Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge
Geplaatst: 24.02.2022 - 19:28
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
IK rij ook in een T6 Recharge en kan met weinig moeite op ritjes van 120 km een verbruik van 4,2 l/100km halen. En als het verbruik niet teveel uitmaakt, de AWD en Power modes zijn altijd beschikbaar ongeacht de laadstatus van de accu. Verbruik zit dan tussen de 6 en 8 l/100km.Rene68 schreef: ↑25.02.2022 - 11:40 Prachtige auto! Ben wel benieuwd waarom je voor een recharge hebt gekozen als je lange ritten rijdt en niet kan opladen? Buiten dat je dan het vermogen mist (als de batterij leeg is) van de elektromotor heb je ook alleen voorwielaandrijving. En zuinig zal hij niet zijn want de auto is wel veel zwaarder. Ik rij een T6 recharge, laad hem altijd op (thuis en bij veel klanten waar ik kom ook) en dan is het verbruik meer dan netjes. Heb er pas 1600 km opzitten en de eerste drie weken niet thuis kunnen laden maar omdat ik veel volledig elektrisch rij zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,4/100km. Merk dat als de batterij leeg is het verbruik richting de 8 liter/100km gaat. Nog niet eens zo slecht voor een auto van 2550kg maar toch....
Ik haal die waardes niet. Zeker niet als je veel km maakt na 19:00 uur....KFT schreef: ↑25.02.2022 - 12:09IK rij ook in een T6 Recharge en kan met weinig moeite op ritjes van 120 km een verbruik van 4,2 l/100km halen. En als het verbruik niet teveel uitmaakt, de AWD en Power modes zijn altijd beschikbaar ongeacht de laadstatus van de accu. Verbruik zit dan tussen de 6 en 8 l/100km.Rene68 schreef: ↑25.02.2022 - 11:40 Prachtige auto! Ben wel benieuwd waarom je voor een recharge hebt gekozen als je lange ritten rijdt en niet kan opladen? Buiten dat je dan het vermogen mist (als de batterij leeg is) van de elektromotor heb je ook alleen voorwielaandrijving. En zuinig zal hij niet zijn want de auto is wel veel zwaarder. Ik rij een T6 recharge, laad hem altijd op (thuis en bij veel klanten waar ik kom ook) en dan is het verbruik meer dan netjes. Heb er pas 1600 km opzitten en de eerste drie weken niet thuis kunnen laden maar omdat ik veel volledig elektrisch rij zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,4/100km. Merk dat als de batterij leeg is het verbruik richting de 8 liter/100km gaat. Nog niet eens zo slecht voor een auto van 2550kg maar toch....
Rijd jij met straf gewichtRene68 schreef: ↑25.02.2022 - 11:40 Prachtige auto! Ben wel benieuwd waarom je voor een recharge hebt gekozen als je lange ritten rijdt en niet kan opladen? Buiten dat je dan het vermogen mist (als de batterij leeg is) van de elektromotor heb je ook alleen voorwielaandrijving. En zuinig zal hij niet zijn want de auto is wel veel zwaarder. Ik rij een T6 recharge, laad hem altijd op (thuis en bij veel klanten waar ik kom ook) en dan is het verbruik meer dan netjes. Heb er pas 1600 km opzitten en de eerste drie weken niet thuis kunnen laden maar omdat ik veel volledig elektrisch rij zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5,4/100km. Merk dat als de batterij leeg is het verbruik richting de 8 liter/100km gaat. Nog niet eens zo slecht voor een auto van 2550kg maar toch....
Ja, is wat ik al aangaf
Zou niet moeten kunnen. Je bent verplicht om de 15seconden toch even het stuur aan te raken (lees mee te sturen) Meestal als ik mijn handen onder het stuur licht vast houdt is het voldoende.
Ja, op snelweg rechtdoor gaat het erg goed. Splitsingen e.d. houdt ik toch altijd een hand minstens aan het stuur. Hij kan je soms verrassen.wasbeer2006 schreef: ↑26.02.2022 - 09:21 Let op PA is een hulp systeem, gebruik het als extra veiligheid, maar neem er niet blind een fly over mee.
Bij jou T8 is het eerste deel van de slag regeneratief remmen, pas met verder intrappen grijpen de blokken aan. Een T8 (los van PE) remt gewoon totaal anders en daar zul je even aan moeten wennen denk ik.Rnest schreef: ↑26.02.2022 - 11:41 @wasbeer2006 ik herken precies wat je zegt. Mijn T5 R-design liep inderdaad op rails. Was gewoon perfect. Je stapt in en bent heel snel gewend..
Met de T8 is het even aan elkaar wennen, maar dat gaat fantastisch worden. Remmen zit echt gevoel in, zoals Brembo’s remmen… Net even boodschappen wezen doen en even paniek bij eerste drempel. Originele remmen is aantikken en nu voel je echt aangrijpen, aandrukken en dan begint het remmen. (En toen ik al bijna op de drempel zat, waren ze nog aan het aangrijpen..)
Ik heb dat dus ook, hoef bij gebruik van de autopilot het stuur niet vast te houden, onbeperkt. Dat zou wettelijk dus niet mogen. Ik vind het niet erg maar het brengt wel risico's met zich mee, want het systeem is natuurlijk nog niet op het niveau van Tesla. Overigens moest ik bij m'n vorige S60 het stuur wel na 15 seconden even vastpakken.Rnest schreef: ↑26.02.2022 - 03:55 Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot. De tweede rit reed ik denk ik met de andere sleutel (had beide sleutels mee vanuit de garage) en toen moest ik wel steeds na korte tijd aan mijn stuur zitten. Ik hoop echt dat ik dat ergens kan instellen, want dat was zalig.. (Ik twijfel of ik dat stuur niet gewoon continue vastgehouden heb tijdens mijn eerste rit vanwege de nieuwigheid, maar volgens mij niet.. )
Weet iemand hoe dat zit?
Ik heb het sporadisch. Het lijkt vaker zo te zijn bij een lege snelweg, alsof bij het ontbreken van andere verkeersdeelnemers het niet uit maakt, maar dit zal meer confirmation bias zijn dan hoe het zit. Anyway wanneer het af en toe zo is, is het heel prettig.jhcd schreef: ↑26.02.2022 - 19:38Ik heb dat dus ook, hoef bij gebruik van de autopilot het stuur niet vast te houden, onbeperkt. Dat zou wettelijk dus niet mogen. Ik vind het niet erg maar het brengt wel risico's met zich mee, want het systeem is natuurlijk nog niet op het niveau van Tesla. Overigens moest ik bij m'n vorige S60 het stuur wel na 15 seconden even vastpakken.Rnest schreef: ↑26.02.2022 - 03:55 Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot. De tweede rit reed ik denk ik met de andere sleutel (had beide sleutels mee vanuit de garage) en toen moest ik wel steeds na korte tijd aan mijn stuur zitten. Ik hoop echt dat ik dat ergens kan instellen, want dat was zalig.. (Ik twijfel of ik dat stuur niet gewoon continue vastgehouden heb tijdens mijn eerste rit vanwege de nieuwigheid, maar volgens mij niet.. )
Weet iemand hoe dat zit?
Zie je wel! Ik dacht dus echt dat het aan mij lag en ik me vergiste. Ik ga straks eens rijden met die andere sleutel.. Ik heb gezocht gisteren bij de instelling, maar kan daar nergens iets vinden.. Hopelijk hoeft het aanraken van mijn stuur niet met de opgeslagen instellingen van die andere sleutel niet, want dat gaf echt heel veel rust!jhcd schreef: ↑26.02.2022 - 19:38Ik heb dat dus ook, hoef bij gebruik van de autopilot het stuur niet vast te houden, onbeperkt. Dat zou wettelijk dus niet mogen. Ik vind het niet erg maar het brengt wel risico's met zich mee, want het systeem is natuurlijk nog niet op het niveau van Tesla. Overigens moest ik bij m'n vorige S60 het stuur wel na 15 seconden even vastpakken.Rnest schreef: ↑26.02.2022 - 03:55 Waar ik superblij mee was, was dat tijdens de eerste rit van 88km mijn stuur niet 1x heb hoeven aanraken voor de auto-pilot. De tweede rit reed ik denk ik met de andere sleutel (had beide sleutels mee vanuit de garage) en toen moest ik wel steeds na korte tijd aan mijn stuur zitten. Ik hoop echt dat ik dat ergens kan instellen, want dat was zalig.. (Ik twijfel of ik dat stuur niet gewoon continue vastgehouden heb tijdens mijn eerste rit vanwege de nieuwigheid, maar volgens mij niet.. )
Weet iemand hoe dat zit?
Duidelijk!! En hoe voorkom ik dan dat de accu onder het rijden op de snelweg bij laad? Dat zou dan alleen in de AWD mode zijn en niet in de hybride stand? En als ik met een lege accu in de Pure stand blijf rijden? Ik dacht dat dat het zuinigste was namelijk..
In AWD en Power laadt de accu bij tot/houdt de accu ongeveer 25% lading. Met de knop Charge in het menu kan je de accu tot 100% opladen.
Zo heb ik het destijds geleerd op een cursus van Volvo toen ik mijn D6 ging rijden. In het menu (swipe op het touch scherm naar rechts) zit een knop "Hold" (die heb staat bij mij dus links boven in de hoek). Als je die inschakelt dan schakelt de benzine motor in, wordt de accu niet bijgeladen anders dan door regeneratie (uitrollen en afremmen).