waal70 schreef: ↑11.03.2022 - 16:19
Ik heb een “willekeurige” ELM327 obd dongel gekocht. Met WiFi ondersteuning, voor de verbinding met je telefoon. Op marktplaats voor 10-15 euro. Zoeken op “OBD WiFi” is vaak al genoeg. Via China voor wsl veel minder. Zijn die karakteristiek zwart/oranje doosjes.
De app die ik erbij gebruik is “Car Scanner”, die is gratis op de App Store. Deze app omdat deze het connectieprofiel “Volvo 2014+ VEA (not SPA)” heeft, waarmee de oliepeilsensor voor onze motoren is uit te lezen.
EDIT: het motornummer kun je vinden door de afdekplaat aan de bovenkant van de motor te schroeven met de plastic Torx-dingen, je ziet dan een zwart plaatje met witte letters met daarop je motortype (bij mij B4204T11) en daarachter het “serienummer”
Hallo Waal70,
Ja, prima. Gelukkig is mijn motornummer 156XXX. Dus gemodificeerd, hoop ik.
Wat kun je nog meer zien/uitlezen met dongel en car scanner? Ik ben op dit moment met VDash bezig maar voor de meeste uitlees- of aanpasmogelijkheden moet je toch (bij)betalen, of zie ik dat verkeerd? Ik mis eigenlijk ook wel een gedegen handleiding.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 14.03.2022 - 10:38
door waal70
Yep, 156xxx is ruim ná begin van nieuwe schraapveren en zuigerontwerp. Wat er precies veranderd is, wordt op dit youtube-filmpje aardig toegelicht:
Deze dongel en app-combi kan vooral veel uitlezen. Vaak zijn veranderingen of resets betaalde functies, zo ook in VDash. Volgens mij mag je in VDash wel van alles gratis zien, aanpassen gaat geld kosten. Ik moet zeggen dat ikzelf wel een beetje over de hype heen ben van alles in de gaten houden (misschien toch de leeftijd ). Ik zie in deze app schermen vol sensoren, van fuel trim tot turboregelklep, van benzineniveau tot draaiuren motor. Ben hier nog geen betaalde functie tegengekomen, dat is misschien toch bij de andere functies zoals codes resetten of gedurende een rit loggen.
Voor het echt diagnostische werk val ik toch terug op de VIDA/Dice combinatie (of de garage). Maar zoals gezegd; even snel het oliepeil controleren 's ochtends na een nacht stilstand om te kijken of die van mij "aan de beurt is", werkt het prima voor. En nu dus vooral als geruststelling. Momenteel ben ik met een experiment bezig om te kijken of de ECO+ stand misschien invloed heeft op het olieverbruik.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 14.03.2022 - 20:04
door eta76
Mijn V90 diesel van 2018 is zojuist gereviseerd, niet iedereen / bijna niemand heeft hier last van maar je vind er toch ook wel weer genoeg info over. Ik had dus pech.
Er lijken twee oorzaken:
- Probleem van de olieschraap veren, volgens mij kunnen deze aankoeken door roet vorming en misschien ook wel de stijfheid. Dit is denk ik de genoemde modificatie.
- Te zwakke zuigerveren en dus compressie verlies, misschien hebben juist de latere modellen dit, ivm milieu eisen, en daarom hebben we er nog niet heel veel van gehoord.
Revisie bedrijf had heel veel audi's/VW's vanaf 2008, maar recentelijk toch ook steeds meer volvo's.
Mij is verteld dat mijn zuigerveren te zwak waren, en dat bij de verbranding er druk verloren gaat langs die zuigerveren. Drukverlies in verbrandingskamer komt in het carter, waar dan door te veel druk er olie door de carterontluchting naar de inlaad gaat, waar de olie wordt verbrand.
Met heel rustig rijden leek ik olie verbruik wat in te kunnen dammen, maar niet heel veel in vergelijking met normaal rijden.. Bij vaak veel vermogen vragen (hogere druk in verbrandingskamer) was het olie verbruik een stuk hoger.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 14.03.2022 - 21:24
door Jelmer de Jong
Wat was de uitslag van de compressietest?
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 14.03.2022 - 22:22
door eta76
Jelmer de Jong schreef: ↑14.03.2022 - 21:24
Wat was de uitslag van de compressietest?
Had ik ook graag willen weten, ik weet niet of ze dit vooraf/achteraf gedaan hebben. Verschil in zuigerveer spanning was iets waar ze meer over spraken. Ik kan nog wel eens mailen, of ze dat hebben gedaan.
Ik heb een mailtje gestuurd
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 19.03.2022 - 18:33
door eta76
Ze meten al een tijdje niet meer. Maar komende week zou er een Volvo langs komen voor revisie, dus hij zou de vóór en ná meting dit keer weer eens uitvoeren en terug koppelen.
Geen idee of het heel veel scheelt. Als je echt heel veel verlies zou hebben, dan zou je na één stoplicht sprintje al direct al je olie uit je blok geblazen hebben
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 19.03.2022 - 21:49
door Kees Jan
Ik denk dat een compressietest weinig verschil laat zien omdat het probleem in de olieschraapveren zit en niet in de compressieveren.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 20.03.2022 - 16:09
door eta76
Dat dacht ik eerst ook. Het verbaasde het revisie bedrijf dat je inderdaad enkel over de schraap veren wat hoort, maar dat ze beide een probleem zijn.
Misschien omdat visueel de schraap veren eerder opvallen, wegens olie/roet aanslag, terwijl de compressie zuigerveren enkel slap zullen aanvoelen.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 01.04.2022 - 23:56
door rkr
Ik ben ook echt niet blij met allerhande ‘met de haren erbij gesleepte’ technische aanpassingen om de uitstoot koste wat koste omlaag te krijgen. Bijvoorbeeld het (door mij gehate) startstopsysteem en de EGR. Ik vraag mij af hoe de vervuiling op de kleppen bij een direct ingespoten motor gereinigd kan worden. Een en ander om de interne vervuiling iets tegen te gaan. Zou een goedje bestaan dat ingespoten kan worden bij stationair lopende motor? Ben benieuwd naar jullie reacties!
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 02.04.2022 - 08:59
door flevodirk
Leuk te lezen dat je ook bezig bent om je mooie V70 goed te houden/ langer in wilt rijden. (Ik heb je topic gezien van je nieuwe kar, prachtig intereur trouwens..)
Ik wil ook graag lang blijven doen met mijn V70 T4 uit 2016. (Volgens de dealer ook een Polar+).
Wat kan je doen om zo’n moderne (direct ingespoten) motor goed te houden?
Ik denk:
- vaak de olie wisselen, niet om de 30.000 km dat is echt te veel, maar om de 10 a 15K. Zo houd je de “onderkant” dwz het blok redelijk schoon. Dit om issues van de olieschraapveren tegen te gaan, zie topics op Swedespeed hierover, meestal de T5 overigens, maar is in de basis zelfde blok.
Bij elke oliewissel goed ik een cleaner in het blok en laat hem 15 minuten lopen en dan eruit- nieuwe olie + filter erin.
- dure benzine tanken! Oeps moeilijk in deze tijd. Ik gooide alleen nog maar 98 in de tank, 0% ethanol spul. Maar tot een aantal weken geleden.. toen werden de prijzen me te hoog.. maar ik ga weer terug zodra dat financieel kan.
- denk aan reinigen vh blok. Je hebt walnut blasting, dit ga ik ook om de 2 a 3 jaar doen, dus 2x in totaal, is vrij duur.
MMTS biedt air-intake reiniging aan. Had ik goede ervaringen mee, doe ik willicht deze zomer.. TPR biedt waterstof reiniging aan, dit heb ik na aanschaf al laten doen. Effect weet ik niet om eerlijk te zijn.
- sommigen gebruikeb Seafoom voor reinigen, ken ik zelf niet.
Flesjes in de tank lijkt mij niet zo zinvol, alleen leuk voor de inhjectoren, te reinigen, dan geen probleem. Maar de rest wordt niet veel schoner vanwege de directe injectie.
O ja, ik deelde je aversie tegen start-stop. Bij het parkeren (elke dag) moet ik achteruit insteken. Dus gooide S/S de motor uit zodra ik de automaat in R zette, om vervolgens direct weer aan te gaan,: niet fijn. Dus heeft Rica het voor mij permanent uitgezet, heerlijk, beste keuze ever!
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 02.04.2022 - 11:30
door Ferrari
Je zou Forté Diesel Intake Cleaner kunnen gebruiken. Kijk maar eens op Google.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 03.04.2022 - 15:25
door rkr
Ferrari schreef: ↑02.04.2022 - 11:30
Je zou Forté Diesel Intake Cleaner kunnen gebruiken. Kijk maar eens op Google.
Zal ik onderzoeken. Dank je voor de tip!
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 03.04.2022 - 15:34
door rkr
flevodirk schreef: ↑02.04.2022 - 08:59
Leuk te lezen dat je ook bezig bent om je mooie V70 goed te houden/ langer in wilt rijden. (Ik heb je topic gezien van je nieuwe kar, prachtig intereur trouwens..)
Ik wil ook graag lang blijven doen met mijn V70 T4 uit 2016. (Volgens de dealer ook een Polar+).
Wat kan je doen om zo’n moderne (direct ingespoten) motor goed te houden?
Ik denk:
- vaak de olie wisselen, niet om de 30.000 km dat is echt te veel, maar om de 10 a 15K. Zo houd je de “onderkant” dwz het blok redelijk schoon. Dit om issues van de olieschraapveren tegen te gaan, zie topics op Swedespeed hierover, meestal de T5 overigens, maar is in de basis zelfde blok.
Bij elke oliewissel goed ik een cleaner in het blok en laat hem 15 minuten lopen en dan eruit- nieuwe olie + filter erin.
- dure benzine tanken! Oeps moeilijk in deze tijd. Ik gooide alleen nog maar 98 in de tank, 0% ethanol spul. Maar tot een aantal weken geleden.. toen werden de prijzen me te hoog.. maar ik ga weer terug zodra dat financieel kan.
- denk aan reinigen vh blok. Je hebt walnut blasting, dit ga ik ook om de 2 a 3 jaar doen, dus 2x in totaal, is vrij duur.
MMTS biedt air-intake reiniging aan. Had ik goede ervaringen mee, doe ik willicht deze zomer.. TPR biedt waterstof reiniging aan, dit heb ik na aanschaf al laten doen. Effect weet ik niet om eerlijk te zijn.
- sommigen gebruikeb Seafoom voor reinigen, ken ik zelf niet.
Flesjes in de tank lijkt mij niet zo zinvol, alleen leuk voor de inhjectoren, te reinigen, dan geen probleem. Maar de rest wordt niet veel schoner vanwege de directe injectie.
O ja, ik deelde je aversie tegen start-stop. Bij het parkeren (elke dag) moet ik achteruit insteken. Dus gooide S/S de motor uit zodra ik de automaat in R zette, om vervolgens direct weer aan te gaan,: niet fijn. Dus heeft Rica het voor mij permanent uitgezet, heerlijk, beste keuze ever!
Helemaal mee eens, Flevodirk. Tank alleen maar VPower, en oliewissel is bij mij bij een dikke 10.000 km. Niet langer dan een jaar. En idd. gebruik ik ook Motor Cleaner van LIqui Moly. Zouden we op de een of andere manier de EGR-vervuiling inde gaten kunnen houden, of betekent dat (teveel) sleutelwedstrijd? Ga proberen de S/S uit te zetten via de VDash. Heb van het weekend de transmissieolie verwisseld. Wil ik elke 100.000 km. bijhouden. En zo proberen we het motorgedeelte zo schoon mogelijk te houden, toch?
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 12.04.2022 - 17:40
door PGV90
Ferrari schreef: ↑02.04.2022 - 11:30
Je zou Forté Diesel Intake Cleaner kunnen gebruiken. Kijk maar eens op Google.
Maar dan wel de Forte versie voor benzine motoren neem ik aan met een T4.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 23.10.2025 - 16:09
door NSMNSM
Vraagje: ik ben zelf ook in het bezit van een 2016 v70 2.0 T4 190 pk. Ik kom er alleen niet met 100% achter welke automaat in dit model zit. Weet één van jullie dit?
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 23.10.2025 - 20:11
door eta76
NSMNSM schreef: ↑23.10.2025 - 16:09
Vraagje: ik ben zelf ook in het bezit van een 2016 v70 2.0 T4 190 pk. Ik kom er alleen niet met 100% achter welke automaat in dit model zit. Weet één van jullie dit?
Dank je voor het stukje inzicht:
Als ik het zo lees dat kan It de AW TF-71SC in mijn auto. Deze is capabel tot 320 nm.
Aldus de info? Hij is nu getuned tot 400nm.
Zal nog eens bij de tuner navraag doen of hij mij nog wat zekerheid kan bieden.
Bedankt voor het meedenken.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 24.10.2025 - 20:19
door eta76
Laat ik nu een D3 hebben, met de zelfde versnellingsbak, in een diesel dus wel. Ik heb op 24 augustus 2021 met Obbe contact gehad om mijn auto te tunen.
Van de TF80 (3rd generation high torque 6-speed AT) automaat weten we dat deze 440nm continue aankan, we testen deze bak al enige jaren met 520nm koppel.
Dus een + 80NM piek op het continue max.
Maximaal continue is natuurlijk moeilijk te realiseren, een zware vrachtwagen bij Luik de helling opslepen in de 3e versnelling met volgas, dit op het maximaal koppel 3000rpm zou een max continue koppel kunnen maken.
De zwakke schakel zit bij jou auto in de automaat de TF71.
De nieuwe TF-70 (Mid torque version of AW's 6F45 AT) 300nm max continue, daar weten we om eerlijk te zijn nog te weinig van, de auto's met een paar ton op deze bak moeten nog komen.
Tot nu toe hebben we getest met +80nm als piek, dus een 380nm.
...
Ook zijn we ervan overtuigt dat als men de bak op tijd (lees de voor geschreven interval) van olie voorziet, dan wel een powerflush om de 100/120.000km geeft deze niet kapot gaat met onze aanpassing.
...
Als we bv 400nm loslaten op deze TF71 kan die of gaan trillen dan wel solenoid 5 geeft een melding van teveel power
Ik heb zelf uiteindelijk voor Ricia gekozen, en heb door 'omstandigheden' een stage 2 204pk/425NM chip
Na een complete errorcode reset, krijg ik na een keer plank gas accelereren van 0 to 150 ofzo een foutcode bij uitlezen: P060c(62)
Maar geen melding op mijn dashboard.
Ik kreeg laatst wel een melding, maar toen bleek een turboslang lek te zijn.... zie mijn topic.
Dus even vragen welke meldingen de ECU geeft, of via een OBD dongle zelf de foutcodes uitlezen.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 24.10.2025 - 22:46
door redracer
V70 2.0 T4 190pk heeft inderdaad de Geartronic
AW TF-71SC
6-bak
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 27.10.2025 - 23:24
door NSMNSM
Van het weekend bij wat gas geven 1 kermis kerstboom verlichting op het dashboard. Esc, bandenspanning, beperkte werking versnellingsbak. Versnellingsbak ook daadwerkelijk in de noodloop.
Contact opgenomen met de tuner en besloten de tune ongedaan te laten maken. Komende woensdag even heen en helaas.....
Baal er wel van, want er zit nu wel echt een stuk meer pit in die wagen.
Ik wil de boel wel graag heel houden.
Gelukkig van de tuners kant een goede service en meedenkend, ook geld terug. Dat is wel erg fijn