Resonerende pook in nieuwe D4
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Op zich ben ik tevreden met de nieuwe D4. Alleen valt mij op dat in de vierde versnelling vanaf 80km per uur een irritante resonantie ontstaat in de versnellingspook. Af en toe is dit zelfs hoorbaar. Af en toe treedt het ook even op in de vijfde maar wel in mindere mate. Over het algemeen schakel je dan al wel door van 4 naar 5. Maar toch. De dealer kan zo niets vinden en stelt voor de bak eronder uit te halen maar ik vind dat wel rigoreus. Zijn er andere D4 rijders die dit herkennen? Ik heb namelijk al wel V40 D4 rijders gehoord met speling in de pook. Maar of dat hetzelfde is weet ik niet.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Martin_D4
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 15:03
- Locatie: Huissen
dit herken ik wel. Rij nu sinds mei in een D4 en het is mij al meerdere malen opgevallen dat de pook trilt zodra je de motor belast in de vierde versnelling.
deed mij een beetje denken aan de tijd van de oude peugeots die ook last hadden van een 'zwabberende pook'
Persoonlijk heb ik er geen last van, want ik laat mijn hand niet rusten op de pook tijdens het rijden, maar vreemd is het wel dat een dergelijke vibratie zo duidelijk voelbaar is in de pook.
Ik heb niet gemerkt dat het hoorbaar is trouwens, mocht dat wel zo zijn dan zal ik geen moment twijfelen om langs de dealer te gaan.
deed mij een beetje denken aan de tijd van de oude peugeots die ook last hadden van een 'zwabberende pook'
Persoonlijk heb ik er geen last van, want ik laat mijn hand niet rusten op de pook tijdens het rijden, maar vreemd is het wel dat een dergelijke vibratie zo duidelijk voelbaar is in de pook.
Ik heb niet gemerkt dat het hoorbaar is trouwens, mocht dat wel zo zijn dan zal ik geen moment twijfelen om langs de dealer te gaan.
(1998) 940 Polar Limited Edition (356.000km)
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Het gekke is is dat het niet altijd even erg is. Horen doe je het wel maar dan moet je er wel op letten. Het lijkt mij soms alsof je de trilling van de motor voelt in de pook.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Martin_D4
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 15:03
- Locatie: Huissen
het valt mij op dat de pook aardig begint te trillen als je het gas intrapt. Lijkt erop dat bepaalde resonanties inderdaad worden doorgegeven aan de pook
(1998) 940 Polar Limited Edition (356.000km)
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Toch maar naar dealer geweest. Die hebben schakelmechanisme vervangen maar uiteindelijk zonder resultaat. Nog steeds resonantie van de pook vanaf 85 km per uur in 4.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
het trillen van de pook in de 4e versnelling toch gebleven.
Vandaag bij de zomerwissel toch maar weer eens genoemd. Ze hebben alles bij de pook opengehaald en gesmeerd, afgesteld etc.
Toen ik naar huis reed, jammer, maar trillen is er nog steeds. Wel iets minder, denk ik.
Voorlopig rij ik er maar mee door. Nu de Sleipner velgen er weer onder zitten toch wel weer een plaatje hoor.
Vandaag bij de zomerwissel toch maar weer eens genoemd. Ze hebben alles bij de pook opengehaald en gesmeerd, afgesteld etc.
Toen ik naar huis reed, jammer, maar trillen is er nog steeds. Wel iets minder, denk ik.
Voorlopig rij ik er maar mee door. Nu de Sleipner velgen er weer onder zitten toch wel weer een plaatje hoor.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Het is inmiddels even geleden dat dit topic is geopend, maar mijn MY2015 V40 D4 heeft exact hetzelfde probleem. Het klinkt een beetje als een ratel tussen de 70 en 80 km/h. Wanneer je de pook vast hebt is er niets aan de hand. Ook bij terugvallen in snelheid in de 3de versnelling van 50 naar 40km/h doet het probleem zich voor. De auto staat nu op de brug voor een zogenaamde tussenbeurt en deze klacht, dus ik ben benieuwd wat ze als oplossing aandragen.
Edit: inmiddels weet ik dat dit een bekend probleem is. Er schijnt een onderdeel te zijn wat te strak gemonteerd zit (of iets dergelijks) waardoor er op snelheden tussen de 60 en 80 km/h een resonerend geluid kan ontstaan. Dit is inderdaad gerelateerd aan de versnellingsbak. Er is nog geen oplossing, maar het kan ook geen kwaad.
Edit: inmiddels weet ik dat dit een bekend probleem is. Er schijnt een onderdeel te zijn wat te strak gemonteerd zit (of iets dergelijks) waardoor er op snelheden tussen de 60 en 80 km/h een resonerend geluid kan ontstaan. Dit is inderdaad gerelateerd aan de versnellingsbak. Er is nog geen oplossing, maar het kan ook geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Joh@n op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Goed, vandaag de dag dat dit probleem bij mij opgelost zou worden. Zou worden inderdaad, want de onderdelen zijn nog niet binnen
Wel is het EGR probleem opgelost op papier en komen de vervangende onderdelen voor de bak/pook ergens begin april. Ik ben benieuwd...

- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Het is een beetje een monoloog aan het worden op deze manier maar toch wil ik even een update geven
23 mei was eindelijk de dag dat de vervangende onderdelen zouden worden gemonteerd tijdens een grote beurt. De dame achter de balie van Svala Hillegom wist inderdaad te melden dat de modificatie succesvol is uitgevoerd en de monteur de ratel niet meer kon horen. Eerste stuk n-weg waarop ik het probeerde was het probleem direct te reproduceren, helaas.. Moet het nog melden bij de dealer, maar de modificatie is in ieder geval geen succes. To be continued...

- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Das wel baken dan.. Altijd wel frappant dat dealers of bedrijven melden dat problemen opgelost zijn terwijl dit niet zo is...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- ppcs
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57
Hier nog een hoor. Mijn V60 T3 2.0 uit 2016 heeft precies hetzelfde. Is al 3x hiervoor teruggeweest bij Svala Haarlem. Inmiddels versnellingsmechanisme vervangen en ergens een ringetje gezet. Beide fabrieks aangedragen oplossingen. Helaas heeft het niet geholpen en heb ik het in de 4e versnelling nog steeds maar dan bij 55-60 in zn 4, bij uitrijden in 3e versnelling en soms in de 5. Echt super knullig dat ze dit niet kunnen fiksen. Ben er wel beetje boos over. Iemand een idee hoe nu verder. Is er al ergens een goede oplossing?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Een vriend van mij heeft een BMW 320D. Die heeft dat in meerdere versnellingen. Schijnt een producteigenschap te zijn. Misschien hier ook?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik heb het opgegeven. Voor mij is het ook een teken dat ik naar een hogere versnelling moet schakelen.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- ppcs
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57
Fijn om te weten dat er meer mensen last hebben van dit probleem. Het trillen van de pook is nog ok, maar dat deze ook nog geluid maakt vind ik wel echt een tegenvaller. Ik ga de dealer weer lastig vallen en ga me er (nog) niet bij neerleggen. De fabriek moet toch met een oplossing komen. Hoe kunnen ze nu al 2 jaar auto's produceren met dit defect? Beetje leren van je fouten Volvo kan geen kwaad!!
Hopelijk kan een van ons spoedig een echte oplossing melden hier
.
Hopelijk kan een van ons spoedig een echte oplossing melden hier

- ppcs
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57
Volgende week heb ik weer een afspraak bij de dealer. Het probleem lijkt 2 varianten te hebben.
1: Trillend geluid in zijn 4 en 5 bij gasgeven en hogere snelheden
2: Trillend geluid in 4 en 6 rond de 1500 toeren en in 3 bij uitrollen in versnelling 1500toeren.
Probleem 1 is bij mij gefikst door het plaatsen van een nieuw versnellingsechanisme en een ringetje
Probleem 2 wordt komende week opnieuw naar gekeken. Keep you guys posted.
1: Trillend geluid in zijn 4 en 5 bij gasgeven en hogere snelheden
2: Trillend geluid in 4 en 6 rond de 1500 toeren en in 3 bij uitrollen in versnelling 1500toeren.
Probleem 1 is bij mij gefikst door het plaatsen van een nieuw versnellingsechanisme en een ringetje
Probleem 2 wordt komende week opnieuw naar gekeken. Keep you guys posted.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19
Zal me hier ook maar even melden. Soort van kunststof ratel onder in de pookknop. Mechanisme is er al een keer onder vandaan gevallen. Nieuw mechanisme, nieuwe kunststof ring, afstellen, niets heeft tot nu toe geholpen. Ook schakelt de bak niet altijd even soepel en lijkt het wel alsof het ergens langs schuurt bij het inschakelen van een versnelling.
Bijna alles bevalt aan m'n eerste Volvo ooit, behalve dit en dat blijkbaar zelfs de achterbank niet volledig leer blijkt te zijn.
Ben benieuwd waar ze bij jou nog meer naar gaan kijken. De mijne mag in juli pas terug vanwege drukte bij de dealer.
Bijna alles bevalt aan m'n eerste Volvo ooit, behalve dit en dat blijkbaar zelfs de achterbank niet volledig leer blijkt te zijn.
Ben benieuwd waar ze bij jou nog meer naar gaan kijken. De mijne mag in juli pas terug vanwege drukte bij de dealer.
- ppcs
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:57
Hier weer een update. De auto is 2 dagen bij de dealer geweest en ze zijn er achter dat de pook tegen wat plastic aan resoneert. De geboden oplossing heeft helaas niet volledig gewerkt. Het probleem komt nu echter soms voor en niet altijd. Het lijkt af te hangen van hoe ik de pook in zn 4 zet. Kortom: nog niet opgelost. Zucht...... Dealer gaat contact opnemen met Volvo Zweden (opnieuw) en dan hoor ik meer.
Hou jullie op de hoogte!
Hou jullie op de hoogte!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19
Je zult dan wel exact hetzelfde hebben als ik. De mijne gaat komende maandag voor de derde keer terug.
Weet iemand hoe het hoesje van de pook los moet bij een Volvo? Ik heb sterk de neiging om dat ding eraf te halen en een tijdje zonder te rijden, zodat ik een bijrijder wat voor me kan laten uitzoeken. Heb geen zin om straks nog een jaar met dat rateltje rond te rijden, want het werkt inmiddels op m'n zenuwen.
Weet iemand hoe het hoesje van de pook los moet bij een Volvo? Ik heb sterk de neiging om dat ding eraf te halen en een tijdje zonder te rijden, zodat ik een bijrijder wat voor me kan laten uitzoeken. Heb geen zin om straks nog een jaar met dat rateltje rond te rijden, want het werkt inmiddels op m'n zenuwen.
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik ben benieuwd of er ooit een oplossing komt vanuit Zweden. Mijn dealer heeft het ook al gemeld. Ik heb er vervolgens nooit meer wat over gehoord.
Ik zie het maar als producteigenschap al irriteert het me wel. Ik gebruik het als indicator dat ik feitelijk moet schakelen van 4 naar 5.
Ik zie het maar als producteigenschap al irriteert het me wel. Ik gebruik het als indicator dat ik feitelijk moet schakelen van 4 naar 5.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19
Het probleem heb ik in de vierde en vijfde versnelling. Meestal tussen 1300-1800 toeren. Niet echt momenten om op te schakelen. De ene keer klinkt het luider dan de andere keer. Het rotte is dat het er niet altijd zit. Dus als een monteur tien minuten gaat testen...