Remschijven en blokken
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Dan doe ik het al 15 jaar verkeerd, ojee.
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Aangezien vrijwel iedereen kopervet gebruikt en dat dus helemaal niet goed is volgens jou, zou een onderbouwing hiervan wel fijn zijn.HenriZ schreef: Daar zijn we het dan over oneens. Kopervet bied geen enkel voordeel tov keramisch vet, alleen maar nadelen. Er is geen reden nog kopervet te gebruiken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Kopvervet is eigenlijk een montagepasta om corrosie tegen te gaan en kan goed tegen temperatuurverschillen. Daardoor is latere demontage van bijvoorbeeld wielbouten of remblokken een stuk makkelijker. Teveel kopervet kliederen kan storingen aan het ABS-systeem veroorzaken, maar dan moet je wel flink geknoeid hebben. Keramisch vet is meer geschikt voor bewegende delen en tast in tegenstelling tot kopervet, aluminium niet aan.
Volvoless, nu Golf VII
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Ik ging na jouw betoog even googelen, kwam op diezelfde links uit.
Bij wijze van onderzoek zal ik van de week eens een potje keramisch vet aanschaffen, en kijken hoe dat zich houd in verhouding tot kopervet op o.a. raakvlak van de velgen op de schijf en de cantactvlakken van de remmen.
Bij wijze van onderzoek zal ik van de week eens een potje keramisch vet aanschaffen, en kijken hoe dat zich houd in verhouding tot kopervet op o.a. raakvlak van de velgen op de schijf en de cantactvlakken van de remmen.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik hou het bij mijn vertrouwde koper vet. Mooi dunnetjes smeren allemaal. Hoe meer vet, hoe meer vuil het aantrekt of je nu kopervet of die witte zooi gebruikt. Ik heb werkelijk nog nooit aantasting gezien door kopervet. Vind het eerlijk gezegd een beetje ver gezocht en 'geneuzel'. Elke garage om mij heen gebruikt nog kopervet, incl volvo dealers. Ik heb het weleens gebruikt, dat keramisch vet, en na een x aantal tijd word dat spul hard en brokkelig, waar kopervet mooi vettig blijft.
Als je kopervet hebt staan, gewoon blijven gebruiken. Niet teveel smeren, maar dat moet met geen enkel product.
Als je kopervet hebt staan, gewoon blijven gebruiken. Niet teveel smeren, maar dat moet met geen enkel product.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3161
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik heb dezelfde ervaring met keramisch vet van ATE. Misschien niet de meest exotische fabrikant maar ook geen rommel. Neemt niet weg dat koper en alu niet altijd gezellig samen gaan.HenriZ schreef:
Het verhaal over hard en brokkelig is pure onzin. Dan heb je gewoon het verkeerde spul gekocht.
n=1 is niets. Dat jij het niet gezien hebt, wil niet zeggen dat het er niet is. Het internet staat vol met mensen die het wél gezien hebben.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Dus.... Duidelijk, dit was dus VET interessant.
9 pagina's verder, ik weet gelukkig welke remschijven ik moet hebben. En die zijn Vet mooi geworden.
9 pagina's verder, ik weet gelukkig welke remschijven ik moet hebben. En die zijn Vet mooi geworden.
- Herman71
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01
Met hoeveel Nm mag je de wielen aantrekken als je nieuwe schijven en blokken hebt gemonteerd ivm het krom trekken van de schijven, normaal trek ik de wielen aan met 100Nm.
Groeten,
Herman
Groeten,
Herman

Mijn exhobby wagens 
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003

Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3161
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
140nm, zowel staal als alu velgen. Al doe ikzelf de slotbout nooit meer dan 90nm. De rest natuurlijk wel. 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Wel een goede vraag, gelden deze waardes idd ook als de schijven nieuw zijn? Ik dacht dat krom trekken van nieuwe remschijven juist kan komen door te vaak te hard remmen in de 1e zoveel 100km van de schijven?
Laatst gewijzigd door volvoRaoul op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.