Hoeveel zin heeft het "cententechnisch", een hybride te rijden.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik rijdt 50.000 km/jaar met een T8 en wekelijks een rit van 2 * 300 km waarbij ik niet kan laden. Gemiddeld benzineverbruik is 6,4 liter op 100 km. Hoofdreden voor mij om een T8 te rijden, het rijdt zo fijn en ik vindt het geen probleem om als ik woon werk vol electrisch op de snelweg 110 te rijden om te voorkomen dat de ICE meedoet. Op de langere ritten rijdt ik ca 10 km boven Vmax en loopt de T8 ook zonder laden erg zuinig. Zojuist terugekomen uit omgeving Gent naar Arnhem; 251 km in 2:33 uur 6,8 l/100 km met een lege accu begonnen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Eigenlijk is niet vreemd. Ga maar eens rekenen.Tjardi schreef: Wat mij opvalt, is dat de benzine-hybride steeds wordt vergeleken met een diesel. Vooral qua km prijs.
Ik ben er van overtuigd, dat als je echt veel rijdt, zeg 40.000 km per jaar, het volstrekt onmogelijk,
om met een hybride, zelfs maar in de buurt te komen.
En zou ik persoonlijk nooit een hybride kopen. Als alleen om de centjes ging.
Zelfs bij het verbruik van de D5 (volledig 5-cilinder diesel niet de Twin Engine), blijkt dat 35ct/kWh voor elektrisch aan de openbare paal al te duur is. Puur naar brandstof kosten gerekend. Dus een D4 zit nog gunstiger.
Neem je de wegenbelasting mee, dan schuift het iets op in voordeel van de Hybride (Hybride is nog steeds een paar honderd kilo zwaarder dan een diesel). Afschrijving van zowel Diesel als Hybride is volgens mij hoog. Dus die vergeet is voor het gemak even.
Rij je max 20.000 per jaar dan zal het ongeveer gelijkspel zijn. Bij 40.000 per jaar is de diesel gewoon in het voordeel. Aangezien er meestal meer langere (niet elektrisch) afstanden tussen zitten.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij veel kilometers/regelmatig lange afstanden, heeft een T8 weinig zin tov de D5. In het geval van Tom met veel snelweg kilometers op hoge snelheid tijdens woon/werk, bevestigt dat.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dus 100% elektrisch rijden heeft voor de particulier alleen zin als hij/zij thuis kan laden of (gratis) op het werk. Daarmee sluit je 80%? van alle Randstedelingen uit. Nog los van het feit dat als je op vakantie gaat, een auto moet huren (caravan, bagage etc.). Ik heb er net 4150 vakantiekilometers op zitten en zou niet weten hoe ik dit met een Elektrisch Vehikel had moeten doen. Conclusie: elektrisch voor de massa gaat hem niet worden op deze manier, hybride is leuk voor een (klein) specifiek marktsegment.35ct/kWh voor elektrisch aan de openbare paal
Dat is mooi meegenomen maar als je kijkt naar de afschrijving is dit natuurlijk klein bier.Scheelt op jaarbasis, 600 euro brandstof, waarin de stroomprijs is meegenomen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9296
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:

Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:

Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
- Locatie: Giethoorn
Beste Jeroen,
Mijn cijfers zijn als volgt:
In 9 maanden 9307 km gereden. (zeg maar 1000 km per maand)
Verbruik benzine = € 708.36 in die 9 maand.
Verbruik stroom = € 267.58 in die 9 maand (zonder zonnepanelen, alleen thuis laden a 20.5 ct per Kw)
En dat is inderdaad nogal wat verschil met het laden aan palen, van rond de € 0.35.
Dus verbruik voor aandrijving auto = ook bijna € 1000.-- in die 9 maand)
Onderhoud is er nog niet geweest, behalve een wissel van winter naar zomerbanden. Rond de € 75.--
Aan wegenbelasting betaal ik € 110.-- per maand, dus vrijwel identiek aan brandstofgebruik. = € 990.--
Gelet op de aanschaf in 2018, val ik niet in 't z.g. "halftarief".
Ergo kost de XC60 - netto € 220.-- per maand.
Het enige wat daar overheen komt is de verzekering, en ondanks de maximale aftrek van schadevrije jaren
tikt dat er nog best in. Ook weer € 1.200.-- op jaarbasis = € 100.-- per maand.
*
't Grote vraagteken is en blijft de afschrijving. Geen idee wat de hybride doet.
Maar dat is intussen ook voor de diesel een heikel punt.
Vrijwel geen enkele garage is nog bereid een diesel voor een reële prijs in te ruilen.
En wat benzine gaat doen in de toekomst is ook maar de vraag.
Het enige spul wat amper afschrijft, zijn benzineautootjes, van de allerkleinste klasse.
Die rond de 1 op 20 lopen.
*
Onze kleinzoon kocht 1/2 jaar geleden zijn 1e autootje.
Iets meer dan 1 ton op de teller. 10 jaar oud. Maar kostte nog wel de helft van de aanschaffingsprijs.
Om die reden rijdt intussen half Nederland in dat kleine spul.
Mijn cijfers zijn als volgt:
In 9 maanden 9307 km gereden. (zeg maar 1000 km per maand)
Verbruik benzine = € 708.36 in die 9 maand.
Verbruik stroom = € 267.58 in die 9 maand (zonder zonnepanelen, alleen thuis laden a 20.5 ct per Kw)
En dat is inderdaad nogal wat verschil met het laden aan palen, van rond de € 0.35.
Dus verbruik voor aandrijving auto = ook bijna € 1000.-- in die 9 maand)
Onderhoud is er nog niet geweest, behalve een wissel van winter naar zomerbanden. Rond de € 75.--
Aan wegenbelasting betaal ik € 110.-- per maand, dus vrijwel identiek aan brandstofgebruik. = € 990.--
Gelet op de aanschaf in 2018, val ik niet in 't z.g. "halftarief".
Ergo kost de XC60 - netto € 220.-- per maand.
Het enige wat daar overheen komt is de verzekering, en ondanks de maximale aftrek van schadevrije jaren
tikt dat er nog best in. Ook weer € 1.200.-- op jaarbasis = € 100.-- per maand.
*
't Grote vraagteken is en blijft de afschrijving. Geen idee wat de hybride doet.
Maar dat is intussen ook voor de diesel een heikel punt.
Vrijwel geen enkele garage is nog bereid een diesel voor een reële prijs in te ruilen.
En wat benzine gaat doen in de toekomst is ook maar de vraag.
Het enige spul wat amper afschrijft, zijn benzineautootjes, van de allerkleinste klasse.
Die rond de 1 op 20 lopen.
*
Onze kleinzoon kocht 1/2 jaar geleden zijn 1e autootje.
Iets meer dan 1 ton op de teller. 10 jaar oud. Maar kostte nog wel de helft van de aanschaffingsprijs.
Om die reden rijdt intussen half Nederland in dat kleine spul.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Even over je aanname mbt het verbruik en mijn rijstijl.JeroenSpock schreef: Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:
Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Het ding is onbeschoft snel, zo snel dat ik bij de eerste keer al vlot in de gaten had dat het een auto is voor op de cruise, ik ben groot van van Pilot assist en die werkt tot max 136km/u.
Op de 60 en 80km wegen heeft het helemaal geen zin omdat je direct weer achter een ander zit, daar komt bij dat het overige verkeer geen rekening houdt met de stappen die de T8 kan zetten wanneer je het potentieel gebruikt.
Dus nee, 2x op de snelweg gevoelt wat het kan maar te explosief en daarom PA aan en gewoon met de auto gereden alsof het mijn V90 zou zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
- Locatie: Giethoorn
Beste Jeroen,
Fictief??
Wij hebben iets meer als 4000 kw verbruikt.
Daar hangt een kostenplaatje aan.
Als je verbruik en afname op elkaar deelt, krijg je een bedrag.
En daar is niets "fictief" aan.
Ergo, kosten elektra, rond de 20,5 ct.
Als je wilt, stuur ik die rekening wel even mee.
Zodat je ziet dat het klopt!
Fictief??
Wij hebben iets meer als 4000 kw verbruikt.
Daar hangt een kostenplaatje aan.
Als je verbruik en afname op elkaar deelt, krijg je een bedrag.
En daar is niets "fictief" aan.
Ergo, kosten elektra, rond de 20,5 ct.
Als je wilt, stuur ik die rekening wel even mee.
Zodat je ziet dat het klopt!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Naar aanleiding van dit staatje heb ik ook even bij mezelf gekeken.JeroenSpock schreef: Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:
Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Maar wat blijkt, ik laad meer dan ik verbruik.
Voorbeeld:
31.6km kost me 7.6 kWh volgens de Volvo App
Maar ik laad 10.91 kWh
Dus verbruik volgens auto is 24 kWh / 100km
Maar het kost 34,5 kWh / 100km
Klopt mijn constatering?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Er zijn sowieso laadverliezen van minimaal 15%.evkessel schreef:Naar aanleiding van dit staatje heb ik ook even bij mezelf gekeken.JeroenSpock schreef: Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:
Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Maar wat blijkt, ik laad meer dan ik verbruik.
Voorbeeld:
31.6km kost me 7.6 kWh volgens de Volvo App
Maar ik laad 10.91 kWh
Dus verbruik volgens auto is 24 kWh / 100km
Maar het kost 34,5 kWh / 100km
Klopt mijn constatering?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59
Ik denk dat hier ergens een rekenfout in geslopen is?evkessel schreef:Naar aanleiding van dit staatje heb ik ook even bij mezelf gekeken.JeroenSpock schreef: Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:
Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Maar wat blijkt, ik laad meer dan ik verbruik.
Voorbeeld:
31.6km kost me 7.6 kWh volgens de Volvo App
Maar ik laad 10.91 kWh
Dus verbruik volgens auto is 24 kWh / 100km
Maar het kost 34,5 kWh / 100km
Klopt mijn constatering?
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Hmm, mn sommetjes worden steeds treuriger...RoaldH schreef:Er zijn sowieso laadverliezen van minimaal 15%.evkessel schreef:Naar aanleiding van dit staatje heb ik ook even bij mezelf gekeken.JeroenSpock schreef: Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:
Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Maar wat blijkt, ik laad meer dan ik verbruik.
Voorbeeld:
31.6km kost me 7.6 kWh volgens de Volvo App
Maar ik laad 10.91 kWh
Dus verbruik volgens auto is 24 kWh / 100km
Maar het kost 34,5 kWh / 100km
Klopt mijn constatering?
Met 6 l/100km en een diesel prijs van 1 euro 30 heeft publiek laden echt geen zin (terwijl ik een fervent stekkeraar ben). En thuis laden kan net uit.
Beter om 's nachts te laden meer om het afkoelen van het accu pakket zonder de airco te gebruiken; is ook weer 1.6 kW voor 15 minuten voordat de auto gaat laden.
Goh, leermomentjes, ben wel verbaasd....
En rij nu een jaar met deze heerlijke auto, maar publiek laden ga ik ernstig aan twijfelen.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Help maar graag mee, waar twijfel je aan?JoopXC schreef:Ik denk dat hier ergens een rekenfout in geslopen is?evkessel schreef:Naar aanleiding van dit staatje heb ik ook even bij mezelf gekeken.JeroenSpock schreef: Tjardi, misschien heb je hier wat aan.
Ik weet de exacte cijfers voor de XC60 niet en hybride is voor mij lastig te berekenen. Ik denk dat je dan het verbruik van de benzine omlaag doet, MRB van elektrisch op 0 en de 'brandstof' kosten daarvan weer bij de benzine berekening moet optellen, maar die cijfers weet ik niet.
Als je me die ongeveer kan geven kan ik ze wel mee berekenen.
Voor wat ik aan specs kan vinden voor gewichten en verbruik kom ik ongeveer hier op:
Tom, 6 enkeltjes voor jou zou 36,3 x 6 = 217 km zijn. Laat zo'n ding 1 op 9 rijden kom je op 24 liter. De gereden snelheden en het proberen van die auto zullen de 13 extra liters wel geweest zijn.
Voor het milieu hoeft in ieder geval niemand een hybride te kopen. Het bouwen van die auto zal meer co2 kosten dan wat de besparing in rijden ooit zal opleveren tegen over een bestaande benzine of diesel auto, tenzij het je eerste auto ooit is (en ook dan twijfel ik er aan).
Financieel is volledig elektrisch wél de betere auto. Ook als je wel MRB zou moeten betalen
Maar wat blijkt, ik laad meer dan ik verbruik.
Voorbeeld:
31.6km kost me 7.6 kWh volgens de Volvo App
Maar ik laad 10.91 kWh
Dus verbruik volgens auto is 24 kWh / 100km
Maar het kost 34,5 kWh / 100km
Klopt mijn constatering?
7.6 kWh zegt de app, 10.91 kWh staat op mn Newmotion factuur.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59
Laden bij een "publieke" paal doe ik alleen maar als er een "mooie" parkeerplek bij zit, anders is het gewoon te duur...evkessel schreef:Hmm, mn sommetjes worden steeds treuriger...RoaldH schreef:Er zijn sowieso laadverliezen van minimaal 15%.evkessel schreef: Naar aanleiding van dit staatje heb ik ook even bij mezelf gekeken.
Maar wat blijkt, ik laad meer dan ik verbruik.
Voorbeeld:
31.6km kost me 7.6 kWh volgens de Volvo App
Maar ik laad 10.91 kWh
Dus verbruik volgens auto is 24 kWh / 100km
Maar het kost 34,5 kWh / 100km
Klopt mijn constatering?
Met 6 l/100km en een diesel prijs van 1 euro 30 heeft publiek laden echt geen zin (terwijl ik een fervent stekkeraar ben). En thuis laden kan net uit.
Beter om 's nachts te laden meer om het afkoelen van het accu pakket zonder de airco te gebruiken; is ook weer 1.6 kW voor 15 minuten voordat de auto gaat laden.
Goh, leermomentjes, ben wel verbaasd....
En rij nu een jaar met deze heerlijke auto, maar publiek laden ga ik ernstig aan twijfelen.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Heeft mij een jaar geduurd om daar dus vanavond achter te komen....JoopXC schreef:Laden bij een "publieke" paal doe ik alleen maar als er een "mooie" parkeerplek bij zit, anders is het gewoon te duur...evkessel schreef:Hmm, mn sommetjes worden steeds treuriger...RoaldH schreef: Er zijn sowieso laadverliezen van minimaal 15%.
Met 6 l/100km en een diesel prijs van 1 euro 30 heeft publiek laden echt geen zin (terwijl ik een fervent stekkeraar ben). En thuis laden kan net uit.
Beter om 's nachts te laden meer om het afkoelen van het accu pakket zonder de airco te gebruiken; is ook weer 1.6 kW voor 15 minuten voordat de auto gaat laden.
Goh, leermomentjes, ben wel verbaasd....
En rij nu een jaar met deze heerlijke auto, maar publiek laden ga ik ernstig aan twijfelen.
Zou bijna volvo willen verzoeken om de SAVE stand laden naar volle accu te zetten ipv 15km.
(kan helaas niet verwacht ik)
Want die 1 a 2 liter diesel per 100km extra verbruik kost minder....
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59
Een T8 is bij minder kilometers per jaar een stuk interessanter electrisch te rijden blijkt nu ook maar weer.evkessel schreef:Heeft mij een jaar geduurd om daar dus vanavond achter te komen....JoopXC schreef:Laden bij een "publieke" paal doe ik alleen maar als er een "mooie" parkeerplek bij zit, anders is het gewoon te duur...evkessel schreef: Hmm, mn sommetjes worden steeds treuriger...
Met 6 l/100km en een diesel prijs van 1 euro 30 heeft publiek laden echt geen zin (terwijl ik een fervent stekkeraar ben). En thuis laden kan net uit.
Beter om 's nachts te laden meer om het afkoelen van het accu pakket zonder de airco te gebruiken; is ook weer 1.6 kW voor 15 minuten voordat de auto gaat laden.
Goh, leermomentjes, ben wel verbaasd....
En rij nu een jaar met deze heerlijke auto, maar publiek laden ga ik ernstig aan twijfelen.
Zou bijna volvo willen verzoeken om de SAVE stand laden naar volle accu te zetten ipv 15km.
(kan helaas niet verwacht ik)
Want die 1 a 2 liter diesel per 100km extra verbruik kost minder....
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58
Centen technisch kun je beter gewoon eco diesel nemen of zuinige benzine.
Maar als je vermogen wil en relatief zuinige auto is het wel uitkomst.
Rij zelf de V60D6 en in het weekend in de stad alleen electrisch.
Dan rijdt de wagen op diesel echt 30-40l / 100km. En electrisch gewoon zonder diesel.
Rij door de week enkele reis snelweg naar Ehv 80km gemiddeld rond de 3.2l en lading elect.
Uitgerekend speel je ongeveer gelijk, maar rijervaring is electr. zo fijn dat ik voor over heb.
Daarnaast ontlast de electr motor de diesel onderin de toeren. Op snelweg kun je daarna gewoon dieselen en zit je rond 7-8l wat voor zo grote snelle bak best okay is.
Collega met audi A6 3.0l diesel met ongeveer zelfde specs reed met moeite 8-10l / 100km. En deze auto moet je niet vergelijken met een D2/D3.
Eerder met D5 AWD en dan is hij echt wel stuk zuiniger en rijd heel veel fijner.
Alleen die Aircopomp...
Maar als je vermogen wil en relatief zuinige auto is het wel uitkomst.
Rij zelf de V60D6 en in het weekend in de stad alleen electrisch.
Dan rijdt de wagen op diesel echt 30-40l / 100km. En electrisch gewoon zonder diesel.
Rij door de week enkele reis snelweg naar Ehv 80km gemiddeld rond de 3.2l en lading elect.
Uitgerekend speel je ongeveer gelijk, maar rijervaring is electr. zo fijn dat ik voor over heb.
Daarnaast ontlast de electr motor de diesel onderin de toeren. Op snelweg kun je daarna gewoon dieselen en zit je rond 7-8l wat voor zo grote snelle bak best okay is.
Collega met audi A6 3.0l diesel met ongeveer zelfde specs reed met moeite 8-10l / 100km. En deze auto moet je niet vergelijken met een D2/D3.
Eerder met D5 AWD en dan is hij echt wel stuk zuiniger en rijd heel veel fijner.
Alleen die Aircopomp...
Current car: Volvo V60 D6 PIH
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59
Gek he, maar die airco pomp issues heb ik nooit gehad... Wel maar 75K kilometers op de teller in 5 jaar bij inruilen...PHEV60PHEV schreef: Centen technisch kun je beter gewoon eco diesel nemen of zuinige benzine.
Maar als je vermogen wil en relatief zuinige auto is het wel uitkomst.
Rij zelf de V60D6 en in het weekend in de stad alleen electrisch.
Dan rijdt de wagen op diesel echt 30-40l / 100km. En electrisch gewoon zonder diesel.
Rij door de week enkele reis snelweg naar Ehv 80km gemiddeld rond de 3.2l en lading elect.
Uitgerekend speel je ongeveer gelijk, maar rijervaring is electr. zo fijn dat ik voor over heb.
Daarnaast ontlast de electr motor de diesel onderin de toeren. Op snelweg kun je daarna gewoon dieselen en zit je rond 7-8l wat voor zo grote snelle bak best okay is.
Collega met audi A6 3.0l diesel met ongeveer zelfde specs reed met moeite 8-10l / 100km. En deze auto moet je niet vergelijken met een D2/D3.
Eerder met D5 AWD en dan is hij echt wel stuk zuiniger en rijd heel veel fijner.
Alleen die Aircopomp...
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
- TomXC60
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
- Locatie: Hulst
- Contacteer:
Ik heb in mijn blog na 90k km een overzichtje proberen te geven van Q2 2019 wat de kosten zijn van de T8.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1630374#real1630374
Ik denk dat vooral het regenereren van de remenergie, in de efficiëntie van de aandrijflijn zit, je kan op een rit van 100km ,5 KWh bijladen puur op remenergie.
Dat is 18km extra range!
Mijn berekening kun je terugvinden in de Excel in post 232.
Ik merk het verschil tussen compleet elektrisch weekend/hobby ritjes en de week dagelijkse 300km ritten enorm, je kan niet in een grafiek voor alle hybride rijders een lijn trekken.
Ik hoop eigenlijk enkel dat ik onder het verbruik van mijn oude D5 blijf, als je een T8 aanschaft ga je denk ik niet voor minder kosten, maar meer voor de techniek.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1630374#real1630374
Ik denk dat vooral het regenereren van de remenergie, in de efficiëntie van de aandrijflijn zit, je kan op een rit van 100km ,5 KWh bijladen puur op remenergie.
Dat is 18km extra range!
Mijn berekening kun je terugvinden in de Excel in post 232.
Ik merk het verschil tussen compleet elektrisch weekend/hobby ritjes en de week dagelijkse 300km ritten enorm, je kan niet in een grafiek voor alle hybride rijders een lijn trekken.
Ik hoop eigenlijk enkel dat ik onder het verbruik van mijn oude D5 blijf, als je een T8 aanschaft ga je denk ik niet voor minder kosten, maar meer voor de techniek.
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic
Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic
2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
In Bright Silver metallic
Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic
2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic