Pagina 3 van 4
Geplaatst: 22.02.2007 - 15:45
door NOS
De a6 2.5 is een zescilinder.
Geplaatst: 22.02.2007 - 19:40
door nikske
de oude niet
Geplaatst: 22.02.2007 - 19:54
door Oceanracer
Ik heb de Audi-TDI 2 jaar beproefd in m'n vorige V70 "classic". Ik vind hem zwaar achterhaald. Mijn Lesgolfje (90 Pk) is vlotter weg dan een V70 140pk TDI. Het is zeker een zuinige motor die wel heel degelijk is en prettig in het gehoor ligt, maar er is niet relaxed vlot met het verkeer mee te rijden. Je moet de motor namelijk flink op toeren houden, en daar vind ik persoonlijk een diesel niet voor geschikt.
Geplaatst: 22.02.2007 - 20:36
door oudegroen
Mijn vorige TDI mat 95 pk, was afkomstig van Renault en lag in mijn V40. (1300kg.)
Deze meet 140 pk, is afkomstig van Volkswagen en ligt in mijn V70 (1600kg.)
Ik heb met beide auto's nooit sprintjes getrokken, dat doe ik in mijn rallyauto en dat is toch echt een benzine...
Wat ik wel kan zeggen is dat ik met de V70 beter kan meekomen in het verkeer dan met de V40, althans ik kan met de 2.5D nóg luier rijden dan met de 1.9D. De 2.5 trekt al lekker bij 1300rpm, de 1.9 deed dat 'pas' bij 1700rpm. Per saldo was de 1.9 natuurlijk zuiniger (1:20), maar met de 2.5 haal ik ook wel 1:17. Ik moet daarbij overigens wel aantekenen dat ik met beide auto's BP ultimate tank.
Natuurlijk gaat het trekken met een D5 nog soepeler, maar het verbruik ligt ook hoger. Maar eerlijk=eerlijk; wat mij ervan weerhield een D5 aan te schaffen was de prijs. Iedere D5 die ik heb gezien was minstens 5000 euro duurder dan een 2.5D. Daarbij meegenomen dat wat ik niet betaald heb ook niet kan worden afsgeschreven, was voor mij het plaatje snel rond. Mijn afweging was: liever een iets oudere 2.5D met weinig kilometers dan een jongere D5 met meer kilometers.
Nou Hans oet Twent, succes met je afwegingen.
Groet'n oet Soest,
Joost
Geplaatst: 22.02.2007 - 20:42
door bart simpson
Dat van een 2.5D boven een D5 qua verbruik is een mening die ik deel, ik heb beiden, de 2.5D rijdt redelijk probleemloos 1:16, de D5 is met 1:12 al klaar..
Geplaatst: 22.02.2007 - 20:55
door oudegroen
bart simpson schreef:Dat van een 2.5D boven een D5 qua verbruik is een mening die ik deel, ik heb beiden, de 2.5D rijdt redelijk probleemloos 1:16, de D5 is met 1:12 al klaar..
Merk jij groot verschil in het wel of niet kunnen meekomen in het verkeer?(ten opzichte van golfjes diesel zonder rode ietjes

)
Geplaatst: 22.02.2007 - 21:06
door bart simpson
Ikzelf vind de 2.5D soepel zat, hij kan uitstekend meekomen in het dagelijks verkeer, vind het vergelijk met een Golf dan ook niet helemaal kloppen, naast een V70 hoort een VW Passat en die werd als volumemodel met een 1.9TDI geleverd, vanaf 90pk's zelfs....
Geplaatst: 22.02.2007 - 21:19
door oudegroen
mee eens!
Geplaatst: 22.02.2007 - 22:13
door Oceanracer
De Golf weegt ruim 1200 kg met 90 Pk en de Volvo ruim 1500 kg tegen 140 Pk. Op papier is een V70 dan ruimer bemeten, maar ga maar eens rijden. Aan het de verhouding gewicht/vermogen ligt het niet. Het oude Audi blok is absoluut niet soepel in vergelijking met een simpele VW TDI. Qua rijden, vind ik het audi blok in een Volvo meer overeen komen met een VW SDI. Als je die op toeren houdt, kom je prima met het verkeer mee. Maar ik vind het geen rijden...
Geplaatst: 22.02.2007 - 22:24
door bart simpson
Oceanracer schreef:De Golf weegt ruim 1200 kg met 90 Pk en de Volvo ruim 1500 kg tegen 140 Pk. Op papier is een V70 dan ruimer bemeten, maar ga maar eens rijden. Aan het de verhouding gewicht/vermogen ligt het niet. Het oude Audi blok is absoluut niet soepel in vergelijking met een simpele VW TDI. Qua rijden, vind ik het audi blok in een Volvo meer overeen komen met een VW SDI. Als je die op toeren houdt, kom je prima met het verkeer mee. Maar ik vind het geen rijden...
dat mag ik vast oneens met je zijn, ik vind die oude 5 cilinder een lekkerder machien als een nieuwe...
(ik zou overigens nog niet dood gevonden willen worden in een Golf)
Geplaatst: 22.02.2007 - 22:31
door Oceanracer
Tuurlijk mag je het oneens zijn. Ik heb ook niet gezegd dat ik wat tegen die oude 5-cilinders heb. Ze klinken heerlijk en geven een gevoel van degelijkheid als je gasgeeft. En ook als je het contact afzet, klinkt het als een "echte motor". Maar in deze tijd met commonrail en TDI/HDI techniek of hoe alle fabrikanten het ook noemen, is het Audi-blok gewoon achterhaald. En dat voel je ook met rijden.
En tegen de tijd dat leerlingen van zeg 18 jaar het kunnen betalen dat ik les ga geven in een XC90 ben je de eerste die van mij hoort, dat de Golf op Marktplaats staat, oke

Geplaatst: 22.02.2007 - 22:39
door nikske
Oceanracer schreef:Ik heb de Audi-TDI 2 jaar beproefd in m'n vorige V70 "classic". Ik vind hem zwaar achterhaald. Mijn Lesgolfje (90 Pk) is vlotter weg dan een V70 140pk TDI. Het is zeker een zuinige motor die wel heel degelijk is en prettig in het gehoor ligt, maar er is niet relaxed vlot met het verkeer mee te rijden. Je moet de motor namelijk flink op toeren houden, en daar vind ik persoonlijk een diesel niet voor geschikt.
Oceanracer schreef:De Golf weegt ruim 1200 kg met 90 Pk en de Volvo ruim 1500 kg tegen 140 Pk. Op papier is een V70 dan ruimer bemeten, maar ga maar eens rijden. Aan het de verhouding gewicht/vermogen ligt het niet. Het oude Audi blok is absoluut niet soepel in vergelijking met een simpele VW TDI. Qua rijden, vind ik het audi blok in een Volvo meer overeen komen met een VW SDI. Als je die op toeren houdt, kom je prima met het verkeer mee. Maar ik vind het geen rijden...
Ook ik vind dit maar een vreemde redenering.
Ik zet die vreemde redenering dan maar wat verder:
Ik heb zelf 120 000 km gereden met een VW90pk-blok, nadien een VW115pk-blok. Als jij dat vergelijkt met een Golf, vergelijk ik dat met m'n monovolume. Zelfs met de 115pk vond ik die motor niks aangenaam.
Wel koppel in de lage toeren, maar de V70 rijdt toch lekkerder dan de VW vind ik.
Maar vooral: op papier is onze V70 II veel sneller dan onze vorige S40 1.9 102pk, en toch vond mijn vrouw hem trager. Wat later kregen we een vervangwagen V40 102pk mee van de garage en als je ze naast of achter elkaar zet rijdt de V70 de S/V40 zomaar los. Terwijl mijn vrouw het omgekeerde aanvoelde. Moraal: de V70 rijdt zachter, comfortabeler, soepeler en daardoor heb je niet de indruk dat ie redelijk snel is.
M'n classic is nog een stukje lichter en rijdt nog vlotter. Ik wil gerust eens naast VW'tjes staan, ook al is het nooit mijn ambitie de snelste te willen zijn.
Je vindt dat ie niet relaxed te rijden is: snap ik helemaal niet. Overwegend kom ik amper boven de 2000 t/m met m'n classic, en dat vind ik er net zo leuk aan. Hij doet het elke omwenteling zonder tegenpruttelen. En met ultralaag verbruik (1 op 17). Maar ALS je hem eens naar de 3000 t/m stuurt, krijg je de paardenstal te voelen in je rug. Als je natuurlijk in een eerder comfortabel afgestelde wagen op die manier rijdt, dan kan ik begrijpen dat het niet zo aangenaam is.
Geplaatst: 22.02.2007 - 22:40
door nikske
nog wel even aan toevoegen dat je gelijk hebt dat de techniek achterhaald is. Maar ach, ik droom nog altijd van terug een 940 met LT-blokje dus ik ben de laatste om erover te klagen

Geplaatst: 22.02.2007 - 22:47
door Oceanracer
Ik heb geprobeerd mijn gevoel weer te geven. Ik heb voor de classic ook de 115pk (rode DI) gehad. Daar heb ik ca 3 jaar mee gereden. Die heb ik verkocht en toen de V70 classic aangeschaft en ik vond dat qua souplesse een paar stappen terug. De lmm is destijds vervangen ivm een enorme turbodip, maar 't heeft mij nooit echt kunnen bevredigen.
Ik heb nu een V70 huidig model 170 Pk benzine en een Golf 90 pk TDI. Ook nu moet je de Volvo redelijk op toeren houden, wil je een beetje vlot meekomen. In de stad bij veel optrekken en afremmen, is de Golf dan echt soepeler te berijden dan de Volvo.
Ik vergelijk dus simpelweg mijn beide auto's. Onder de zelfde omstandigheden. Als ik op de ring in Groningen met de Golf makkelijker met het verkeer meekom dan met de Volvo, is het niet zo dat anderen om mij heen in ene anders gaan rijden.
Geplaatst: 22.02.2007 - 22:50
door nikske
laten we besluiten dat wat de cijfertjes ook betekenen, 't gevoel nog steeds de bovenhand heeft, en dat er geen twijfel bestaat over jouw gevoel

Geplaatst: 23.02.2007 - 08:55
door oudegroen
@...racer
Ik wil hier niet gaan punaisepoetsen hoor, maar mijn 2.5 doet 1603 kg. schoon aan de kentekenhaak.
O.k. de Nm : gewichtsverhouding (ik denk dat je dat met souplesse bedoelt) ligt voor een golf dan misschien beter, maar dat maakt van zo'n golfje nog geen dragster en van mijn v70 nog geen tractor......
Geplaatst: 23.02.2007 - 09:01
door oudegroen
@... racer nog een keer
Begrijp ik het nu goed dat jij jouw recente ervaring eigenlijk baseert op het vergelijk tussen een V70 bezine en een Golf diesel?
Geplaatst: 23.02.2007 - 13:10
door Oceanracer
bleeehr, ik wordt niet begrepen, snik snik. Ik zal het wel niet goed uitleggen denk ik.
Van 2000 tot en met 2002 heb ik een VW Golf 1.9 TDI 115 PK 6-bak (pompverstuivers rode DI) gehad. Deze wagen is bijzonder soepel en snel. In 2002 heb ik de auto ingeruild op een V70 classic TDI 140 PK. Die vond ik in vergelijking met m'n "oude" Golf bijzonder traag. Je moet de oude Audi-motor veel meer op toeren houden. Met doorschakelen bij 2000 toeren kom je echt niet van z'n plek.
In 2004 heb ik de classic verkocht en in 2005 m'n huidige V70 gekocht. Dat is een 170 PK benzine. Als ik dan qua soeplese m'n huidige V70 vergelijk met m'n huidige lesgolf (90 PK TDI) dan is m'n huidige lesgolf soepeler dan m'n huidige V70. Maar dat laatste vind ik ook appels met peren vergelijken, omdat het karakter van een diesel niet te vergelijken is met een benzine en zeker niet met de 170 PK versie, want die moet je gewoon op toeren houden maar dat vind ik met een benzine ook niet zo bezwaarlijk.
Ik heb destijds ook proefgereden in een V50 2.0D. Dat is ook een dijk van een motor. Heerlijk soepel en snel. Vergelijkbaar met m'n oude 115 PK Golf. Maar het oude blok van Audi (140 PK TDI) vind ik echt niet meer van deze tijd. Vandaar dat ik die qua rijden vergelijk met een SDI van VW. Een V70 D5 heb ook ook in gereden. Echt super! En voor ik hiermee gelijk op iemand z'n teentjes trap; ik doel hier uitsluitend de soeplesse van de motor mee. Dus hoe makkelijk laat de auto zich in beweging brengen en lekker makkelijk met het overige verkeer meerijden.
Qua rijden kun je mijn inziens een D5 met 163 PK absoluut niet vergelijken met een het oude Audi blok met "maar" 23 PK minder. Dit zijn compleet andere diesels en is qua vergelijking net zo krom als mijn vergelijking tussen m'n huidige V70 benzine en golfje TDI.
Ik hoop dat ik mezelf iets duidelijker heb weten te uiten. Zoniet, merk/lees ik het wel

Geplaatst: 23.02.2007 - 13:49
door oudegroen
Dankje voor je uitvoerige relaas. Over gevoel hoeven we niet te twisten en jouw gevoel is intussen duidelijk. Jouw oordeel over uit de tijd zijn van het Audi (VAG) blok is nu ook meer dan expliciet. Dat roept bij mij welliswaar het gevoel op van miskenning, maar dat terzijde. Ik zou bijna in de valkuil stappen te gaan twijfelen aan de versheid van jouw 140 pk TDI toentertijd, maar die slik ik in.
Het gaat hier dus over beleving en niet over feiten. Die beleving is voor ieder uniek en zo lang die positief is laat ik graag ieder in zijn waarde. Laten we teruggaan naar waar het allemaal mee begon; de vraag ván Hans. Wat mij betreft tijd voor een wedervraag áán Hans: ben je al wat wijzer geworden?
Geplaatst: 23.02.2007 - 14:30
door bart simpson
@ Oceanracer, ik meen te lezen dat je sinds 2002 het licht gezien hebt en daar nu graag wat over moppert onder het motto "vroegguh was alles beter"... ik vind het goed hoor