Pagina 3 van 3
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 10.07.2025 - 19:01
door GinoB
Ik was vorige week in een Landrover garage en daar hing het uurloon uit en dat was 90€ zonder BTW,en ik die dacht dat dat al zeer dure vogels waren.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 10.07.2025 - 19:09
door OGA244
Dat is normaler idd
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 10.07.2025 - 19:32
door Frits V70
We maken er een potje van, zo langzamerhand.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 05.08.2025 - 23:21
door Urbexpeditie
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 08:20
door Fss
Hoe dat precies geregeld is weet ik niet, maar mijn V90 mag ik van de leasemaatschappij niet langs de dealer brengen voor onderhoud. Dat was destijds met m’n V60 wel het geval. Lijkt me niet een keuze die mijn werkgever maakt?
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 09:57
door OGA244
Die €195 uit de topictitel wordt nergens concreet gemaakt, ik noem het toch maar stemmingmakerij
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 10:39
door Ben
Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd en zie zegt:
Bij een officiële Volvo‑dealer in Nederland ligt het werkplaatstarief doorgaans tussen de €85 en €95 per uur exclusief btw. Dit is grotendeels consistent met voorbeelden uit gebruikerservaringen en tarieftermen bij merkdealers:
Op Volvov70forum melden gebruikers dat Volvo dealerprijzen vaak zo’n €85‑90 per uur excl. btw bedragen, terwijl universele garages lagere tarieven hanteren (~€65‑70) .
Volgens een breed onderzoek van AMT ligt het gemiddelde werkplaatstarief in Nederland bij alle autobedrijven (incl. garages, niet alleen dealers) op €64,90 per uur excl. btw
onlinemagazine.amt.nl
. Deze gemiddelden zijn voor universele garages; merkdealers zitten daar doorgaans ruim boven.
Kort samengevat:
Garagetype Uurtarief excl. btw Indicatie
Volvo‑merkdealer ± €85‑95 Standaard dealerprijs
Universele (specialist) ± €65‑70 Lagere overhead, lagere tarief
Gemiddelde garage (divers) ± €65 Zoals AMT-onderzoek suggereert
Waarom zijn merkdealers duurder?
Hogere overheadkosten: investering in salon, klantentaxi, opleidingen, softwarelicenties, afdracht aan importeur/voorschriften
Garantieverplichtingen, originele onderdelen en gespecialiseerde apparatuur verhogen de kosten.
Randkosten, zoals milieutoeslag, diagnoseapparatuur, boekhouding en wachttijd, worden in het arbeidsuurtarief verwerkt
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 10:45
door OGA244
Prima argumentatie, maar zomaar €195,- roepen zonder nadere onderbouwing is onzin
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 10:52
door DB200
Ik heb vorig jaar in Duitsland bij de Volvo dealer toch echt 201,70 incl BTW betaald.
Bij Century (VAG) zit men ook al op 140 euro inclusief BTW.
De dorpsgarage bij mijn ouders rekende vorig jaar 62 euro excl. BTW. Per 1 januari 65 euro excl. BTW en nu per 1 juli 75 euro excl. BTW.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 11:27
door Edgecrusher
Ben schreef: ↑06.08.2025 - 10:39
Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd en zie zegt:
Bij een officiële Volvo‑dealer in Nederland ligt het werkplaatstarief doorgaans tussen de €85 en €95 per uur exclusief btw. Dit is grotendeels consistent met voorbeelden uit gebruikerservaringen en tarieftermen bij merkdealers:
Op Volvov70forum melden gebruikers dat Volvo dealerprijzen vaak zo’n €85‑90 per uur excl. btw bedragen, terwijl universele garages lagere tarieven hanteren (~€65‑70) .
Volgens een breed onderzoek van AMT ligt het gemiddelde werkplaatstarief in Nederland bij alle autobedrijven (incl. garages, niet alleen dealers) op €64,90 per uur excl. btw
onlinemagazine.amt.nl
. Deze gemiddelden zijn voor universele garages; merkdealers zitten daar doorgaans ruim boven.
Kort samengevat:
Garagetype Uurtarief excl. btw Indicatie
Volvo‑merkdealer ± €85‑95 Standaard dealerprijs
Universele (specialist) ± €65‑70 Lagere overhead, lagere tarief
Gemiddelde garage (divers) ± €65 Zoals AMT-onderzoek suggereert
Waarom zijn merkdealers duurder?
Hogere overheadkosten: investering in salon, klantentaxi, opleidingen, softwarelicenties, afdracht aan importeur/voorschriften
Garantieverplichtingen, originele onderdelen en gespecialiseerde apparatuur verhogen de kosten.
Randkosten, zoals milieutoeslag, diagnoseapparatuur, boekhouding en wachttijd, worden in het arbeidsuurtarief verwerkt
Chat GPT is dan ook niet echt betrouwbaar te noemen.
Het VolvoV70 forum is een topic uit 2011, niet heel representatief voor nu.
Autoweek meldt bij een onderzoek een paar jaar geleden al 140 euro bij Serva.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 11:42
door pbor
RayDelft schreef: ↑28.05.2025 - 10:06
Beste Forummers,
Ik rijd naar volle tevredenheid een XC60 van 2021 . Deze wordt dealer onderhouden. De tarieven rijzen naar mijn smaak de pan uit. Hij gaat as week voor een kleine jaarbeurt (75.000) km en naast een standaardtarief van 330 euro , bevat de offerte allerlei andere posten ( jaarlijks nieuwe wissers bijvoorbeeld) zodat het bedrag al boven de 800 euro komt , ZONDER eventuele reparaties.
Ik vroeg naar het Werkplaatstarief en dat blijkt 195 euro per uur inclusief BTW te zijn. Ik vind dat nogal wat. Ik ben erg benieuwd of dat regel is bij Volvo.
Nu overweeg ik naar onze all-round dorpsgarage te gaan die een uitstekende reputatie heeft, maar vraag me af wat daarvan de nadelen zijn.
Zo zou de app niet meer werken waarmee je de navigatie op afstand kan bedienen etc. Die kan alleen verlengd worden als de auto bij Volvo in onderhoud is.
Ook vraag ik me af of een all-round garage de noodzakelijke software updates kan doen etc.
Kortom ik vraag me af of ik bij de Volvodealer moet blijven.
Jullie adviezen zijn erg welkom.
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 12:17
door diesel01
Dat is de angel bij chatGPT, mensen nemen het voor waarheid aan wat er word gezegd.
En iedereen die prive een Volvo heeft en hem naar de dealer brengt weet wat de uurtarieven zijn en die liggen idd op minimaal 140 in de btw, veel mee te maken gehad met een zwarte Volvo V90 D5
In het geval van Johan kom je in het buitenland en heb je een probleem, dat weet men en dan zegt Heinrich..Hanz ein Holländer hol mal die Vaseline....ach es gibt nur Ate Plastilube, auch egal.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 06.08.2025 - 13:37
door mga1600
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... rkdealers/
In bovenstaand artikel uit 2022 komen ook al bedragen van >150 euro voor.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 07.08.2025 - 08:06
door WillyWortel2
Het zijn erg opgeblazen tarieven die weinig te maken hebben met de personeelskosten in de werkplaats.
Dealers hebben een forse overhead waar ze weinig aan kunnen doen.
De fabrikant levert regelmatig nieuw speciaal gereedschap af dat ook terugverdiend moet worden.
Met 100 ex per uur moet iedere dealerwerkplaats uit kunnen inclusief een goed rendement.
Schaarste en een groot werkaanbod maken hogere tarieven mogelijk,
Zolang er een tekort is aan automonteurs zal er weinig veranderen.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 07.08.2025 - 21:48
door Hans Eilander
Na wat overwegen, heb ik besloten bij de Volvo merkdealer te blijven. Zij hebben alle vakkennis, en benodigde apparatuur. Zij beschikken over de juiste software updates. Zij geven garantie op originele Volvo onderdelen. En zij geven bij de jaarbeurt de Volvo assistance, pechhulp voor onderweg. Wat weer een abbo bij de ANWB bespaart. Dus ik blijf bij de Volvo dealer, waar ik de Volvo gekocht heb. Kost wat, maar dan heb je ook wat...

Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
Geplaatst: 30.08.2025 - 19:42
door v70jack
nielslu schreef: ↑28.05.2025 - 21:59
Hoe is het overigens met de flexibileit bij jullie dealers? Ik had afgelopen weekend een storing in mijn trekhaakmodule (aanhanger verlichting werkte niet meer), de dealer hier in de buurt heeft over 3 weken pas tijd (voor diagnose stellen wellicht iets eerder, maar wist nog niet precies wanneer).
Gelukkig heb ik het zelf met Vida weten op te lossen, maar ik vind het van de zotte dat ze niet ergens in dezelfde week oid nog tijd hebben om even een auto uit te lezen. Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring hiermee is.
Overigens vind ik het werkplaats tarief van € 195, incl. BTW echt belachelijk hoog, niet voor niets dat dealers tegenwoordig stealers genoemd worden. Naar mijn idee is de dealer tegenwoordig alleen nog maar bedoeld voor de leaserijders, en zodra deze uit de lease gaat, is het voor de gemiddelde consument niet meer te betalen. Ik ben ook wel benieuwd welke dealer dit is.
Helemaal mee eens dat je als niet-leaserijder ofwel particulier niet meer interessant bent. Lampje Check - motorservice gaat branden. Direct naar de volvo-garage gegaan en na 1.5 uur heeft de planning over 7 weken een plekje. Blijkbaar gaat men er vsn uit dat je een auto gaat huren? Rondgebeld: De grote dealers hebben geen ruimte op korte termijn. Gelukkig vind ik een kleine garage en kan binnen 1 week. Ik rijd nog een heerlijke Volvo , diesel van 2014, maar gelet op steeds hogere wegenbelasting 190/m en sterk stijgende onderhoudstarieven wordt een overstap naar een electrische, niet chinese, geen Tesla, geen duitse een overweging, bijv Hyundai ( ook merendeel chinese componenten ?)