Pagina 3 van 4
Geplaatst: 12.12.2006 - 15:16
door Bover
Kijk daar hebben we wat aan.

Geplaatst: 12.12.2006 - 21:02
door Dee 5
Bover schreef:Nou dat in de vrij gooien herken ik wel.
Je raakt je tracktie kwijt op rotndes of in de bocht afrit autobaan...
Heb daar nog geen oplossing voor gevonden.... automatisch dan.
Wat je wel kunt doen is handmatig in de "3" zetten als je gas los laat voor de bocht en dan met tractie erop erin.....
Weer terug naar de "D".
Maar ja daar heb je geen automaat voor. met glad weer doe ik het wel.
Bover,
Zou er voor dit aspect ook geen softwarematige oplossing voorhanden zijn? Ik heb mijn V70 pas recent gekocht, dus heb nog geen ervaring opgedaan onder gladde omstandigheden. Maar lijkt me inderdaad niet goed om besneeuwde of ijzige bochten zonder tractie te moeten nemen doordat die bij een vaartje van zon 60 km/h in zijn vrij valt.
Overigens heb ik er eentje van 12/2002 waarbij de automaat niet automatisch in de N valt.
Geplaatst: 12.12.2006 - 21:20
door Bover
tJA ik ga binnenkort naar de dealer om te vragen.
Vindt wel hinderlijk dat de versnelling eruit valt.
Meestal pakt die daarna wel weer goed op als ik gas geef..
Ik zal morgen bellen en na vragen. Volvo zit hier 1200 meter verderop.
Geplaatst: 09.01.2007 - 18:06
door raydweep
Welke member heeft de kennis in huis om mijn S60 D5 automaat te flushen in de regio Limburg? Wil er zelf eigenlijk vanaf blijven omdat ik de auto daarvoor niet goed genoeg ken.... op technisch vlak dan...

Geplaatst: 10.01.2007 - 13:16
door V70R-obert
Onze V70 gaat volgende week naar de garage met het versnellingsbak probleem. Bij koude motor schokt de automatische bak in de versnellingen, metname van de 2 naar zijn 3.
Ik heb vermeld dat 'flushen' een uitkomst kan zijn. De dealer ziet daarin geen oplossing. 'Wanneer de bak niet naar behoren functioneert is er een defect. Volvo schrijft niet voor niets voor dat de olie niet vervangen hoeft te worden, het kan wel helpen, maar is niet eigenlijke oplossing van het defect, aldus de garage.
Geplaatst: 10.01.2007 - 19:51
door Gast
2.4T schreef:Onze V70 gaat volgende week naar de garage met het versnellingsbak probleem. Bij koude motor schokt de automatische bak in de versnellingen, metname van de 2 naar zijn 3.
Ik heb vermeld dat 'flushen' een uitkomst kan zijn. De dealer ziet daarin geen oplossing. 'Wanneer de bak niet naar behoren functioneert is er een defect. Volvo schrijft niet voor niets voor dat de olie niet vervangen hoeft te worden, het kan wel helpen, maar is niet eigenlijke oplossing van het defect, aldus de garage.
Als de olie er zwart uit komt denken ze er dan nog zo over?
Volvo denkt dat er wel meer niet gedaan hoeft te worden.
Nu, wij weten hier wel beter.
ps: laat je geen ruilbak in je maag splitsen.
Ga dan eerst naar een automatenrevisie bedrijf.
Geplaatst: 10.01.2007 - 20:53
door Bover
wIL ME EVEN AANSLUITEN BIJ aLEX.
dOOR ERVARING WIJS GEWORDEN
gEWOON BEGINNEN MET FLUSHEN en advies vragen bij revisiebedrijf versnellingsbakken.
Echt waar eerst flushen bij bijv revisiebedrijf en dan weer kijken wat je automaat doet,. ( olie niet zwart
En met een beetje geluk,
Laat die toch weer fijn schakelen.....

Geplaatst: 16.01.2007 - 12:19
door raydweep
Ik heb van verschillende revisiebedrijven gehoord dat het helemaal niet nodig is om de bak te flushen. Ten eerste omdat de filter niet verwijderd kan worden zonder de bak te demonteren (er blijft dus altijd rotzooi in de bak achter) en omdat je een vergelijkbaar resultaat kan behalen door de intervallen voor het vervangen van de olie kan verkorten. Advies door de revisiebedrijven is ongeveer 100.000 km. Het vervangen van de olie bij iedere 70 of 80.000 km brengt dus meer resultaat mee. Het vervangen van de ATF III (dextron III) olie in Duitsland kost ongeveer 120 euro incl. 19% BTW (met 7,5 liter Castrol olie) en is een uurtje werk. Bij enkele revisiebedrijven in de provincie Limburg zijn de prijzen vergelijkbaar (ongeveer 100 excl. 19% BTW op basis van 5 liter olie), echter met Esso of vergelijkbare ATF III olie.
Het compleet flushen van de bak kost overigens veel meer dan in dit topic wordt aangegeven. Het goed flushen van de bak benodig je zeker 2 tot 3 keer de hoeveelheid olie en langere werktijd (als het goed gedaan wordt). In Duitsland zijn de kosten zeker 2,5 tot 3 keer de bovengenoemde prijs.
Statement van de diverse bedrijven die ik benaderd heb is dat het flushen dus geen meerwaarde heeft en het regelmatig verschonen van de olie betere resultaten kan opleveren.
Dus heb ik maar gelijk een afspraak gemaakt voor het vervangen van de olie bij een Volvo Specialist (niet de dealer) in Aken.... kosten 120 euro incl. arbeitsloon en de extra kosten die het met zich meebrengt als ik een uurtje met de vrouw ga shoppen :

hahaha.
Geplaatst: 16.01.2007 - 17:45
door Gast
De meningen zijn dus weer verdeeld!
Wie o wie heeft andere ervaringen / verhalen van revisiebedrijven.
Geplaatst: 16.01.2007 - 20:15
door Bover
Het verhaal van "rijdweep" komt ongeveer overeen met mijn inlichtingen.
Flushen of vervangen is maar hoe je het noemt.
Ik ververs elke 90.000km ook bij Duitse volvo dealer Gronau de automaat.
Dat kost ongeveer 135,= aan olie en een uurtje werk en dat is 57.
Dus 190,= inclusief.
Resultaat is een perfect werkende automaat.
Geplaatst: 23.07.2007 - 13:27
door Dirkjesdirk
Ik heb dit topic helemaal gelezen maar heb toch nog een vraag.
Mijn D5 automaat uit 2002 met 143.000 op de klok heeft hetzelfde probleem als topicstarter. Echt volledig flushen schijnt toch wel duur en moeilijk te zijn. Diverse specialisten geven wel aan voor 100 tot 130 euro de olie (+ filter?)te willen vervangen. Ik vraag mij af. Schiet ik hier nu iets mee op, of is dat verspilde moeite omdat er toch rotzooi in de bak achterblijft? Of moet ik het gewoon doen en over 1000 km nog eens?
Wie heeft ervaring (dus niet met het volledig flashen, maar slechts verversen)?
Geplaatst: 23.07.2007 - 14:10
door Ludo
Dirkjesdirk schreef:Diverse specialisten geven wel aan voor 100 tot 130 euro de olie (+ filter?)te willen vervangen.
voor olie + filter wisselen is dat verdomd goedkoop.
ik neem aan dat zij het systeem ook zuiveren?.
welke specialisten zijn dat dan?.
Geplaatst: 23.07.2007 - 14:24
door wouter van laer
Ik heb inmiddels de olie nu 2x ververst, dat "fluchen" lukt me niet helemaal denk ik. Ik heb de olie uit de bak laten lopen (was goed zwart) en op de uitgang van de bak een doorzichtige slang gedrukt en de motor gestart! toen kwam er nauwelijks nog olie uit, heel langzaam en ik heb het ongeveer een half uur laten druipen. Toen de schroef er weer in en nieuwe olie in de bak gedaan. Er ging maar 4,5 liter in, dus geen 7! Daarna de bak gereset. Helaas heeft het allemaal niet veel geholpen, ik heb wel iets verschil gemerkt, maar veel niet. Na 1000 km de bak nog maar eens gereset, en weer maakte het een klein beetje uit. Helaas voor korte duur, het probleem blijft. Inmiddels heb ik begrepen dat het probleem ook wel eens software-matig is op te lossen bij de dealer. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen. Weet iemand of er nog verschil zit in de aut.bakken voor een 2.5D- 2.4D5- of benzinemotoren???
Geplaatst: 24.07.2007 - 10:22
door Dirkjesdirk
Ludo schreef:Dirkjesdirk schreef:Diverse specialisten geven wel aan voor 100 tot 130 euro de olie (+ filter?)te willen vervangen.
voor olie + filter wisselen is dat verdomd goedkoop.
ik neem aan dat zij het systeem ook zuiveren?.
welke specialisten zijn dat dan?.
Systeem zuiveren weet ik niets van. ATS in den Haag geeft aan dat het enkel verversen van de olie ca 70 euro kost. Misschien als er een filter in zit is het wat duurder. Dit was hun reactie:
Goedemorgen,
Flushen kunnen wij niet, trouwens wie wel?Als het een 5 traps automaat is kan er geen filter vervangen worden; dit kan alleen bij de 4 traps General Motors automaat die eventueel ook in dit typa auto geplaatst is. Olie verversen is dus wat er overblijft en dit kan inderdaad tot verbetering leiden.
Afspraak maken op een ochtend v.a. 09.00 uur; u kunt er op blijven wachten, duurt ca 20 min.
Met vriendelijke groeten, A.T.S. Den Haag bv, 070 399 14 94
Van Vliet in Leidschendam doet het voor 130 euro incl BTW.
Maar mijn vraag is: helpt dit nu? De Jong in Rdam zegt: nooit doen, dan wordt het probleem alleen maar erger. Probeer eerst de software eens te updaten.
Wie zal het zeggen :roll:
Geplaatst: 24.07.2007 - 12:18
door wouter van laer
Mijn eigen ervaring is dat het NIET helpt! Ik denk wel dat het preventief werkt om vanaf nieuw de olie om de zoveel kilometers te verversen om problemen te voorkomen en om te voorkomen dat de olie zwart wordt, maar als de olie nooit is vervangen heeft het weinig zin om dat dan ineens wel te doen als er problemen zijn.
Geplaatst: 24.07.2007 - 13:35
door bardos
Iik heb in een ander topic al gemeld dat ik ook "schokkende" problemen had met de D5 automaat. Aan het eind van de garantieperiode heeft mijn Bovaggarage een software update/reset laten doen bij Volvo (olie was al bij aankoop bij 150.000 km vervangen.)
Het resultaat is dat ik nu geen schokjes meer heb bij het op de rem staan in D, 4 of 3 en de bak zonder schokken inkomt bij het wegrijden. (olie was al bij 150.000 vervangen)
Geplaatst: 24.07.2007 - 16:02
door Dirkjesdirk
wouter van laer schreef:Mijn eigen ervaring is dat het NIET helpt! Ik denk wel dat het preventief werkt om vanaf nieuw de olie om de zoveel kilometers te verversen om problemen te voorkomen en om te voorkomen dat de olie zwart wordt, maar als de olie nooit is vervangen heeft het weinig zin om dat dan ineens wel te doen als er problemen zijn.
Wat dan wel?
Geplaatst: 24.07.2007 - 16:03
door C 30 T5
Volgens Volvo moet de olie bij zwaar gebruik dus taxi of regelmatig met zware aanhanger rijden om de 80.000 km ververst worden.In andere gevallen niet, wel bij verbrande olie of donker van kleur, maar meestal licht de oorzaak dan ergens anders.
Het schokkerig schakelen kan in veel gevallen software matig worden opgelost, de SW verhoogd de drukken in de bak zodat de eventuele slijtage wordt opgevangen.In sommige gevallen kan het zijn dat het kleppenhuis ( brain ) niet juist meer werkt, dit kan ook los worden verangen en schakelt dan weer als nieuw, tegelijk word dan ook de olie ververst.
Het ontkoppelen ( in neutraal stand zetten ) bij stilstand met ingedrukt rempedaal kan ook dmv sw worden opgeheven.Kennen we ook al in de s/v70 cassic.
Geplaatst: 24.07.2007 - 16:14
door wouter van laer
Dirkjesdirk schreef:wouter van laer schreef:Mijn eigen ervaring is dat het NIET helpt! Ik denk wel dat het preventief werkt om vanaf nieuw de olie om de zoveel kilometers te verversen om problemen te voorkomen en om te voorkomen dat de olie zwart wordt, maar als de olie nooit is vervangen heeft het weinig zin om dat dan ineens wel te doen als er problemen zijn.
Wat dan wel?
Wist ik het maar!
Maar als ik de andere reactie's lees, dan is een bezoekje aan de dealer geen overbodige actie! Ik ga maar eens een afspraak maken!
Geplaatst: 25.07.2007 - 00:00
door Dirkjesdirk
Maar als ik de andere reactie's lees, dan is een bezoekje aan de dealer geen overbodige actie! Ik ga maar eens een afspraak maken!
Dat was ik ook al van plan, alleen ik wil voorkomen dat ik daar allerlei dure 'misschien-oplossingen' ga uitvoeren zonder dat het resultaat geeft.