v70 classic gekocht - een aantal probleempjes

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als hij lekt moet deze inderdaad vervangen worden. Je kunt dat controleren door het onderste slangetje los te halen (vaccuum) tijdens contact aan of motor starten. Dan mag er geen brandstof uit druppen. Waardes zijn wel prima overigens.

Heb je overigens wel goed naar je ontsteking gekeken? Zie dat je daar nog helemaal niets aan is gedaan. Vaak is alles zo verouderd dat het mengsel problemen krijgt met ontsteken. Hoelang geleden zijn de bougies vervangen (altijd origineel gebruiken!), is de rotor nog goed en de kap niet gescheurd. Beiden ook alleen origineel gebruiken. Immitatie is vaak rotzooi en heb al meermalen gehad dat na vervanging de auto met immitatie ontstekingsdelen slechter liep als voorheen. Origineel erop en alle problemen over. Bougiekabels gaan ook geen eeuwigheid mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

edraket schreef: Heb je overigens wel goed naar je ontsteking gekeken? Zie dat je daar nog helemaal niets aan is gedaan. Vaak is alles zo verouderd dat het mengsel problemen krijgt met ontsteken. Hoelang geleden zijn de bougies vervangen (altijd origineel gebruiken!), is de rotor nog goed en de kap niet gescheurd. Beiden ook alleen origineel gebruiken. Immitatie is vaak rotzooi en heb al meermalen gehad dat na vervanging de auto met immitatie ontstekingsdelen slechter liep als voorheen. Origineel erop en alle problemen over. Bougiekabels gaan ook geen eeuwigheid mee.
Ontsteking is al volledig vervangen, van bobine tot en met de bougies en alles wat daartussen zit; ook nergens imitatie gebruikt, enkel origineel Volvo of beter :-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Zojuist mijn brandstof drukregelaar vervangen. Wat gelijk opviel toen ik de oude eruit gehaald had is dat de groene ring waarmee hij in de rail zat was beschadigd, zie foto !

Daarnaast valt me op dat als ik probeer om lucht te blazen in de vacuüm kant dat dit gewoon kan, zelfs als ik met mijn vingers de andere openingen dichthoud. Vreemd, die lucht moet toch ergens blijven?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

En, ook al mee gereden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Ja, weer niks verandert :devil:

Ben er nu al twee jaar mee bezig, meerdere mensen zijn ermee bezig geweest inclusief 2 Volvo-specialisten, maar de oorzaak lijkt onvindbaar en het probleem dus onoplosbaar.
Ik ben er nu ècht helemaal klaar mee, vandaag of morgen parkeer ik hem in het hier nabij gelegen Amsterdam Rijnkanaal........
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Ik denk dat je beter het probleem kunt neerleggen op http://www.volvo850forum.nl/index.php
Daar zit heel veel kennis over de 2.5 10V etc. en zitten er een aantal specialisten wat betreft de 5 cil.
Op deze manier kom je er niet uit terwijl het in principe maar één klein lullig onderdeeltje hoeft te zijn..
Laatst gewijzigd door henry classic v70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Dank, heb me zojuist aangemeld. Wie weet wat het oplevert :-)

Toch ben ik misschien een stap verder, vanmiddag viel er bij mij ineens een spreekwoordelijk kwartje (vooralsnog de vraag of dit het juiste kwartje is, maar daar kom ik volgende week hopelijk achter). Wat ik me namelijk ineens realiseerde is dat het euvel 'hikken/stotteren' zich enkel voordoet als de bak in R, L, 3 of D staat; in N of P kun je vervolgens het gaspedaal intrappen tot 2500 tpm maar dan loopt hij vloeiend, helemaal niks aan het handje. Met andere woorden, alleen als de motor gekoppeld is aan een versnelling doet het probleem zich voor.

Mijn vermoeden is nu dat ik het euvel de afgelopen 2 jaar in de verkeerde hoek heb gezocht; het zou weleens geen motorische oorzaak kunnen hebben maar vanuit de bak kunnen komen òf vanuit de verbinding tussen bak en motor.

Aangezien aan de motor intussen alles wat een dergelijke storing zou kunnen veroorzaken is gecontroleerd en/of vervangen en dus uitgesloten en de automaat door een 'bakflushbedrijf' recent is beoordeeld als "werkt en schakelt goed" en "bak is niet de oorzaak van deze storing(en)" verleg ik mijn vermoeden nu naar de verbinding tussen bak en motor, oftewel de schetsplaat. Dit voorgelegd aan een Volvo-specialist en vervolgens gelijk maar een afspraak gemaakt; volgende week gaat de bak eronderuit, dan weet ik meer.

Daar gaan m'n euries :o
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Hoop dat die specialist eruit komt...
Anders kan ik je https://www.volvoservice.eu/ aanraden, Dennis van Asperen heeft ook heel veel kennis van onze Roffels
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

xgeering schreef: Dank, heb me zojuist aangemeld. Wie weet wat het oplevert :-)

Toch ben ik misschien een stap verder, vanmiddag viel er bij mij ineens een spreekwoordelijk kwarje (vooralsnog de vraag of dit het juiste kwartje is, maar daar kom ik volgende week hopelijk achter). Wat ik me namelijk ineens realiseerde is dat het euvel 'hikken/stotteren' zich enkel voordoet als de bak in R, L, 3 of D staat; in N of P kun je vervolgens het gaspedaal intrappen tot 2500 tpm maar dan loopt hij vloeiend, helemaal niks aan het handje. Met andere woorden, alleen als de motor gekoppeld is aan een versnelling doet het probleem zich voor.

Mijn vermoeden is nu dat ik het euvel de afgelopen 2 jaar in de verkeerde hoek heb gezocht; het zou weleens geen motorische oorzaak kunnen hebben maar vanuit de bak kunnen komen òf vanuit de verbinding tussen bak en motor.

Aangezien aan de motor intussen alles wat een dergelijke storing zou kunnen veroorzaken is gecontroleerd en/of vervangen en dus uitgesloten en de automaat door een 'bakflushbedrijf' recent is beoordeeld als "werkt en schakelt goed" en "bak is niet de oorzaak van deze storing(en)" verleg ik mijn vermoeden nu naar de verbinding tussen bak en motor, oftewel de schetsplaat. Dit voorgelegd aan een Volvo-specialist en vervolgens gelijk maar een afspraak gemaakt; volgende week gaat de bak eronderuit, dan weet ik meer.

Daar gaan m'n euries :o
Onbelast gas geven is iets heel anders dan belast gas geven, de link die je nu dus legt is op weinig gegrond.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

maestro12 schreef: Onbelast gas geven is iets heel anders dan belast gas geven
Klopt, er zit ook een verschil tussen die twee. Bij P en N is er geen koppeling tussen bak en motor, in de andere standen wel en juist dan doet het probleem bij gas geven zich ook voor.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

xgeering schreef:
maestro12 schreef: Onbelast gas geven is iets heel anders dan belast gas geven
Klopt, er zit ook een verschil tussen die twee. Bij P en N is er geen koppeling tussen bak en motor, in de andere standen wel en juist dan doet het probleem bij gas geven zich ook voor.
En dat bedoel ik nu juist, als je gas geeft in een versnelling moet je motor meer presteren dan wanneer niet, bij belast gas geven wordt er dus ook meer prestatie gevraagd van je ontsteking en brandstof-/vacuumsysteem, het is dan ook volstrekt logisch dat de motor dan ook anders reageert.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ben bang dat je het nu toch in de verkeerde hoek aan het zoeken bent, hoop natuurlijk van niet voor je, anders ben je een hoop centen armer en nog geen oplossing.
Ik wacht, samen met jou, in spanning af.
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

xgeering schreef: Aangezien aan de motor intussen alles wat een dergelijke storing zou kunnen veroorzaken is gecontroleerd en/of vervangen en dus uitgesloten en de automaat door een 'bakflushbedrijf' recent is beoordeeld als "werkt en schakelt goed" en "bak is niet de oorzaak van deze storing(en)" verleg ik mijn vermoeden nu naar de verbinding tussen bak en motor, oftewel de schetsplaat. Dit voorgelegd aan een Volvo-specialist en vervolgens gelijk maar een afspraak gemaakt; volgende week gaat de bak eronderuit, dan weet ik meer.
CHANGE OF PLANS: Ik heb toch een afspraak gemaakt bij een versnellingsbak-revisiebedrijf om eerst een diagnose te stellen i.p.v. 'op de gok' de bak eronderuit te laten halen. Aan de hand van uitlezen van de bak, een monster van de olie die erin zit en een uitgebreide proefrit wordt een diagnose gesteld inclusief prijskaartje :fgrin: >_< :( . Maar dit lijkt mij toch een logischer volgorde; helaas duurt het wel nog even, het revisiebedrijf heeft het zo verschrikkelijk druk dat ik pas op 1 mei aan de beurt ben voor een diagnose.

2 B Continued dus.......
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Een korte update.. Opeens startte hij niet meer. Totaal dood. Verdacht eerst de accu, want hoorde ook geen tik bij de startmotor. Maar stroom was niet het issue. Ik heb m'n gereedschap onder het stof vandaan getrokken, startmotor eraf.. en eenzelfde gereviseerde er weer op gezet. Voor een amateurmonteur vrij goed te doen. De v70 start weer als een kievit. Ik denk dus dat de eerdere startkwalen een voorbode waren van het einde der startmotor.. Al deed die het de laatste weken eigenlijk perfect.. Blijft vreemd.
Wat nu op het programma staat is de lak een kleibehandeling geven.. wat kleine schades bijwerken, motorolie verversen.. 13polige aansluiting bij trekhaak maken.. en niet essentieel, maar toch eens die irritante piep bij het remmen verhelpen. Doet ie niet altijd, ik denk verglazing van remvoering achter oid. Ook denk ik erover om de automaatbak te laten flushen. Heb al een offerte liggen van 285 euro in Uden. Bak geeft hier nog geen aanleiding voor maar misschien voorkom ik er ellende mee.. Auto heeft toch al bijna 280K gelopen... Inmiddels ook de chrome grill vervangen door een origineel volvo blokjes grill.. staat 'm beide goed, maar ik denk dat ik dit toch net iets mooier vind.
Wordt weer vervolgd..
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

xgeering schreef:
xgeering schreef: Aangezien aan de motor intussen alles wat een dergelijke storing zou kunnen veroorzaken is gecontroleerd en/of vervangen en dus uitgesloten en de automaat door een 'bakflushbedrijf' recent is beoordeeld als "werkt en schakelt goed" en "bak is niet de oorzaak van deze storing(en)" verleg ik mijn vermoeden nu naar de verbinding tussen bak en motor, oftewel de schetsplaat. Dit voorgelegd aan een Volvo-specialist en vervolgens gelijk maar een afspraak gemaakt; volgende week gaat de bak eronderuit, dan weet ik meer.
CHANGE OF PLANS: Ik heb toch een afspraak gemaakt bij een versnellingsbak-revisiebedrijf om eerst een diagnose te stellen i.p.v. 'op de gok' de bak eronderuit te laten halen. Aan de hand van uitlezen van de bak, een monster van de olie die erin zit en een uitgebreide proefrit wordt een diagnose gesteld inclusief prijskaartje :fgrin: >_< :( . Maar dit lijkt mij toch een logischer volgorde; helaas duurt het wel nog even, het revisiebedrijf heeft het zo verschrikkelijk druk dat ik pas op 1 mei aan de beurt ben voor een diagnose.

2 B Continued dus.......
Ik eindigde mijn laatste post op dit topic met "2 B continued......." maar dat heeft even op zich laten wachten; ben weliswaar druk geweest met de V70 maar ook privé met veel andere dingen en had dus domweg even weinig tijd (en energie :sleep: ).

Enfin, de diagnose van het versnellingsbak-revisiebedrijf luidde dat het probleem 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' niet vanuit de bak kwam. Na een uitgebreide testrit, denken, kijken, voelen en luisteren ging hun vermoeden uit naar het motormanagement, daarom werd ik in contact gebracht met een Volvo-specialist in Utrecht. Na nog wat andere mogelijke oorzaken uitgesloten te hebben, waaronder de gasklep positiesensor, is afgelopen vrijdag de ECU uitgewisseld met die van een technisch identieke schade-donorauto. Ik moet er nog wel bij vermelden dat de problemen de laatste 3 weken verergert waren, steeds regelmatiger begon de auto tussendoor te hikken en voelde ik terugslag bij het afremmen en bij het stationair draaien, ook wanneer de automaat in P of N stond. Het voelde alsof hij telkens probeerde om een cilinder uit te schakelen. (Achteraf gezien is dat waarschijnlijk ook precies wat er gebeurde)

De resultaten met de donor-ECU......onvoorstelbaar maar zo mooi. Het lek lijkt gevonden, het probleem lijkt na een zoektocht van twee jaar eindelijk boven water. Starten gaat nu, zoals het hoort, op 5 cilinders, vervolgens blijft hij ook mooi op 5 cilinders lopen en houdt niet meer in. Hij loopt bijzonder mooi en rustig, de regelmatig terugkerende terugslag bij afremmen en stationair draaien is als sneeuw voor de zon verdwenen, mán wat roffelt die 5-pitter nu heerlijk. Dit is de 'roffel' zoals het hoort en zoals ik die altijd heb willen hebben.

Toch houd ik vooralsnog wel even de spreekwoordelijke slag om de arm; er is de afgelopen maanden wel vaker een 'verdacht onderdeel' vervangen waarna hij de eerste 20 - 50 kilometer probleemloos reed tot de ellende weer terugkwam. Met deze ECU heb ik er nu pas zo'n 40 probleemloze kilometers op zitten, wel hoofdzakelijk provinciaal, en dorpse huis- tuin- en keukenkilometers dus in lage toeren en juist daar zat altijd het probleem; bij 1500 tpm begon het hikken en stotteren. Maar pas als ik minimaal 2 weken probleemloos rijd komt de echte 'hoera stemming'. I'll keep you posted.......
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Inmiddels weer het nodige gedaan aan de bolide.. kleibehandeling voor de lak, motorolie ververst, airco beurt en vandaag laat ik de automaatbak spoelen met verse olie erop. Benieuwd of er een merkbaar verschil zal zijn.. ook inmiddels 13 polige aansluiting erop gemaakt, maar zit toch nog iets niet goed.. moet ik dus nog even nagaan. Over auto verder super te spreken. Wat een genot om in te rijden.. zou wel liever een 5 bak hebben dan 4, en wat extra vermogen is natuurlijk altijd welkom.. maar overall echt een geweldige auto. Fungeert perfect als "gezinsbak". Enige dat nu nog rest is remmerij, ik wacht even tot deze wat meer versleten zijn zodat ik er rondom nieuwe op kan zetten. En wat kleine schades aan lak bijwerken.
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”