diesel v/s elektra

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

RichieB schreef: Waarom rekken je een extra €0,35 aan het begin? Ze rekenen toch een starttarief plus volumetarief? Verder heb ik nog nooit 10,5 kWh geladen, eerder 9 kWh als hij helemaal leeg is. Het geeft wel aan dat elaad veel te duur is. Heb jr deze rekensom al naar hun gestuurd?
Ik dacht dat je bij E-laad een starttarief had en daarnaast nog eens 35 cent administratiekosten moest betalen. Of is dat alleen bij The New Motion?
Als mijn accu leeg is is het altijd rond de 10.5 kWh hoor...
Ik heb het ministerie tot drie maal toe aangeschreven. De enige mailmogelijkheid die ik vind is naar het ministerie van algemene zaken. Zij hebben tot 3 keer toe een mail teruggestuurd met de mededeling dat ze het hebben doorgestuurd naar het ministerie van Financien. En die hebben op hun beurt 3 keer niet gereageerd. Die mails gingen echter wat verder. In de laatste mail heb ik dan ook de plannen van staatssecretaris Wiebes als "hilarisch" bestempeld.

Maar goed ik denk dat E-laad helemaal niet zit te wachten op mij als lader. Misschien dat daarvoor de accucapaciteit te klein is en dat het te weinig oplevert....geen idee. Nu laadt er echter bijna nooit meer iemand bij de dubbele laadpaal redelijk dicht bij m'n huis.
Laatst gewijzigd door Nutcaze op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH MY14 Bright Silver metallic, Ixion 18", Hybrid Technology + Driver Support Line
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

volvosan schreef: Niet zo strict 'thuis' laden mss, maar wel obb de mogelijkheid om zoveel mogelijk te laden en als je er dan voor kiest om alleen op dure palen te kunnen laden dan moet je niet zeuren. Bovendien zat er niet voor niets standaard een Schuko snoer bij om thuis makkelijk te kunnen laden.
"Er voor kiest"??? Ik heb geen keuze verder. Alkmaar staat geen verlengd privaat laadpunt toe. Een kabel over de openbare stoep is geen optie want a het mag niet en b als er iemand over struikelt of weet ik veel wat ben ik aansprakelijk voor de gevolgen. Verder ben ik hier begonnen met een laadpaal waarbij ik via Essent voor 25 ct. incl BTW per Kwh kon laden. Zo uit het niets worden de tarieven feitelijk verdubbeld en daar kan ik het mee doen. Verzoeken om een andere laadpaal in de buurt te laten installeren worden keer op keer afgewezen want ja....er staat al een laadpaal bij mij in de buurt.
2013 Volvo V60 PIH MY14 Bright Silver metallic, Ixion 18", Hybrid Technology + Driver Support Line
volvosan
3rd Gear member

Nutcaze schreef:
volvosan schreef: Niet zo strict 'thuis' laden mss, maar wel obb de mogelijkheid om zoveel mogelijk te laden en als je er dan voor kiest om alleen op dure palen te kunnen laden dan moet je niet zeuren. Bovendien zat er niet voor niets standaard een Schuko snoer bij om thuis makkelijk te kunnen laden.
"Er voor kiest"??? Ik heb geen keuze verder. Alkmaar staat geen verlengd privaat laadpunt toe. Een kabel over de openbare stoep is geen optie want a het mag niet en b als er iemand over struikelt of weet ik veel wat ben ik aansprakelijk voor de gevolgen. Verder ben ik hier begonnen met een laadpaal waarbij ik via Essent voor 25 ct. incl BTW per Kwh kon laden. Zo uit het niets worden de tarieven feitelijk verdubbeld en daar kan ik het mee doen. Verzoeken om een andere laadpaal in de buurt te laten installeren worden keer op keer afgewezen want ja....er staat al een laadpaal bij mij in de buurt.
Wie heeft de keuze voor de PIH gemaakt ???
En even de context lezen van mijn verhaal ; m.i. gaat het bij het PIH concept om dagelijks (dus in de meeste gevallen thuis) te kunnen opladen.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

volvosan schreef: Wie heeft de keuze voor de PIH gemaakt ???
En even de context lezen van mijn verhaal ; m.i. gaat het bij het PIH concept om dagelijks (dus in de meeste gevallen thuis) te kunnen opladen.
Ik heb daar voor gekozen en daar heb ik ook zeker geen spijt van. Of ik nou diesel tank of op stroom rij....de prijs daarvan was al nagenoeg om het even.
Echter nu wordt het feitelijk ontmoedigd en dat frustreert. Ik wil er best m'n best voor doen om zoveel mogelijk op stroom te rijden...ik denk dat ik 1 va de weinige PIH rijders ben die 1.4l/100km heeft gehaald op VOC (bijna 1.3) maar als je dan MEER moet gaan betalen EN er moeite voor moet doen (naar de laadpaal heen en terug elke keer weer) dan is het voor mij over. Ik ga toch ook niet werken en er geld voor betalen?! Dat is het spijtige aan dit beleid: er werd voor vele miljoenen in geinvesteerd om mensen "schoon" te laten rijden en vervolgens gaan ze dan de variabele post (electriciteit) duurder maken (dan diesel) waarmee je het electrisch rijden toch ontmoedigd....en daar was het allemaal toch niet om te doen?? En voor wat betreft alle lease-rijders die een PIH van de baas rijden....tja de meesten daarvan kan het al helemaal geen r*** schelen (wat ik overigens wel jammer vind). Iets wat staatssecretaris Wiebes kennelijk als opzienbarend beschouwt terwijl iedereen dat op z'n klompen kon aanvoelen.
RichieB
6th Gear member

Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd als iemand een Plug-In Hybrid aanschaft zonder thuis of op het werk over een eigen laadpunt te beschikken. Natuurlijk is het financiële voordeel prettig, maar je koopt toch ook geen zonnepanelen met subsidie om dan vervolgens de opgewekte stroom niet te gebruiken?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
MacDeluxe
2nd Gear member

Een ieder daarin natuurlijk zijn eigen keuze, maar ik zou de PIH idd niet gekozen hebben als ik niet voor de deur op kon laden.
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

RichieB schreef: Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd als iemand een Plug-In Hybrid aanschaft zonder thuis of op het werk over een eigen laadpunt te beschikken. Natuurlijk is het financiële voordeel prettig, maar je koopt toch ook geen zonnepanelen met subsidie om dan vervolgens de opgewekte stroom niet te gebruiken?
Beetje kort door de bocht denk ik deze stelling. Maar goed: op m'n werk heb ik een prive laadpaal laten installeren (kosten haal ik er ongetwijfeld nooit uit maar dat terzijde). Met een volledige lading haal ik zomers grofweg 1,4 keer een enkele rit werk. In de winter is dat hooguit 1,1. Daarnaast had ik dus voor levering van die PIH een laadpaal geregeld bij de gemeente. Optimaal gebruik van het PIH concept zou je denken. Maar niet meer onder deze voorwaarden, ik weiger aan een E-laad laadpaal te staan. En dan kunnen mensen (niet jij) nog zo stom lullen dat het niet om de kosten gaat....ik denk dat er bijzonder weinig V60 PIH rijders waren geweest als de fiscale voordelen er niet waren geweest.

En over de vergelijking met zonnepanelen: daar sla je de plank mis: van de fiscale voordelen geniet je voornamelijk geheel buiten het variabele element (de brandstof/electriciteitskosten) om. Een beter systeem was geweest om 5 jaar lang de stroom voor opladen gratis te maken i.p.v. bijtelling/BPM/MRB op 0 te stellen. Dan bevorder je electrisch laden...op deze manier niet. Het maakt, financieel gezien, namelijk geen r*** uit wat je doet...electrisch rijden of dieselen. Nou ja dat heeft de politiek nu ook ingezien denk ik.
Laatst gewijzigd door Nutcaze op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Paul
Geartronic member

Rare gedachte dat je de kosten van een laadpaal er nooit uit haalt, je blijft nu toch gewoon elektrisch rijden ook hierna?
Ik ga op de oprit van mijn nieuwe huis twee aansluitingen maken en bij mijn ouders ook eentje, overal stroom!

Mijn vader gaat uiteindelijk ook een D6 rijden mijn vrouw d'r volgende auto zal ook elektrisch zijn!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
RichieB
6th Gear member

Kijk, Paul snapt het! Ik ga toch ook eens kijken naar de mogelijkheid voor inductief laden. Zo'n spoel ingraven op je oprit en hij laadt automatisch!
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
volvosan
3rd Gear member

Nutcaze schreef:
RichieB schreef: Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd als iemand een Plug-In Hybrid aanschaft zonder thuis of op het werk over een eigen laadpunt te beschikken. Natuurlijk is het financiële voordeel prettig, maar je koopt toch ook geen zonnepanelen met subsidie om dan vervolgens de opgewekte stroom niet te gebruiken?
Beetje kort door de bocht denk ik deze stelling. Maar goed: op m'n werk heb ik een prive laadpaal laten installeren (kosten haal ik er ongetwijfeld nooit uit maar dat terzijde). Met een volledige lading haal ik zomers grofweg 1,4 keer een enkele rit werk. In de winter is dat hooguit 1,1. Daarnaast had ik dus voor levering van die PIH een laadpaal geregeld bij de gemeente. Optimaal gebruik van het PIH concept zou je denken. Maar niet meer onder deze voorwaarden, ik weiger aan een E-laad laadpaal te staan. En dan kunnen mensen (niet jij) nog zo stom lullen dat het niet om de kosten gaat....ik denk dat er bijzonder weinig V60 PIH rijders waren geweest als de fiscale voordelen er niet waren geweest.
Volgens mij voldoe je met jouw inspanningen ruim aan waar de auto voor bedoeld is , prima toch ? Je bent alleen boos (en daarin ben je niet de enige) vanwege het E-laad beleid en gemeentebeleid en dat snap ik volkomen.

PS. het enige voordeel wat ik zie aan het E-laad beleid is dat er wat meer palen vrij staan voor onze FEV (Renault Zoe) , want die is wel volledig afhankelijk van prik.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

volvosan schreef: Volgens mij voldoe je met jouw inspanningen ruim aan waar de auto voor bedoeld is , prima toch ? Je bent alleen boos (en daarin ben je niet de enige) vanwege het E-laad beleid en gemeentebeleid en dat snap ik volkomen.

PS. het enige voordeel wat ik zie aan het E-laad beleid is dat er wat meer palen vrij staan voor onze FEV (Renault Zoe) , want die is wel volledig afhankelijk van prik.
Ach ik doe m'n best. Maar dat klopt inderdaad. Ik snap het beleid niet.

Dat is dan wel weer waar :), hoewel ik voor de prijsverhoging ook slechts 1 keer een bezette laadpaal heb aangetroffen (die bij mij in de buurt.)
Paul schreef: Rare gedachte dat je de kosten van een laadpaal er nooit uit haalt, je blijft nu toch gewoon elektrisch rijden ook hierna?
Die kosten van installatie en de laadpaal zelf was 2700 euro (dubbel laadpunt een enkele was 2000 geweest, m'n compagnon heeft ook een PIH). Per laadpunt is dat 1350 euro. Stel dat ik 85 cent zou besparen op een rit naar huis (volle lading stroom is pakweg 10.5 * 0.21 = 2.20, diesel voor 40km (ietwat valsspelend met de lage dieselprijs van nu: 2,5 * 1.22 = 3.05))....dan heb ik 1590 ritten nodig om break even te spelen. Daar ben ik zo'n 7 jaar mee bezig.
Tegen die tijd heb ik in ieder geval die V60 niet meer. En wat er dan speelt in de automarkt is nog maar de vraag...ik heb geen idee of dat electrisch laden het nou echt gaat halen in de toekomst. En je zal nog een keer storing hebben aan die paal......dan kan je ook weer betalen...dus al met al denk ik niet dat ie ooit z'n geld oplevert.

Oh ja en ik blijf zeker electrisch rijden...natuurlijk. De rit naar huis 30 km slaat de diesel in principe nooit aan. Of ik moet voor het stoplicht die auto in z'n vrij zetten en dan bij groen weg willen rijden :) Dan slaat ie altijd aan (onverklaarbaar voor mij waarom maar dat is een andere discussie :) )
Laatst gewijzigd door Nutcaze op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
RichieB
6th Gear member

De kosten van een laadpaal en laadkabel haal je er financieel inderdaad pas na lange tijd uit. Als je het op die manier bekijkt had je de meest kale auto moeten kopen waarvoor 0% bijtelling gold. En dan de 220V laadkabel verpatsen op internet. Ik laad zelf niet voor de kosten, maar omdat het lekkerder rijdt, en voelt (omdat het beter is voor het milieu).
Nieuw bakken volvo rijder
1st Gear member

Als je een "eigen" oprijpad hebt dan kan je heel goedkoop een camping stopcontact op je gevel schroeven..Geloof dat ik voor 150 euro klaar was. Natuurlijk wel een CEE stekker op mijn laadsnoer.
Helemaal top want deze mag ook gewoon 16a laden
PIH. Cristal White Alle Lines (behalve winter) Alu dak rails, Sportstoelen.
Certificaat 20##
MacDeluxe
2nd Gear member

Ik heb zelf een 'gewoon' stopcontact aan de muur geschroefd. Kosten... nihil.
Daar komt nog eens bij dat ik de stroomkosten zakelijk af ga trekken, dus nog goedkoper ;)
Snap wel dat het verplicht moeten opladen aan een veel te dure laadpaal dan geen pretje is en tot ergernis leidt.
Paul
Geartronic member

En toch heb ik op de 1 of andere manier de behoefte aan een normaal oplaadpunt ipv een stopcontact, gewoon omdat het sneller gaat.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
jp-v60
4th Gear member

ik was nog geen € 500,- kwijt voor een oplaadstation met 10 meter vast snoer en in te stellen van 6A tot 16A.
http://www.ratio.nl/nl/catalog/e-mobili ... laders/g+c
Laatst gewijzigd door jp-v60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

volvosan schreef: Het PIH concept is gebaseerd op dat je thuis een laadmogelijkheid hebt. Als dat niet het geval is vind ik niet dat je opeens met allerlei dure commerciële tarieven moet gaan zitten rekenen. Tuurlijk, je kunt alle rekensommen maken, maar wat is fair ?

En inderdaad zoals NielsPHEV aangeeft, kleine ritjes tikken keihard aan in het voordeel van elektrisch rijden.
helemaal eens. Want dan moet je aan de diesel kant ook de duurste pomp nemen voor een liter diesel. En ik ken ook laadpalen die goedkoper zijn dan E 0,35.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

HP4VOLVO schreef: @Volvosan,
Dank je wel voor je reactie, topic gaat m.i. over diesel vs elektra.
Wat ik probeerde duidelijk te maken dat energietechnisch het geen uitgemaakte zaak is dat een hybride auto zuiniger is dan een diesel auto.
Alleen bij woon-werkverkeer waarbij de rit afstand korter is dan 40 km kan zuiver elektrisch worden gereden.
@IkeV70,
Enkele weken terug is uitgebreid in het nieuws geweest en in dagbladen vermeld dat een aantal Mitsubishi Outlander PHEV automobilisten een naheffing tegemoet konden zien van de belastingdienst omdat het energie-brandstofverbruik van hun auto te veel afweek van het vastgestelde normverbruik. In eerste instantie hebben de bestuurders dit terugverwezen naar hun lease maatschappij,maar de lease maatschappijen hebben dit weer terugverwezen naar de bestuurders van de auto's omdat zij verantwoordelijk zijn voor hun verbruik.
Hoe de ontwikkelingen nu zijn kan ik niet achterhalen. In mijn vriendenkring zitten geen Mitsubishi Outlander PHEV automobilisten.
@ RonaldH,
Dank je wel voor je reactie.
Als je woon-werkafstand ongeveer 40 km per dagdeel is kan je rekening houdend met 200 werkbare dagen 16.000 km per jaar rijden. In 1,5 jaar tijd > 24.000km.
Ik kan me voorstellen dat in jouw geval geval de kortere ritten het verschil maken.
In mijn eerdere item gaf ik aan dat bij veel kilometers per jaar b.v. meer dan 60.000 km per jaar ,het verbruik van een hybride auto ten opzichte van een geoptimaliseerde dieselauto, door onder andere het hoge gewicht van het accupakket hoger zal zijn dan een diesel.
Dat laatste wist en weet iedereen van tevoren toch? Of dan had men zich beter moeten informeren. Iedereen weet dat een peuegoet 106 Diesel, zelfs een 10 jaar ouder 205 diesel, veel zuiniger (en goedkoper) is dan een V60PIH. Zelfs na aftrek van de belastingvoordelen. Maar dan kies je er voor om te rijden in een anderen auto.
Ik ben het eens met de forumleden dat we ons eens moeten leren houden aan de discussie waar de topic om gaat.
Als je je punt wilt maken over de hogere kosten dan je had ingschat oid moet je via een andere topic doen.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

Nutcaze schreef:
volvosan schreef: Volgens mij voldoe je met jouw inspanningen ruim aan waar de auto voor bedoeld is , prima toch ? Je bent alleen boos (en daarin ben je niet de enige) vanwege het E-laad beleid en gemeentebeleid en dat snap ik volkomen.

Ach ik doe m'n best. Maar dat klopt inderdaad. Ik snap het beleid niet.

Dat is dan wel weer waar :), hoewel ik voor de prijsverhoging ook slechts 1 keer een bezette laadpaal heb aangetroffen (die bij mij in de buurt.)
Paul schreef: Rare gedachte dat je de kosten van een laadpaal er nooit uit haalt, je blijft nu toch gewoon elektrisch rijden ook hierna?
Die kosten van installatie en de laadpaal zelf was 2700 euro (dubbel laadpunt een enkele was 2000 geweest, m'n compagnon heeft ook een PIH). Per laadpunt is dat 1350 euro. Stel dat ik 85 cent zou besparen op een rit naar huis (volle lading stroom is pakweg 10.5 * 0.21 = 2.20, diesel voor 40km (ietwat valsspelend met de lage dieselprijs van nu: 2,5 * 1.22 = 3.05))....dan heb ik 1590 ritten nodig om break even te spelen. Daar ben ik zo'n 7 jaar mee bezig.
Tegen die tijd heb ik in ieder geval die V60 niet meer. En wat er dan speelt in de automarkt is nog maar de vraag...ik heb geen idee of dat electrisch laden het nou echt gaat halen in de toekomst. En je zal nog een keer storing hebben aan die paal......dan kan je ook weer betalen...dus al met al denk ik niet dat ie ooit z'n geld oplevert.

Oh ja en ik blijf zeker electrisch rijden...natuurlijk. De rit naar huis 30 km slaat de diesel in principe nooit aan. Of ik moet voor het stoplicht die auto in z'n vrij zetten en dan bij groen weg willen rijden :) Dan slaat ie altijd aan (onverklaarbaar voor mij waarom maar dat is een andere discussie :) )
op de aanschaf van de laadpaal kon je ook subsidie krijgen.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
hans98
4th Gear member

Misschien moeten we ook maar eens een richlijntje invoeren voor het wat té enthousiast gebruiken van de quote functie :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”