Pagina 3 van 5

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 24.12.2014 - 16:12
door MacDeluxe
Zo, weer in den lande. Heerlijk gecruised op de Duitse Autobahn hoor. Snap echt niet dat jullie de wagen niet fijn op de weg vinden liggen. Ik zou dan ook maar eens goed alles na laten kijken, want die van mij ligt echt als een blok aan de weg. De hele terugweg alleen maar bakken met regen gehad, maar zelfs dat had amper tot geen invloed.
Los van de uitlijning, hebben jullie wel velgen met de juiste ET waarde? Dit heeft ook veel invloed! Zeker als je de wagen ook nog eens niet juist uitgelijnd hebt.

Het enige waar ik de V60 qua weggedrag echt minder vind, zijn de bochten onder de 80 km/h en het optrekken.

Nog ff het bewijs dat er echt geen sneeuw lag:

Afbeelding

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 24.12.2014 - 18:50
door vaudi
Paul schreef: Ohw dat is interessant want ik had na 30k nog 5mm geen idee of dat "normaal is" maar ja zoals je weet deed ik met mijn V50 60-70000km ermee.
@Paul, ik rij erg rustig maar had de handel na 35k km wel glad. Normaal deed ik ook 60-70k met een set.
Dus het kan wel. Moet de uitlijning perfect zijn. Blijkbaar is dat bij jou het geval, want de auto stuurt zo te lezen naar verhouding erg goed.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 24.12.2014 - 19:32
door hans98
V60Majolee schreef: Daar kan ik mij dus helemaal niet in vinden. Heb jij een aangepast onderstel? 18 of 19 inch?
Ik heb standaard onderstel en 18" wielen. Maar met hard rijden op de autobahn bedoel ik zo rond de 180, dan vind ik het altijd wel leuk geweest, heb nog niet harder dan 200 gereden.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 27.12.2014 - 20:02
door IV39
volvosan schreef:
IV39 schreef:
V60Majolee schreef:
Daar kan ik mij dus helemaal niet in vinden. Heb jij een aangepast onderstel? 18 of 19 inch?
Ik vind dat het stuur een soort continue uitslag naar links of rechts wil maken. zodat je niet echt relaxed mee 1 hand of zelfs 1 vinger je auto in rechte lijn kunt houden. Ik heb overigens niet de optie van instelbare besturing.
De V50 stuurt veel preciezer. strakker en lichtvoetiger. De V60 is vaag en zeker op hogere snelheid (boven 200 km/h) vind ik hem niet strak en zeker liggen.
Tot slot, ook al heeft die niet met de wegligging te maken. Ik vind de automaat echt niet fijn. als je gas geeft moet hij eigenlijk altijd even denken. Het is gewoon niet direct. Alleen in de powermodus of de automaat op manual in 1 versnelling kan dit enigszins verhelpen.
Ik ben het met je eens mbt de continue uitslag. Ook ik kan niet met 1 vinger rijden maar moet het stuur toch altijd redelijk stevig beet houden. Qua stabiliteit valt het mee maar op rails rijden vind ik het niet. Bij hogere snelheden wordt het minder maar dat is bij meerdere auto's.
Hier t zelfde, ook geen servotronic optie genomen ?
Die optie heb ik wel genomen. Ik moet wel zeggen dat je deze instelt en vervolgens niet meer wijzigt

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 27.12.2014 - 23:13
door Paul
Heb ik inderdaad niet.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 27.12.2014 - 23:14
door Paul
Anders keer met mijne rijden?

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 04.01.2015 - 17:15
door MacDeluxe
Oh je.... mijn vrouw belt net, dat ze uit moest wijken voor een achteruitrijdende grappenmaker. Gevolg.... velg flink beschadigd. :'(

Heb nog geen idee hoe erg... zal morgen maar eens kijken...

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 05.01.2015 - 11:39
door Autozoeker
Over de wegligging. Ik heb dus met de 17" en 18" banden 200 gereden, maar ik merk echt die nervositeit niet wat anderen rapporteren. Wat ik wel doe is de spanning op 2.9bar zetten voor ik op de autobanh ga.
Ik ben het er wel mee eens dat hij in de lange bochten wat minder stuurt, maar ja wat wil je met dat gewicht. Op de rechte stukken geen problemen. Rijden jullie dan in hybrid of power? Misschien zit daar een verschil in. De hoge snelheden heb ik altijd in power mode gereden.

Mijn zomer bandjes zijn na z'n 40km ook zo goed als op. Van wat ik lees lijkt dat vrij "normaal" te zijn voor de PIH. Mijn winterbanden hebben na 12k km nog veel profiel.
Ze slijten wel redelijk gelijkmatig, dus misschien zit er ook nog wat in dat uitlijningsverhaal.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 05.01.2015 - 18:41
door RoaldH
Autozoeker schreef: Over de wegligging. Ik heb dus met de 17" en 18" banden 200 gereden, maar ik merk echt die nervositeit niet wat anderen rapporteren. Wat ik wel doe is de spanning op 2.9bar zetten voor ik op de autobanh ga.
Ik ben het er wel mee eens dat hij in de lange bochten wat minder stuurt, maar ja wat wil je met dat gewicht. Op de rechte stukken geen problemen. Rijden jullie dan in hybrid of power? Misschien zit daar een verschil in. De hoge snelheden heb ik altijd in power mode gereden.

Mijn zomer bandjes zijn na z'n 40km ook zo goed als op. Van wat ik lees lijkt dat vrij "normaal" te zijn voor de PIH. Mijn winterbanden hebben na 12k km nog veel profiel.
Ze slijten wel redelijk gelijkmatig, dus misschien zit er ook nog wat in dat uitlijningsverhaal.
Met een goede uitlijning en spanning ≥ 2.8 bar lost veel nervositeit op. Wat mij na de wissel van de winterbanden is opgevallen, dat de hogere bandwangen (235/45R17) beweeglijker zijn dan de zomerbanden (245/40R18).

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 05.01.2015 - 20:14
door Tukker999
Hogere spanning was toch voor de accu?

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 05.01.2015 - 23:49
door RoaldH
HeinvdW schreef: Hogere spanning was toch voor de accu?
Je bedoelt de overboost functie ;)

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 14:27
door MacDeluxe
MacDeluxe schreef: Oh je.... mijn vrouw belt net, dat ze uit moest wijken voor een achteruitrijdende grappenmaker. Gevolg.... velg flink beschadigd. :'(

Heb nog geen idee hoe erg... zal morgen maar eens kijken...
Vandaag de wagen eindelijk weer kunnen wassen en de schade maar eens goed opgenomen.... van een afstandje valt het nog wel mee:

Afbeelding

Echter van dichtbij :'(

Afbeelding

Straks na de wielenwissel deze maar laten repareren.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 14:34
door lint
Deze schade aan de velg lijkt mij goed te repareren.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 15:04
door RoaldH
Schade is onzichtbaar te repareren bij een professional.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 18:06
door V60Majolee
RoaldH schreef:
Autozoeker schreef: Over de wegligging. Ik heb dus met de 17" en 18" banden 200 gereden, maar ik merk echt die nervositeit niet wat anderen rapporteren. Wat ik wel doe is de spanning op 2.9bar zetten voor ik op de autobanh ga.
Ik ben het er wel mee eens dat hij in de lange bochten wat minder stuurt, maar ja wat wil je met dat gewicht. Op de rechte stukken geen problemen. Rijden jullie dan in hybrid of power? Misschien zit daar een verschil in. De hoge snelheden heb ik altijd in power mode gereden.

Mijn zomer bandjes zijn na z'n 40km ook zo goed als op. Van wat ik lees lijkt dat vrij "normaal" te zijn voor de PIH. Mijn winterbanden hebben na 12k km nog veel profiel.
Ze slijten wel redelijk gelijkmatig, dus misschien zit er ook nog wat in dat uitlijningsverhaal.
Met een goede uitlijning en spanning ≥ 2.8 bar lost veel nervositeit op. Wat mij na de wissel van de winterbanden is opgevallen, dat de hogere bandwangen (235/45R17) beweeglijker zijn dan de zomerbanden (245/40R18).
Diezelfde ervaring heb ik ik. Mijn zomerbanden Michelein 18-inch rijden veel stabieler en minder nerveus dan de Nokians 17-inch. Ik merk steeds vaker uit alle topics over dit onderwerp dat de bandenspanning (2,8-2,9) cruciaal is (in samenhang met gewicht auto). Het is eigenlijk apart dat wij de monteurs en dealers dit bijna zelf moeten bijbrengen.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 18:15
door s60magic
Velg met een schuurmachine mooi glad schuren en met een spuitbus bij spuiten en je ziet er niets van.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 18:56
door V60Majolee
MacDeluxe schreef:
MacDeluxe schreef: Oh je.... mijn vrouw belt net, dat ze uit moest wijken voor een achteruitrijdende grappenmaker. Gevolg.... velg flink beschadigd. :'(

Heb nog geen idee hoe erg... zal morgen maar eens kijken...
Vandaag de wagen eindelijk weer kunnen wassen en de schade maar eens goed opgenomen.... van een afstandje valt het nog wel mee:

Afbeelding

Echter van dichtbij :'(

Afbeelding

Straks na de wielenwissel deze maar laten repareren.
ditzelfde probleem had ik afgelopen winter toen ik in Zweden met vakantie was en met een acute blindendarmontsteking in het ziekenhuis belanddde. Mijn vrouw heeft toen tijdens mijn ziekenhuisbezoek ook met 2 velgen stoeprand meegenomen. Bij terugkeur mijn velgen bij de Volvo-dealer laten opknappen. Als nieuw.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 10.01.2015 - 19:47
door MacDeluxe
s60magic schreef: Velg met een schuurmachine mooi glad schuren en met een spuitbus bij spuiten en je ziet er niets van.
Dat ga ik maar niet doen ^_^ Kwaliteit gaat dan naar beneden, plus dat er gewoon een beetje plamuur in moet, ipv afschuren (en zeker niet met een schuurmachine).
Ik kijk even wat het kost om door de dealer te laten doen. Als dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld een velgendokter, dan laat ik het meteen doen. Anders regel ik het zelf wel <_<

Wat betreft de bandenspanning... ik zal morgen eens checken hoe de dealer die van mij afgeleverd heeft.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 11.01.2015 - 20:06
door MacDeluxe
MacDeluxe schreef:Wat betreft de bandenspanning... ik zal morgen eens checken hoe de dealer die van mij afgeleverd heeft.
Alle vier de banden stonden op 2,6 bar. Dus op 2,9 gezet. Nog geen snelweg mee gereden, dus zal jullie nog laten weten of ik verschil merk.

Re: Een bijtelling overstapper

Geplaatst: 12.01.2015 - 23:05
door vaudi
Dat merk je zeker in positieve zin.