Ik zag op het weblog van Paul in een Amerikaanse test dat de 960 3.0 alleen met een 4-traps automaat te leveren was...
Nu ben ik aan het kijken naar een S90 3.0 en die is handgeschakeld...
Kan iemand uitsluitsel geven hierover? Is de S90 met handschakeling geleverd (5 bak)???
Graag voor morgen (dinsdagavond) want woensdag ga ik een ritje maken...
S90 3.0 handgeschakeld geleverd?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ja, als 180pk 3.0 vanaf eind 1996
Volvo for life
- Smiley
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
- Locatie: Arnhem
Dank voor je reactie, ik begon 'm even te knijpen, zag eigenlijk alleen maar automaten en dacht dus gelijk "oh oh dat is er dus mis met deze verder fantastische auto".
Nu ga ik woensdag met een gerust hart naar mijn proefritje ...
p.s. 180 pk, dat is 25 pk minder dan de automaat. Een andere motormanagementcomputer of zijn er meer dingen anders?
Nu ga ik woensdag met een gerust hart naar mijn proefritje ...
p.s. 180 pk, dat is 25 pk minder dan de automaat. Een andere motormanagementcomputer of zijn er meer dingen anders?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De 3.0 van 204 pk bestaat alleen als automaat.Smiley schreef:Dank voor je reactie, ik begon 'm even te knijpen, zag eigenlijk alleen maar automaten en dacht dus gelijk oh oh dat is er dus mis met deze fantastische auto.
Ga ik woensdag met een gerust hart naar mijn proefritje ...
- mbroeren
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08
Er zijn ook 180 pk-ers (b6304f2) met automaat geleverd, en volgens mij liggen die 180 pk-ers alleen (zo nu en dan) in een S/V90 en niet in de 960's - die hadden in plaats daarvan de 2.5 met 170pk.
Ik ben zelf bezig geweest te kijken of het interessant is van 180 naar 204 (type b6304f1) te gaan, maar liep aan tegen een doolhof van ECU's en iets met de automatencomputer en tammere nokkenassen. Het koppelverloop van de 180 is wat vlakker en het verbruik van de 204 is minder ongunstig (laat ik me zo maar uitdrukken). Voor wat betreft snelheid scheelt het op papier wat tienden en 5km op de top.
Zie ook http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen
Ik ben zelf bezig geweest te kijken of het interessant is van 180 naar 204 (type b6304f1) te gaan, maar liep aan tegen een doolhof van ECU's en iets met de automatencomputer en tammere nokkenassen. Het koppelverloop van de 180 is wat vlakker en het verbruik van de 204 is minder ongunstig (laat ik me zo maar uitdrukken). Voor wat betreft snelheid scheelt het op papier wat tienden en 5km op de top.
Zie ook http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Wat ik begrijp is dat de meerinvestering van ruim ƒ 20.000,-- (meerkosten voor een 204pk in 1997) weggegooid geld was.mbroeren schreef:Er zijn ook 180 pk-ers met automaat geleverd, en volgens mij liggen die 180 pk-ers alleen (zo nu en dan) in een S/V90 en niet in de 960's - die hadden in plaats daarvan de 2.5 met 170pk.
Ik ben zelf bezig geweest te kijken of het loont van 180 naar 204 te gaan, maar vind weinig gehoor op mijn pad. Wat ik er tot nu toe van weet is dat de ECU vervangen moet worden en er was iets met tammere nokkenassen. Het koppelverloop van de 180 is wat vlakker en het verbruik van de 204 is minder ongunstig (laat ik me zo maar uitdrukken). Voor wat betreft snelheid scheelt het op papier wat tienden.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Nee, heb thuis de folder nog wel liggen, er stond mij een bizar prijsverschil bij voor een verwaarloosbaar verschil van 5 km/uur in top en 1 sec. van 0-100, en dat die ƒ 13.000,-- het bedrag was kan idd best.mbroeren schreef:6000 euro (13000 gulden) voor een V90 model 98
Jij bedoelt het verschil tussen een 3.0 en een 2,5?
- Smiley
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
- Locatie: Arnhem
De automaat is volgens de vergelijking (die mbroeren deed heb ik aangepast op de S90) iets dorstiger (0,4 ltr p. 100 km) en 0,1 sec langzamer en dat met 25 pk meer!
maar inderdaad minimale verschillen, tot dat je de prijs ziet, dat is waarschijnlijk één van de duurst betaalde automaten ooit!!
maar inderdaad minimale verschillen, tot dat je de prijs ziet, dat is waarschijnlijk één van de duurst betaalde automaten ooit!!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
- Locatie: Zuid Limburg
de nokkenassen van een oudere (204 pk) versie erin en klaar. Misschien is de ecu ook anders maar dat moet dan wel een heel klein verschil zijn.
De uitlaat bij deze motoren is behoorlijk begrenzend, zeker de downpipe.
Laatst van iemand gehoord die iets van 200 pk op de achterwielen had met alleen een goede uitlaat+downpipe en matig sportluchtfilter. De motor had een automaat-bak was gemonteerd in een 242.
Ik zal wel even de link opzoeken
De uitlaat bij deze motoren is behoorlijk begrenzend, zeker de downpipe.
Laatst van iemand gehoord die iets van 200 pk op de achterwielen had met alleen een goede uitlaat+downpipe en matig sportluchtfilter. De motor had een automaat-bak was gemonteerd in een 242.
Ik zal wel even de link opzoeken
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Klopt. De 3.0 204 pk versie heeft iets meer koppel onderin en daardoor nog iets relaxer rijden. Maar de verschillen zijn niet groot. Aan die pk's heb niet zoveel, daar maak je normaal niet zoveel gebruik van. Maar daarin in tegen van het koppel des te meer!mbroeren schreef:Er zijn ook 180 pk-ers (b6304f2) met automaat geleverd, en volgens mij liggen die 180 pk-ers alleen (zo nu en dan) in een S/V90 en niet in de 960's - die hadden in plaats daarvan de 2.5 met 170pk.
...... Het koppelverloop van de 180 is wat vlakker....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die extra 7Nm´s zullen er idd vast wel lekker inhakken... :?volvorider schreef:Klopt. De 3.0 204 pk versie heeft iets meer koppel onderin en daardoor nog iets relaxer rijden. Maar de verschillen zijn niet groot. Aan die pk's heb niet zoveel, daar maak je normaal niet zoveel gebruik van. Maar daarin in tegen van het koppel des te meer!mbroeren schreef:Er zijn ook 180 pk-ers (b6304f2) met automaat geleverd, en volgens mij liggen die 180 pk-ers alleen (zo nu en dan) in een S/V90 en niet in de 960's - die hadden in plaats daarvan de 2.5 met 170pk.
...... Het koppelverloop van de 180 is wat vlakker....
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Mijn vader heeft een V90 3.0 204pk en mijn broer een mooie 960 2.5 170pk. Beiden zijn automaat en de 3.0 rijdt een stuk mooier dan de 2.5. Wat al gezegd wordt t koppel (met wat minder gaspedaal trekt-ie t zelfde weg) en in verbruik scheelt t redelijk wat. Ze rijden allebei lange afstanden en de 2.5 blijft steken op ongeveer 1:8.8; de 3.0 op 1:9.2 Hele fijne auto en over het algemeen zijn de meer vermogen versies ook meer uitgerust met opties. Overigens kan in de 180pk LPG en in de 204pk niet (volgens Volvo De Beemd; Mesman bouwt t geloof ik wel in de 204pk)
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Maar ook meer koppel bij iets lagere toeren!bart simpson schreef:die extra 7Nm´s zullen er idd vast wel lekker inhakken... :?volvorider schreef:Klopt. De 3.0 204 pk versie heeft iets meer koppel onderin en daardoor nog iets relaxer rijden. Maar de verschillen zijn niet groot. Aan die pk's heb niet zoveel, daar maak je normaal niet zoveel gebruik van. Maar daarin in tegen van het koppel des te meer!mbroeren schreef:Er zijn ook 180 pk-ers (b6304f2) met automaat geleverd, en volgens mij liggen die 180 pk-ers alleen (zo nu en dan) in een S/V90 en niet in de 960's - die hadden in plaats daarvan de 2.5 met 170pk.
...... Het koppelverloop van de 180 is wat vlakker....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Maar dat verschil ga je niet voelen, misschien dat je het meten kunt.volvorider schreef:Maar ook meer koppel bij iets lagere toeren!bart simpson schreef:die extra 7Nm´s zullen er idd vast wel lekker inhakken... :?volvorider schreef:Klopt. De 3.0 204 pk versie heeft iets meer koppel onderin en daardoor nog iets relaxer rijden. Maar de verschillen zijn niet groot. Aan die pk's heb niet zoveel, daar maak je normaal niet zoveel gebruik van. Maar daarin in tegen van het koppel des te meer!
- Smiley
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
- Locatie: Arnhem
Ik kan er enorm van genieten wat een kennis en kunde hier de revue passeert na één vraag.
Maar ja ik moet nog één nachtje slapen en dan... mag ik eindelijk in de S90 3.0 met 180 pk handgeschakeld gaan rijden. Ik heb al helemaal voorpret maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen :hotsun:
Maar ja ik moet nog één nachtje slapen en dan... mag ik eindelijk in de S90 3.0 met 180 pk handgeschakeld gaan rijden. Ik heb al helemaal voorpret maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen :hotsun:
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Ja, wij zijn benieuwd of de S90/V90/960 serie weer een nieuw slachtoffer gaat maken..... 

www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Smiley,
wees gewaarschuwd, een s/v 90 is heel verslavend. Mijn eerste s90 was een 3liter met 5-bak.( 180pk). Waar je aan zult moeten wennen is dat de koppeling al heel snel pakt als je hem op laat komen. Is een normaal verschijnsel bij dit type. En de koppeling gaat vrij zwaar. Voor de rest een fantastische reisauto. Ik heb nu een s90 3liter met automaat( 204pk) en ik kan eigenlijk niet zeggen dat deze auto ondanks de extra pk's sneller is of aanvoelt. Overigens nog een tip: als het om een auto op LPG gaat let er dan op dat er ofwel een goede LPI( gasinspuiting)installatie inzit of een computergestuurde dampgasinstallatie. Deze beide installaties doen het perfect in deze auto. Zit er echter een installatie met een gewone verdamper en mengstuk in, dan laat de auto staan, want grote ellende zal je dan achtervolgen.
Veel plezier met je proefrit morgen en we zijn benieuwd naar je ervaringen.
Groeten, Jan Snijder
wees gewaarschuwd, een s/v 90 is heel verslavend. Mijn eerste s90 was een 3liter met 5-bak.( 180pk). Waar je aan zult moeten wennen is dat de koppeling al heel snel pakt als je hem op laat komen. Is een normaal verschijnsel bij dit type. En de koppeling gaat vrij zwaar. Voor de rest een fantastische reisauto. Ik heb nu een s90 3liter met automaat( 204pk) en ik kan eigenlijk niet zeggen dat deze auto ondanks de extra pk's sneller is of aanvoelt. Overigens nog een tip: als het om een auto op LPG gaat let er dan op dat er ofwel een goede LPI( gasinspuiting)installatie inzit of een computergestuurde dampgasinstallatie. Deze beide installaties doen het perfect in deze auto. Zit er echter een installatie met een gewone verdamper en mengstuk in, dan laat de auto staan, want grote ellende zal je dan achtervolgen.
Veel plezier met je proefrit morgen en we zijn benieuwd naar je ervaringen.
Groeten, Jan Snijder