Pagina 3 van 3

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 26.09.2023 - 09:07
door fredhead
volvo xc90 010 schreef: ↑26.09.2023 - 01:31 de volvo is 18 jaar oud en heeft 220.000 km gereden , dan is een scheur in een rubber te verwachtten , ik kan niet verwachtten dat alles nog in nieuwstaat is
Dat zeker niet maar dat rubber is prima te vervangen en zou ik ook zeker doen.

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 26.09.2023 - 22:26
door JeroenSpock
Nou... prima te vervangen.. Dat is wel een kutklusje hoor. Tenminste, die van mij moeten binnenkort ook, net alle onderdelen in huis gekregen.
Die veerpoot er uit halen kan moeilijk lopen als er een ander onderdeel niet helemaal wil mee werken.
Eenmaal er uit moet je met veerspanners aan de gang, en die dingen willen wel eens gaan glijden over de veer. Ik heb wel eens 4 spanners tegelijk op een veer gehad, maar het lukt vaak ook met 2 of soms even een 3e nodig.

Heb trouwens onder de D5 een keer IPD heavy duty veerpootrubbers gehad, maar die waren binnen 50.000 km gescheurd. Toen originele Volvo rubbers er onder gezet.
Nu voor de 2.5t heb ik Sachs rubbers en lagers besteld.

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 26.09.2023 - 22:45
door fredhead
Ik heb de heavy duty ook gehad en dezelfde ervaring, ook snel stuk.

Maar met prima bedoelde ik dat de spullen gewoon te krijgen zijn en iemand met het juiste gereedschap kan ze gewoon vervangen.
Dat een auto 18 jaar oud is hoeft dus geen excuus te zijn voor versleten rubbers.

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 09.12.2023 - 00:21
door volvo xc90 010
JeroenSpock schreef: ↑22.08.2023 - 18:37 Stel dat het rubber wel doormidden gaat, dat komt de veer eerst nog het toplager tegen en vervolgens de kom waar de hele veerpoot in valt met die 3 boutjes.
Met geen mogelijkheid dat in dit geval iets door de motorkap naar buiten komt.
Het lijkt eng maar als je er rekening mee houdt en geen gekke dingen doet is het enige gevaar is inderdaad de verzekering.
KLOPT ! Beetje angsthazen hier :-) , het kwam puur omdat het wiel uiterst uitgedraaid stond en misschien ook door de 265/45-R20 all weather banden kwam ik later achter. rij er nog steeds mee rond.
garage heeft het ook bekeken , geen enkele noodzaak tot reparatie , toplager draait ook soepel in de veerpoot. Het is een auto van 18 jaar oud en dan is het niet nieuw meer

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 09.12.2023 - 02:10
door teebee
volvo xc90 010 schreef: ↑09.12.2023 - 00:21 Beetje angsthazen hier
Aldus de topic starter πŸ˜‚πŸ˜‚

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 12.12.2023 - 16:31
door Henry82
teebee schreef: ↑09.12.2023 - 02:10 Aldus de topic starter
Hahaha, inderdaad. Hier om advies komen vragen, advies krijgen, en dan stoer angsthazen roepen... Next.

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 12.12.2023 - 16:39
door Urbexpeditie
teebee schreef: ↑22.09.2023 - 16:27
Henry82 schreef: ↑22.09.2023 - 16:20 Ik las in een ander topic dat TS zelf automonteur was vroeger, en zich door de meeste dealers en garages opgelicht voelt.
Dan is het fijn zelf kundig te zijn om dit soort zaken op waarde in te kunnen schatten, zullen we maar zeggen....
In dat geval begrijp ik nog minder van zijn β€˜paniek’ aan het begin van zn topic….
..........

schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Geplaatst: 12.12.2023 - 17:22
door fredhead
Probleem "opgelost", topic op slot.
Alles wat er gezegd moest worden is wel gedaan.