Martijn's klushoekje V50 T5 2004

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8130
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hoe ga je die 260-290pk aan de grond krijgen ?
Ik neem aan dat je V50 FWD is en geen AWD ?
Onze C70 D3 spint al door als je iets teveel gas geeft, dus stel ik me toch vragen hoe een V50 met +260pk dit gaat doen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Gerald de Groot schreef: Misschien marginaal, zal niet veel zijn. Maar ondanks dat merkte ik wel een erg duidelijk verschil. Turbo spoelt eerder op, erg prettig. Alleen heb ik sindsdien bij de APK steeds het probleem dat de kat (200 cpi) echt door en door heet moet zijn om met de hakken over de sloot de maximale CO-waarde niet te overschrijden. Zit er aan te denken om de uitlaat tot aan de kat te isoleren (met van dat speciale band), maar weet niet of dat wat brengt. Ook BSR al een mail gestuurd of er misschien iets mis is met mijn kat, maar helaas krijg ik geen antwoord.
Hmm, das wel zonde idd. 200cpi zou genoeg moeten zijn lijkt mij. Als ze mijn V50 gaan chippen, dan ook meteen de CO meten, ben wel nieuwschierig...
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

BlackcurrantV70 schreef: Hoe ga je die 260-290pk aan de grond krijgen ?
Ik neem aan dat je V50 FWD is en geen AWD ?
Onze C70 D3 spint al door als je iets teveel gas geeft, dus stel ik me toch vragen hoe een V50 met +260pk dit gaat doen.
Moeilijk in iedergeval, maar is wel te doen hoor :D
En anders spint de voorzijde idd. Ontkom je toch niet aan dan.
Is idd FWD. Vind het persoonlijk wel een uitdaging om het zo netjes mogelijk op het asfalt te krijgen haha
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Bandenkeuze is in deze ook erg belangrijk. Met mijn Michelin PS3 kan ik volgas weg zonder wielspin (300 pk FWD), maar dat betreft wel een automaat en die heeft een andere tuning dan een handbak (vermogen komt geleidelijker in). Ook met mijn vorige set (Conti CS5) geen problemen, maar toen had ik ook nog minder vermogen. Maar met de winterbanden daarentegen (Goodyear) is de grip ver te zoeken. En ook als de weg enigszins nat is, dan spint hij ook erg snel.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Gerald de Groot schreef: Bandenkeuze is in deze ook erg belangrijk. Met mijn Michelin PS3 kan ik volgas weg zonder wielspin (300 pk FWD), maar dat betreft wel een automaat en die heeft een andere tuning dan een handbak (vermogen komt geleidelijker in). Ook met mijn vorige set (Conti CS5) geen problemen, maar toen had ik ook nog minder vermogen. Maar met de winterbanden daarentegen (Goodyear) is de grip ver te zoeken. En ook als de weg enigszins nat is, dan spint hij ook erg snel.
Klopt, de banden aan de voorzijde hebben nog een mm of 3, dus moet binnenkort toch om een ander setje.
Heb er nu goodyears onder aan de voorzijde, en die hebben al snel last van te weinig tractie
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

500 Pk is nog aan de grond te krijgen, het gaat om het koppel...

ik had met de 19" velgen met dunlop SP sportmaxx moeite om de auto slippend te krijgen, nu met 18" en PS3 gaat het alle kanten op. vind de PS3 echt dramatisch, maar werden de velgen nu eenmaal mee geleverd. Ga naar de PSS banden toe al schijnen de PS4 ook niet slecht te zijn.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Gerald de Groot schreef: Misschien marginaal, zal niet veel zijn. Maar ondanks dat merkte ik wel een erg duidelijk verschil. Turbo spoelt eerder op, erg prettig. Alleen heb ik sindsdien bij de APK steeds het probleem dat de kat (200 cpi) echt door en door heet moet zijn om met de hakken over de sloot de maximale CO-waarde niet te overschrijden. Zit er aan te denken om de uitlaat tot aan de kat te isoleren (met van dat speciale band), maar weet niet of dat wat brengt. Ook BSR al een mail gestuurd of er misschien iets mis is met mijn kat, maar helaas krijg ik geen antwoord.
Gaven ze bij mij ook al aan, dat de cat goed heet moet zijn om maximale, en dus schone prestaties neer te zetten. We gaan het eind dit jaar wel zien met de apk :p

Net nog even de ecu spacer gemonteerd. De kap die ik heb gemaakt van 2 kappen past perfect, dus de ecu ia ook netjes weggewerkt. Nu de kap nog afwerken en spuiten met matzwart en het lijkt hartstikke origineel.
Merk dat er een kleiner turbogat is nu de ecu uit de filterbox is.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Een turbo gat heeft toch te maken met opspoelen van turbo en daarbij behorende tijd en niks met elektronica?

Dat is bijvoorbeeld de reden dat de nieuwe 90 serie een eigen drukvat heeft die op lage toeren vanuit het drukvat de turbo voorziet van lucht om zodoende het turbo gat bijna te doen verdwijnen.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

sebastiaan84 schreef: Een turbo gat heeft toch te maken met opspoelen van turbo en daarbij behorende tijd en niks met elektronica?

Dat is bijvoorbeeld de reden dat de nieuwe 90 serie een eigen drukvat heeft die op lage toeren vanuit het drukvat de turbo voorziet van lucht om zodoende het turbo gat bijna te doen verdwijnen.
Klopt, maar hoe meer lucht er aangezogen kan worden hoe sneller de turbo opspoelt. Door de ECU door de spacer uit de airflow te halen is er een betere luchtstroom.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Dit vraagt om foto's 8-)
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

snorremans schreef: Dit vraagt om foto's 8-)
Van de montage van de ecu spacer? Stelt niet zoveel voor hoor :p

Afbeelding

Is te zien tussen de filterbak en de bosch ecu
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Wat ik dan apart vind:
Als zo'n spacer de airflow nou zoveel verbeterd... (Ik snap het principe nog steeds niet helemaal, maar 'koekol' zal daarin vast kunnen ondersteunen. ;) )
Waarom zit dit dan niet op een standaard auto?
Heeft het zonder tuning geen zin, dus is het kostenbesparing?

Mijn gedachten is dat de auto misschien nog wel iets efficiënter zou kunnen draaien...
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

De ecu is een enorme restrictie in de inlaat, waardoor de airflow ernstig word belemmerd. Origineel zal het misschien geen negatief effect hebben, maar als je gaat tunen is het een enorme restrictie (tot wel 15-20 pk) Als je ziet hoe weinig ruimte er is in die behuizing snap je het gelijk. Deze foto is het wel een beetje op te zien:

Afbeelding

Er is geen vrije ruimte tussen de ronding naar de intake en de airbox. De koelvinnen van de ecu zitten in de weg. Bij de Focus RS is dit ook helemaal veranderd.

Waarom het niet standaard op de auto zit? misschien rijgedrag wat soepeler te laten, reageert wat minder fel op het gas zonder de spacer. Maarja waarom wordt een EGR bij diesel geplaatst wat vele nadelige gevolgen heeft voor de performance....

Enige nadeel is dat de beschermkap er niet meer op past.
Laatst gewijzigd door Bas1982 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Ah, nu snap ik het.
Bedankt voor je uitleg. Ik snapte ook niet dat het voor de koeling van de ECU was...
Kon dat al nooit plaatsen.

Even voor mijn beeld: Links zit het luchtfilter normaal gesproken toch?

Maarem... Nog weer een andere vraag (sorry voor t kapen van je topic!):
Als met die lucht de ECU gekoeld wordt, dan heb je niet optimale koele lucht dat je motor in gaat, wat je het liefst wel hebt.
Of wordt een ECU niet zo heet?
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Dit is zeker alleen bij een T5 zo ? ik kan bij mijn V 50 2.4 dit niet vinden. O-)
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Dat zit onder de zwarte kap naast het luchtfilter zie ik nu, hoe krijg je die kap eraf, en hoe weet je dat die Ecu spacer die dikte moet hebben? is dit een standaard maat of kun je hier nog in marchanderen zodat de kap er toch nog weer op kan.
Misschien een gedeelte van de kap eruit halen ter grootte van de Ecu.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

m-kliko schreef: Ah, nu snap ik het.
Bedankt voor je uitleg. Ik snapte ook niet dat het voor de koeling van de ECU was...
Kon dat al nooit plaatsen.

Even voor mijn beeld: Links zit het luchtfilter normaal gesproken toch?

Maarem... Nog weer een andere vraag (sorry voor t kapen van je topic!):
Als met die lucht de ECU gekoeld wordt, dan heb je niet optimale koele lucht dat je motor in gaat, wat je het liefst wel hebt.
Of wordt een ECU niet zo heet?
Ecu wordt niet zo heet, valt volgens mij reuze mee.
Er zijn ook zat die een aftermarket filter installeren, en dan de ecu aan de filterkap bevestigen. Dan zal die ook niet optimaal gekoeld worden.
snorremans schreef: Dat zit onder de zwarte kap naast het luchtfilter zie ik nu, hoe krijg je die kap eraf, en hoe weet je dat die Ecu spacer die dikte moet hebben? is dit een standaard maat of kun je hier nog in marchanderen zodat de kap er toch nog weer op kan.
Misschien een gedeelte van de kap eruit halen ter grootte van de Ecu.
Zit aan de voorzijde van de kap een deuk waarmee je de kap omhoog kan halen. (Beetje vreemde bewoording, i know :p)
Ik heb zelf van 2 kappen 1 nieuwe gemaakt door die aan elkaar te solderen met extra abs plastic.
Moet em nog even afwerken, maar zal er straks vrij origineel uit zien. Kap kost iets meer dan 8 euro voor een nieuwe kap.
Ik heb een spacer van 14mm. Dikker hoeft sowieso niet. Govo in amerika maakt er 1 van 13,5mm, precies de maat van de koelvinnen. Online staat een 3dprint model van 14mm die ik gebruikt heb en heb laten printen in ABS kunstof.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

MartijnAbel schreef:
m-kliko schreef: Ah, nu snap ik het.
Bedankt voor je uitleg. Ik snapte ook niet dat het voor de koeling van de ECU was...
Kon dat al nooit plaatsen.

Even voor mijn beeld: Links zit het luchtfilter normaal gesproken toch?

Maarem... Nog weer een andere vraag (sorry voor t kapen van je topic!):
Als met die lucht de ECU gekoeld wordt, dan heb je niet optimale koele lucht dat je motor in gaat, wat je het liefst wel hebt.
Of wordt een ECU niet zo heet?
Ecu wordt niet zo heet, valt volgens mij reuze mee.
Er zijn ook zat die een aftermarket filter installeren, en dan de ecu aan de filterkap bevestigen. Dan zal die ook niet optimaal gekoeld worden.
snorremans schreef: Dat zit onder de zwarte kap naast het luchtfilter zie ik nu, hoe krijg je die kap eraf, en hoe weet je dat die Ecu spacer die dikte moet hebben? is dit een standaard maat of kun je hier nog in marchanderen zodat de kap er toch nog weer op kan.
Misschien een gedeelte van de kap eruit halen ter grootte van de Ecu.
Zit aan de voorzijde van de kap een deuk waarmee je de kap omhoog kan halen. (Beetje vreemde bewoording, i know :p)
Ik heb zelf van 2 kappen 1 nieuwe gemaakt door die aan elkaar te solderen met extra abs plastic.
Moet em nog even afwerken, maar zal er straks vrij origineel uit zien. Kap kost iets meer dan 8 euro voor een nieuwe kap.
Ik heb een spacer van 14mm. Dikker hoeft sowieso niet. Govo in amerika maakt er 1 van 13,5mm, precies de maat van de koelvinnen. Online staat een 3dprint model van 14mm die ik gebruikt heb en heb laten printen in ABS kunstof.
Was het niet handiger geweest om een stuk van 13 mm van die ronde ring af te halen ( als dit mogelijk is ) ? Had je dezelfde kap kunnen gebruiken en geen spacer hoeven te ( laten ) maken O-).

Ik ben wel heel erg geïntresseerd in het eind resultaat van de kap, en is het perse nodig om de kap er op te hebben zitten ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

snorremans schreef:
MartijnAbel schreef:
m-kliko schreef: Ah, nu snap ik het.
Bedankt voor je uitleg. Ik snapte ook niet dat het voor de koeling van de ECU was...
Kon dat al nooit plaatsen.

Even voor mijn beeld: Links zit het luchtfilter normaal gesproken toch?

Maarem... Nog weer een andere vraag (sorry voor t kapen van je topic!):
Als met die lucht de ECU gekoeld wordt, dan heb je niet optimale koele lucht dat je motor in gaat, wat je het liefst wel hebt.
Of wordt een ECU niet zo heet?
Ecu wordt niet zo heet, valt volgens mij reuze mee.
Er zijn ook zat die een aftermarket filter installeren, en dan de ecu aan de filterkap bevestigen. Dan zal die ook niet optimaal gekoeld worden.
snorremans schreef: Dat zit onder de zwarte kap naast het luchtfilter zie ik nu, hoe krijg je die kap eraf, en hoe weet je dat die Ecu spacer die dikte moet hebben? is dit een standaard maat of kun je hier nog in marchanderen zodat de kap er toch nog weer op kan.
Misschien een gedeelte van de kap eruit halen ter grootte van de Ecu.
Zit aan de voorzijde van de kap een deuk waarmee je de kap omhoog kan halen. (Beetje vreemde bewoording, i know :p)
Ik heb zelf van 2 kappen 1 nieuwe gemaakt door die aan elkaar te solderen met extra abs plastic.
Moet em nog even afwerken, maar zal er straks vrij origineel uit zien. Kap kost iets meer dan 8 euro voor een nieuwe kap.
Ik heb een spacer van 14mm. Dikker hoeft sowieso niet. Govo in amerika maakt er 1 van 13,5mm, precies de maat van de koelvinnen. Online staat een 3dprint model van 14mm die ik gebruikt heb en heb laten printen in ABS kunstof.
Was het niet handiger geweest om een stuk van 13 mm van die ronde ring af te halen ( als dit mogelijk is ) ? Had je dezelfde kap kunnen gebruiken en geen spacer hoeven te ( laten ) maken O-).

Ik ben wel heel erg geïntresseerd in het eind resultaat van de kap, en is het perse nodig om de kap er op te hebben zitten ?
Dan zitten de koelvinnen nog steeds in de airflow. Ze hebben met de C30 crew van volgens mij swedespeed nogal wat afgetest en zijn tot de conclusie gekomen dat dit toch het beste werkt.
Zal zo even een foto maken van de kap.

Bij deze:

Afbeelding
Afbeelding

Afwerking moet nog even plaatsvinden :p

Zag net bij nadere inspectie dat de ecu spacer niet meer helemaal recht is. Zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat de filterbak niet helemaal vlak is :s
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
DannyC30D5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 07.03.2016 - 18:41

BlackcurrantV70 schreef: Hoe ga je die 260-290pk aan de grond krijgen ?
Ik neem aan dat je V50 FWD is en geen AWD ?
Onze C70 D3 spint al door als je iets teveel gas geeft, dus stel ik me toch vragen hoe een V50 met +260pk dit gaat doen.
Rijzelf met D5 met ongeveer 260 pk en dikke 560nm. Geen enkel probleem om dit aan de grond te krijgen. :P
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”