Verl01_20200120_162620_HDR.jpg
Al heel lang liep ik met het idee om de auto iets te verlagen. Voor het oog was de ruimte tussen wiel en wielkast net iets te groot, omdat de dempers vanwege leeftijd toch vervangen moesten worden was het een klein kunstje om daar bij de veren mee te pakken. Echter heeft Volvo een zeer ingewikkeld systeem met artikelnummers die alleen zichtbaar worden als je het juiste chassisnummer invoert. Dus ik kreeg enkel dezelfde veren te zien die ik niet wil hebben....
Daarnaast heeft Volvo voor alleen dit model V70 al 32 soorten voorveren en achter-veren. Rdesgin, comfort chassis, sport chassis, dynamic chassis en dan ook nog wel/geen automaat en 14 verschillende motoren. Voor een 1.6D2 blokje heb je namelijk minder stijve veren nodig dan bij een vijfcilinder die 100 kilo meer weegt.
Ik moest dus op zoek naar een auto met dezelfde motor, maar dan als R-design zodat ik daar het chassisnummer van kon lenen en in vida de juiste artikelnummers krijg. Laat die combinatie niet bestaan in Nederland...

Lukraak wat veren bestellen in de hoop dat het goed komt leek mij ook niet de juiste weg en na een excel sheet met onsamenhangende specificaties van aftermarktet leveranciers zoals Sachs of Monroe heb ik het opgegeven en een schroefset van BC-racing bestelt. Het idee hier achter was dat ik de rijhoogte zo makkelijk in kon stellen naar de door mij gewenste hoogte. Ik wilde namelijk wel lager, maar had geen zin dat Nederlandse drempels of Belgische kuilen mijn grootste vijand zouden worden.
Verl02_20210530_140440_HDR.png
Toen de set eenmaal geleverd werd lag er 50 centimeter sneeuw voor de deur en was het -15, niet helemaal het juiste weer om thuis voor de deur te gaan sleutelen. Enkele weken later was dit weer wel op het gewenste niveau en heb ik de zooi omgewisseld. Door eerst nog wat losse onderdelen zoals rubbers en veerschotels er bij te bestellen kon ik de hele handel 1:1 omwisselen. Ik hoefde niets over te zetten was dan ook in een paar uurtjes klaar.
Verl03_20210228_162941.jpg
De voorkant laat zich redelijk makkelijk aanpassen. Je kan de gouden ring aandraaien om de veer strakker te zetten voor een stevigere veerweg en als je het geheel in- of uitdraait kan je de rijhoogte bepalen. Bij de eerste poging had ik een er een XXL XC70 van gemaakt, dus de auto kon weer omhoog en de wielen er af om het hele zooitje 15cm in te draaien.

De achterzijde was echter precies andersom, toch had ik het hele ding zo ver uitgedraaid als kon.
Verl05_20210305_121900_HDR.jpg
Naast dat dit er niet heel degelijk uit ziet was het ook niet hoog genoeg. Om OEM rijhoogte te halen moet er nog zo'n 8 centimeter bij.
Verl04_20210228_134400.png
Dit is de rijhoogte met de achterkant op de hoogste stand, ik heb de voorkant maar verder verlaagd zodat de auto enigszins horizontaal kwam te staan. Helaas waren daardoor drempels de grootste ellende en een verhoogd parkeervak met afgeschuinde stoeprand zorgde voor gegarandeerd bodemschrapen.
Tevens moest ik de achterste dempers (ook verstelbaar) zo stijf instellen dat mensen met rugklachten niet meer in de auto wilden plaats nemen. Met de dempers in comfortabele stand bleef de achterkant stuiteren op een manier die je vaak bij extreem verlaagde Honda CIvics ziet, ik weet u waarom.

Hoewel de verkoper in eerste instantie heel behulpzaam leek liep het uiteindelijk op niets uit. Volgens de fabriek was de set passend voor mijn auto en was er niets aan de hand. Waarom ik de voorzijde 15 centimeter te hoog in kon stellen en de achterzijde enkel 15 centimeter te laag kwam geen logisch antwoord. Wel kon men mij een andere veer aanbieden die 3 centimeter lager was. Een veer die veel te laag is vervangen door een andere veer die nog lager is.... Tegen zoveel logica valt niet op de boksen en ik heb het toen maar op gegeven. Helaas heeft al dat heen en weer mailen zoveel tijd gekost dat we ondertussen vijf weken verder waren. Al die tijd heb ik rond gereden met een auto die nog niet uitgelijnd was omdat ik er eigenlijk een beetje van uit ging dat alles er weer af moest.
In die vijf weken heb ik wel een setje banden opgereden....
Verl06_20210503_191221_HDR.jpg
Dit setje banden heeft het uiteindelijk 5000km vol gehouden, waarvan 2000 met de oude vering.

Ik had de zooi natuurlijk gelijk uit moeten lijnen, dat was goedkoper geweest. Echter had ik niet verwacht dat ik zo lang op nutteloze antwoorden moest wachten.
Gelukkig kwam tegen die tijd een wijze man uit het oosten terug op dit forum en die had precies de auto die ik zocht, een Duitse V70 dynamic editon en die zijn af fabriek net iets verlaagd en wat stugger geveerd zonder dat het vervelend wordt. Deze man was zo aardig om zijn chassisnummer te delen waarna ik originele onderdelen bij de dealer kon halen.
Verl07_20210513_180552_HDR.jpg
Inmiddels rij ik alweer een paar duizend kilometer rond op deze veren/dempers (ja, nu uitgelijnd) en dit is zoals een V70 voor mij moet rijden. Voorheen had ik een vliegend tapijt die bijna kantelde als je een bocht nam, Tussendoor een surfplank die elke bocht aan kon en nu iets wat daar precies tussenin zit.
Mocht iemand nog zijn V70 willen verlagen dan heb ik nog een setje in de aanbieding, weinig gebruikt.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.