Pagina 3 van 4
Geplaatst: 16.12.2006 - 21:56
door volvorider
Smiley schreef:Het is een belgische 960, dat hadden jullie niet gedacht hè? Hij is indertijd verkocht door een Volvo dealer in Den Haag, naam is me even ontschoten. Eigenaar woonde in Belgie en heeft 'm op Belgisch kenteken laten leveren. Is in 2000 weer in NL komen wonen nadat zijn vrouw was overleden en heeft 'm dit jaar ingeruild bij dezelfde Volvo dealer en die heeft 'm aan deze garage verkocht in de handel. De gehele historie is bekend met documenten
Kortom ik heb 'm gekocht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zaterdag ga ik 'm halen, foto's volgen later..
Proficiat! Ik had je nog zo gewaarschuwd......
Zo'n 960/S/V90 werkt erg verslavend! En dan nog wel de zwaarste uitvoering 204 pk. Heb ik ook sinds een paar weken, zie mijn web-log.
Ben ook benieuwd naar de foto's.
Geplaatst: 17.12.2006 - 19:37
door Smiley
Ach ja je leeft maar één keer is het niet? Dan moet je toch streven naar het hoogst haalbare
Heb je weblog al eerder geraadpleegd, alleen maar hosanna over de auto natuurlijk, waar blijven jouw persoonlijke ervaringsverhalen?
Geplaatst: 17.12.2006 - 21:16
door volvorider
Tja, dat kan wel eens eentonig worden, Smiley. Zo'n 960 rijdt geweldig. Heb hem nu drie weken en ruim 3000 km verder. zo'n 6 cilinder in lijn loopt geweldig. Soms even de radio uit om naar het motorgeluid te luisteren. Als een naaimachine, zijdezacht en soms even de sportstand en vooral tussensprints van 80 naar ..... je wordt gewoon achterin de stoel gedrukt.
Heb tot nu toe alleen maar lof over de Volvo. Was al wat gewend met de 940, maar dit is toch een stap hoger. Verbruik ligt rond de 1 op 9.5 gemiddeld.
Geplaatst: 18.12.2006 - 14:42
door mbroeren
helemaal mee eens hoor - zeer bijzonder rijden.
enige minpuntje dat ik kan verzinnen is de automaat - dan merk je toch wel het generatieverschil met de nieuwere modellen. De sportstand gebruik ik al helemaal maar niet meer; wat een zenuwachtig gedoe zeg...
Geplaatst: 18.12.2006 - 15:51
door Smiley
En wat zou dan het min puntje aan de automaat zijn? Kan nog niet echt beschikken over veel vergelijkingsmateriaal maar ik vind hem prima schakelen, wel alleen in de e-stand gereden moet ik eerlijk zeggen.
p.s. hoe vinden jullie mijn nieuwe avatar? originele voorkant van de brochure uit '95
Geplaatst: 18.12.2006 - 16:17
door Gideon_XC90
kreeg je die er bij de aankoop bij
grapje
té
Geplaatst: 18.12.2006 - 16:32
door mbroeren
Smiley schreef:En wat zou dan het min puntje aan de automaat zijn? Kan nog niet echt beschikken over veel vergelijkingsmateriaal maar ik vind hem prima schakelen, wel alleen in de e-stand gereden moet ik eerlijk zeggen.
in sport veels te zenuwachtig
in E te traag en soms onvoorspelbaar
en die lock-up (op zich hulde voor de vinding) die er steeds afgaat met gas loslaten en waarbij het niet te voorspellen is bij hoeveel gasgeven hij erafspringt (en schokt)
en bij mij van 1 naar 2 een schokje, erg irritant
rustig rijden in E is prima, dus dat doe ik dan maar want daar is deze auto gewoon voor gebouwd, relaxt rijden, liefst niet harder dan 120 vanwege het verbruik en de wind
Geplaatst: 18.12.2006 - 16:45
door Smiley
Traag is een relatief begrip, ik vind 'm in E niet echt langzaam, dus wat ik in de sportstand moet verwachten hhmmm...
lock-up moet ik maar eens over lezen in het boekje want dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Tikje van 1 naar 2 lijkt me inderdaad erg vervelend. Dat laatste gaat eigenlijk vanzelf toch? Ik heb een oude BMW 3.0 uit jaren 70 gehad en daar reed ik eigenlijk nooit hard mee, snel zat hoor maar past niet bij de auto.
Tijdens de proefrit toen ik de radio wilde controleren heb ik ook radio 4 op gezet, heerlijk!! Dan voelt het echt als rijden zoals je wat oudere heren wel eens ziet doen genietend achter het stuur :smilebowtie:
Geplaatst: 18.12.2006 - 20:16
door mbroeren
Traag is de auto zelf niet maar de bak twijfelt soms wat. Ach, het is een automaat om lekker mee te toeren en niet moeilijk te doen. Ik ben teveel verwend met de verfijning van een Audi dsp, maar daar mis je weer het lekkere gepruttel van energieverlies van de oude automaten met 6 cilinders dus als ik mag kiezen is dit het!
De lock-up is het uitschakelen van de koppelomvormer (geloof dat het zo heet) bij constante snelheden boven de 70km (bij mij). Het voelt als een extra versnelling; hij 'schiet vast' zeg maar, wat een paarhonderd toeren en extra wrijving scheelt (fijn bij caravan-rijden is mij verteld). En dat merk je in het geluid en het verbruik, al zal dat wel een druppel op de gloeiende plaat zijn met deze bakken. Ik mag blij zijn met dit koude weer als ik de 1 op 7 op lpg haal, en dan staat ie echt in E....
groets
Geplaatst: 18.12.2006 - 21:01
door Michael Oud
Lock up betekend in weze dat hij "vast" staat in de versnelling. Zoals geschreven, de koppelomvormer wordt uitgeschakeld zodat er een directe overbrenging is. Een automaat zonder lockup heeft altijd wat slip, wat dus het typische automatengeluid (alsof iemand continu zn voet half op de koppeling heeft) produceert. Bij gasgeven voelt ie dus meer aan als een normale handbak in plaats van dat zenuwachtige geslip.
1 op 9.5 met een zescilinder automaat... fluwelen voetje zeker! Met mn 2.0 turbo en handbak (940 sedan) rijd ik ongeveer 1 op 8.5 met de airco uit....
Btw, ik ben 20 en geniet ook als een oude heer met radio 4 op achter het stuur! (Voor de duidelijkheid, radio 4 stáát dan ook op)
bij gebrek aan
Geplaatst: 18.12.2006 - 22:12
door mbroeren
Cojones schreef:
Btw, ik ben 20 en geniet ook als een oude heer met radio 4 op achter het stuur! (Voor de duidelijkheid, radio 4 stáát dan ook op)
bij gebrek aan classic-fm via de ether.....
de eerste ipod met een ip-adres en wifi koop ik, dan zijn er zóveel muzieksoorten binnen handbereik zonder je vantevoren vast te hoeven leggen of afhankelijk te zijn van een programmering....maar dit ter off toppic...
Geplaatst: 18.12.2006 - 22:53
door Smiley
Toch wel gaaf wat een auto met je gevoel van rijden kan doen....
Zo blijkt maar weer dat Volvorijders zekere rijders zijn. Wij gaan voor het rijden an sich en genieten van het gevoel dat de auto ons geeft. Wel een heel andere auto maar toch het zelfde gevoel gaf mijn oude BMW 3.0 dat was ook een auto om mee te rijden, nooit scheuren...(ohoh iets te veel Jan van Veen geloof ik...)
Geplaatst: 18.12.2006 - 22:57
door volvorider
quote="Cojones"
1 op 9.5 met een zescilinder automaat... fluwelen voetje zeker! Met mn 2.0 turbo en handbak (940 sedan) rijd ik ongeveer 1 op 8.5 met de airco uit....
En bij mij met de airco aan! Met onze 940 haalde ik ook af en toe meer dan 1 op 11.
Geplaatst: 19.12.2006 - 09:44
door +++t blijft behelpen+++
Economy Sport...
de 960's die ik proefgereden heb vond ik nogal tam Tov mijn eigen auto.
in S werd het ietsjes beter maar het hield nog niet over.
en dat klopt ook wel 9.9 tov 8.3 naar 100 scheelt gevoelsmatig wel veel natuurlijk
ja als je uit een 135 PK komt lijkt het allemaal snel, maar snel is ook het wennen.
Overigens vind ik klassiek in de auto vaak tegenvallen.. (ruis etc)
Geplaatst: 19.12.2006 - 11:25
door mbroeren
windgeruis bij een 960 vooral....
Geplaatst: 19.12.2006 - 15:51
door mbroeren
+++t blijft behelpen+++ schreef:
en dat klopt ook wel 9.9 tov 8.3 naar 100 scheelt gevoelsmatig wel veel natuurlijk
960/v90 automaat naar 100 dacht ik:
9.1 voor de 204pk
9.4 voor de 180pk
10.0 voor de 170pk
het voelt veel trager inderdaad....
Geplaatst: 19.12.2006 - 16:59
door Smiley
Een goede radio wil nog wel eens helpen om beter geluid te krijgen en natuurlijk moet je niet racen met een 960, daar is ie helemaal niet voor gemaakt. Het is een heren auto en zo moet je er volgens mij ook mee rijden. Als je wilt racen moet je een 850 T5R kopen, die zijn daar voor gemaakt...
Geplaatst: 19.12.2006 - 20:00
door Smiley
Ik zag trouwens dat de S90 uit Ede verkocht is, één van de leden???
Geplaatst: 21.12.2006 - 23:06
door mbroeren
bart simpson schreef:mbroeren schreef:6000 euro (13000 gulden) voor een V90 model 98
Jij bedoelt het verschil tussen een 3.0 en een 2,5?
Nee, heb thuis de folder nog wel liggen, er stond mij een bizar prijsverschil bij voor een verwaarloosbaar verschil van 5 km/uur in top en 1 sec. van 0-100, en dat die ƒ 13.000,-- het bedrag was kan idd best.
oooh! Het is wat. Hier ook nog een leuke: het prijsverschil tussen een Limited en Exclusive was 3400,= (EURO) terwijl de uitrusting identiek is. Ene volgt de andere op, dus een week wachten kon heel wat schelen toen.
Geplaatst: 22.12.2006 - 08:57
door +++t blijft behelpen+++
nou die top lijkt me nou niet het belangrijkste ..
hoe staat het met het koppel? en het verloop daarvan?
bijv 80-120
en ja die 3400,-- dat was ook maar 3 procent...