Pagina 3 van 3
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 18.06.2016 - 20:05
door whitehorsekart
Gewoon volhouden hoor!
Ikzelf blijf rijden met de 940, die rijdt veeeel beter en ik zal hier niet vertellen wat dat per jaar kost...
En ik ga per nu direct van dit draadje weg, zo slecht vind ik die XC90 D5 en de meeste reacties op mijn avonturen .
Blijf gewoon volhouden dat het ding remt zonder bekrachtiging hoor, dat hebben jullie natuurlijk net als ik al uitgeprobeerd.
Ik weet donders goed dat normaal een auto zonder bekrachtiging ook remt, heb ik in mijn lange carrière met Volvo's al eens meegemaakt, maar de bekrachtiging op de XC90 is zo belangrijk ten opzichte van de remdruk die je op de hoofremcilinder kunt zetten dat het van een geheel andere orde is.
Maar Volvo heeft natuurlijk voor niets het één en ander veranderd aan de nieuwe 60, 70 en 90 series.
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 18.06.2016 - 20:29
door Bart
Gouwe schreef:
Bart,
Ik heb een MY '07 D5 GT net als jij. Heb de auto gekocht met 118K op de teller en nu 3 jaar later 219K op de teller.
Bij 150K de gasklep, condensor, klepdekselpakking en de motorsteunen. Bij 173K de turboslang. Bij 184K de wervelklep en de thermostaat en bij 208K een revisie van het achter differentieel met bijbehorende oliepomp.
Btw; nieuw differentieel kost alleen al ca. 3500 euro, ik heb hem via de dealer laten reviseren voor 1700 incl. nieuwe oliepomp.
Heb hier ergens een topic over gepost.
"Grappig", die gasklep (neem aan dat je de EGR klep bedoelt), condensor en klepdekselpakking heb ik ook gehad, gelukkig alleen de EGR hoeven te betalen (andere 2 waren garantiegevallen). Km-stand is nu 191.000, hoop dat de rest ons bespaard blijft.
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 19.06.2016 - 09:45
door Gouwe
Bart ik bedoel echt de gasklep (eigenlijk een luchtklep aan de voorzijde van de motor....). De EGR klep zit aan de zijkant.
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 21.06.2016 - 21:51
door jeroenbunte
Een veel gehoorde en dure reparatie bij de euro4 D5 van 185 pk is de wervelklep. De 1e keer is het stangetje redelijk makkelijk zelf te fixen met een stukje ijzerdraad. Als vervolgens het kommetje afbreekt na een tijdje moe ie vervangen worden a 1500,- Maarrrrrr klein publiek Volvo geheim is dat dat helemaal niet hoeft. Met een tyrip vast op open zetten en hij loopt helemaal perfect. Ook geen foutcode.
Nu met mijn D5 (in dit geval in een S60 maar is hetzelfde blok) van 185.000 naar 290.000 gereden tegen 5x blok spoelen met Forte en dan olie verversen, 2 sets banden een 2 brandstof filters en 2 luchtfilters. Loopt verder als een zonnetje. In totaal nog geen 2000,- incl banden in 100.000 km........ Kom daar maar eens om bij de Franse merken.
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 21.06.2016 - 22:56
door BlackcurrantV70
Maar die olie, filter en bandenwissels zijn niet bij een dealer uitgevoerd voor 2000euro....
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 22.06.2016 - 09:21
door jeroenbunte
Nee dat klopt, zelf gedaan. Ik heb zelf Vida en Dice dus dat maakt het een stuk makkelijker om het zelf te doen. Bij de dealer had je het voor dit geld zeker niet gered inderdaad. Waarbij ik nog wel wil opmerken dat bij deze blokken erg veel ellende is ontstaan door te lange onderhouds intervallen (maak van de 30.000 maar gerust 20.000) en verkeerde olie gebruiken. Zelfs enkele dealers hebben de verkeerde olie in deze type's gedaan. Het moet een 0w30 zijn, maar veel belangrijker, hij MOET aan de A5/B5 spec voldoen. Anders gaan de klepstoters naar de haaien.......
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 19.08.2016 - 13:43
door volvoxc90_rider
Gewoon doen! zaaaaaaaliiigggg xc90
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 23.08.2016 - 16:36
door S80XC90
De keuze uit verschillende SUV's werd mede bepaald door vele reviews op internet en van fora. de Landrover Disco, de X5, de Toaureg en de Jeep grand cherokee bleken allemaal veel duurder in onderhoud dan de XC90. Mijn keuze viel op de MY 2004 (kenteken 01.2005) XC90 D5 Executive 163 PK van de eerste eigenaar die bij een officiele dealer te koop stond. Bij aanschaf was de kmsstand 190K. Ik heb hem nu 15 maanden en de volgende kosten gehad.
1) Spoelen van de automaat bij VOMD / Euro 250,00
2) Grote beurt in Mei 2015 Euro 450,00
3) Motorsteun voor vervangen Euro 150,00
4) Nieuwe banden Mei 2015 Euro 800,00
5) Kleine beurt November 2015 Euro 250,00
6) Grote beurt in Juli 2016 Euro 450,00
7) Fusee kogel vervangen/Xenonverlichting/uitlijnen reparatie Euro 400,00

Nieuwe banden voor Euro 380,00 (bij kmsstand 235K)
Problemen: xenon verlichting viel uit. Een tik/kloenk ergens in de voortrein/ophanging die soms wel en soms niet aanwezig is. (Heeft iemand hier ervaring mee?)
De auto is een luxe tractor maar op de snelweg (90% van mijn tijd) is het een heerlijke rustige mastodont die gem. 1:13 (D5 automaat) doet. De executive uitvoering heeft fantastisch leer.
De techniek is wat achterhaald voor een 11 jaar oude auto maar extra's zoals standkachel maken hem erg comfortabel.
Tot nu geen rare dingen met de auto ervaren. Ik heb er bewust op gelet dat de auto weinig eigenaren heeft gehad en dat ie dealer onderhouden was. Zelf geef ik de voorkeur aan een specialist omdat die net even verder gaan dan de gwone dealer (automaat spoelen bijv.) Wat mij betreft een goed keuze geweest
Re: XC90... doen?
Geplaatst: 23.08.2016 - 16:57
door Gouwe
@S80XC90; dat komt dus aardig overeen met de 7 cent per kilometer die ik ook aan (preventief) onderhoud heb uitgegeven........
Gewoon bij de dealer met af en toe even onderhandelen over de prijs...
En ja die tik/kloenk heb ik ook last van. Niet te vinden wat het is. Ik heb besloten me er niet meer aan te storen.