Walter schreef:
Als je bereid bent om je rijstijl aan te passen, kun je met de PIH wel degelijk milieubewust rijden. Jij bent dat niet dus is jouw enige winst te vinden op het financiële vlak. Er is dan ook geen enkele 'milieu' auto waarmee jij kunt zeggen "kijk mij nu eens groen doen". Maakt dat al die auto's waardeloos? Nee, verre van. Het is niet aan jou besteedt, meer niet.
Kijk, da's mooi dat je dit zegt, want daar gaat het m.i. nou precies fout in de benadering van de milieu discussie.
Een bescheiden deel van de automobilisten hebben deze bereidheid. Voor het gros is autorijden (of vervoer in het algemeen) gewoon een middel en absoluut geen doel. Als je dus vervolgens het milieubewust rijden als doel gaat benaderen, ga je gewoon voorbij aan het gegeven dat dit voor maar een hele kleine groep mensen geldt.
Volgens mij begon ik de topic ook met de opmerking dat ik echt 15.000 km mijn best heb gedaan, maar ik ga het gewoon niet redden om me met een fluwelen voetje, starend naar een pijltje en steeds 1000 meter met oplichtende remlichten uitrollend, voort te bewegen.
Het schiet niet op, het irriteert en bovendien, ik heb er gewoon geen tijd voor als ik in de auto zit. Ik moet van A naar B, 90% van de tijd met haast en sowieso continue aan de telefoon, dus who cares about "onder een geel pijltje blijven"?
Wat het bovendien nog lastiger maakt is dat een batterij niet werkt als een benzinetank. De eerste 20km gaat nog wel, maar daarna is de spanning zoveel minder, dat het omschakelmoment naar beneden duikelt (en blijft duikelen) en je dus nog lichter op het pedaal moet drukken en nog beter het pijltje in de gaten moet houden. Dat maakt dat intuïtief rijden niet mogelijk is, je moet je kop erbij houden en zo is autorijden gewoon niet bedoeld.
Dus ......, ik wil best in zuiniger auto's rijden, ik wil best bijdragen aan het verminderen van verspilling en vooral aan het verbeteren van het leefklimaat in de steden, maar dit is 'm gewoon niet. Veel te veel kilo's, onderdelen en kosten om het doel te bereiken, waardoor het netto resultaat uiteindelijk negatief is.
Ja, ik houd van gas geven, ja, ik ben niet de typische rustige Volvo rijder, maar zelfs met dat in het achterhoofd, kan het niet zo zijn dat ik na 35k km's moet concluderen dat ondanks:
- 2x per 24u volladen
- meestal 5 dagen per week 2x 40 km rijden
- in het weekend de 50km + ritten
het verbruik inclusief de stroomconsumptie niet bijzonder veel lager is aan wat er in de Audi gaat. Dat mag best aan mij liggen, maar logischer is het om te kijken waarom het niet als vanzelf (zonder dat de berijder het tot zijn levensdoel moet maken) sterk verbetert.
Want dat vind ik nou net zo sterk aan het Volvo concept (sterker, vanaf dag 1 op het forum heb ik gezegd dat dit de reden is waarom ik de Volvo PiH de eerste poging vind die het verdiend serieus genomen te worden). Het sterke is dat het concept als vanzelf de berijder EV laat rijden, daar waar dat zinvol, logisch en prettig is. Dat principe is goed en zou verbeterd moeten worden in de volgende versie waarbij niet 25% van het gebruik van de auto de mooie resultaten van de andere 75% om zeep helpt en waarbij bovendien een concept ontstaat dat gewoon competitief is zonder gesubsidieerd te moeten worden. Een PiH heeft t.o.v. een standaard V60 15k aan kostprijsverhogende onderdelen, dat is veel te veel om concurrerend te kunnen zijn. Dus:
- EV tot max 80 km/h
- mogelijkheid EV volledig uit te schakelen (zonder meteen de verbrandingsmotor overuren te laten draaien om op te laden zoals bij Save)
- Range 30 km (dus veel kleinere batterij)
- Power stand eruit
- geoptimaliseerde D4 motor ipv D5
- gewicht van de auto sterk reduceren
- en het belangrijkste: ontwikkel voor versie 3.0 de aandrijving van de toekomst: een verbrandingsmotor waarin de elektro-aandrijving geïntegreerd is zodat deze dienst doet als aanvulling op de verbrandingsmotor i.p.v. als vervanger.
M.i. heb je dan een concept dat:
- goedkoper is
- minder onderdelen vergt (en onderdelen zijn CO2 die niet uit de uitlaat komt)
- de berijder precies daar waar de winst te halen is EV laat rijden
- de berijder niet in de positie brengt dat hij eerst groen rijden tot levensdoel moet verheffen
- veel toegankelijker en bereikbaarder is voor de massa dan de huidige concepten die alleen performen met subsidie geld.
Jij weet dat vast Walter, hoeveel PiH's heeft Volvo al verkocht aan "echte klanten" (dus geen promotie of dealer verkopen) in landen waar geen subsidies zijn of waar beperkingen gelden zoals in Moskou waar geen gewone taxi's worden toegelaten?? Ik vermoed nog geen 5% van de productie, dusssssss........ rest my case.