Pagina 3 van 7

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 08:20
door Walter
Als je bereid bent om je rijstijl aan te passen, kun je met de PIH wel degelijk milieubewust rijden. Jij bent dat niet dus is jouw enige winst te vinden op het financiële vlak. Er is dan ook geen enkele 'milieu' auto waarmee jij kunt zeggen "kijk mij nu eens groen doen". Maakt dat al die auto's waardeloos? Nee, verre van. Het is niet aan jou besteedt, meer niet.

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 09:21
door IkeV70
Walter schreef: Als je bereid bent om je rijstijl aan te passen, kun je met de PIH wel degelijk milieubewust rijden. Jij bent dat niet dus is jouw enige winst te vinden op het financiële vlak. Er is dan ook geen enkele 'milieu' auto waarmee jij kunt zeggen "kijk mij nu eens groen doen". Maakt dat al die auto's waardeloos? Nee, verre van. Het is niet aan jou besteedt, meer niet.
Ook als je bereid bent je rijstijl aan te passen aan zo milieuvriendelijk mogelijk kun je nog steeds beter een kleine auto kiezen. De truc is om zo weinig mogelijk energie te gebruiken, niet om veel energie te gebruiken onder het mom van dat het groen opgewekt zou worden. Als je begaan bent met de milieubelasting van je auto moet je niet in een 2000 kg zware auto met allerlei toeters en bellen (en veel vermogen en Power stand) gaan rijden.

Dus inderdaad, qua milieu-vriendelijkheid is de V60-PIH tamelijk waardeloos. Misschien kunnen ze nog iets met de opgedane ervaring voor een volgend hybride project.

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 09:56
door Walter
Zie het dan even met vergelijkbare auto's als referentie. Appels en appels zegmaar. Als onze enige, pure behoefte 'vervoer' was, waren we de nooit verder gekomen dan de postkoets

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 10:24
door Fulaks
V70/2.4D/2003 schreef: http://nordjyskebiler.dk/bilnyheder/201 ... ere-langt/

Voor als je echt groen wil rijden
Maar waarom moet dat ding dan weer zo spuuglelijk zijn ?

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 10:43
door Superfunky
Walter schreef: Als je bereid bent om je rijstijl aan te passen, kun je met de PIH wel degelijk milieubewust rijden. Jij bent dat niet dus is jouw enige winst te vinden op het financiële vlak. Er is dan ook geen enkele 'milieu' auto waarmee jij kunt zeggen "kijk mij nu eens groen doen". Maakt dat al die auto's waardeloos? Nee, verre van. Het is niet aan jou besteedt, meer niet.
Kijk, da's mooi dat je dit zegt, want daar gaat het m.i. nou precies fout in de benadering van de milieu discussie.

Een bescheiden deel van de automobilisten hebben deze bereidheid. Voor het gros is autorijden (of vervoer in het algemeen) gewoon een middel en absoluut geen doel. Als je dus vervolgens het milieubewust rijden als doel gaat benaderen, ga je gewoon voorbij aan het gegeven dat dit voor maar een hele kleine groep mensen geldt.

Volgens mij begon ik de topic ook met de opmerking dat ik echt 15.000 km mijn best heb gedaan, maar ik ga het gewoon niet redden om me met een fluwelen voetje, starend naar een pijltje en steeds 1000 meter met oplichtende remlichten uitrollend, voort te bewegen.
Het schiet niet op, het irriteert en bovendien, ik heb er gewoon geen tijd voor als ik in de auto zit. Ik moet van A naar B, 90% van de tijd met haast en sowieso continue aan de telefoon, dus who cares about "onder een geel pijltje blijven"?

Wat het bovendien nog lastiger maakt is dat een batterij niet werkt als een benzinetank. De eerste 20km gaat nog wel, maar daarna is de spanning zoveel minder, dat het omschakelmoment naar beneden duikelt (en blijft duikelen) en je dus nog lichter op het pedaal moet drukken en nog beter het pijltje in de gaten moet houden. Dat maakt dat intuïtief rijden niet mogelijk is, je moet je kop erbij houden en zo is autorijden gewoon niet bedoeld.

Dus ......, ik wil best in zuiniger auto's rijden, ik wil best bijdragen aan het verminderen van verspilling en vooral aan het verbeteren van het leefklimaat in de steden, maar dit is 'm gewoon niet. Veel te veel kilo's, onderdelen en kosten om het doel te bereiken, waardoor het netto resultaat uiteindelijk negatief is.

Ja, ik houd van gas geven, ja, ik ben niet de typische rustige Volvo rijder, maar zelfs met dat in het achterhoofd, kan het niet zo zijn dat ik na 35k km's moet concluderen dat ondanks:
- 2x per 24u volladen
- meestal 5 dagen per week 2x 40 km rijden
- in het weekend de 50km + ritten
het verbruik inclusief de stroomconsumptie niet bijzonder veel lager is aan wat er in de Audi gaat. Dat mag best aan mij liggen, maar logischer is het om te kijken waarom het niet als vanzelf (zonder dat de berijder het tot zijn levensdoel moet maken) sterk verbetert.
Want dat vind ik nou net zo sterk aan het Volvo concept (sterker, vanaf dag 1 op het forum heb ik gezegd dat dit de reden is waarom ik de Volvo PiH de eerste poging vind die het verdiend serieus genomen te worden). Het sterke is dat het concept als vanzelf de berijder EV laat rijden, daar waar dat zinvol, logisch en prettig is. Dat principe is goed en zou verbeterd moeten worden in de volgende versie waarbij niet 25% van het gebruik van de auto de mooie resultaten van de andere 75% om zeep helpt en waarbij bovendien een concept ontstaat dat gewoon competitief is zonder gesubsidieerd te moeten worden. Een PiH heeft t.o.v. een standaard V60 15k aan kostprijsverhogende onderdelen, dat is veel te veel om concurrerend te kunnen zijn. Dus:

- EV tot max 80 km/h
- mogelijkheid EV volledig uit te schakelen (zonder meteen de verbrandingsmotor overuren te laten draaien om op te laden zoals bij Save)
- Range 30 km (dus veel kleinere batterij)
- Power stand eruit
- geoptimaliseerde D4 motor ipv D5
- gewicht van de auto sterk reduceren
- en het belangrijkste: ontwikkel voor versie 3.0 de aandrijving van de toekomst: een verbrandingsmotor waarin de elektro-aandrijving geïntegreerd is zodat deze dienst doet als aanvulling op de verbrandingsmotor i.p.v. als vervanger.

M.i. heb je dan een concept dat:
- goedkoper is
- minder onderdelen vergt (en onderdelen zijn CO2 die niet uit de uitlaat komt)
- de berijder precies daar waar de winst te halen is EV laat rijden
- de berijder niet in de positie brengt dat hij eerst groen rijden tot levensdoel moet verheffen
- veel toegankelijker en bereikbaarder is voor de massa dan de huidige concepten die alleen performen met subsidie geld.
Jij weet dat vast Walter, hoeveel PiH's heeft Volvo al verkocht aan "echte klanten" (dus geen promotie of dealer verkopen) in landen waar geen subsidies zijn of waar beperkingen gelden zoals in Moskou waar geen gewone taxi's worden toegelaten?? Ik vermoed nog geen 5% van de productie, dusssssss........ rest my case.

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:03
door Superfunky
Fulaks schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: http://nordjyskebiler.dk/bilnyheder/201 ... ere-langt/

Voor als je echt groen wil rijden
Maar waarom moet dat ding dan weer zo spuuglelijk zijn ?
Maar los van lelijk. Ook dit gaat 'm niet worden tenzij we massaal gaan inzetten op waterstofopslagplaatsen naast zonne- en windparken die al hun over-productie gaan omzetten in waterstof.

Het dingetje is namelijk dat waterstof geen energiebron is maar een energie drager. Ergo, de energie die je eruit haalt zul je er eerst in moeten stoppen en kan bovendien nooit hoger zijn dan de energie die je erin gestopt hebt. Bij waterstof is het rendement zelfs maar 50%. Dus voordat je een auto op waterstof wil laten rijden zul je eerst een overvloedige, volkomen schone en ongelimiteerde energiebron moeten hebben, anders ben je alleen maar (nog meer dan bij EV's) vervuiling aan het veroorzaken bij de productie van de energie, waarvan je vervolgens de helft verliest bij de productie van de waterstof om dan uiteindelijk een mooi plaatje te kunnen maken van een milieu minister die met z'n hoofd achter de uitlaat van brandstof auto hangt en roept dat dit de toekomst is (jippie, nog meer subsidie!!).

Anyway, zolang de grootste uitvinding die de mensheid ooit gekend heeft er niet is (het goedkoop, compact en licht kunnen opslaan van energie, m.a.w. de ultieme batterij), zal de oplossing voor auto's gezocht moeten worden in het verlagen van het verbruik. Niet meer en niets minder.

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:17
door Walter
Superfunky schreef: Jij weet dat vast Walter, hoeveel PiH's heeft Volvo al verkocht aan "echte klanten" (dus geen promotie of dealer verkopen) in landen waar geen subsidies zijn of waar beperkingen gelden zoals in Moskou waar geen gewone taxi's worden toegelaten?? Ik vermoed nog geen 5% van de productie, dusssssss........ rest my case.
Dat zullen er weinig zijn, ben ik zo met je eens. Aantallen weet ik niet. Feit is dat de NL overheid gebruik van zuinige/schone auto's wil (heeft willen) aanmoedigen met bonussen en voordelen waar zelfs medewerkers van banken zenuwachtig van worden. Dat heeft wel degelijk geresulteerd in een enorme afname van uitstoot van nieuw verkochte auto's. Of die afname ook daadwerkelijk gered wordt, is lastig te zeggen. Dat is een mentaliteitsprobleem en wij Nederlanders zijn nou eenmaal slecht in het willen aanpassen van een mentaliteit. jij bent er in ieder geval eerlijk in, de meeste wijzen alleen maar naar een ander 'ja maar hij doet het ook'. Die mentaliteit is wat de strategie van de overheid doet falen. Niet de auto's.

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:17
door V70/2.4D/2003
Maar waarom moet dat ding dan weer zo spuuglelijk zijn ?
Dat is elke Toyota: SPUUGLELIJK!!

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:29
door diesel01
Leuk verhaal..
Het gaat je gewoon om veel vermogen en dat wil je gebruiken en daarom ga je voor een 550d terwijl een 530d het kunstje net zo goed kan.
Het verlagen van verbruik ga jij niet realiseren bij de aankoop van een 550d.

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:30
door Jolly Breeze Racing
Hé Franck,

M550D, goede keuze, een vriend van mij heeft een X5 M50D.......Bruut!

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:38
door Paul
Maar is toch fantastisch wat Volvo heeft bereikt, een paar jaar geleden zou ik niemand kennen die een 550D zou vergelijken met een Volvo

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 11:50
door diesel01
Paul schreef: Maar is toch fantastisch wat Volvo heeft bereikt, een paar jaar geleden zou ik niemand kennen die een 550D zou vergelijken met een Volvo
Totaal verschillende auto's voor een totaal verschillende doelgroep.
Iemand die het geld over heeft voor een 550d gaat zich toch niet bezig houden met geneuzel over een V60pih en peanuts aan subsidie?
TS geeft 500k aan IB maar loopt als een huisvrouw te neuzelen over subsidie en Heico tubberware

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 12:09
door lint
diesel01 schreef:
Paul schreef: Maar is toch fantastisch wat Volvo heeft bereikt, een paar jaar geleden zou ik niemand kennen die een 550D zou vergelijken met een Volvo
Totaal verschillende auto's voor een totaal verschillende doelgroep.
Iemand die het geld over heeft voor een 550d gaat zich toch niet bezig houden met geneuzel over een V60pih en peanuts aan subsidie?
TS geeft 500k aan IB maar loopt als een huisvrouw te neuzelen over subsidie en Heico tubberware
+1!

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 12:25
door Superfunky
Paul schreef: Maar is toch fantastisch wat Volvo heeft bereikt, een paar jaar geleden zou ik niemand kennen die een 550D zou vergelijken met een Volvo
HUMOR!!! :) :)

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 12:47
door V70/2.4D/2003
@diesel01: +2

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 13:05
door Paul
Ik heb zeker humor!

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 14:43
door Superfunky
diesel01 schreef:
Paul schreef: Maar is toch fantastisch wat Volvo heeft bereikt, een paar jaar geleden zou ik niemand kennen die een 550D zou vergelijken met een Volvo
Totaal verschillende auto's voor een totaal verschillende doelgroep.
Iemand die het geld over heeft voor een 550d gaat zich toch niet bezig houden met geneuzel over een V60pih en peanuts aan subsidie?
TS geeft 500k aan IB maar loopt als een huisvrouw te neuzelen over subsidie en Heico tubberware
Zeker wel. Mijn ding is centjes en ik word van €100 uit Dijsselbloem's zak halen net zo gelukkig als van een mio. Het is het spel, niet de knikkers. :)

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 14:57
door NielsPHEV
SF nu begin je een beetje als een vrouw te klinken geld uit iemand zijn zak halen is wat anders als er minder indoen.......

Overigens maken veel mensen de vergissing te denken dat personen die veel IB, VPB, vermogens rendement heffing, dividend belasting etc afdragen niet op kosten zouden letten, een van de redenen dat men veel van voornoemde belastingen betaald is dat men kosten bewust is / kan zijn

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 15:04
door diesel01
NielsPHEV schreef: SF nu begin je een beetje als een vrouw te klinken geld uit iemand zijn zak halen is wat anders als er minder indoen.......

Overigens maken veel mensen de vergissing te denken dat personen die veel IB, VPB, vermogens rendement heffing, dividend belasting etc afdragen niet op kosten zouden letten, een van de redenen dat men veel van voornoemde belastingen betaald is dat men kosten bewust is / kan zijn
Je zou de politiek in moeten gaan ^_^

Re: De Funky review

Geplaatst: 08.01.2015 - 15:08
door ErikV60D6
Superfunky schreef:
ErikV60D6 schreef:
Superfunky schreef: - het is na alke aanpassingen (19 inch, plat rubber, Heico, Rica) een fantastisch rijdende auto (hoezo saai Wouter?, je moet er wel eerst aan sleutelen. Je GTI was zonder JD
Hoe bevalt de Rica tuning? Heb je stage 1 of 2?
2. De best bestede €1.000 aan deze auto. Alles, maar dan ook echt alles is beter t.o.v. Standaard en de Polestar versie.
Inschakelen diesel in hybride? Je voelt 't niet meer.
Schakelmomenten? 10x beter. Vloeiender en betere timing
Hybride rijdt eindelijk wel vlot, motor pakt veel beter op
De dip bij 150 als de elektro afhaakt? Verdwenen
En wat ik nog het fijnste vindt: de AWD stand. Die rijdt nu net zo krachtig als de originele power stand, maar dan zonder het zenuwachtige karakter. Eigenlijk kun je nu zeggen: Power is de doorrij stand met de bak in Sport, AWD is de doorrij stand met de bak in Normaal.

Ik moet wel zeggen dat Stage 1 op een paar details net iets vloeiender is dan Stage 2, maar na een paar keer gewisseld te hebben, kies ik toch voor de fun van Stage 2.
Bedankt, ik moet ook maar eens bij Rica langsgaan!

Is er een verschil in de sportstand t.o.v. de normale stand? Ik had het idee dat de powermodus dit regelt.