Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

edraket schreef:
The Mechanic schreef: Als je geluk hebt gaan de VEA diesel motoren 2 ton mee, zou Volvo daarom de riem interval verlaagd hebben, anders blijven ze met enorme hoeveelheden riemsets liggen.. :whistle:
Heb jj enig idee wat de reden is van de sterk verkorte interval?
Geen idee, ben ik ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij mijn weten lopen ze er niet vaak af, dus heb het vermoeden dat er een andere reden achter zit
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

En de auto's die wel de 240.000km haalde waren al uit de lease en verdwijnen dan vaak uit het dealer circuit, gaan bij de universeel in onderhoud en die halen de riem setjes vaak elders. Nu kunnen ze nog mooi wat verkopen, leasemaatschappijen betalen wel...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lijkt me een plausibele reden. Echter terug naar 150.000 is wel een zeer grote stap. Het zou me niets verbazen dat het iets te maken heeft met het olie verbruik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een ketting in 'n htpmotor van Peugeot gaat 30000 tot 40000km mee, die is serieus duurder
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2747
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

edraket schreef: lijkt me een plausibele reden. Echter terug naar 150.000 is wel een zeer grote stap. Het zou me niets verbazen dat het iets te maken heeft met het olie verbruik.
Wat ik zelf ervaren heb, en ook van anderen gehoord en gelezen heb, is dat dit ergens rond de 90K tot 100K problemen gaat geven. Dus dat zal niet.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

edraket schreef: lijkt me een plausibele reden. Echter terug naar 150.000 is wel een zeer grote stap. Het zou me niets verbazen dat het iets te maken heeft met het olie verbruik.
Ik zat ook te denken aan het olie verbruik, maar een verklaring kan ik niet goed bedenken. Volgens mij rekt een distributie riem niet uit.
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

V50nuV60 schreef:Volgens mij rekt een distributie riem niet uit.
Echt niet???
Vraag het nog maar eens aan (ex-)bezitters van Volkswagens uit het bouwjaar 2008-2014 met 1.0, 1.2 en 1.4 TSI motoren (ik ken er een paar)
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die hadden een ketting..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik heb met 236k de riem laten vervangen en de auto heeft in zijn leven nog niet genoeg olie verbruikt om tussen de onderhoudsbeurten een waarschuwing te geven.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hans oet Twent schreef:
Hans oet Twent schreef: In relatief korte tijd 100K op de teller gezet. Ik gok er op dat de D4 motoren het lang gaan volhouden. Ding doet het rete goed.
Dat is nog steeds zo. 153K inmiddels.
2015 - 2017 V70 D4 - 180.000km
2017 - 2018 V90 D4 - 75.000km
2019 V90 D4 inmiddels 25.000km mee gereden

Geen enkel probleem gehad tot nu toe. Behalve dat de laatste niet bij de les is. Is de enige die ik gebruikt, met 12.500km gekocht heb. Ander waren nieuw.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vraagje, misschien een beetje off-topic:
Zouden jullie zo'n D4 durven te kopen die netjes elke keer om de 30k een oliewissel heeft gehad, maar nu na 48k een beurt moet hebben (dus 18k over zijn interval)?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2747
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Wat ik tot nu toe aan problemen ben tegen gekomen, betrof altijd modeljaar 2015 of ouder. Dus als het een jonger exemplaar is, zou ik het zonder meer aan durven. Bij een ouder model zou ik wel nader onderzoek laten doen, bv met een endoscoop in de cilinders laten kijken.
Vwb die 48 K: ik zou hem gewoon volgens het reguliere schema weer een beurt geven, die 18k extra kan de motor nooit ten goede komen
Als er uit een aankoopkeuring bij een Vol odealer verder niets gek uit komt, zou ik het zonder meer aan durven.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

DB200 schreef: Vraagje, misschien een beetje off-topic:
Zouden jullie zo'n D4 durven te kopen die netjes elke keer om de 30k een oliewissel heeft gehad, maar nu na 48k een beurt moet hebben (dus 18k over zijn interval)?
ik zou verder kijken, waarom dit risico nemen terwijl er zoveel auto,s te koop staan?
sowieso vind ik 30k tussen de beurt al heel veel.
algeheel aangenomen wordt dat verversing vd olie beter plaats kan vinden om de 15a 20k ivm. interne vervuiling van het motorblok.
bij de D4 waarbij je op dit forum een aantal gevallen over olieverbruik leest zou ik verder zoeken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik snap nooit zo goed dat men bij zoiets kostbaars als 'n auto zo kan "bezuinigen" op onderhoud, met die stand verspeel je iig je coulance
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

OGA244 schreef: Ik snap nooit zo goed dat men bij zoiets kostbaars als 'n auto zo kan "bezuinigen" op onderhoud, met die stand verspeel je iig je coulance
waarschijnlijk uit de lease
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

toppertje schreef:

ik zou verder kijken, waarom dit risico nemen terwijl er zoveel auto,s te koop staan?
sowieso vind ik 30k tussen de beurt al heel veel.
algeheel aangenomen wordt dat verversing vd olie beter plaats kan vinden om de 15a 20k ivm. interne vervuiling van het motorblok.
bij de D4 waarbij je op dit forum een aantal gevallen over olieverbruik leest zou ik verder zoeken.
+1
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

toppertje schreef:
OGA244 schreef: Ik snap nooit zo goed dat men bij zoiets kostbaars als 'n auto zo kan "bezuinigen" op onderhoud, met die stand verspeel je iig je coulance
waarschijnlijk uit de lease
Ook dan, is het ding over zijn beurt ben je de pineut
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27334
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar als het contract ten einde is zullen ze het wellicht hebben laten schieten omdat de auto er toch uit ging.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

fredhead schreef: Maar als het contract ten einde is zullen ze het wellicht hebben laten schieten omdat de auto er toch uit ging.
Leasemaatschappijen bezuinigen steeds vaker op onderhoud, vooral als een auto bijna einde contract is...
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”