Pagina 3 van 4

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 04.06.2021 - 16:06
door BraboFrits
fredhead schreef: 04.06.2021 - 11:31 Zitten er nog wel pluggen in bij de V90?
Anders mag het diff er compleet onder vandaan, zijn merken die tegenwoordig uit dezelfde gedachte dus gewoon geen vul en aftapplug meer plaatsen.
Bij het ophalen na een servicebeurt van een van mijn vorige BMW motoren (K1200GT) even de werkzaamheden doorgenomen die op de rekening stonden.
BMW medewerker: "O ja, de cardan is onder garantie vervangen". Was er dus ook eentje zonder vul- en aftapplug. BMW had destijds in hun wijsheid besloten dat de cardanolie nooit vervangen hoefde te worden. Heb je het dus over 200- 300 ml, waar gaat het over....
De nieuwe cardan had dus wel de pluggen...

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 04.06.2021 - 16:11
door Fredhead
Zelfde voor mijn Terrano die ik had, je had kruiskoppelingen met en zonder smeernippels.
Standaard werd er zonder geleverd maar ze kregen door dat ook die dingen toch wel van een beetje vet houden.

Wat dat betreft worden er af en toe maar rare dingen bedacht, want zo moeilijk is het niet om bijvoorbeeld een aftapplug ergens in te ontwerpen.
Stuk logischer en goedkoper dan aan je klant uitleggen dat je een complete cardan vervangt.

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 04.06.2021 - 16:27
door Jelmer de Jong
Vulnippel zit er nog op, maar wel aan de zijkant. Je zal dus een pompje nodig hebben om het er uit en weer in te krijgen.

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 04.06.2021 - 16:45
door diesel01
En dat mogen ze dus lekker in de garage doen..

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 04.06.2021 - 18:53
door Fredhead
Jelmer de Jong schreef: 04.06.2021 - 16:27 Vulnippel zit er nog op, maar wel aan de zijkant. Je zal dus een pompje nodig hebben om het er uit en weer in te krijgen.
Maar dan zal er toch ook nog ergens een zitten om af te tappen?

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 04.06.2021 - 22:13
door Jelmer de Jong
fredhead schreef: 04.06.2021 - 18:53 Maar dan zal er toch ook nog ergens een zitten om af te tappen?
Ding zit halverwege de zijkant, zodra de olie er uit loopt zit je goed wat betreft de hoeveelheid.


Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 05.06.2021 - 09:54
door Fredhead
Zoals ik de differentiëlen ken zit er aan de onderkant en aan de zijkant een plug.
En dan inderdaad vullen totdat het eruit loopt en dan zit je goed.

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 05.06.2021 - 21:23
door Jelmer de Jong
Als ik nou de goede video had gelinkt.....


Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.06.2021 - 11:34
door diesel01
Exact mijn punt Jelmer, mijn neefje van 5 kan zien dat oud en nieuw nogal een verschil is.
Ik ga eerst op vakantie en bij terugkomst heeft de auto net geen ton gelopen maar de gaat de bak geflusht worden en de diff olie gaat ververst worden.
Auto’s in Canada 🇨🇦 zien er aan de onderzijde behoorlijk anders uit dan hier...

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.06.2021 - 11:58
door Fredhead
Daar zijn de winters met de sneeuw middelen ok iets anders dan hier :)

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.06.2021 - 22:19
door Jelmer de Jong
diesel01 schreef: 06.06.2021 - 11:34 Exact mijn punt Jelmer, mijn neefje van 5 kan zien dat oud en nieuw nogal een verschil is.
Ik ga eerst op vakantie en bij terugkomst heeft de auto net geen ton gelopen maar de gaat de bak geflusht worden en de diff olie gaat ververst worden.
Auto’s in Canada 🇨🇦 zien er aan de onderzijde behoorlijk anders uit dan hier...
Dat neefje van 5 is ook erg handig bij het verversen. Kan overal bij! :D

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 05.10.2021 - 20:40
door Jelmer de Jong
Verl01_20200120_162620_HDR.jpg
Al heel lang liep ik met het idee om de auto iets te verlagen. Voor het oog was de ruimte tussen wiel en wielkast net iets te groot, omdat de dempers vanwege leeftijd toch vervangen moesten worden was het een klein kunstje om daar bij de veren mee te pakken. Echter heeft Volvo een zeer ingewikkeld systeem met artikelnummers die alleen zichtbaar worden als je het juiste chassisnummer invoert. Dus ik kreeg enkel dezelfde veren te zien die ik niet wil hebben....
Daarnaast heeft Volvo voor alleen dit model V70 al 32 soorten voorveren en achter-veren. Rdesgin, comfort chassis, sport chassis, dynamic chassis en dan ook nog wel/geen automaat en 14 verschillende motoren. Voor een 1.6D2 blokje heb je namelijk minder stijve veren nodig dan bij een vijfcilinder die 100 kilo meer weegt.
Ik moest dus op zoek naar een auto met dezelfde motor, maar dan als R-design zodat ik daar het chassisnummer van kon lenen en in vida de juiste artikelnummers krijg. Laat die combinatie niet bestaan in Nederland... :D
Lukraak wat veren bestellen in de hoop dat het goed komt leek mij ook niet de juiste weg en na een excel sheet met onsamenhangende specificaties van aftermarktet leveranciers zoals Sachs of Monroe heb ik het opgegeven en een schroefset van BC-racing bestelt. Het idee hier achter was dat ik de rijhoogte zo makkelijk in kon stellen naar de door mij gewenste hoogte. Ik wilde namelijk wel lager, maar had geen zin dat Nederlandse drempels of Belgische kuilen mijn grootste vijand zouden worden.
Verl02_20210530_140440_HDR.png
Toen de set eenmaal geleverd werd lag er 50 centimeter sneeuw voor de deur en was het -15, niet helemaal het juiste weer om thuis voor de deur te gaan sleutelen. Enkele weken later was dit weer wel op het gewenste niveau en heb ik de zooi omgewisseld. Door eerst nog wat losse onderdelen zoals rubbers en veerschotels er bij te bestellen kon ik de hele handel 1:1 omwisselen. Ik hoefde niets over te zetten was dan ook in een paar uurtjes klaar.
Verl03_20210228_162941.jpg
De voorkant laat zich redelijk makkelijk aanpassen. Je kan de gouden ring aandraaien om de veer strakker te zetten voor een stevigere veerweg en als je het geheel in- of uitdraait kan je de rijhoogte bepalen. Bij de eerste poging had ik een er een XXL XC70 van gemaakt, dus de auto kon weer omhoog en de wielen er af om het hele zooitje 15cm in te draaien. :D
De achterzijde was echter precies andersom, toch had ik het hele ding zo ver uitgedraaid als kon.
Verl05_20210305_121900_HDR.jpg
Naast dat dit er niet heel degelijk uit ziet was het ook niet hoog genoeg. Om OEM rijhoogte te halen moet er nog zo'n 8 centimeter bij.
Verl04_20210228_134400.png
Dit is de rijhoogte met de achterkant op de hoogste stand, ik heb de voorkant maar verder verlaagd zodat de auto enigszins horizontaal kwam te staan. Helaas waren daardoor drempels de grootste ellende en een verhoogd parkeervak met afgeschuinde stoeprand zorgde voor gegarandeerd bodemschrapen.
Tevens moest ik de achterste dempers (ook verstelbaar) zo stijf instellen dat mensen met rugklachten niet meer in de auto wilden plaats nemen. Met de dempers in comfortabele stand bleef de achterkant stuiteren op een manier die je vaak bij extreem verlaagde Honda CIvics ziet, ik weet u waarom. :P
Hoewel de verkoper in eerste instantie heel behulpzaam leek liep het uiteindelijk op niets uit. Volgens de fabriek was de set passend voor mijn auto en was er niets aan de hand. Waarom ik de voorzijde 15 centimeter te hoog in kon stellen en de achterzijde enkel 15 centimeter te laag kwam geen logisch antwoord. Wel kon men mij een andere veer aanbieden die 3 centimeter lager was. Een veer die veel te laag is vervangen door een andere veer die nog lager is.... Tegen zoveel logica valt niet op de boksen en ik heb het toen maar op gegeven. Helaas heeft al dat heen en weer mailen zoveel tijd gekost dat we ondertussen vijf weken verder waren. Al die tijd heb ik rond gereden met een auto die nog niet uitgelijnd was omdat ik er eigenlijk een beetje van uit ging dat alles er weer af moest.
In die vijf weken heb ik wel een setje banden opgereden....
Verl06_20210503_191221_HDR.jpg
Dit setje banden heeft het uiteindelijk 5000km vol gehouden, waarvan 2000 met de oude vering. :P Ik had de zooi natuurlijk gelijk uit moeten lijnen, dat was goedkoper geweest. Echter had ik niet verwacht dat ik zo lang op nutteloze antwoorden moest wachten.
Gelukkig kwam tegen die tijd een wijze man uit het oosten terug op dit forum en die had precies de auto die ik zocht, een Duitse V70 dynamic editon en die zijn af fabriek net iets verlaagd en wat stugger geveerd zonder dat het vervelend wordt. Deze man was zo aardig om zijn chassisnummer te delen waarna ik originele onderdelen bij de dealer kon halen.
Verl07_20210513_180552_HDR.jpg
Inmiddels rij ik alweer een paar duizend kilometer rond op deze veren/dempers (ja, nu uitgelijnd) en dit is zoals een V70 voor mij moet rijden. Voorheen had ik een vliegend tapijt die bijna kantelde als je een bocht nam, Tussendoor een surfplank die elke bocht aan kon en nu iets wat daar precies tussenin zit.

Mocht iemand nog zijn V70 willen verlagen dan heb ik nog een setje in de aanbieding, weinig gebruikt. :P

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 05.10.2021 - 21:04
door Bover
Jeetje Jelmer dat was een avontuur op zich. Wat een juist nummertje wel of niet hebben kan doen. Ziet er strak uit zo toch... knap stukje werk zo voor op de oprit te knutselen, of toch een brug erbij?

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.10.2021 - 08:37
door diesel01
Knutselpiet🤓, geweldig projectje en dat bochtenverhaal doet mij denken aan een hachelijk avontuur ergens in Zuid-Duitsland met een V70 MY07 D5 en alhoewel de 14-16 variant beter op de weg lag zijn het geen bochtenridders.
Die Dynamic ligt idd 20mm dichter bij het asfalt en dat staat niet alleen stukken beter, het zal ook een stuk sportiever rijden.
Mooi dat je dit gewoon doet, setje PS4 maken het af en geeft vast een heel prettig sturende V70.
En bij de dealer kom je niet verder met dit soort dingen, heel erg toegespits op het Volvo by Care of de gewone leasemarkt, particulieren in auto’s die normaal alleen geleast is een bijzonder slag.
Monteurs willen meedenken maar lang niet iedereen, de vertaalslag moet dan gedaan worden door de monteur.

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.10.2021 - 19:09
door Fredhead
Uiteindelijk een mooi resultaat!
Ben wel verbaasd over de knulligheid van BC Racing, over het algemeen is dit een vrij serieuze toko

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.10.2021 - 22:00
door Jelmer de Jong
Bover schreef: 05.10.2021 - 21:04 knap stukje werk zo voor op de oprit te knutselen, of toch een brug erbij?
Met een fatsoenlijke veerspanner is dit prima voor de deur te doen. Boutjes/moertjes even schoonmaken met de staalborstel waarna je ze vol giet met kruipolie.
diesel01 schreef: 06.10.2021 - 08:37
Mooi dat je dit gewoon doet, setje PS4 maken het af en geeft vast een heel prettig sturende V70.
En bij de dealer kom je niet verder met dit soort dingen, heel erg toegespits op het Volvo by Care of de gewone leasemarkt, particulieren in auto’s die normaal alleen geleast is een bijzonder slag.
Monteurs willen meedenken maar lang niet iedereen, de vertaalslag moet dan gedaan worden door de monteur.
PS4 zitten er weer onder, dat was ff jammer maar je doet er achteraf weinig aan. De dealer was overigens erg behulpzaam, echter zonder kenteken of chassisnummer kunnen zij ook de juiste onderdelen niet boven water toveren.
fredhead schreef: 06.10.2021 - 19:09 Uiteindelijk een mooi resultaat!
Ben wel verbaasd over de knulligheid van BC Racing, over het algemeen is dit een vrij serieuze toko
Geen idee waar het mis gegaan is. Heb foto's gestuurd, andere veren uit hun eigen assortiment geopperd, maar dit was de set zoals die ge-engineerd is en daar moest ik het mee doen. Kon nog veerverhogers kopen van anderhalve centimeter maar daar krijg je de achterwielen nog steeds niet mee uit de wielkasten. Daarnaast ben ik zo'n principiële lul die weigert om extra geld uit te geven als het originele product niet doet wat het zou moeten doen... :)

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 06.10.2021 - 22:02
door Jelmer de Jong
Mocht iemand nog hetzelfde overwegen, dit zijn de onderdeelnummers:
31255516 Voorveer
31340351 Schokdemper voor
31340350 Schokdemper voor
31304174 Schokdemper achter
31304176 Achterveer

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 07.10.2021 - 11:26
door Hans oet Twent
Jelmer dit staat de V70 echt heel goed. Well done!

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 09.10.2021 - 09:24
door jalex_h
De looks waren ook voor mij de reden om destijds de V70 met het verlaagde onderstel te bestellen. Het bochtengedrag bleek een leuke bonus.
Knap gedaan!

Domme ideeën in uitvoering.

Geplaatst: 09.10.2021 - 12:02
door DB200
Ik denk dat ik wel weet welke wijze man dat was. Goed dat je je ervaringen wilt delen, met uiteindelijk een mooi resultaat 👍.