Dpf verwijderen v50 2.0d

Geleverd vanaf 2003
elmark
1st Gear member

Schorpioen schreef:
(...)

Maar waarom een roetfilter duur vervangen als je hem voor ca. € 300.00 kunt laten reinigen?
Heb mijn roetfilter inderdaad laten reinigen 2 weken geleden.. en nu begint het gezeik weer, onrustig rijden, foutmeldingen, etc. Heb 'm zojuist weer laten uitlezen, weer verstopt! En dat met alleen maar snelwegkilometers en geen kleine stukjes gereden. Je kunt je afvragen of dat reinigen goed is gebeurd, maar ik ben er wel klaar mee.. uitboren dat ding.

En meteen maar tuning afgesproken, mn is voor mij belangrijk dat ik lekker zuinig kan rijden, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Laatst gewijzigd door elmark op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.0D - Edition I - MY08
MartenS40
4th Gear member

Ik zou me toch ook afvragen hoe het kan dat je auto een volledig gereinigd roetfilter (als het inderdaad goed gebeurt is ie weer als nieuw), binnen twee weken weer vol heeft. Als je 2.0D zo overmatig roet is er toch iets anders mis.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
m-kliko
4th Gear member

Is de sensor die het drukverschil meet in het roetfilter misschien kapot?
Als die stuk is kan het regenereren te laat gestart worden, of misschien wel niet.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
elmark
1st Gear member

MartenS40 schreef: Ik zou me toch ook afvragen hoe het kan dat je auto een volledig gereinigd roetfilter (als het inderdaad goed gebeurt is ie weer als nieuw), binnen twee weken weer vol heeft. Als je 2.0D zo overmatig roet is er toch iets anders mis.
Filter is inmiddels uitgeboord. Ook als ik flink doortrek zijn er geen roetwalmen achter de auto te zien, dus denk dat het wel meevalt dat de auto overmatig roet. En denk ik dat het probleem meer zat in het slecht reinigen van de roetfilter. Overigens geven ze bij volvotune/volvoservice aan dat het reinigen van die roetfilters gewoon een lastige klus is die vaak niet/slecht lukt (echter, zij zien natuurlijk alleen de auto's waarbij het niet gelukt is).
m-kliko schreef: Is de sensor die het drukverschil meet in het roetfilter misschien kapot?
Als die stuk is kan het regenereren te laat gestart worden, of misschien wel niet.
Het probleem was meer dat de auto bleef regenereren. Er zijn voordat ik besloot om het filter te doorboren, diverse sensors vervangen (dus neem aan ook de sensor die het drukverschil meet). Ik ben 3x naar de volvodealer en bosch garage geweest die het probleem niet definitief konden oplossen. Op een gegeven moment ga je denken.. ik kan alles wel gaan vervangen van de auto en de rekeningen blijven maar komen..
Volvo V50 2.0D - Edition I - MY08
m-kliko
4th Gear member

Had het er pas met een vriend van me over het verwijderen/doorboren van roetfilters.

Hij zei dat het geen probleem was om ze te verwijderen, ookal wijzigen de APK-regels.
Roet meting doen ze, maar kan er geen afkeur voor geven. Er komt toch altijd, ondanks het filter, gewoon roet uit.

Dan blijft er een visuele inspectie over:
"Ja, zie het roetfilter zit er." oftewel, je ziet niet dat hij doorgeboord is. Tenzij je het filter open maakt, maar dat gaan ze niet bij elke auto doen.

Hij zei in ieder geval dat t leuke waarschuwende plannen zijn, maar dat het niet haalbaar is.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”