Automaat D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ludo schreef:
NOS schreef:Bedoel je de Lock-up functie?
nee is niet de lock up, het is een koppeling.
staat hier ook beschreven: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Kijk daar hebben we wat aan. :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Dee 5
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.10.2006 - 21:54
Locatie: Oldenzaal

Bover schreef:Nou dat in de vrij gooien herken ik wel.
Je raakt je tracktie kwijt op rotndes of in de bocht afrit autobaan...
Heb daar nog geen oplossing voor gevonden.... automatisch dan.

Wat je wel kunt doen is handmatig in de "3" zetten als je gas los laat voor de bocht en dan met tractie erop erin.....
Weer terug naar de "D".

Maar ja daar heb je geen automaat voor. met glad weer doe ik het wel.
Bover,

Zou er voor dit aspect ook geen softwarematige oplossing voorhanden zijn? Ik heb mijn V70 pas recent gekocht, dus heb nog geen ervaring opgedaan onder gladde omstandigheden. Maar lijkt me inderdaad niet goed om besneeuwde of ijzige bochten zonder tractie te moeten nemen doordat die bij een vaartje van zon 60 km/h in zijn vrij valt.

Overigens heb ik er eentje van 12/2002 waarbij de automaat niet automatisch in de N valt.
V70 D5 MY 2003
V70 2.4 170PK G3 2007
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tJA ik ga binnenkort naar de dealer om te vragen.
Vindt wel hinderlijk dat de versnelling eruit valt.
Meestal pakt die daarna wel weer goed op als ik gas geef..
Ik zal morgen bellen en na vragen. Volvo zit hier 1200 meter verderop.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
raydweep
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
Locatie: Selfkant

Welke member heeft de kennis in huis om mijn S60 D5 automaat te flushen in de regio Limburg? Wil er zelf eigenlijk vanaf blijven omdat ik de auto daarvoor niet goed genoeg ken.... op technisch vlak dan... :lol:
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Onze V70 gaat volgende week naar de garage met het versnellingsbak probleem. Bij koude motor schokt de automatische bak in de versnellingen, metname van de 2 naar zijn 3.

Ik heb vermeld dat 'flushen' een uitkomst kan zijn. De dealer ziet daarin geen oplossing. 'Wanneer de bak niet naar behoren functioneert is er een defect. Volvo schrijft niet voor niets voor dat de olie niet vervangen hoeft te worden, het kan wel helpen, maar is niet eigenlijke oplossing van het defect, aldus de garage.
Gast

2.4T schreef:Onze V70 gaat volgende week naar de garage met het versnellingsbak probleem. Bij koude motor schokt de automatische bak in de versnellingen, metname van de 2 naar zijn 3.

Ik heb vermeld dat 'flushen' een uitkomst kan zijn. De dealer ziet daarin geen oplossing. 'Wanneer de bak niet naar behoren functioneert is er een defect. Volvo schrijft niet voor niets voor dat de olie niet vervangen hoeft te worden, het kan wel helpen, maar is niet eigenlijke oplossing van het defect, aldus de garage.
Als de olie er zwart uit komt denken ze er dan nog zo over?
Volvo denkt dat er wel meer niet gedaan hoeft te worden.
Nu, wij weten hier wel beter.

ps: laat je geen ruilbak in je maag splitsen.
Ga dan eerst naar een automatenrevisie bedrijf.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

wIL ME EVEN AANSLUITEN BIJ aLEX.
dOOR ERVARING WIJS GEWORDEN :(
gEWOON BEGINNEN MET FLUSHEN en advies vragen bij revisiebedrijf versnellingsbakken.

Echt waar eerst flushen bij bijv revisiebedrijf en dan weer kijken wat je automaat doet,. ( olie niet zwart
En met een beetje geluk,
Laat die toch weer fijn schakelen..... :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
raydweep
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
Locatie: Selfkant

Ik heb van verschillende revisiebedrijven gehoord dat het helemaal niet nodig is om de bak te flushen. Ten eerste omdat de filter niet verwijderd kan worden zonder de bak te demonteren (er blijft dus altijd rotzooi in de bak achter) en omdat je een vergelijkbaar resultaat kan behalen door de intervallen voor het vervangen van de olie kan verkorten. Advies door de revisiebedrijven is ongeveer 100.000 km. Het vervangen van de olie bij iedere 70 of 80.000 km brengt dus meer resultaat mee. Het vervangen van de ATF III (dextron III) olie in Duitsland kost ongeveer 120 euro incl. 19% BTW (met 7,5 liter Castrol olie) en is een uurtje werk. Bij enkele revisiebedrijven in de provincie Limburg zijn de prijzen vergelijkbaar (ongeveer 100 excl. 19% BTW op basis van 5 liter olie), echter met Esso of vergelijkbare ATF III olie.

Het compleet flushen van de bak kost overigens veel meer dan in dit topic wordt aangegeven. Het goed flushen van de bak benodig je zeker 2 tot 3 keer de hoeveelheid olie en langere werktijd (als het goed gedaan wordt). In Duitsland zijn de kosten zeker 2,5 tot 3 keer de bovengenoemde prijs.
Statement van de diverse bedrijven die ik benaderd heb is dat het flushen dus geen meerwaarde heeft en het regelmatig verschonen van de olie betere resultaten kan opleveren.

Dus heb ik maar gelijk een afspraak gemaakt voor het vervangen van de olie bij een Volvo Specialist (niet de dealer) in Aken.... kosten 120 euro incl. arbeitsloon en de extra kosten die het met zich meebrengt als ik een uurtje met de vrouw ga shoppen ::cry: hahaha.
Gast

De meningen zijn dus weer verdeeld! :P
Wie o wie heeft andere ervaringen / verhalen van revisiebedrijven.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het verhaal van "rijdweep" komt ongeveer overeen met mijn inlichtingen.
Flushen of vervangen is maar hoe je het noemt.

Ik ververs elke 90.000km ook bij Duitse volvo dealer Gronau de automaat.
Dat kost ongeveer 135,= aan olie en een uurtje werk en dat is 57.
Dus 190,= inclusief.

Resultaat is een perfect werkende automaat.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

Ik heb dit topic helemaal gelezen maar heb toch nog een vraag.

Mijn D5 automaat uit 2002 met 143.000 op de klok heeft hetzelfde probleem als topicstarter. Echt volledig flushen schijnt toch wel duur en moeilijk te zijn. Diverse specialisten geven wel aan voor 100 tot 130 euro de olie (+ filter?)te willen vervangen. Ik vraag mij af. Schiet ik hier nu iets mee op, of is dat verspilde moeite omdat er toch rotzooi in de bak achterblijft? Of moet ik het gewoon doen en over 1000 km nog eens?

Wie heeft ervaring (dus niet met het volledig flashen, maar slechts verversen)?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Dirkjesdirk schreef:Diverse specialisten geven wel aan voor 100 tot 130 euro de olie (+ filter?)te willen vervangen.
voor olie + filter wisselen is dat verdomd goedkoop.
ik neem aan dat zij het systeem ook zuiveren?.
welke specialisten zijn dat dan?.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Ik heb inmiddels de olie nu 2x ververst, dat "fluchen" lukt me niet helemaal denk ik. Ik heb de olie uit de bak laten lopen (was goed zwart) en op de uitgang van de bak een doorzichtige slang gedrukt en de motor gestart! toen kwam er nauwelijks nog olie uit, heel langzaam en ik heb het ongeveer een half uur laten druipen. Toen de schroef er weer in en nieuwe olie in de bak gedaan. Er ging maar 4,5 liter in, dus geen 7! Daarna de bak gereset. Helaas heeft het allemaal niet veel geholpen, ik heb wel iets verschil gemerkt, maar veel niet. Na 1000 km de bak nog maar eens gereset, en weer maakte het een klein beetje uit. Helaas voor korte duur, het probleem blijft. Inmiddels heb ik begrepen dat het probleem ook wel eens software-matig is op te lossen bij de dealer. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen. Weet iemand of er nog verschil zit in de aut.bakken voor een 2.5D- 2.4D5- of benzinemotoren???
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

Ludo schreef:
Dirkjesdirk schreef:Diverse specialisten geven wel aan voor 100 tot 130 euro de olie (+ filter?)te willen vervangen.
voor olie + filter wisselen is dat verdomd goedkoop.
ik neem aan dat zij het systeem ook zuiveren?.
welke specialisten zijn dat dan?.
Systeem zuiveren weet ik niets van. ATS in den Haag geeft aan dat het enkel verversen van de olie ca 70 euro kost. Misschien als er een filter in zit is het wat duurder. Dit was hun reactie:
Goedemorgen,
Flushen kunnen wij niet, trouwens wie wel?Als het een 5 traps automaat is kan er geen filter vervangen worden; dit kan alleen bij de 4 traps General Motors automaat die eventueel ook in dit typa auto geplaatst is. Olie verversen is dus wat er overblijft en dit kan inderdaad tot verbetering leiden.
Afspraak maken op een ochtend v.a. 09.00 uur; u kunt er op blijven wachten, duurt ca 20 min.
Met vriendelijke groeten, A.T.S. Den Haag bv, 070 399 14 94
Van Vliet in Leidschendam doet het voor 130 euro incl BTW.

Maar mijn vraag is: helpt dit nu? De Jong in Rdam zegt: nooit doen, dan wordt het probleem alleen maar erger. Probeer eerst de software eens te updaten.

Wie zal het zeggen :roll:
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Mijn eigen ervaring is dat het NIET helpt! Ik denk wel dat het preventief werkt om vanaf nieuw de olie om de zoveel kilometers te verversen om problemen te voorkomen en om te voorkomen dat de olie zwart wordt, maar als de olie nooit is vervangen heeft het weinig zin om dat dan ineens wel te doen als er problemen zijn.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Gebruikersavatar
bardos
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
Locatie: Drenthe

Iik heb in een ander topic al gemeld dat ik ook "schokkende" problemen had met de D5 automaat. Aan het eind van de garantieperiode heeft mijn Bovaggarage een software update/reset laten doen bij Volvo (olie was al bij aankoop bij 150.000 km vervangen.)
Het resultaat is dat ik nu geen schokjes meer heb bij het op de rem staan in D, 4 of 3 en de bak zonder schokken inkomt bij het wegrijden. (olie was al bij 150.000 vervangen)
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

wouter van laer schreef:Mijn eigen ervaring is dat het NIET helpt! Ik denk wel dat het preventief werkt om vanaf nieuw de olie om de zoveel kilometers te verversen om problemen te voorkomen en om te voorkomen dat de olie zwart wordt, maar als de olie nooit is vervangen heeft het weinig zin om dat dan ineens wel te doen als er problemen zijn.
Wat dan wel?
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Volgens Volvo moet de olie bij zwaar gebruik dus taxi of regelmatig met zware aanhanger rijden om de 80.000 km ververst worden.In andere gevallen niet, wel bij verbrande olie of donker van kleur, maar meestal licht de oorzaak dan ergens anders.

Het schokkerig schakelen kan in veel gevallen software matig worden opgelost, de SW verhoogd de drukken in de bak zodat de eventuele slijtage wordt opgevangen.In sommige gevallen kan het zijn dat het kleppenhuis ( brain ) niet juist meer werkt, dit kan ook los worden verangen en schakelt dan weer als nieuw, tegelijk word dan ook de olie ververst.

Het ontkoppelen ( in neutraal stand zetten ) bij stilstand met ingedrukt rempedaal kan ook dmv sw worden opgeheven.Kennen we ook al in de s/v70 cassic.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Dirkjesdirk schreef:
wouter van laer schreef:Mijn eigen ervaring is dat het NIET helpt! Ik denk wel dat het preventief werkt om vanaf nieuw de olie om de zoveel kilometers te verversen om problemen te voorkomen en om te voorkomen dat de olie zwart wordt, maar als de olie nooit is vervangen heeft het weinig zin om dat dan ineens wel te doen als er problemen zijn.
Wat dan wel?

Wist ik het maar!
Maar als ik de andere reactie's lees, dan is een bezoekje aan de dealer geen overbodige actie! Ik ga maar eens een afspraak maken!
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

Maar als ik de andere reactie's lees, dan is een bezoekje aan de dealer geen overbodige actie! Ik ga maar eens een afspraak maken!
Dat was ik ook al van plan, alleen ik wil voorkomen dat ik daar allerlei dure 'misschien-oplossingen' ga uitvoeren zonder dat het resultaat geeft.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”