Pagina 3 van 3
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 10.12.2019 - 14:13
door HansEindhovenV70
Als je de auto niet veel gebruikt kan daar het probleem liggen. 70 km is dan bij lange na niet genoeg om de accu weer voldoende op te laden. Start/stop werkt niet meer als de accu onder de 75% geladen is. Een goede acculader met reconditioning (bijvoorbeeld CTEK) eraan hangen helpt. De elektronica in een moderne auto gebruikt veel en om het milieu te sparen wil men de belasting van de dynamo minimaal houden hetgeen tot gevolg heeft dat je heel veel moet rijden wil de dynamo de accu in goede conditie kunnen houden. Af en toe een externe acculader eraan hangen verlengt de levensduur van je accu en zal dit probleem oplossen.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 10.12.2019 - 22:27
door kansberg
Twee maanden vertoonde mijn V70 precies dezelfde symptomen. Accu getest, leek weinig mis mee, advies was opladen. Na 24 uur opladen was het resultaat nog steeds hetzelfde en tot mijn grote schrik bleek de accu lek. Direct vervangen voor een nieuw AGM exemplaar, 'ingeleerd,' en hij ging weer als vanouds. Dit is nu mijn derde 'start/stop' auto, en ook de derde accu die ik moet vervangen. In de 35 jaar ervoor (met non start/stop auto's) nimmer een accu vervangen.
Wat een verschrikkelijk mooie V70! Precies de goede kleurstelling (extrior/trim) en prachtige opties. Jammer van het BLIS, dat mis ik op mijn huidige V70 ook, zeker omdat ik het gewend was van m'n vorige (V60). Opmerkelijk: ik ben van D4 181 pk (4 cilinder, Volvo V60) naar D3 (5 cilinder 136 pk Volvo V70) gegaan. De D4 was een 'beest.' Zo erg zelfs dat mijn vrouw het af en toe eng vond, zo snel als hij was. Nu dus weer tammer gedrag, maar wel een V70 en dat rijdt toch een stuk rianter dan z'n voorganger. In alles.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 11.12.2019 - 11:01
door DB200
HansEindhovenV70 schreef: ↑10.12.2019 - 14:13
Als je de auto niet veel gebruikt kan daar het probleem liggen. 70 km is dan bij lange na niet genoeg om de accu weer voldoende op te laden. Start/stop werkt niet meer als de accu onder de 75% geladen is. Een goede acculader met reconditioning (bijvoorbeeld CTEK) eraan hangen helpt. De elektronica in een moderne auto gebruikt veel en om het milieu te sparen wil men de belasting van de dynamo minimaal houden hetgeen tot gevolg heeft dat je heel veel moet rijden wil de dynamo de accu in goede conditie kunnen houden. Af en toe een externe acculader eraan hangen verlengt de levensduur van je accu en zal dit probleem oplossen.
Zoiets:
https://tecmate.com/nl/nieuw/optimate-6 ... s-voeding/ ?
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 11.12.2019 - 18:57
door HansEindhovenV70
DB200 schreef: ↑11.12.2019 - 11:01
HansEindhovenV70 schreef: ↑10.12.2019 - 14:13
Als je de auto niet veel gebruikt kan daar het probleem liggen. 70 km is dan bij lange na niet genoeg om de accu weer voldoende op te laden. Start/stop werkt niet meer als de accu onder de 75% geladen is. Een goede acculader met reconditioning (bijvoorbeeld CTEK) eraan hangen helpt. De elektronica in een moderne auto gebruikt veel en om het milieu te sparen wil men de belasting van de dynamo minimaal houden hetgeen tot gevolg heeft dat je heel veel moet rijden wil de dynamo de accu in goede conditie kunnen houden. Af en toe een externe acculader eraan hangen verlengt de levensduur van je accu en zal dit probleem oplossen.
Zoiets:
https://tecmate.com/nl/nieuw/optimate-6 ... s-voeding/ ?
Ook een optie maar ik zou persoonlijk meer vertrouwen hebben in een CTEK lader

van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 12.12.2019 - 08:52
door Cygnus
Heb meerdere goede laders beschikbaar, dat is het probleem niet. Heb alleen nog nooit meegemaakt dat een auto die regelmatig wordt gebruikt een accuspanning waarschuwing geeft en vroeg me af of de accu aan vervanging toe zou zijn. De verklaring dat er veel elektronica actief is en blijft met een hoog stroomverbruik als gevolg kan ik wel in mee gaan.
Binnenkort een paar 1000km ritten. Ik zal eens kijken of het dan anders wordt.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 12.12.2019 - 10:12
door diesel01
Cygnus schreef: ↑12.12.2019 - 08:52
Heb meerdere goede laders beschikbaar, dat is het probleem niet. Heb alleen nog nooit meegemaakt dat een auto die regelmatig wordt gebruikt een accuspanning waarschuwing geeft en vroeg me af of de accu aan vervanging toe zou zijn. De verklaring dat er veel elektronica actief is en blijft met een hoog stroomverbruik als gevolg kan ik wel in mee gaan.
Binnenkort een paar 1000km ritten. Ik zal eens kijken of het dan anders wordt.
Mijn vorige V70 had dit ook, regelmatig melding accuspanning laag.
Uitleg van de dealer was dat er idd veel elektronica in de auto zat.
Met de V90 geen last of meldingen meer.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 12.12.2019 - 11:17
door HansEindhovenV70
De melding accuspanning laag verschijnt al bij de drempel van 75%. Niet iets om meteen direct zorgen over te maken. Om de levensduur van je accu te verlengen is het wel zinvol om regelmatig een externe acculader aan te sluiten aangezien je anders wel heel erg veel moet rijden om de accu weer op 100% te krijgen. De levensduur van een accu die altijd maar rond de 75% is zal een stuk korter zijn, vandaar dat veel accu's van moderne auto's vaak maar kort meegaan. Regelmatig een externe lader aansluiten kan de levensduur tot 400% verlengen heb ik me laten vertellen (of het zoveel is geen idee…… maar een factor 2 zou al leuk zijn).
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 12.12.2019 - 14:44
door DB200
HansEindhovenV70 schreef: ↑11.12.2019 - 18:57
Ook een optie maar ik zou persoonlijk meer vertrouwen hebben in een CTEK lader
Deze?
https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-12v-08a-5a.html
Of deze?
https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-t ... 8a-5a.html
Zijn ze geschikt voor V70/XC70? Zo ja, welke is beter?
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 12.12.2019 - 19:20
door HansEindhovenV70
Ik heb de eerste (
https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-12v-08a-5a.html), werkt pefect. Zweeds ontwerp, wel in China geproduceerd

Lijkt wel Volvo

Er zit 5 jaar garantie op. Deze beschikt ook over een analyse fase. De tweede beschikt over een tester waarmee je sneller kunt zien dat de accu niet goed is, dat is mij de meerprijs van 50% niet waard.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 13.12.2019 - 08:27
door Cygnus
Ik heb een vergelijkbaar ding. Helaas heeft die niet de mogelijkheid om een vaste aansluiting te maken op de accu zodat je snel de lader kunt aansluiten. heb deze ooit aangeschaft om de accu van de motor de winter door te helpen. Helaas staat de v70 buiten met de neus naar de straat dus regelmatig lader aansluiten en aangesloten laten is niet direct een optie maar op een vrije dag een paar uur bijladen kan natuurlijk wel.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 05.03.2020 - 16:27
door Cygnus
Het eerste jaar en zo'n 18k km zit er op. Evenals de eerste beurt. De 150k beurt aangevuld met verse remolie en een setje remblokken. Zelfs de monteur die afrekende schrok van het eindbedrag. Mag volgende keer wel wat minder. De bak is gereset. Ik had nu en dan last van onrustig schakelgedrag en dan schokkend schakelen. Op weg naar huis prima schakelgedrag maar dat zegt nog niets.
Verder onlangs een gebruikt zomersetje aangeschaft. Deze goed gewassen en met IronX behandeld. Nog een laagje CQuarts er op en dan kunnen ze er binnenkort onder. Hiervoor een momentsleutel met speciale dunne met teflon beklede doppen gekocht.
Ervaringen tot nog toe; fijne reisauto, redelijk zuinig maar zou beter kunnen met mijn rijstijl, de bak zou wel een standje tussen normaal en sport kunnen gebruiken en op de autobahn heuvelop merk je dat er een cylinder en 400cc minder is als voorheen.
van 2006 D5 naar 2016 D4
Geplaatst: 07.09.2020 - 08:48
door Cygnus
Afgelopen week weer een bezoekje aan de dealer. De tweede terugroepactie dit jaar.
Belangrijker was vervelend inhouden de eerste kilometers na een koude start. Dit probleem was al een tijdje aanwezig en begon steeds meer te irriteren. Leek op het bekende EGR probleem en dat bleek het ook te zijn.
De EGR klep/mixer is vervangen en het inhouden is helemaal verdwenen. Ook pakt de motor veel beter op bij wegrijden, er was altijd een kleine aarzeling bij gasgeven en dat is nu weg.