Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Rnest
2nd Gear member

Stefan-R schreef: 24.02.2022 - 08:13
Rnest schreef: 23.02.2022 - 17:04 4A14B403-8DF5-473C-9D9E-F3F8B25F5BE0.jpeg

Hier is die dan!
Schitterende kleur! Heel veel plezier aankomende vrijdag!
Dank!
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
Philken
5th Gear member

gezond jaloers ;)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Rene68
4th Gear member

Prachtige auto! Ben wel benieuwd waarom je voor een recharge hebt gekozen als je lange ritten rijdt en niet kan opladen? Buiten dat je dan het vermogen mist (als de batterij leeg is) van de elektromotor heb je ook alleen voorwielaandrijving. En zuinig zal hij niet zijn want de auto is wel veel zwaarder. Ik rij een T6 recharge, laad hem altijd op (thuis en bij veel klanten waar ik kom ook) en dan is het verbruik meer dan netjes. Heb er pas 1600 km opzitten en de eerste drie weken niet thuis kunnen laden maar omdat ik veel volledig elektrisch rij zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,4/100km. Merk dat als de batterij leeg is het verbruik richting de 8 liter/100km gaat. Nog niet eens zo slecht voor een auto van 2550kg maar toch....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
KFT
2nd Gear member

Rene68 schreef: 25.02.2022 - 11:40 Prachtige auto! Ben wel benieuwd waarom je voor een recharge hebt gekozen als je lange ritten rijdt en niet kan opladen? Buiten dat je dan het vermogen mist (als de batterij leeg is) van de elektromotor heb je ook alleen voorwielaandrijving. En zuinig zal hij niet zijn want de auto is wel veel zwaarder. Ik rij een T6 recharge, laad hem altijd op (thuis en bij veel klanten waar ik kom ook) en dan is het verbruik meer dan netjes. Heb er pas 1600 km opzitten en de eerste drie weken niet thuis kunnen laden maar omdat ik veel volledig elektrisch rij zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,4/100km. Merk dat als de batterij leeg is het verbruik richting de 8 liter/100km gaat. Nog niet eens zo slecht voor een auto van 2550kg maar toch....
IK rij ook in een T6 Recharge en kan met weinig moeite op ritjes van 120 km een verbruik van 4,2 l/100km halen. En als het verbruik niet teveel uitmaakt, de AWD en Power modes zijn altijd beschikbaar ongeacht de laadstatus van de accu. Verbruik zit dan tussen de 6 en 8 l/100km.
Hans oet Twent
8th Gear member

KFT schreef: 25.02.2022 - 12:09
Rene68 schreef: 25.02.2022 - 11:40 Prachtige auto! Ben wel benieuwd waarom je voor een recharge hebt gekozen als je lange ritten rijdt en niet kan opladen? Buiten dat je dan het vermogen mist (als de batterij leeg is) van de elektromotor heb je ook alleen voorwielaandrijving. En zuinig zal hij niet zijn want de auto is wel veel zwaarder. Ik rij een T6 recharge, laad hem altijd op (thuis en bij veel klanten waar ik kom ook) en dan is het verbruik meer dan netjes. Heb er pas 1600 km opzitten en de eerste drie weken niet thuis kunnen laden maar omdat ik veel volledig elektrisch rij zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,4/100km. Merk dat als de batterij leeg is het verbruik richting de 8 liter/100km gaat. Nog niet eens zo slecht voor een auto van 2550kg maar toch....
IK rij ook in een T6 Recharge en kan met weinig moeite op ritjes van 120 km een verbruik van 4,2 l/100km halen. En als het verbruik niet teveel uitmaakt, de AWD en Power modes zijn altijd beschikbaar ongeacht de laadstatus van de accu. Verbruik zit dan tussen de 6 en 8 l/100km.
Ik haal die waardes niet. Zeker niet als je veel km maakt na 19:00 uur.... :-) :-) :-) of in de Pruis. Elektra heb ik nog niet voor elkaar. Zodra er een paal staat @work en @home dan zullen de waardes gunstiger worden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
wasbeer2006
5th Gear member

Rijd jij met straf gewicht :-)........
Je moet het ook leren gebruiken. In de stad 100% electro. Snelweg benzine als je niet voldoende kan laden.

Dit zijn ook niet de gunstigste weersomstandigheden. Ik rijd hem zelf gewoon op zomer banden. geen zin meer om begin feb winterbanden te steken.
Winterbanden helpen al helemaal niet.
-V60 B4 7dct R design wit
Rnest
2nd Gear member

Vandaag de P* opgehaald. Meteen 2 ritjes gereden. Eentje van 88km met een volle accu en dan kom ik op 4,7L/100km en daarna een rit van 75km met een lege accu en dan kom ik aan 7,8L/100km met de cc op 125km/h.
Prachtige waardes en echt zuiniger dan mijn T5. Tel daarbij op dat ik doordeweeks 5x2x30km volledig kan rijden en de langere ritten in het weekend de eerste 30km elektrisch rijd, ben ik dik tevreden.
Zo kan ik met een goed verhaal overal (lees thuis) komen aanzetten en dan nu genoeg gehad over het verbruik voor dit jaar!
De auto zelf: persoonlijk vind ik ‘m mooier en sjieker dan de zwarte, maar dat kan ook zijn omdat ik 2 je een zwarte S60 T5 gehad heb.
De ‘gouden’ brembo’s vind ik perfect staan bij de zilveren koets. Op zwart zou dat voor mij misschien too much geweest zijn..
Voor wat betreft het vermogen en de AWD: van de AWD weet ik eigenlijk zeker dat die altijd beschikbaar is en neem dan aan het volledige vermogen ook. Mocht dat laatste niet het geval zijn, is er geen paniek, want met 250pk ging mijn T5 ook als de brandweer.
De dempers en remmerij vind ik nog wel een dingetje. Hartstikke dik, maar deze verwennerij ben ik gewend onder een Subaru waarmee dit ook tot zijn recht komt (net als de veerpootbrug). Daar de T8 bijna 2x zo zwaar is als een Subaru, vind ik dit niet zo passen bij de Volvo.
Kanttekening is dat de T5 echt uitgekiend in elkaar stak en dat je na tuning (vind ik) toch vaak iets verliest van dit smeuïge karakter. Vooral de remmen vind ik niet echt passen bij het karakter van de auto. Maar zoals gezegd, 2 snelwegritjes en pas 3x mee geremd. Remmen stonden ook op sportief, dus ga die morgen op normaal zetten. De Volvo remt natuurlijk geweldig, maar het is geen sportieve auto en ik ben de fijne remkracht van de T5 natuurlijk gewend. Komende dagen rij ik door Duitsland en mijn T8 is niet begrenst, dus ben benieuwd hoe die ervaring zal zijn. Dan verwacht ik namelijk dat de remmen en dempers wel tot hun recht gaan komen. (Dit omdat ik de T5 op sportieve hoge snelheden weet vind tegenvallen.. Tot 180km/u een zalige reiswagen, maar daarboven werd het allemaal wat vaag. Ik verwacht dat mijn T8 dan snaarstrak rijdt en ik dan de remmen en dempers echt ga waarderen en die grijns weet vast te houden..
Man wat een dikke wagen! Of het financieel verantwoord is, nee natuurlijk niet.. Een nog nagenoeg nieuwe T5 met zeer weinig km’s inruilen voor een 5 maanden jongere (op kenteken) T8 is idioot, want van dat prijsverschil kon ik een tankwagen benzine kopen (alhoewel de prijzen stijgen..), maar de looks en zijn AWD zijn geweldig, En net zoals dat voor mij altijd voor een lach zorgde als ik ‘goedkoop’ diesel tankte en de dure wegenbelasting automatisch werd afgeschreven is dat nu hetzelfde.. Het deed 1x serieus pijn bij het kopen van de T8, maar de gedachte dat ik minder vaak hoef te tanken, maakt me elke tankbeurt blij!
Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot. De tweede rit reed ik denk ik met de andere sleutel (had beide sleutels mee vanuit de garage) en toen moest ik wel steeds na korte tijd aan mijn stuur zitten. Ik hoop echt dat ik dat ergens kan instellen, want dat was zalig.. (Ik twijfel of ik dat stuur niet gewoon continue vastgehouden heb tijdens mijn eerste rit vanwege de nieuwigheid, maar volgens mij niet.. :) )
Weet iemand hoe dat zit?
Verder miste ik het grote opbergvak in de middenconsole, maar even logisch nadenken en ik begreep waarom die ruimte er niet is..
Kortom :) ik ben echt dolgelukkig en heb een auto die meer leeft, minder ‘perfect’ rijdt dan de T5 en daardoor wat meer karakter heeft. Op naar vele mooie kilometers!
Fijn weekend voor jullie!
wasbeer2006
5th Gear member

Ik zei al. Ik vind zilver echt wel heel mooi. Zou hem niet aankruisen, maar ik zie niet dat dit een no go zou zijn voor z'n auto.
Staat zeker heel netjes, zwart of wit is iets meer sport. Het is gewoon een keuze.
Wat ik mooi vind aan de V/S60 is dat hij sportief kan maar ook heel sjeik. En belangrijk! sjeik is niet saai, zoal dat dan vaak bij andere merken is.

Ik heb drie weken geleden een B4 opgehaald en moest ook erg wennen aan de remmen en hele besturen.
Wat ik vond is dat een bepaalde deel heel goed en scherp is en daarna is er een "vaag" gedeelte.
Nu Ik meer heb gereden heb ik daar geen last meer van.

Hoe moet ik het nou uitleggen. Ik merk dat bv tot 90 graden stuur gaat het zo als verwacht en daarna lijk je meer te moeten doordraaien.
De wegligging is in mijn geval van een R design alles behalve vaag, eerder snaarstrak. Zelden zo'n stabiele auto gereden die op rails lijkt te rijden.

De instelling van Volvo qua rijmodi zijn een beetje vaag benoeid soms, iig bij de NL versie.
Er staat bv bekractiging sturen "licht" is dat dan een lichte bekrachtiging of licht sturen. De laatste dus.....

Zet de remmen is op sport, wellicht voelt dat veel fijner.

PA, als ik mij stuur even niet aanraak komt er een melding. In een andere topic net ook over gehad.
Let op PA is een hulp systeem, gebruik het als extra veiligheid, maar neem er niet blind een fly over mee. Het zal meestal goed zijn, maar is alles behalve natuurlijk.
Ik heb zelfs met mijn hand aan mijn stuur dat ie vind dat ik af en toe te weinig doe.

Hele dikke bak. Rationeel is het niet, maar ach dat zijn de meeste dingen niet, zeker als je nu de TV aanzet :-(. Geniet ervan zolang het kan zou ik zeggen!
Super gaaf dat je dit kan rijden!
Hans oet Twent
8th Gear member

Rnest schreef: 23.02.2022 - 17:04 4A14B403-8DF5-473C-9D9E-F3F8B25F5BE0.jpeg

Hier is die dan!
Mooie ploffert hoor! Kleur is TOP!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Rnest
2nd Gear member

@wasbeer2006 ik herken precies wat je zegt. Mijn T5 R-design liep inderdaad op rails. Was gewoon perfect. Je stapt in en bent heel snel gewend..
Met de T8 is het even aan elkaar wennen, maar dat gaat fantastisch worden. Remmen zit echt gevoel in, zoals Brembo’s remmen… Net even boodschappen wezen doen en even paniek bij eerste drempel. Originele remmen is aantikken en nu voel je echt aangrijpen, aandrukken en dan begint het remmen. (En toen ik al bijna op de drempel zat, waren ze nog aan het aangrijpen.. :) )
EVO500
4th Gear member

Rnest schreef: 26.02.2022 - 03:55 Meteen 2 ritjes gereden. Eentje van 88km met een volle accu en dan kom ik op 4,7L/100km en daarna een rit van 75km met een lege accu en dan kom ik aan 7,8L/100km met de cc op 125km/h.
Prachtige waardes en echt zuiniger dan mijn T5.
Ja, is wat ik al aangaf :-) De keren dat ik 100Km op PA is 1 op 15 met 125 was gewoon haalbaar. 1:17 bij 100 ook. Wel altijd de B stand gebruiken zodat de accu bijlaad als het gas wordt losgelaten. Verder zet ik de blokje voor afstand wat ruim dan rijdt je nog geanticipeerder.
Rnest schreef: 26.02.2022 - 03:55 Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot.
Zou niet moeten kunnen. Je bent verplicht om de 15seconden toch even het stuur aan te raken (lees mee te sturen) Meestal als ik mijn handen onder het stuur licht vast houdt is het voldoende.
wasbeer2006 schreef: 26.02.2022 - 09:21 Let op PA is een hulp systeem, gebruik het als extra veiligheid, maar neem er niet blind een fly over mee.
Ja, op snelweg rechtdoor gaat het erg goed. Splitsingen e.d. houdt ik toch altijd een hand minstens aan het stuur. Hij kan je soms verrassen.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gouwe
7th Gear member

Rnest schreef: 26.02.2022 - 11:41 @wasbeer2006 ik herken precies wat je zegt. Mijn T5 R-design liep inderdaad op rails. Was gewoon perfect. Je stapt in en bent heel snel gewend..
Met de T8 is het even aan elkaar wennen, maar dat gaat fantastisch worden. Remmen zit echt gevoel in, zoals Brembo’s remmen… Net even boodschappen wezen doen en even paniek bij eerste drempel. Originele remmen is aantikken en nu voel je echt aangrijpen, aandrukken en dan begint het remmen. (En toen ik al bijna op de drempel zat, waren ze nog aan het aangrijpen.. :) )
Bij jou T8 is het eerste deel van de slag regeneratief remmen, pas met verder intrappen grijpen de blokken aan. Een T8 (los van PE) remt gewoon totaal anders en daar zul je even aan moeten wennen denk ik.
Om toch nog even op het verbruik in te gaan: de benzinemotor is in de stad het minst efficiënt. De elektromotor juist boven de 80. Ik zelf rijd bij langere afstanden dus eerst in Pure naar buiten de bebouwde kom en schakel dan over naar hold. Afhankelijk of ik op de plaats van bestemming kan laden en hoe lang doe ik voor de bestemming weer schakelen naar Pure. Het meest inefficiënt is als de benzine motor de accu moet gaan laden, dat kost je zo 40% meer brandstof gedurende de tijd dat de accu wordt bijgeladen. Dat probeer ik zelf dus te allen tijde te voorkomen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jhcd
1st Gear member

Rnest schreef: 26.02.2022 - 03:55 Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot. De tweede rit reed ik denk ik met de andere sleutel (had beide sleutels mee vanuit de garage) en toen moest ik wel steeds na korte tijd aan mijn stuur zitten. Ik hoop echt dat ik dat ergens kan instellen, want dat was zalig.. (Ik twijfel of ik dat stuur niet gewoon continue vastgehouden heb tijdens mijn eerste rit vanwege de nieuwigheid, maar volgens mij niet.. )
Weet iemand hoe dat zit?
Ik heb dat dus ook, hoef bij gebruik van de autopilot het stuur niet vast te houden, onbeperkt. Dat zou wettelijk dus niet mogen. Ik vind het niet erg maar het brengt wel risico's met zich mee, want het systeem is natuurlijk nog niet op het niveau van Tesla. Overigens moest ik bij m'n vorige S60 het stuur wel na 15 seconden even vastpakken.
Volvo S60 T6 Recharge AWD Ultimate Dark (2024) Thunder Grey
Cloudie
1st Gear member

jhcd schreef: 26.02.2022 - 19:38
Rnest schreef: 26.02.2022 - 03:55 Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot. De tweede rit reed ik denk ik met de andere sleutel (had beide sleutels mee vanuit de garage) en toen moest ik wel steeds na korte tijd aan mijn stuur zitten. Ik hoop echt dat ik dat ergens kan instellen, want dat was zalig.. (Ik twijfel of ik dat stuur niet gewoon continue vastgehouden heb tijdens mijn eerste rit vanwege de nieuwigheid, maar volgens mij niet.. )
Weet iemand hoe dat zit?
Ik heb dat dus ook, hoef bij gebruik van de autopilot het stuur niet vast te houden, onbeperkt. Dat zou wettelijk dus niet mogen. Ik vind het niet erg maar het brengt wel risico's met zich mee, want het systeem is natuurlijk nog niet op het niveau van Tesla. Overigens moest ik bij m'n vorige S60 het stuur wel na 15 seconden even vastpakken.
Ik heb het sporadisch. Het lijkt vaker zo te zijn bij een lege snelweg, alsof bij het ontbreken van andere verkeersdeelnemers het niet uit maakt, maar dit zal meer confirmation bias zijn dan hoe het zit. Anyway wanneer het af en toe zo is, is het heel prettig.
Rnest
2nd Gear member

jhcd schreef: 26.02.2022 - 19:38
Weet iemand hoe dat zit?
Zie je wel! Ik dacht dus echt dat het aan mij lag en ik me vergiste. Ik ga straks eens rijden met die andere sleutel.. Ik heb gezocht gisteren bij de instelling, maar kan daar nergens iets vinden.. Hopelijk hoeft het aanraken van mijn stuur niet met de opgeslagen instellingen van die andere sleutel niet, want dat gaf echt heel veel rust!
mees
6th Gear member
Contacteer:

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken en zo enthousiast bent met deze fraaie automobiel!

Ik moet zeggen, in eerste instantie las ik dit topic slechts diagonaal omdat ik nog weinig met elektrische auto's heb (andere doelgroep).
Na enkele langere stukken van je, ben ik beter gaan lezen.
En nu met dat 'losse handjes' sturen: ik ben benieuwd waar dat mogelijk door zou kunnen komen.

Veel plezier met de ontdekkingsreis van deze Volvo.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Rnest
2nd Gear member

Gouwe schreef: 26.02.2022 - 17:29 Het meest inefficiënt is als de benzine motor de accu moet gaan laden, dat kost je zo 40% meer brandstof gedurende de tijd dat de accu wordt bijgeladen.
Duidelijk!! En hoe voorkom ik dan dat de accu onder het rijden op de snelweg bij laad? Dat zou dan alleen in de AWD mode zijn en niet in de hybride stand? En als ik met een lege accu in de Pure stand blijf rijden? Ik dacht dat dat het zuinigste was namelijk..
KFT
2nd Gear member

Rnest schreef: 27.02.2022 - 11:27
Gouwe schreef: 26.02.2022 - 17:29 Het meest inefficiënt is als de benzine motor de accu moet gaan laden, dat kost je zo 40% meer brandstof gedurende de tijd dat de accu wordt bijgeladen.
Duidelijk!! En hoe voorkom ik dan dat de accu onder het rijden op de snelweg bij laad? Dat zou dan alleen in de AWD mode zijn en niet in de hybride stand? En als ik met een lege accu in de Pure stand blijf rijden? Ik dacht dat dat het zuinigste was namelijk..
In AWD en Power laadt de accu bij tot/houdt de accu ongeveer 25% lading. Met de knop Charge in het menu kan je de accu tot 100% opladen.

Pure is inderdaad het zuinigst omdat dan automatisch de Eco stand wordt geactiveerd.
Gouwe
7th Gear member

Rnest schreef: 27.02.2022 - 11:27 Duidelijk!! En hoe voorkom ik dan dat de accu onder het rijden op de snelweg bij laad?
Zo heb ik het destijds geleerd op een cursus van Volvo toen ik mijn D6 ging rijden. In het menu (swipe op het touch scherm naar rechts) zit een knop "Hold" (die heb staat bij mij dus links boven in de hoek). Als je die inschakelt dan schakelt de benzine motor in, wordt de accu niet bijgeladen anders dan door regeneratie (uitrollen en afremmen).
Ik heb in mijn bestuurdersprofiel (persoonlijke modus) dus o.a. ingesteld dat ik altijd in Pure rijdt (met wel ingeschakelde ECC).
Ik schat zo in dat jij met jou dagelijkse afstanden zeker de 1:20 gemiddeld moet kunnen halen.
De hybride stand is m.i. voor dummies of luie mensen :-)....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wasbeer2006
5th Gear member

Of voor heel hard rijden :-)

Maar ik denk zeker dat bij slim gebruik je enorme voordelen kan halen.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”