schokbreker ophanging boven is kapot en moeten er mee op vakantie morgen :-(

Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

beste medeforum leden

morgenochtend zouden we naar Kopenhagen vertrekken.
de volvo heeft 3 weken terug een grote onderhoudsbeurt gehad bij de volvo specialist

ik sta nog even ruitensproeiervloeistof bij te vullen en oliepeil check

zie ik die half afgebroken bevestiging van de schokbreker voor.

vannacht / morgenochtend om 4 uur zouden we weggaan, is het gevaarlijk om zo te rijden ??

wat zijn de risico's ? kan die hele voorpoot daar door dat gat en knalt deze dan tegen de onderkant van de motorkap aan ?

en zakt de hele auto dan links voor naar beneden ?? wiel wat vast loopt in de wiel kuip ?

en heeft iemand idee wat het kost beide voorpootophanging te vervangen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 554
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Pff niet fraai. Persoonlijk zou ik het niet aandurven om ver te gaan rijden, maar dat is jou verantwoording natuurlijk.

Soms komen ze bijna door de motorkap heen.. Mooie bult krijg je dan. Heb je daar later ook weer kosten aan.
Reisverzekering dekt wellicht iets voor vervangend vervoer?

Succes gewenst in elk geval.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

flevodirk schreef: 21.08.2023 - 21:03 Pff niet fraai. Persoonlijk zou ik het niet aandurven om ver te gaan rijden, maar dat is jou verantwoording natuurlijk.

Soms komen ze bijna door de motorkap heen.. Mooie bult krijg je dan. Heb je daar later ook weer kosten aan.
Reisverzekering dekt wellicht iets voor vervangend vervoer?

Succes gewenst in elk geval.
reisverzekering ? ik onderhoud deze xc90 heel goed bij volvo specialist en 800 km naar Kopenhage is niet echt de hele wereld in de ronte.
ik heb gewoon vet pech dat het bij de grote beurt nog niet was , of niet gezien is en dat ik precies morgen weg moet.

ik zaag wel stevig stuk hout op maat wat ik er bovenop leg.

kijk dit soort shit is dan wel weer een nadeel van een youngtimer.
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Nu te laat, maar als je dat onderdeel vanmorgen bij de automaterialenzaak of de volvo dealer had besteld. Had je hem vanmiddag kunnen laten monteren bij elke willekeurige dorpsgarage.

Blok hout erop lijkt me niet echt nodig.
De ring die losgescheurd is houd volgens mij vooral de schokbreker in elkaar bij volledig uitveren.
En dan nog past hij niet door het gat in de basisplaat.
Volgens mij kan het hooguit wat gaan bonken.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 872
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Het lijkt me niet verantwoord om met een auto in zo'n staat te rijden.
Eender welk onderdeel van de ophanging dat niet 100% in orde is compromitteert de wegligging.
Indien er een ongeval gebeurt ben je denk ik mogelijk flink de sigaar.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

FRANQ schreef: 21.08.2023 - 22:11 Nu te laat, maar als je dat onderdeel vanmorgen bij de automaterialenzaak of de volvo dealer had besteld. Had je hem vanmiddag kunnen laten monteren bij elke willekeurige dorpsgarage.

Blok hout erop lijkt me niet echt nodig.
De ring die losgescheurd is houd volgens mij vooral de schokbreker in elkaar bij volledig uitveren.
En dan nog past hij niet door het gat in de basisplaat.
Volgens mij kan het hooguit wat gaan bonken.
het is me ook opgevallen dat als het wiel recht staat , die plaat die afgescheurd uit ziet normaal vlak ligt , het stuur stond uiterst naar rechts , dan staat dat bovendeel helemaal scheef erop.
voor de zekerheid even naar onze werkplaats gereden en plaat eroverheen geklemd. De motor kap heeft dan in ieder geval geen schade.

over 4 uur vertrekken we naar Kopenhagen voor de 2e keer dit jaar.

heb je enig idee wat dit . als ik het bij beide kanten laat vervangen , zou gaan kosten ? 500 / 1000 / 1500 euro ? gewoon ter indicatie

gr rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

Normaal rijden we door Duitsland heerlijk volgas waar het kan . vaak 200+
deze keer keurig max 120
doen we er wat langer over maar beter geen risico nemen
over 12 dagen weer terug en laat ik het gelijk aan beide kanten vernieuwen.
ik zal ook eens even goed achter kijken , hoe het daar zit.
bij de youngtimer kan extra goede inspectie nooit kwaad.
iedereen hier bedankt voor zijn inzet en hulp

gr rob
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1204
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Dat zijn de veerpootlagers. De lagers zelf zullen enkele tientjes zijn. Is wel een flink klusje, de hele veerpoot moet eruit om die te vervangen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7735
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Stukje hout zagen en erop?… 800km ‘valt wel mee’?
Ok, jouw keuze natuurlijk, maar met een dergelijk euvel zou ik die afstand niet gaan doen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik zou er wel mee durven rijden, als dat voornamelijk snelweg kilometers zijn. Lijkt er niet op dat de boel ineens uit elkaar springt. Thuis rustig uitzoeken wat er kapot is en wie het mag repareren.
Volgens mij is dat de veerpootrubber, dat is het rubber waar de spiraalveer in valt aan de bovenkant. Stel dat hij verder scheurt, knalt de veer tussen die 3 boutjes tegen het plaatwerk aan, waar de auto nu ook op rust eigenlijk. Niet dat hij door de motorkap heen klapt.

Repareren van dit probleem bij een P2 valt mee, maar het is vooral de tijd die het kost. Dealer zal zit snel kunnen doen, die hebben mooie veerspanners en alle gereedschap.
Wiel er af, schokdemper van de fusee af (2 bouten), bovenste 3 boutjes los, en dan de veerpoot er uit trekken. Vaak zit het mee, maar ik heb ook wel eens ruzie gehad met die dingen.

Onderdelen:
-Veerpootlager €40/st
-Veerpootrubber €25/st
-Schokdemper €120/st
-Spiraalveer €60/st
-Stofkap €10?
-Klein materiaal (kruismoer ed)€??


Werktijd, ruim genomen anderhalf uur per kant?

Als je alleen de bovenste 2 nodig hebt valt het nog mee, maar beter om gelijk nieuwe veerpoten te monteren.
Hoe oud zijn de shcokdempers?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

De volvo XC-90 is uit 2005 met destijds 180.000 eerlijke km erop, dit omdat de ex eigenaar chirurg was in het ziekenhuis en er alleen in de weekends mee reed . Heb hem persoonlijk gesproken en nog gratis soort honde net gehad wat hij nog in zijn garage had liggen.
Ik pluis altijd een auto helemaal uit voor ik hem koop, geen zin in een miskoop !
De schokbrekers lijken me nog de eerste.
Wel zijn alle draagarmen en de rubbers VOOR 6 maanden terug vervangen , daarna reed tie veel beter rechtuit !

Dus beter gewoon de hele veerpoot met schokbrekers en rubbers compleet vervangen dan kost het kleine 1000 euro beide kanten.

Schokbrekers nog van een bepaald merk ? Ik moet zeggen dat de huidige na heden 210.000 km het nog prima doen,

ik kom 5 September weer terug , dan wil ik wel dat het gemaakt gaat worden met de nodige wachttijd.

We hebben op de zaak aantal Peugeot Experts rijden. bij een ging een storingslampje branden, 10 dagen wachtten om de storing uit te kunnen lezen , en 10 weken wachtten voor een eerste 50.000 km beurt. Bij Peugeot is het echt drama !
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2241
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ieder zijn keuze, maar ik was hier nooit mee op vakantie gegaan 800km ver.
Dan maar een dagje korter vakantie, maar had het toch eerst laten fixen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 834
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Poeh dat is best een risico. Zo goed de wegen in Duitsland ook weer niet.

Misschien de technische vragen ook even stellen in het juiste subforum (die voor de XC90 1 tot MY 2015)? Daar zullen wellicht nog wat meer experts zitten die je kunnen helpen met je vragen.

Succes en veilige reis!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40411
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als ik het niet zou weten, zou ik er ongemerkt mee op vakantie gaan.
Maar als ik het wél zou weten, zouden de enige kilometers die ik er nog mee zou rijden naar mijn Volvodealer voeren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Ik ben er ook geen voorstander van om zo te vertrekken naar het vakantie adres. Gewoon laten repareren en dan met een gerust hart aan de vakantie beginnen.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7884
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Niet lullig bedoeld, maar willens en wetens...
Mocht je in deze situatie een ongeval krijgen, dan gaat ook de verzekering mekkeren. En neem van mij aan, als de veerpoot doorschiet ga je bijna haaks om. Ook op een Duitse snelweg.
Daar gaat zo'n houten vlokkenplaat echt niet tegenhouden.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit is het rubber van de veerpootlager, je zal het tijdens het rijden af en toe wat horen bonken maar het is zeker niet levensgevaarlijk.
Ik zou hier persoonlijk mee op pad gaan.

De veerpoot zal geen gekke dingen doen, die hangt nog gewoon netjes vast aan alle boutjes.
Dit lager voorkomt bijgeluiden vanuit de ophanging als de demper beweegt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7884
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 22.08.2023 - 17:36 Dit is het rubber van de veerpootlager, je zal het tijdens het rijden af en toe wat horen bonken maar het is zeker niet levensgevaarlijk.
Ik zou hier persoonlijk mee op pad gaan.

De veerpoot zal geen gekke dingen doen, die hangt nog gewoon netjes vast aan alle boutjes.
Dit lager voorkomt bijgeluiden vanuit de ophanging als de demper beweegt.
Ah oke, dacht dat de kop los lag. Lagerrubber kan geen kwaad. Maakt inderdaad enkel meer herrie.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan had de demper gebroken moeten zijn of de toren stuk.
Beiden lukt je niet zomaar en als een demper door gaat schieten zou die houten plaat ook geen verschil maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Stel dat het rubber wel doormidden gaat, dat komt de veer eerst nog het toplager tegen en vervolgens de kom waar de hele veerpoot in valt met die 3 boutjes.
Met geen mogelijkheid dat in dit geval iets door de motorkap naar buiten komt.
Het lijkt eng maar als je er rekening mee houdt en geen gekke dingen doet is het enige gevaar is inderdaad de verzekering.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gesloten

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”