Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

850Turbo schreef:Vito is een onderzoekscentrum dat oa onderzoek doet naar uitlaatgasemmisies, alternatieve energiebronnen zoals biodiesel, aardgas, lpg en ook brandstofcellen.
zopas hebben ze in Zwitserland nog een vergelijkende test gedaan tussen een dieselbus en een aardgasbus.
vorig jaar hebben ze (in opdracht?) een V70 R motor getest met LPi, de levenduur was verdubbeld tegenover de verwachting van Volvo Zweden
Wat had Volvo dan verwacht van de levensduur en wat is het geworden?
Is dit een praktijksituatie of een academische opstelling?
850Turbo schreef:in het begin van de XC70 met LPT motoren waren veel klachten van verbrande kleppen.
sinds de plaatsing van flashlube gebeurt het niet meer dat kleppen inbranden
Waren die verbrande kleppen op benzine of op lpg?

Heb je enig idee van de kosten en de frekwentie van de extra controle van de klepspeling?
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Wat had Volvo dan verwacht van de levensduur en wat is het geworden?
Vooropgesteld was 2.5 ton zonder bijkomend onderhoud met LPi.
dat werd verdubbeld in praktijk.
bart simpson schreef:
Waren die verbrande kleppen op benzine of op lpg?
Heb je enig idee van de kosten en de frekwentie van de extra controle van de klepspeling?
de verbrande kleppen waren inderdaad door lpg.
daarna werd flashlube erbij gehaald en kwam dit niet meer voor.
klepspeling controle om de 30.000km.
kosten weet ik niet zo, zal afhankelijk zijn van uurloon per dealer.
joost
7th Gear member

Heb benzine gereden, heb veel diesel gereden en ben nu net begonnen met LPG.

Over diesel: je hebt diesels en diesels. Niet IEDERE diesel is zo geweldig als we ons dat voorstellen. Ik heb probleemloos 86000 km gereden, de totaalstand kwam daarmee op 211000. Toen moest er toch wel heel veel aan gebeuren, buiten het normale onderhoud. De daarmee gepaard gaande kosten in combinatie met de kilometerstand en de inmiddels veranderde situatie (woon-werk) hebben mij doen besluiten deze diesel aan de wilgen te hangen!

Ik heb ongeveer vijf jaar taxi gereden, Mercedes wel te verstaan en daarmee werden astronomische kilometerstanden bereikt (ooit wel eens een auto op acht ton gezet?) Toch behoefden deze auto´s ook behoorlijk wat onderhoud, maar ze waren altijd wel weer op te lappen. Maar goed, daar hoef jij als chauffeur ook niet voor te betalen.

Ik denk dat aan een moderne dieselmotor evenveel kapot kan gaan als aan een bezine motor of LPG. Om even te schetsen: de gelouterde 1.9 TDI van Volkswagen kan ook heeeeel vervelend doen, weet ik van een vriend van mij met een Golf4. De moderne gasinstallaties lijken een enorme ontwikkeling doorgemaakt te hebben, vooral qua storingsgevoeligheid. Ik maak mij vorralsnog geen zorgen Volvo&Gas heeft zich beter bewezen dan Volvo&Diesel.

Begrijp mij niet verkeerd, Ik vond (en mischien vind) het rijden op diesel zeer prettig. De directe kracht is ongekend (maar ook sterk afhankelijk van pk´s nm´s) en ik vind dat die motoren hun werk rustiger/makelijker doen.

De keuze die ik heb gemaakt rechtvaardig ik door de omstandigheden waarin ik mij nu bevind. Het aantal kilometers wat ik nu rijd is niet voldoende om diesel te rijden. Met een diesel MOET je veel kilometers maken, wil je daadwerkelijk goedkoper uit zijn. Bij een LPG G3 ligt dát iets anders nl. je MAG veel kilometers maken maar het aantal kilometers halen waarbij je goedkoper gaat rijden bereik je al zeer snel. Staat ie stil kost ie niet overdreven veel meer dan een benzine variant en rijdt ie meer daan blijft het goedkoper. En ja ik kom nu veel vaker bij een tankstation, maar ik ga er wel weer LACHEND weg :P
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
VineVinyl
1st Gear member

citaat van familielid:

"Diesel is voor trekker. Klopt! Volvo's zijn toch trekkers? De caravan en boot gaat prima.
Volvo's zijn trekkers, lekker stevig en ze hoeven niet schoon te zijn. Een vuile Volvo staat gewoon beter voor je deur."

Ligt het nu aan mij of is hier iemand gek ?!?! :roll:
2 Hot 2 Handle
2 Cold 2 Hold
WorldWide Party People Manifesto
Battlecruiser
8th Gear member

Dat is de Boerenvolvo, BM Volvo :P

Afbeelding

Afbeelding
Voor een gore job dus...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Met ingang van modeljaar 2006 stopt Volvo met Bi-fuel, commercieel niet langer interessant naar het schijnt, CNG (aardgas) blijft wel beschikbaar (daarvoor is het handig om in de buurt van Schiphol te gaan wonen).
lutra
1st Gear member

Volgens mij is het geen eeuwige discussie. Voor een volvo 200-700 of 900 gewoon een lpg bak nemen. De 6 cilinder diesels (van VW) zijn bewezen rampen. Bijna iedereen komt aan de beurt met een geknapte distributieriem. Soms al voor de eerste 20.000 km. Dus met een beetje pech 2000 euro motorschade. Tot en met de jaren 90 een veelvoorkomend probleem ook bij VW zelf. Probeer maar eens een ongereviseerd dieselexemplaar te vinden van bijvoorbeeld de 200 serie die de 250.00 heeft gehaald. Daarentegen volop aanbod van LPG 200 met 3 -4of 5 ton op de teller. Misschien dat de nieuwe diesels beter zijn maar voor degene die een oudere volvo zoekt LPG
Robbert242DL
2nd Gear member

Ik ben ook zeer te spreken over LPG, ik heb zelf een 240 GLT met origineel gas-inbouw en deze heeft al meer dan 460.000 km gelopen \:D/ waarvan het meeste op LPG. Kosten zijn m.i. lager dan diesel en op lpg haal is ook nog een acceptabele 190km per uur.. Benzine ietsjes meer vermogen en haal ik ruim 200...
Volvo 242 DL 1978
Volvo 940 I.C. Aut 1996
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Even een 940 TD gehad, veel onkosten en inderdaad er moet veel kilometers maken.

Volvo's zijn uitermate geschikt om op gas te lopen. Maar als ik kijk op de verschillende fora, blijken toch de meeste problemen, naast de elektronica, toch de lpg-motoren. Maar begrijp me niet verkeerd, vaak pas nadat de blokken vele tonnen heeft gedraaid. En dat doen andere merken domweg niet na.

Zelf rij ik rond de 20K per jaar, bewust op benzine omdat mijn Volvo heel lang wil rijden.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
kuiper
3rd Gear member

Heb een 740 GLE TD gehad (de VW-motor). Ging bij 280 k behoorlijk roken. Compressie nam af, starten slechter etc. Daarna 850 GLT op LPG. Pas bij 360 k ging er een cilinder kapot. Wel een paar keer een kapotte benzine-pomp gehad (mijn eigen schuld waarschijnlijk, te weinig op benzine gereden). Zou nu altijd voor diesel ipv lpg kiezen: veel koppel, zuinig, levensduur.

Kuiper
Bescheidenheid is slechts daar op zijn plaats waar ook werkelijk niets is

C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
broker
3rd Gear member

Ik rijd al vanaf 1979 op gas en tot volle tevredenheid. Begonnen met een 340. Na de 240 de 740, de 940, een 850 en nu een S90.
In tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd, heeft volvo wel degelijk
met vialle een lpi installatie voor de 960 ontwikkeld. Deze was vanaf 1995
te koop( sla er de prijslijsten maar op na) via de volvo organisatie en met
volledig behoud van de fabrieksgarantie. Ik rijd met de s90 inmiddels al
ruim 100.000km zonder problemen op gas en ben van plan dat nog vele
jaren te doen. LPG komt immers vrij bij de fabricage van benzine en is dus
eigenlijk een afvalproduct dat normaal afgefakkeld wordt. Op deze manier
pleeg ik dus niet zo'n grote aanslag op de voorraad van fossiele brandstof
en voor het milieu is het heel wat beter dan de huidige diesel-hype. Maar
aangezien de regering er niet genoeg aan verdient, wil men lpg het liefst
een stille dood laten sterven. Terwijl b.v. in Groot-Brittanië het lpg enorm
gepromoot wordt. Vroeger was daar een lpg-station de speld in de hooiberg
terwijl ik daar nu zonder problemen op gas kan rijden, met uitzondering van
het noorden, daar is het nog moeilijk verkrijgbaar.
Kortom, op gas kun je beter rijden dan koken!
Groeten, Jan
Geartronic member
Contacteer:

broker schreef:In tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd, heeft volvo wel degelijk met vialle een lpi installatie voor de 960 ontwikkeld. Deze was vanaf 1995 te koop( sla er de prijslijsten maar op na) via de volvo organisatie en met volledig behoud van de fabrieksgarantie. Ik rijd met de s90 inmiddels al ruim 100.000km zonder problemen op gas en ben van plan dat nog vele jaren te doen. LPG komt immers vrij bij de fabricage van benzine en is dus eigenlijk een afvalproduct dat normaal afgefakkeld wordt. Op deze manier pleeg ik dus niet zo'n grote aanslag op de voorraad van fossiele brandstof en voor het milieu is het heel wat beter dan de huidige diesel-hype. Maar aangezien de regering er niet genoeg aan verdient, wil men lpg het liefst een stille dood laten sterven. Terwijl b.v. in Groot-Brittanië het lpg enorm gepromoot wordt. Vroeger was daar een lpg-station de speld in de hooiberg terwijl ik daar nu zonder problemen op gas kan rijden, met uitzondering van het noorden, daar is het nog moeilijk verkrijgbaar.
Kortom, op gas kun je beter rijden dan koken
In grote lijnen heb je best een punt, maar volgens mij spreken we hier op dit forum hoofdzakelijk over de S60, de V70 en de S80, dat zijn auto´s vanaf 1999, jij spreekt over een situatie die zich uitstrekt tot zo'n 7 jaar terug, dacht je zelf ook niet dat wat ooit was misschien wel niet meer is?
Op dit moment ziet Volvo niets meer in lpg en zijn de Volvo's ook niet goed uit te rusten met lpg, de ervaringen zijn nou niet overwegend postief, het is helaas niet anders.
mvdkant
2nd Gear member

sinds een week rij ik op lpg g3

mijn auto is een 460 1.8i uit 1993 met een vaille g3 installatie uit dec. 1999 km stand nu, 218000 km

na controle door een gasinstallateur. in 5 1/2 jaar tijd heeft de motor geen schade opgelopen door het gebruik van gas, hij klinkt nog uitstekend. de auto heeft inmiddels 120000 km op gas gereden. volgens de gasinstallateur kan er met deze motor in deze staat nog ongeveer 100000 tot 200000 km mee gaan.

laatst moest ik de auto even de sporen geven vanwege druk verkeer en een redelijke grote vrije plek tussen de colonne auto's en ik moet zeggen dat de auto op lpg als de sodemieter optrekt als dat nodig is. hij doet niet onder voor benzine of een tdi

als ik normaal met de auto rij, 100 waar je 100 mag en 120 waar je 120 mag dan heb ik een verbruik van gas zo rond de 1 op 11km. helaas is de gastank maar 40 liter dus moet je regelmatig bijtanken, zo om en nabij de 350 tot 400 km. qua benzine nog niet uitgetest maar volgens autoweek rijdt hij op benzine iets van 12.5 km op 1 liter benzine.
het verbruik op gas is dus erg gunstig.

kortom, lpg bevalt me wel, vooral aan de pomp bij het tanken ervan. voor 15 euro heb je een volle tank gas, :badairday:

tot zo ver.

groet,
martin

:smileycouncil:
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

"You could drive a diesel, if you're the kind of person that thinks that the Mona Lisa should have a moustache" ;)

<Jeremy Clarkson>
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Reitse schreef:"You could drive a diesel, if you're the kind of person that thinks that the Mona Lisa should have a moustache" ;)

<Jeremy Clarkson>
Ik had m ook gezien ja

maar wat zou HIJ van LPG denken..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

+++t blijft behelpen+++ schreef:
Reitse schreef:"You could drive a diesel, if you're the kind of person that thinks that the Mona Lisa should have a moustache" ;)

<Jeremy Clarkson>
Ik had m ook gezien ja

maar wat zou HIJ van LPG denken..
Geen idee, maar die quote komt vanzelf, en dan hier ook wel ;)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een gasinstallateur kan niet zien van buitenaf of de kleppen ingezakt zijn en dat gebeurt bij een 440 meestal zeer snel bij lpg gebruik!
Maar misschien zit er bij jouw al een lpg kop op,dan heb je mazzel!
xc70-fan
2nd Gear member

ik rijd diesel maar omdat ik ook veel in buitenland rijd is dat wel handig.

reden voor meer power en dat soort redenen mag eigenlijk geen reden zijn. collega met zijn touareg veel cilinder veel vermogen is net zo snel op de zaak als ik.
heb zxitten twijfelen over bifuel maar daar was de delaer niet echt een voorstander van in elk geval.

jammer wat is er mooier dan aardgas wat toch een rest gas voor je vervoer te gebruiken
een kritische maar blijde volvorijder
V480-S60
Geartronic member

@XC70 fan

Waarom was jouw dealer geen voorstander van Bi-fuel :?:

Ikzelf rij ook diesel, vanwege helaas slechte ervaringen met LPG in een, achteraf gebleken afgeragde, 440. Maar dat mag geen reden zijn voor een dealer om Bi-fuel af te kraken.

In mijn eerste auto (een slopel kladetje) heb ik nooit problemen met gas gehad.

De reden dat ik nu diesel rijdt zijn eigenlijk twee.
- Bovenstaande slechte ervaring,
- Geen geschikte V40 op LPG kunnen vinden, met een acceptabel aantal
kilometers (<150.000), voor mijn budget.

Het nadeel van diesel bij de V40, en ook de nieuwe V50 is dat ze niet in automaat zijn te krijgen.

Maar even weer de discussie oprakelen.
Voordelen LPG
- schonere uitlaatgassen
- goedkoper tanken
- bij G3 vrijwel gelijke wegenbelasting als benzine.

Nadelen LPG
- meer onderhoud
- problemen bij nieuwere motoren i.v.m afstelling

Voordelen diesel
- betrekkelijk goedkoop tanken.
- naar verhouding veel trekkracht
- zuinig in verbruik.

Nadelen diesel
- naar verhouding veel roet uitstoot.
- onderhoud is duurder.
- aanschaf veel duurder.

Nu gaat men bij diesel al over op roetfilters maar dat werkt nog niet 100%

Ik zou wel eens van een vakidioot willen horen wat nu exact de redenen zijn van de nadelen van LPG.
En waarom heeft VOLVO zoveel last van gasproblemen en kleppenstellen. (het extra onderhoud.) Bij slopel (okee ik praat over 1987 t/m 1993) heb ik dat probleem nooit meegemaakt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

V480-V40 schreef:Bij slopel (okee ik praat over 1987 t/m 1993) heb ik dat probleem nooit meegemaakt.
Je geeft het zelf al aan, er is nu een heel nieuwe generatie motoren, met andere materialen, en andere problemen, en dat niet alleen bij Volvo.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”