Resonerende pook in nieuwe D4

Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

ppcs schreef: Update: De eerdere pogingen om het geluid rond 1500 toeren in 4 op te lossen hebben nog niet/deels geholpen. Het plan (vanuit zweden) is nu om zowel de schakel tafel als de schakel kabels te vervangen. Ik kijk hier niet echt naar uit, want hiervoor moet het hele dashboard er uit. Denk niet dat de auto daar beter van wordt.....

Het probleem van trillende pook in 4 en 5 op hogere toeren is dus wel opgelost door plaatsen van een plastic ringetje ergens in het schakel mechanisme. Denk dat de meeste van jullie daarmee al geholpen zijn.

Voor mij is er voorlopig nog geen oplossing in zicht :-(. Anders dan automaat gaan rijden ;-)
Heb je al nieuws verder? Ik ga morgen nogmaals naar Svala in Hillegom om het probleem weer te melden. Bij mij is er ook een modificatie geweest die het resoneren (bij mij in 5, tussen 75-85) zou moeten verhelpen.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
caterham
2nd Gear member

Het blijven lastige problemen die overal aan kunnen liggen. Tikkeltje gefrustreerd Googlen leert dat ik misschien wat meer huiswerk had moeten doen voor ik m'n zinnen op een handbak ging zetten? Het is niet anders. Blijkbaar was het niet de bak. Lagers? Ergens een koppeling? Aandrijfassen? Hoop dat ze het opgelost krijgen, maar vooralsnog rijd ik in ieder geval nog niet in m'n eigen auto.
Binnen twee weken stond de wagen nadat ik de wagen had gekocht in april stond deze bij de dealer voor het rateltje in de pook. Begin mei viel het mechaniek er onderuit en nu zitten we al aardig ver in de maand augustus.
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Bij mij is vorige keer waarschijnlijk een stukje ergens uitgefreesd die de resonantie veroorzaakt. Omdat het probleem nog steeds bestaat gaan ze nu 6 september bepaalde onderdelen vervangen om zo te zorgen dat de resonantie er niet meer is. Ik ben benieuwd...
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
ppcs
2nd Gear member

Bij mij hebben ze dat ook geprobeerd, en het is iets beter geworden maar geen oplossing voor het probleem. EInd augustus gaat de auto naar de dealer voor het vervangen van de schakeltafel en de schakel kabels. Schijnt moeilijke klus te zijn, dus fingers crossed. Ze zijn er in zweden mee bezig, maar hebben nog niet een 100% oplossing. Ze zijn positief over deze oplossing, maar we moeten het zien. De schakel tafel en kabels hebben een tijd in backorder gestaan, dus hopelijk krijg ik verbeterde/aangepaste onderdelen en is het opgelost. Denk dat dit het laatste is wat ze kunnen doen.....

Goed om elkaar op de hoogte te houden!
caterham
2nd Gear member

Wat is exact de 'schakeltafel'? Iemand daar een foto van?
Bij mij zou heel het mechaniek al vervangen zijn. Er was ook geen optie omdat de middelste schakelstang eronderuit was gevallen tijdens het rijden (daar gaan je versnellingen).

Weet niet of anderen hetzelfde probleem hebben, maar ik wist pas kort dat je alles echt haarscherp moest kunnen zien in de achteruitkijkspiegel. Heb een andere V70 meegekregen als leenwagen. Vermoed in mijn geval dat het niet de bak maar eerder in een aandrijfas of iets dergelijks zit.
ppcs
2nd Gear member

Ik weet niet zeker wat de schakeltafel is, maar ik vermoed het deel waar de pook zelf aan vast zit onder de middenconsole. Dit is het deel dat de schakel bewegingen van de pook omzet in bewegingen van de schakel kabels. M.i. ook het deel wat de resonantie doorgeeft aan de pook waadoor deze dat irritante resonerende geluid maakt.
caterham
2nd Gear member

Vrees dat dat niets gaat uitmaken dan. De bron zit toch echt ergens anders en als dat zo is, kun je door het wisselen tijdelijk zonder geluid rondrijden, maar niet definitief. Bij mij zou alles geprobeerd zijn vanuit de dealer. De wagen gaat nu terug naar de importeur voor verder onderzoek.
M'n geduld is redelijk op. Vooralsnog kan er zelfs geen duidelijkheid gegeven worden hoe lang zij ermee bezig willen zijn. Snap het wel, maar het blijft vervelend.
ppcs
2nd Gear member

Weer een update: Afspraak is door dealer afgezegd, want de fabriek heeft de fix "ingetrokken". Dit betekent dat de fabriek deze fix bij meerdere auto's heeft uitgevoerd, maar dat het helaas niet het gewenste effect heeft gehad. Mijn auto aanpakken met deze fix zou dus geen zin hebben gehad. De fabriek heeft wereldwijd enorm veel meldingen gekregen van auto's met dezelfde versnellingsbak. Ze zijn nog op zoek naar een fix.

Mijns inziens moeten er wat onderdelen worden aangepast, zodat deze elkaar niet meer raken. Dit betekend opnieuw ontwikkelen, mallen maken, produceren en vervangen. Kan nog even duren denk ik...

Keep u posted!
Risrael
5th Gear member

Bij mij treedt de trilling in de pook in de 4e versnelling op bij hogere toeren. Schakel ik dan naar de 5 en laat hem teruggaan in lagere toeren dan treedt het ook op.
Ben ik dan geholpen met het eerder genoemde ringetje of niet?
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
ppcs
2nd Gear member

@ Risrael. Volgens mij wel. Hangt af welk type schakel mechanisme je hebt of ze dat ook moeten vervangen. Klinkt als oplosbaar.
caterham
2nd Gear member

Nee, gaat hoogstwaarschijnlijk niet helpen. is hier ook al geprobeerd. Daarna een hele nieuwe versnellingsbak en komende maandag wordt de wagen weer opgehaald en bij de importeur afgegooid. Om gek van te worden. Is niet anders...
caterham
2nd Gear member

Laatste update. De importeur gaf vorige week nog aan de wagen alleen terug te geven wanneer ze zeker wisten dat alles correct was opgelost.
Vandaag het verlossende telefoontje van de dealer dat alles behalve verlossend was. Hun eigen proefrit wees uit dat het probleem er nog is, maar meer konden ze voorlopig niet voor me betekenen. De bak is zo los gesteld dat deze voor je gevoel ieder moment uit de versnelling schiet.
De wagen staat weer thuis. Geen idee even wat ik hiermee aan moet, maar hoop binnenkort tot een bevredigende oplossing te komen.
Auto van MdV had ik uitgeleend maar zal ik morgen weer ophalen. Voorlopig gaan we daar maar mee rijden.
Risrael
5th Gear member

Ik denk dat ik het maar even zo laat als ik het zo lees. De trilling in de pook is bij mij bij toerentallen waar je bijna niet mee rijdt dus niet te storend. Maar ik wil die ellende allemaal niet.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
caterham
2nd Gear member

Laatste update van mijn kant:
Ik heb een aantal goede gesprekken gehad met de directeur. Het heeft geresulteerd in het innemen van de wagen en het terugstorten van m'n geld. Dit zodat ik de vrijheid heb om zonder tijdsdruk na te denken wat ik nu wil hebben. Zodra er een normaal uitgevoerde V90 is zal ik nog eens kijken of dat wat voor me is.

Het is denk makkelijker vrede te hebben als je weinig in dat toerengebied zit. In mijn geval was dat niet het geval. Jammer dat m'n eerste ervaring met Volvo zo heeft uitgepakt, maar toch m'n complimenten voor de dealer voor het goede afwikkelen.
lint
Geartronic member

Dat is dan toch nog redelijk goed opgelost, heeft wel even mogen duren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
caterham
2nd Gear member

Klopt, maar ik denk dat je over zo'n groot bedrag ook geen andere keuze hebt dan ze ruim de tijd te geven het op te lossen. 9 Keer zonder resultaat was voor mij in ieder geval de druppel. Heb ze daarna nog een kans gegeven met een vervanger te komen waar ik vrede mee kan hebben, maar dat liep helaas niet uit op datgene wat ik voor ogen had. Ben blij dat we er zo zijn uitgekomen zodat ik bij een eventueel nieuwe Volvo hun het onderhoud ook zal blijven gunnen.
Rha007
5th Gear member

Super opgelost zo, al heeft het wel even geduurd.
Zoals je zelf al aan gaf moet je eea wel de tijd gunnen en het geduld hebben. Mijzelf kennende zou ik daar de aller grootste moeite mee hebben, dus ook de complimenten aan jou voor je geduld hoor.
Inderdaad jammer dat je eerste ervaring met Volvo zo moet aflopen, ben benieuwd wat er voor in de plaats komt.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
caterham
2nd Gear member

Geloof mij maar dat m'n geduld aardig op de proef gesteld is en ik niet altijd even vriendelijk ben geweest. ;)
Wat er terug komt weet ik echt niet. Ik ben een gevoelsmens. Alles moet op een bepaald moment tot in de puntjes kloppen.
Voorlopig rijden we gewoon even in een Fiat 500 van de vrouw. Vermaak ik me ook wel een paar maanden tot een half jaar mee.
Risrael
5th Gear member

Gisteren hebben ze bij mijn auto de modificatie uitgevoerd en waarrempel het is weg. Bovendien schakelt de auto beter dan ooit tevoren. Heerlijk gewoon. Wel valt me op dat de pook in een versnelling wat meer speling heeft (naar voren en achteren) maar ik ben al lang blij dat het getril weg is.
caterham
2nd Gear member

Juist. Ze hebben het getril verholpen. Helaas niet het probleem. Zo dachten ze mij (zelfs bij de importeur) ook om de tuin te leiden.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”