Pagina 3 van 5
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 12.12.2014 - 21:32
door V70/2.4D/2003
Ja, dat dan weer wel
Ik overweeg een "Belgische Polestar"
HUH, Belgische Polestar.....? Wat is dat?
Amai, das gewoon, zeker en vast alleen 'ne badge op den derriere zunne

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 12.12.2014 - 21:33
door lint
Die badge maakt de D5 alleen maar beter dus nog meer plezier.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 12:40
door Mart van der Steeg
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 13:57
door bartv70
@Diesel01, meestal is het woon/werk Duiven-Arnhem..16km enkele reis en vrij veel rundumhause...ruwweg 1/3 van de km's (22000km p/j) zijn vakantie km's
Kan ik er van uitgaan dat alle auto's met roetfilter dit probleem kennen?
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 15:56
door NielsPHEV
Een V70NN is vooral op het gebied van remmen en chassis een veel betere auto dan de N. De D3 (2.0 5 cilinder) heb ik gehad met een handbak maar zou ik niet aanraden, je schakelt je suf vanwege de smalle powerband, met een automaat heb je daar minder last van. Qua wegligging en ruimte zou ik hem overigens graag terug hebben. Je zou ook in Dld kunnen zoeken en voor een 205 of 215 pk twin turbo gaan die rijden erg prettig en zijn zuinig. In NL kan je de nodige 2.4 D's 175pk vinden met geartronic die zijn ook prima net als de 185 pk D5. Wel opletten ik meen dat er een update (recall) geweest ivm toenemen van het oliepijl als gevolg van afgebroken regenereren
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 16:32
door Jers3n
Het probleem zit/zat hem in het, hierboven genoemde, afgebroken regenereren. Dat proces wou de auto zo snel mogelijk weer opstarten/voltooien bij een volgende rit, wat de kans op na-ingespoten diesel die in de cylinders achter bleef/blijft (en tussen zuiger en cylinderwand door in olie komt) aanzienlijk vergroot(te). Zo heb ik het kort uitgelegd begrepen.
Indien ook je 'rundum hause' km's bestaan uit ritjes vergelijkbaar met de woon-werk ritjes, loop je op zich weinig risico, de dieselmotor wordt dan, vermoed ik, helemaal niet warm genoeg voor het regeneratieproces. Krijg je vanzelf een melding op't dash dat regeneratie nodig is ('roetfilter bijna vol') en moet je een langere rit maken tot melding verdwijnt (na regeneratie). Maar of dat nou wenselijk is...
Maar ik zou bij die 'opbouw' van km's (ex vakanties ca 14000 toch) serieus overwegen om voor een benzine auto te gaan. Ik vermoed namelijk dat de vele kortere ritjes voor alle diesels met regenererend roetfilter (dat zijn ze na 2007 bijna allemaal toch?) te kort zullen zijn
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 18:39
door Fredhead
Alle door Volvo gemonteerde roetfilters zijn regenererend.
Geloof bij zo'n beetje ieder merk wel behalve de toen gemonteerde retrofit roetfilters waar men subsidie op kreeg
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 22:05
door diesel01
Een fijne T5 of 2.5T is ook niet verkeerd...
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 22:29
door bartv70
diesel01 schreef:
Een fijne T5 of 2.5T is ook niet verkeerd...
Nee, zeker niet maar per jaar toch een flink stuk duurder en dat vind
ik weer minder, we praten over zo'n €1000-1200 p/j, ik wil zeker 6 jaar met de auto doen
en dan wordt het verschil serieus
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 23:17
door Fredhead
En eentje op gas?
Weet het, is misschien vloeken in de kerk.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 13.12.2014 - 23:42
door lint
Foei, dat mag niet vloeken in de kerk

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 14.12.2014 - 19:18
door NielsPHEV
Tja zeker als je je huidge model eigenlijk zelfs fraaier vindt en je toch wil proberen "voordelig" Volvo te rijden dan zou ik gewoon doorrijden met je huidge auto als ik me goed herinner heb jij al een nieuw dm vliegwiel en koppeling elke overstap kost je een pak meer afschrijving waarvoor je met je huidige auto makkelijk het risico op meer onderhoudskosten kan lopen (waarbij je als je een andere auto hebt ook het risico loopt op een serieuze reparatie)
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 18.12.2014 - 19:51
door bartv70
Niels..goedkoop Volvo rijden is relatief, toen we de auto kochten *bij de belgische Volvo dealer, zijn idd vliegwiel en koppeling vervangen,
maar da's wel 160.000km geleden (staat nu op 280k), afgelopen zomer ook remmerij voor en distributie laten doen...dus doorrijden is het
verstandigd...maar soms wint de emotie. Lopen we ergens tegen aan dan zien we wel, maar kan zo maar zijn dat we door tokkelen.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 20.12.2014 - 21:07
door bartv70
Gisteren even wezen neuzen bij de Volvo dealer, mooie XC70 (helaas 185pk GT), wil wel eens weten wat ik aan inruil krijg op een auto rond deze prijsklasse(19.000)
Kreeg geen antwoord hierop, men ging niet eens bij de auto kijken en pas als ik zeer serieus interesse had in een auto, dan kon men een inruilprijs bepalen.....voelde me niet heel serieus genomen. Problemen met de D5 (stijgend oliepijl en alle ellende) kwam zeeeeer sporadisch voor, de GT is een prima bak en het forum is vooral een vergaar punt voor mensen die klachten hebben en dus niet representatief.
Tja, ze zitten blijkbaar niet op een particulier te wachten...De lease rijder betaald wel en heeft lak aan onkosten, dat gevoel kreeg ik een beetje....Jammer, was ik niet gewend van deze dealer.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 20.12.2014 - 23:27
door lint
Die houding van de dealer herken ik wel. Als particuliere klant ben je veel minder interessant dan een leasemaatschappij. Zal wel met de huidige marktmechanismen te maken hebben.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 20.12.2014 - 23:34
door diesel01
De dealer, maar zeker de werkplaats ziet mij de laatste tijd als particulier graag komen.
Daar heb je die druif met zijn XC weer, eens even kijken wat hij nu weer kapot heeft en wat we mogen bestellen
Lijkt mij toch dat wanneer ze een mogelijke deal kunnen maken de opstelling iets anders zou zijn..
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 20.12.2014 - 23:40
door lint
Jij bent de laatste tijd wel vaak aan de beurt bij de werkplaats/magazijn van de dealer. Verder vind ik dat een dealer ook goed moet kunnen omgaan met particuliere klanten, is toch anders dan zaken doen met een leasemaatschappij. Een particuliere klant is ook vaak meer merktrouw, de lease markt is erg afhankelijk van fiscale/bijtellingsregels en veel minder merktrouw.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 21.12.2014 - 09:02
door BlackcurrantV70
Zulk gedrag merk ik dan weer helemaal niet bij mijn dealer, steeds erg behulpzaam en af en toe een leuke grap er tussen.
Vorige week heeft de batterij van de C70 het begeven, 2 cellen in kortsluiting, dus onmogelijk om nog te starten.
Tijdens het bezoek aan de dealer voor de herstelling, liep ik even rond te neuzen door de showroom en de verkoper (inmiddels een vriend zeg maar), kwam direct naar ons toe lopen om goeiedag te zeggen, toen keek hij me aan en zei "let op het is gevaarlijk als jij door onze showroom loopt!".
Maar mijn vrouw moest zich geen zorgen te maken, er stond wel een pracht van een XC70NN D4 AWD summum in twilight bronze in de showroom, maar zo eentje heb ik al

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 21.12.2014 - 09:46
door Jers3n
bartv70 schreef:
Gisteren even wezen neuzen bij de Volvo dealer, mooie XC70 (helaas 185pk GT), wil wel eens weten wat ik aan inruil krijg op een auto rond deze prijsklasse(19.000)
Kreeg geen antwoord hierop, men ging niet eens bij de auto kijken en pas als ik zeer serieus interesse had in een auto, dan kon men een inruilprijs bepalen.....voelde me niet heel serieus genomen. Problemen met de D5 (stijgend oliepijl en alle ellende) kwam zeeeeer sporadisch voor, de GT is een prima bak en het forum is vooral een vergaar punt voor mensen die klachten hebben en dus niet representatief.
Tja, ze zitten blijkbaar niet op een particulier te wachten...De lease rijder betaald wel en heeft lak aan onkosten, dat gevoel kreeg ik een beetje....Jammer, was ik niet gewend van deze dealer.
Toch kan ik mij die reactie wel voorstellen. Jij gaat kijken bij een XC70, en meld klaarblijkelijk (toch?) dat de interesse vooral vrijblijvend cq. oriënterend is en vraagt/wijst daarbij meteen naar/op eventuele klachten en problemen met een stijgend oliepeil en problemen met de GT die je op het forum gelezen hebt (en dus 'van horen zeggen'). Dat die dealer/verkoopmedewerker dan sceptisch is en pas een inruilprijs wil geven bij èchte interesse kan ik me wel voorstellen.
Met de opmerking dat 'het forum vooral een vergaar punt voor mensen die klachten hebben en dus niet representatief zou zijn' ben ik het dan weer niet mee eens, ten eerste zitten hier zeker niet alleen maar mensen met klachten. (Al zijn er verhoudingsgewijs waarschijnlijk wel meer probleemgevallen dan gemiddeld)
Daarnaast komt onder de 'D5 rijders met regenererend roetfilter' die op het forum actief zijn "het steigen van het oliepeil en alle ellende", naar mijn inschatting, ook weinig voor. Het komt bij onze D5 in iedergeval al niet voor, het oliepeil is voorzover ik dat waarneem met regelmatige controle erg stabiel....
En betrek het eens op de veel grotere groep 'D5-ers' die in NL rondrijdt en hier niet actief zijn en dan zou het zomaar eens een minder voorkomend probleem kunnen zijn.
Daarnaast, wat had je dan verwacht als reactie op je oliepeil vraag, "tja meneer dat is inderdaad een groot probleem bij deze diesels, met een enorme bak bijkomende ellende"?
Nogmaals, is een benzine niks? Gezien het type ritten dat je rijdt en zeker gezien je angst voor het probleem met het oliepeil dat mogelijk stijgt, waarbij de kans dat dit voorkomt juist bij veel korte ritten (te kort voor regenereren dus) het grootst is.
Waar ligt het door jou berekende omslag punt? Je gaat nl voor zover ik gebrijp enkel voor je vakanties diesel rijden.
Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers
Geplaatst: 21.12.2014 - 21:34
door bartv70
Ik verwacht van een verkoper eerlijkheid, zeker naar een particulier toe, die in veel gevallen zijn jarenlange spaargeld in een auto steekt.
Inruil is een beetje kip/ei verhaal...als hij de moeite had genomen om naar mijn auto te kijken of een blokje te rijden en een richtprijs
had kunnen noemen, dan weet ik wat ik moet bijleggen en kan mijn interesse eventueel bijstellen.
Weet niet hoeveel km's per jaar jij maakt en het regeneren miss. niet speelt bij jou. Feit blijft dat ook, buiten het forum om, toch regelmatig
te lezen is dat een Euro4 diesel rond de 180-200.000km aan een koprevisie toe is..zelfs bij dealeronderhouden auto's.
Benzine is zeker niet helemaal uitgesloten, maar ben een beetje verslaafd aan de 5 pitter en de 2.5T handgeschakeld is een niet veel voorkomende
occassion..we gaan eens alle cijfers naast elkaar leggen.
Vwb de kilometers, ruw 25% (5500km) zijn buitenland km's