Ik weet dat hier al een hoop over geschreven is, maar ik heb het antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden.
Ik wil binnenkort rondom nieuwe schijven en blokken plaatsen en weet niet precies welke te bestellen.
Mijn auto is een V50 1.6D uit 2010.
Als ik het goed heb moet ik vooras schijven van 278mm en achter 280mm hebben? Is dit correct?
En dan zie ik als gangbare keuzes online Febi, Bosch en Ate.
En betreft blokken lijkt me logisch het merk te nemen waarvan je de schijven aanschaft?
Zie ik nog meer over het hoofd, meteen nog andere onderdelen preventief vervangen? Of zijn schrijven en blokken genoeg.?
Graag advies hierbij,
Gr Raoul
Remschijven en blokken
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Laatst gewijzigd door volvoRaoul op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3161
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
U zit goed, zorg dat alles goed schoongemaakt wordt en vergeet inbus #7 niet.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
@ Jelmer, waarom is inbus #7 belangrijk?
En verder, Ate lijkt me dan idd een goede keuze, echter word me de zoektocht toch wat lastiger. Ik zie op winparts heel veel verschillende afmetingen. En zowel een versie "power disk" als een "gewone".
Nogmaals graag advies hierbij.
En ook bij de Ate blokken meerdere keuzes.
Mvg
En verder, Ate lijkt me dan idd een goede keuze, echter word me de zoektocht toch wat lastiger. Ik zie op winparts heel veel verschillende afmetingen. En zowel een versie "power disk" als een "gewone".
Nogmaals graag advies hierbij.
En ook bij de Ate blokken meerdere keuzes.
Mvg
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Over de juiste afmetingen kan ik je niets vertellen: wil je 100% zeker van je zaak zijn, demonteer dan een wiel en meet de schijf op.
Ate is inderdaad top; wil je het helemaal goed doen, ga dan voor Ate schijven en Ate keramische blokken: deze geven nauwelijks remstof en zo blijven je velgen mooi schoon.
Kies je echter voor Powerdisks, dan kan je beter voor conventionele blokken kiezen. Er zijn berichten (met name op Duitse (Audi) fora) dat Ate zelf Powerdisks icm Keramische blokken afraadt.
Ate is inderdaad top; wil je het helemaal goed doen, ga dan voor Ate schijven en Ate keramische blokken: deze geven nauwelijks remstof en zo blijven je velgen mooi schoon.
Kies je echter voor Powerdisks, dan kan je beter voor conventionele blokken kiezen. Er zijn berichten (met name op Duitse (Audi) fora) dat Ate zelf Powerdisks icm Keramische blokken afraadt.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27409
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Inbus nummer 7 is degene waarmee je de geleidepennen van de remklauwen mee los maakt zodat je de blokken kan wisselen.volvoRaoul schreef: @ Jelmer, waarom is inbus #7 belangrijk?
En verder, Ate lijkt me dan idd een goede keuze, echter word me de zoektocht toch wat lastiger. Ik zie op winparts heel veel verschillende afmetingen. En zowel een versie "power disk" als een "gewone".
Nogmaals graag advies hierbij.
En ook bij de Ate blokken meerdere keuzes.
Mvg
Wil je echt zeker weten welke maten je nodig hebt, meet de huidige schijven gewoon even op.
Volgens mij zijn de eerder genoemde maten correct, maar dubbel checken is beter.
Overigens zou ik gewoon voor de standaard variant kiezen, tenzij je denkt dat je oude remmen tekort schieten.
Nog wel de tip, als je de boel gewisseld hebt, doe even een nieuw beetje vet op de geleidepennen zodat deze mooi gangbaar blijven.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Ik dank u allen hartelijk, dit klinkt als het juiste advies. Dit samen met een haynes en een kameraad met een brug (en de nodige kennis) zal het helemaal goed moeten komen.
Dank
Dank
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3161
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Zoals Fred al zegt krijg je daar de klauwen mee los en al die simpele inbus setjes hebben alleen 6 en 8.volvoRaoul schreef: @ Jelmer, waarom is inbus #7 belangrijk?
Powerdisc is een schijf met ingefreesde sleuven voor ventilatie, hardstikke leuk voor onder een verlaagde golf met 700PK.
- thepioneer
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
- Locatie: Provincie Groningen
Waarom draait iedereen die geleidepennen los? Je kan toch ook heel makkelijk de hele klauw los draaien? Werkt veel mooier vind ik.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Volvo V40 D2 2013
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3161
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Om ze schoon te maken en een beetje nieuw vet mee te geven. Zie je gelijk beginnende roest waardoor de klauw later vast zou lopen in de zijwaardse beweging.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27409
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Precies en met een auto uit 2010 is de kans best groot dat de boel al eens een keertje vast is gaan zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- thepioneer
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
- Locatie: Provincie Groningen
Als je de klauw los draait dan kun je de nadat de blokken verwijderd zijn, de vaste beugel inclusief geleidepennen uit de klauw halen. Kun je alles schoonmaken en invetten. Maar hoef je de imbus niet aan te schaffen. Zelf vind ik dat prettiger werken maar ieder heeft zijn manier.
Laatst gewijzigd door thepioneer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Volvo V40 D2 2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
En je hebt een terugsteltool nodig bij de achterremmen
V50 1.6D DRIVe MY2010
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27409
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Voorremmen ook, of druk jij de cilinders terug met een tang?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- thepioneer
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
- Locatie: Provincie Groningen
De voorste remcilinders druk je met de de hand, of met een lijmtang makkelijk terug.
Laatst gewijzigd door thepioneer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Volvo V40 D2 2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15
Is dit een must have, of is er een andere handige manier voor?VolvoV50Ryder schreef: En je hebt een terugsteltool nodig bij de achterremmen
En zou dit hieronder dan een handige set zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door volvoRaoul op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Een dergelijke tool is altijd handig; en deze set ziet er prima uit.
Als de zuigers in een rechte beweging moeten worden teruggedrukt en ze zijn niet al te vuil, is een stevige lijmklem ook goed te doen. En als je een beetje handig bent kan je met een stvig stuk draadeind vast wel iets dergelijks in elkaar flansen.
Vervelend wordt het wanneer de zuiger redelijk vast zit, en al helemaal als de zuiger met een draaibeweging terug moet. In dat laatste geval ben je zonder goede tool vrijwel kansloos.
Ik heb destijds een dergelijke set aangeschaft en nu toch al een paar keer veel plezeier van gehad; immers: goed gereedschap is het halve werk...
Als de zuigers in een rechte beweging moeten worden teruggedrukt en ze zijn niet al te vuil, is een stevige lijmklem ook goed te doen. En als je een beetje handig bent kan je met een stvig stuk draadeind vast wel iets dergelijks in elkaar flansen.
Vervelend wordt het wanneer de zuiger redelijk vast zit, en al helemaal als de zuiger met een draaibeweging terug moet. In dat laatste geval ben je zonder goede tool vrijwel kansloos.
Ik heb destijds een dergelijke set aangeschaft en nu toch al een paar keer veel plezeier van gehad; immers: goed gereedschap is het halve werk...
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27409
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit is qua model hetzelfde gereedschap als dat ik gebruik.
Vrij simpel ding, maar doet tot nu toe altijd de truc.
Met een lijmklem of iets zou ik het persoonlijk niet doen.
De genoemde set is natuurlijk nog mooier.
Vrij simpel ding, maar doet tot nu toe altijd de truc.
Met een lijmklem of iets zou ik het persoonlijk niet doen.
De genoemde set is natuurlijk nog mooier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Herman71
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01
Als je nieuwe schijven hebt die gecoate zijn is het dan niet zo dat je deze schijven nog moet ontvetten. Ik weet in de tijd dat ik nog werkzaam was in de garage dat we nieuwe schijven altijd moesten ontvetten.
Met vriendelijke groet,
Herman

Met vriendelijke groet,
Herman


Mijn exhobby wagens 
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003

Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003