Even geleden? Zeg dat wel zeg!
Allereerst de beste wensen allemaal

De auto en het forum stonden even op een lager pitje. We hebben de laatste bouwtekeningen van ons toekomstige nieuwbouwhuis mogen inleveren, werk was druk, de feestdagendrukte zat er tussen én mijn vriendin en ik hebben een puppy geadopteerd! Zoals jullie wel kunnen raden heeft dat laatste de meeste aandacht gekost
Stil heb ik natuurlijk niet gezeten. Bij motointegrator heb ik een aantal motorsteunen besteld (distributiekant en de 2 hydrolagers, de 2 kantelsteunen waren immers al vervangen). Helaas kwam 1 van de hydrolagers in een ander doosje en erg opgewonden binnen, zijn vloeistoffen kon hij niet binnen houden
Ook viel de eindejaarstoeslag/cao nabetaling erg goed en heb ik mezelf op een ferrita sportuitlaat getrakteerd. Mijn vorige V70 had een ABC klep, maar dat geluid was vooral luid en niet mooi. Over het installeren later meer, want eerst nog door naar dat kling geluid:
Bij de garage kon hij niks vinden. In ieder geval, niet iets wat gerelateerd is aan de vervangen onderstel onderdelen. Het stuur stond in de ruststand ook niet helemaal recht en hij dacht dat dat met een kalibratie van de ring achter het stuur opgelost kon zijn, maar deze generatie had er nog een waar dat niet mogelijk was. Het kling geluid heeft er nooit meer zo erg in gezeten als die avond. Het is nu meer een subtiele bonk geworden en er lijkt wat te rammelen als je over klinkers heen gaat na 360 graden het stuur draaien. Eerlijk gezegd heb ik nog helemaal geen zin gehad om er naar te kijken. Het werd koud, druk met werk, druk met de feestdagen en we konden 1001 dingen doen die hogere prioriteit hadden dan dat. Als ik nu moet gokken denk ik dat 1 van de voorste veren niet goed in de zetel zit. Gewoon een keer extra steken en dan komt het alsnog goed zonder rare geluiden
Tussendoor heb ik ook de olie vervangen en flush olie gebruikt van (uit mijn hoofd) WS2-E. Ik had nog 6L 5W30 staan voor de V40 van castrol en wilde ik na de flush als korte termijn olie gebruiken omdat de oliepan er nog onder uit moest. Beter te vaak verversen dan te weinig

Een van de redenen voor de flush waren de beurtjes in Duitsland. Deze waren altijd netjes binnen de kms, maar nooit binnen de jaren. Naderhand zat er uit mijn hoofd 5 jaar tussen de beurtjes. Wie weet wat er dan in de motor zit...
De andere reden was licht olieverbruik. Bij aankoop zat de olie binnen de peilstok range, na 7000km zat er alleen nog olie op het puntje van de peilstok. Er mocht iets meer dan 1.5L worden bijgevuld om op hetzelfde niveau te komen als voorheen... yikes!
Tot mijn grote geluk heeft de motor na de flushbeurt niks meer verbruikt. Ik wil niet zeggen geen druppel, maar de peilstok was eerst halverwege nat, nu zit ie' bij het peilen op 4/10 van de peilstok en dat na ook ruim 7000 kilometer.
De V70 is ook nog terug geweest naar Vilier omdat hij anders reed op LPG en een beetje onregelmatig stationair draaide. Vaak na 10 seconden stationair draaien op LPG lijkt de motor in te kakken naar 600, terug naar 900, terug naar 600 en zo maar door. Als ik een stoot gas geef doet ie' het weer even normaal om dan na 10 seconden weer hetzelfde te doen. Het verbruik klopt ook niet misschien (15 procent er van af, voor de lpg inbouw niet) en met dezelfde hoeveelheid gas(pedaal indrukken) gaat de auto harder van zn plek op benzine dan met lpg. Het schakelgedrag van de auto is dus ook anders en nooit helemaal lekker als je vaak switcht. Dat is onder garantie/nazorg nagekeken en ze hadden de verdamperdruk verhoogd en nog iets opnieuw gekalibreerd. Even een tijdje mee rondrijden en terugbellen als het bleef was het advies.
Het verschil in verbruik is wel iets verbeterd, het gaspedaal ook maar is nog niet 1 op 1 gelijk aan benzine en het stationair probleem is nog steeds een probleem. Misschien de bougies vervangen voor iridium exemplaren dacht ik. Zal vast helpen...... Volgende week waag ik er nog een telefoontje aan.
Dan de motorsteunen. Die wilde ik graag één voor een vervangen. Onder de 1400 toeren dreunde de motor aardig en ik was benieuwd welke steun nou echt verschil zou maken. De distributiesteun was als eerst. Die haalde vooral wat hoorbaar getril weg (in hoeverre dat logisch klinkt). Veel soepeler geheel en we waren er erg blij mee!
Toen de voorste motorsteun (die tussen het koelpakket en de motor). Hoe moeilijk kon dat zijn? Nou... als febi niet een loos metalen pukkeltje aan de bovenkant zou maken van 1cm op haar motorsteunen zat de nieuwe er met een uurtje weer onder. Deze dus niet. Motor hoger... he shit! De bovenste kantelsteun vergeten los te maken! De crossbar rubbers waren al niet per se fris te noemen en waren nu nog verder uitgelubberd. Na het losmaken kreeg ik de steun er alsnog niet tussen. De oude OEM steun maar even gemonteerd en met een ijzerzaagje het bovenste pukkeltje afgezaagd. Toen was het een kwestie van optillen, eruit halen, er tussen knallen, vastmaken... waarom gaat nou die onderste bout bij het subframe er niet goed in?? U raad het wellicht al, deze was niet origineel en ook niet de goede lengte. Gelukkig zit Vos Volvo Oss op 2 straten afstand en hadden ze de bout op voorraad. Heel voorzichtig heen gereden en meteen onder de auto gekropen om m' te monteren. Niet heel charmant daar tegenover het gebouw, maar ik had geen flauw idee hoe lang dat boutje alles goed vast zou houden. Het verschil in trillingen/vibraties ten opzichte van de oude was zeker aanwezig, maar niet zo erg als met de steun aan de distributiezijde. Alleen tussen 2200 en 2600 rpm zijn er duidelijk hoorbare trillingen over, maar het gedrag ten opzichte van de aankoop herken ik al niet meer terug. De laatste steun laat ik door de garage doen. Na het ge**t met de voorste laat ik de moeilijkste steun liever aan een professional over. De V70 mag binnenkort namelijk weer langs de garage
Namelijk voor de preventieve oliedrukherstel reparatie/de O-ringen in de carteroan! Ondanks de grote bekendheid van Volservice op de forums laat ik dat niet bij hem doen. Telefonisch heb ik meerdere pogingen gedaan en de whatsappjes worden (na eerdere gemaakte service afspraken via whatsapp) op blauwe vinkjes gelaten zonder reactie. Erg jammer, maar ik kan me goed voorstellen dat ze het ongelofelijk druk hebben. Zeker tussen oktober en januari door de vele winterchecks/beurtjes. Uiteindelijk hebben we samen met onze vaste garagist de O-ringen besteld en keek hij mee of hij er raad mee zou weten. De boel ingepland, gevraagd of hij de motorsteun wil vervangen en nu is het wachten tot woensdag a.s.
Ook gaat hij even kijken of hij raad weet met de uitlaat. Die ferrita uitlaat hebben we voor kerst opgehaald en ligt helaas nu stof te happen in de garage. Op de boutjes tussen de middendemper en de downpipe passen dop 12 en 13. Normaliter zou dop 10 moeten passen. De slijptol van mijn ouders past er niet tussen en met de dremel durf ik de boel niet helemaal door te slijpen. Ik lig zelf erg dicht in de buurt en wil geen risico op een mini-slijpschijf op of in het gezicht. De uitlaat komt wel mooi op tijd want de middendemper lijkt bijna door geroest. Bij aankoop leek de buis van de middendemper naar de einddemper bijna door, maar de middendemper is ook bijna aan z'n einde. Hij gaat in ieder geval de delen van elkaar losmaken en ik heb gevraagd of hij de einddemper kon monteren als de tijd het toeliet.
Dus... na woensdag de laatste nieuwe motorsteun, nieuwe O-ringen (en olie) en een sportuitlaat. Een mooi begin van het jaar
P.S. Misschien ben ik door de lange pauze wat vergeten en voeg ik dat toe aan een latere update!