de garantie.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 12:13
door frisian1
De gemiddelde dealer heeft een rendement op geinvesteerd vermogen van onder de 1%. Iedere accountant zal zo'n business model afraden.

Het geld wordt in de werkplaats verdiend. Maar consumenten komen steeds minder in de werkplaats en ook Lease rijders moeten uitwijken naar een universeel.

Ik heb een fetish voor dealer onderhoud. Maar van de leasemaatschappij mag ik alleen voor de beurtjes naar de dealer.
Ruitschade = Autotaalglas (Mijn Mondeo heeft al sinds 10.000 km twee sterren in de ruit maar ik wil het daar niet laten doen)
Banden = Profile Tyrecenter (Deze willen nogal graag onderhoud bij aanvragen maar dit wil ik niet. Overigens met de banden is het na 1x mis te zijn geweest altijd goed ze kennen me inmiddels bij naam en kenteken).

Leasemaatschappijen zijn laks met onderhoud. Inderdaad wordt het reservewiel vaak gebruikt, wat ik overigens niet bezwaarlijk vind. Dit is gewoon goed ondernemerschap. Maar slecht onderhoud zoals wij inmiddels meermalig hebben meegemaakt is wel laakbaar. Ik heb een Golf gehad waarbij 3 onderhoudsbeurten zijn overgeslagen. Een collega waarbij ze het roetfilter niet wilden wisselen. Beide hebben we vervolgens met pech gestaan. Ik met achterremmen zonder voering (staal op staal) en de collega met een verstopt roetfilter kosten (1500 euro in DLD even zelf voorfinancieren).

Vaak is het bij de internet leasemaatschappijen zo dat er geen vrije dealer keuze is en het onderhoud door Bosch car service moet gebeuren.

Ik ben blij dat mijn Mondeo bij de dealer in onderhoud was waar ik heb gewerkt. Het contract zegt namelijk dat ik de auto voor alle beurtjes aan moet bieden en de leasemaatschappij dit ook dient goed te keuren. Je moet op je strepen staan en dat doen niet alle dealers. Deze dealer voert het onderhoud uit en meldt dit vervolgens aan de leasemaatschappij.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 19:24
door bart simpson
Leasemaatschappijen benen de dealer ook volledig uit, maar die dealers faciliteren potentiele klanten met proefritten (en demo's zijn niet gratis zoals een volle tank dat ook niet is) de importeurs geven dan weer heilloze bonussen op grotere afnames, bottom line hierbij is dat leasemaatschappijen onder iedere prijs door hun ex lease auto's weer in de markt (kunnen) zetten.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 19:32
door JeroenSpock
dieselpower schreef:Mensen zijn vlgs mij ook niet meer zo dealer-trouw. Ze kopen een auto bij de ene, doen het onderhoud bij een andere (of zo weinig mogelijk of helemaal niet meer). De marge op de verkoop is vlgs mij niet zo hoog (meer) en wordt de winst/inkomen gemaakt op het onderhoud.
Ook niet zo vreemd met 80 euro per uur ex btw.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 19:38
door Paul
Ik denk dat mensen die 80 euro per uur verdienen gewoon naar de dealer gaan hoor.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 22:27
door lint
Dat weet ik wel heel zeker.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 22:36
door diesel01
lint schreef: Dat weet ik wel heel zeker.
+1
Overigens denk ik dat Jeroen bedoelt dat mensen op zoek gaan naar andere adressen om het onderhoud te laten uitvoeren wanneer er 80 ex word gevraagd bij dealers.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 23:18
door lint
Helaas is € 80 per uur exclusief BTW een normaal werkplaatstarief geworden bij een dealer.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 20.10.2014 - 23:22
door Fredhead
Punt is dat bij diverse specialisten naast het onderhoud de onderdelen ook nog eens goedkoper zijn dan bij de dealer.
En dat terwijl het (afhankelijk van de specialist of de eisen van de klant) wel gewoon originele onderdelen kunnen zijn.

Ik heb bij mijn vorige auto het onderhoud ook altijd zelf gedaan, beviel eigenlijk wel prima.
Beurten doen wanneer het jou uit komt en uiteraard een flinke besparing. Moet je uiteraard wel willen.
Kan me aan de andere kant ook goed voorstellen dat de mensen die het kunnen en willen betalen wel liever bij een dealer blijven, blijft toch de "echte specialist" van je auto en heb zelf ook nog nooit te klagen gehad over het werk dat ze daar in de werkplaats hebben gedaan.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 21.10.2014 - 07:14
door V480-S60
Tja, discussies over wie nou voordeliger is en waar de onderdelen voordeliger zijn hebben we hier eigenlik al heel veel gehad. En iedereen heeft zijn eigen mening daarover.
Vast staat wel dat de dealer een Werkplaatstarief van ten minste € 80,00 ex per uur hanteerd. En dat een "specialist" daar vaak zeer ruim onder zit. Deze heeft echter vaak alleen maar een werkplaats. En geen "dure" showroom, die je bij de dealer mee moet betalen in het werkplaatstarief.
Ik heb echter niet het idee dat officiële Volvo-onderdelen bij een "specialist" goedkoper zijn dan bij de dealer. Ook niet bij een ander bedrijf overigens. Daarnaast, als ik onderdelen bestel bij de dealer kan ik korting krijgen op alleen de onderdelen. Dan moet ik wel zorgen dat ik iemand heb die ze voor me monteerd.

Maar om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen.
Het is voor een particulier nooit aantrekkelijk om nieuw te kopen. Een auto is over het algemeen de slechtste investering, zelfs een al voor 50% afgeschreven occasion.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 21.10.2014 - 07:25
door Paul
Overigens kan bij Volvo een particulier gewoon een D6 kopen of een V40 D4 Business model. Bij Peugeot hebben ze ook van die Blue Lease modellen en je raadt het al, die kan je alleen krijgen als je hem leaset, mijn zusje kreeg dan een kale 207 terwijl het goedkoper was met lichtmetaal en weet ik veel wat als je hem zou leasen.
Toen maar C30 R-design genomen ;-)

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 21.10.2014 - 07:28
door evert65
V480-S60 schreef: Maar om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen.
Het is voor een particulier nooit aantrekkelijk om nieuw te kopen. Een auto is over het algemeen de slechtste investering, zelfs een al voor 50% afgeschreven occasion.

ga dan fietsen man!

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 21.10.2014 - 07:33
door V480-S60
Evert, zo'n vreemde en botte reactie van jou ben ik niet gewend. Ik geef alleen een serieus en juist antwoord op een prangende vraag.

Ik zeg niet dat ik mij daar wat van aantrek, als dat wel zo zou zijn zou ik hier niet op het forum zitten. Denk daar maar eens over na.

Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?

Geplaatst: 21.10.2014 - 10:14
door evert65
Was niet bot bedoeld hoor
Tja als je hoort en ziet zeggen zou het anders zijn overgekomen