Dit is hem geworden, 72 centimeter breed en 1 miljoen-miljard lumen volgens de verkoper, jaja...
Snel de bumper er af getrokken en een beetje passen en meten. Met wat meegeleverde beugels, een paar afstandsbusjes past het precies onder het plastic voetgangerskussen en zit het strak in de bovenste opening van de grill.
Tadaa, precies waar ik hem wilde hebben. Het was overigens niet koud buiten, dat lijkt maar zo.
Dat geel in de lamp komt door de telefoon, die snapt kleuren niet.
Maar een lamp gaat niet vanzelf aan, daar moet nog een draadje aan. Dat bleek wat moeizamer dan gedacht. Een relais aansluiten is niet zo moeilijk, maar de 12v voeding op een OEM manier afwerken is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij de originele accessoire zit een kabelboom die je vast klikt in de zekeringkast van de motorruimte. Die kabelboom kost echter meer dan 100 euro en dat vind ik iets te veel voor twee meter draad en een relais. De bijbehorende lelijke lampen had ik sowieso geen interesse in dus door naar plan B, zelf een pennetje voor de zekeringkast zien op te graven en een eigen kabelboom in elkaar solderen.
Helaas voor mij is het pennetje nergens te vinden. Ik heb heel vida doorzocht, de onderdelen-dienst heeft vida doorzocht, we hebben contact gezocht met de fabrikant en het alles omvattende Aliexpress is doorzocht. Niks, noppes, nada... Dan maar een piggy-back fuse er in. Dat is een zekering met aftakdraad er aan vast, niet wat ik wil maar wel het best haalbare.
Vervolgens de bijbehorende software laten installeren. Dan krijg je in Sensus, onder 'My Car' een extra optie bij lichtinstellingen. Vink je die aan dan gaat de extra lamp mee het groot licht. DIt is volledig volgens de Nederlandse eisen van de RDW. Voor V70 varianten van voor 2013 is het geen vinkje op het display maar een extra schakelaar in de middenconsole.
Als de software geladen is zal pen 8 van de groene stekker op de CEM schakelen, daar moet de stuurdraad van het relais naar toe. Dat had ik netjes gedaan, maar toch geen licht te bekennen. Meten, meten, meten, maar niets weten. Blijkt Volvo voor enkel deze lamp de massa te schakelen.... En de CEM heeft een interne weerstand waar de multimeter van in de war raakt.

Ledbar
Schroefjes
Kabels
Relais
CEM reserve draad
software
---------------------------------
Totaal 110.-
Op naar het volgende domme idee.