Beste Forummers,
Ik rijd naar volle tevredenheid een XC60 van 2021 . Deze wordt dealer onderhouden. De tarieven rijzen naar mijn smaak de pan uit. Hij gaat as week voor een kleine jaarbeurt (75.000) km en naast een standaardtarief van 330 euro , bevat de offerte allerlei andere posten ( jaarlijks nieuwe wissers bijvoorbeeld) zodat het bedrag al boven de 800 euro komt , ZONDER eventuele reparaties.
Ik vroeg naar het Werkplaatstarief en dat blijkt 195 euro per uur inclusief BTW te zijn. Ik vind dat nogal wat. Ik ben erg benieuwd of dat regel is bij Volvo.
Nu overweeg ik naar onze all-round dorpsgarage te gaan die een uitstekende reputatie heeft, maar vraag me af wat daarvan de nadelen zijn.
Zo zou de app niet meer werken waarmee je de navigatie op afstand kan bedienen etc. Die kan alleen verlengd worden als de auto bij Volvo in onderhoud is.
Ook vraag ik me af of een all-round garage de noodzakelijke software updates kan doen etc.
Kortom ik vraag me af of ik bij de Volvodealer moet blijven.
Jullie adviezen zijn erg welkom.
Werkplaatstarief 195 euro per uur incl normaal?
- diesel01
- Geartronic member
Dealers zijn ook gewoon ondernemers, ik zou lekker even verder kijken en hier en daar rondvragen.
Voordeel van de dealer is dat je Assistance hebt die je voor weinig kunt uitbreiden naar Premium met 30 dagen vervangend vervoer in binnen en buitenland wat geregeld word met 1 druk op je VoC.
Heeft mij meerdere keren serieus veel geld gescheeld.
Wellicht loont het om ergens een dagje te gaan shoppen in een stad waar een dealer een ander tarief hanteert, 8:30 auto brengen en dan met betere helft de stad in en om 17:30 de auto weer ophalen
Voordeel van de dealer is dat je Assistance hebt die je voor weinig kunt uitbreiden naar Premium met 30 dagen vervangend vervoer in binnen en buitenland wat geregeld word met 1 druk op je VoC.
Heeft mij meerdere keren serieus veel geld gescheeld.
Wellicht loont het om ergens een dagje te gaan shoppen in een stad waar een dealer een ander tarief hanteert, 8:30 auto brengen en dan met betere helft de stad in en om 17:30 de auto weer ophalen
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Gouwe
- 7th Gear member
195,- incl. BTW is absurd naar mijn mening en ik hoop haast dat je het verkeerd hebt begrepen, maar dat zal wel niet.
Let wel, dealers moeten aan allerlei verplichtingen voldoen vanuit de importeur en monteurs zijn schaars, energie duur etc, maar wat een uurtarief.
Ik zou zeggen, neem eens contact op met een Volvo dealer verderop, mogelijk dat die een iets acceptabeler uurtarief hanteert?
Wat ik trouwens niet begrijp is wat er dan allemaal naast de jaarbeurt moet gebeuren wat 500,- euro moet kosten. Een jaarbeurt is overigens wat Volvo aanbiedt voor auto's van 6 jaar en ouder (en dus komt jou auto daar niet voor in aanmerking), dus je zult wel een kleine beurt bedoelen?
Houd er wel rekening mee dat je met dealeronderhoud jaarlijks ook Volvo Assistance erbij krijgt. Een vergelijkbaar abonnement van de wegenwacht kost je zo een 200,- euro per jaar en dan moet je voor je gezinsleden ook nog een abo afsluiten.
De Volvo on call licentie kun je ook gewoon online kopen, daarvoor hoef je niet naar de dealer. SW updates krijg je verder alleen bij de dealer. Of je er wat aan hebt is moeilijk te zeggen, maar verwacht er ook weer niet teveel van.
Zelf zou ik nooit een recente Volvo kopen die niet dealeronderhouden is. Het beeld wat ik er bij heb is dat de vorige eigenaar eigenlijk het geld niet had om een Volvo te rijden en dus op die manier mogelijk bezuinigd heeft? Bovendien weet een dorpsgarage over het algemeen niet wat de aandachtspunten van een specifieke auto zijn en kan dat uiteindelijk tot meer kosten leiden.
Kortom, voor- en nadelen afwegen.
NB! Ik zie dat Diesel01 me al voor was.
Let wel, dealers moeten aan allerlei verplichtingen voldoen vanuit de importeur en monteurs zijn schaars, energie duur etc, maar wat een uurtarief.
Ik zou zeggen, neem eens contact op met een Volvo dealer verderop, mogelijk dat die een iets acceptabeler uurtarief hanteert?
Wat ik trouwens niet begrijp is wat er dan allemaal naast de jaarbeurt moet gebeuren wat 500,- euro moet kosten. Een jaarbeurt is overigens wat Volvo aanbiedt voor auto's van 6 jaar en ouder (en dus komt jou auto daar niet voor in aanmerking), dus je zult wel een kleine beurt bedoelen?
Houd er wel rekening mee dat je met dealeronderhoud jaarlijks ook Volvo Assistance erbij krijgt. Een vergelijkbaar abonnement van de wegenwacht kost je zo een 200,- euro per jaar en dan moet je voor je gezinsleden ook nog een abo afsluiten.
De Volvo on call licentie kun je ook gewoon online kopen, daarvoor hoef je niet naar de dealer. SW updates krijg je verder alleen bij de dealer. Of je er wat aan hebt is moeilijk te zeggen, maar verwacht er ook weer niet teveel van.
Zelf zou ik nooit een recente Volvo kopen die niet dealeronderhouden is. Het beeld wat ik er bij heb is dat de vorige eigenaar eigenlijk het geld niet had om een Volvo te rijden en dus op die manier mogelijk bezuinigd heeft? Bovendien weet een dorpsgarage over het algemeen niet wat de aandachtspunten van een specifieke auto zijn en kan dat uiteindelijk tot meer kosten leiden.
Kortom, voor- en nadelen afwegen.
NB! Ik zie dat Diesel01 me al voor was.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
Dank voor je reactie. Het betreft idd een kleine beurt. Die kost 330,58 Op de offerte volgt nog een reeks aan kosten. Overigens ook de premium assistance van 49 euro. Maar ook : Wisserbladen (doen ze elk jaar, is dat nodig bij 15.000 km per jaar? ) , slijtagecontrole, luchtfilter passagiersruimte, batterij sleutel vervangen, inwendige motorreiniging , brandstof reiniger, kleinmateriaal en gereedschap en dat komt dan tezamen op 808 euro .Gouwe schreef: ↑28.05.2025 - 10:40 195,- incl. BTW is absurd naar mijn mening en ik hoop haast dat je het verkeerd hebt begrepen, maar dat zal wel niet.
KNIP
Ik vroeg naar hun Werkplaatstarief en die is 195 euro inclusief BTW.
- raspaardje
- 6th Gear member
Ik ben idd 180 euro per jaar kwijt aan de ANWB Wegenwacht. Voor 2 auto's en inclusief mijn echtgenote.
Voor het Volvo app abonnement betaal je 39 euro per jaar.
Een kleine beurt (vast bedrag) is niet meer dan controle van zaken én verversen van olie+filter; als je je jonge auto een beetje kent en je doet er geen gekke dingen mee weet je dat er niks aan de hand kan zijn.
Voor een grote beurt (vast bedrag) komen daar (wisselend) wat andere onderdelen bij (oa. bougies).
De teller gaat idd echt lopen wanneer er buiten het standaard onderhoud nog dingen moeten gebeuren; niet alleen vanwege het uurtarief maar ook vanwege de prijs die de dealer rekent voor OEM onderdelen.
Voor het Volvo app abonnement betaal je 39 euro per jaar.
Een kleine beurt (vast bedrag) is niet meer dan controle van zaken én verversen van olie+filter; als je je jonge auto een beetje kent en je doet er geen gekke dingen mee weet je dat er niks aan de hand kan zijn.
Voor een grote beurt (vast bedrag) komen daar (wisselend) wat andere onderdelen bij (oa. bougies).
De teller gaat idd echt lopen wanneer er buiten het standaard onderhoud nog dingen moeten gebeuren; niet alleen vanwege het uurtarief maar ook vanwege de prijs die de dealer rekent voor OEM onderdelen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- -KJ-
- 5th Gear member
Ik weet niet hoe handig je bent, maar simpele dingen als ruitenwissers vervangen en brandstofadditief toevoegen kun je zelf. Interieurfilter hangt van het model af hoe eenvoudig je daar bij kunt. Bovendien betaal je voor wissers, additieven en filters bij de dealer de hoofdprijs omdat ze in een mooi blauw doosje met een Volvo-logo zitten. Even online winkelen en je bespaart daarop de helft voor dezelfde of betere kwaliteit.
Als je je laat verwennen door alles uit handen te geven dan kost het inderdaad serieus geld.
Als je je laat verwennen door alles uit handen te geven dan kost het inderdaad serieus geld.
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik reken met WW instap + aanhanger + partnersupplement en kom dan op 231,- euro uit.raspaardje schreef: ↑28.05.2025 - 11:22 Ik ben idd 180 euro per jaar kwijt aan de ANWB Wegenwacht. Voor 2 auto's en inclusief mijn echtgenote.
3 kids erbij en nog een keer 20 euro per jaar. Volvo Assistance is kenteken gebonden, WW persoon. Ik houd dus in mijn situatie 250,- euro/jaar in de zak.
Wisserbladen van Volvo zelf zijn waardeloos, dus dat die elk jaar vervangen moeten worden snap ik wel. Hier Bosch en die gaan gewoon 50-60K mee.RayDelft schreef: ↑28.05.2025 - 11:18 ....Wisserbladen (doen ze elk jaar, is dat nodig bij 15.000 km per jaar? ) , slijtagecontrole, luchtfilter passagiersruimte, batterij sleutel vervangen, inwendige motorreiniging , brandstof reiniger, kleinmateriaal en gereedschap en dat komt dan tezamen op 808 euro .
Inwendige motorreiniging en brandstofreiniger is wat de dealer je wil verkopen. Kun je ook gewoon achterwege laten. Luchtfilter passagiersruimte is wel verstandig om jaarlijks te vervangen, maar zou je eventueel ook zelf kunnen doen. Premium Assistance kun je ook achterwege laten als je bijvoorbeeld niet regelmatig naar het buitenland gaat of heel afhankelijk bent van je auto. 49,- euro is niet veel, maar met een auto van 4 jaar oud / 75K op de teller kun je je afvragen hoe groot het risico is dat je strandt en dus die extra verzekering nodig hebt. Heb de indruk dat jou dealer graag aan upselling doet.
De 330,- euro is niet de prijs voor de kleine beurt, maar alleen olie en filter denk ik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Blij hier met onze 77-euro-garage. Want daar is geen heel duur koffieapparaat, 4 verkopers in Armani's en 2 ontvangst-hostessen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- DB200
- 6th Gear member
De vraag is of elk jaar de batterij van de sleutel vervangen moet worden. Die van mij doet het al 9 jaar zonder batterijwissel (afkloppen) en in geval van nood kun je de auto openen met de app.
Volvo gebruikt Valeo wisserbladen. Die gaan niet langer mee dan een jaar. Ikzelf heb Bosch ruitenwissers, die zijn beter, gaan langer mee en zijn veel goedkoper dan de wissers bij de dealer. Zelf plaatsen is niet moeilijk.
De 195 euro incl. BTW kan ik niet plaatsen aangezien volgens de vakbonden (cao-onderhandelingen) de monteurs onderbetaald worden. Het zit hem dus niet in dure en/of schaarse monteurs.
Volvo gebruikt Valeo wisserbladen. Die gaan niet langer mee dan een jaar. Ikzelf heb Bosch ruitenwissers, die zijn beter, gaan langer mee en zijn veel goedkoper dan de wissers bij de dealer. Zelf plaatsen is niet moeilijk.
De 195 euro incl. BTW kan ik niet plaatsen aangezien volgens de vakbonden (cao-onderhandelingen) de monteurs onderbetaald worden. Het zit hem dus niet in dure en/of schaarse monteurs.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 5th Gear member
Die €330 voor de kleine beurt vindt ik nog niet zo gek, maar een aantal van de “extra’s” kun je gewoon geen opdracht voor geven.RayDelft schreef: ↑28.05.2025 - 11:18Dank voor je reactie. Het betreft idd een kleine beurt. Die kost 330,58 Op de offerte volgt nog een reeks aan kosten. Overigens ook de premium assistance van 49 euro. Maar ook : Wisserbladen (doen ze elk jaar, is dat nodig bij 15.000 km per jaar? ) , slijtagecontrole, luchtfilter passagiersruimte, batterij sleutel vervangen, inwendige motorreiniging , brandstof reiniger, kleinmateriaal en gereedschap en dat komt dan tezamen op 808 euro .Gouwe schreef: ↑28.05.2025 - 10:40 195,- incl. BTW is absurd naar mijn mening en ik hoop haast dat je het verkeerd hebt begrepen, maar dat zal wel niet.
KNIP
Wat bij mij als eerste zou afvallen: batterij AB (heb ik nog nooit vervangen), ruitenwisser bladen (doe ik zelf wel als ik hey nodig acht), Premium Assitance (regel ik zelf wel als ik denk dat ik er baat bij heb), Interieur filter (kan bij 15K p.j. ook wel een jaartje overgeslagen worden).
Het lijkt een beetje op “alle opties vinken we aan, en als de klant er niets van zegt dan is het een mooie omzet”.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
€330 voor een kleine beurt vind ik best meevallen, er komen wel andere bedragen voorbij. En als je nog met garantie zit, zou ik dat toch bij de dealer laten doen.
Dat die app niet meer werkt zou mij persoonlijk echt jeuken, het is geen computer maar een auto en die moet vooral rijden. Maar anderen kunnen wel afhankelijk zijn van een app, ieder zijn ding.
Maar de rest...
Wisserbladen klik je er na een Youtube filmpje kijken zo op, en in mijn geval pas als ze gaan strepen en niet omdat ze 1 jaar oud zijn.
Die brandstof reiniger kan je zelf ook wel in de tank gooien. Interieurfilter is ook niet moeilijk maar is al wat meer werk, en die zou ik dan weer wel ieder jaar doen.
Batterij AB, geeft vanzelf een melding toch?
ANWB heb ik niet, maar als ik bij Total 20 liter Super 98 benzine (Excellium) tank krijg ik 2 weken gratis pechhulp in Europa.
En 195 euro per uur is gewoon idioot. Inderdaad even wat dealers bellen.
Dat die app niet meer werkt zou mij persoonlijk echt jeuken, het is geen computer maar een auto en die moet vooral rijden. Maar anderen kunnen wel afhankelijk zijn van een app, ieder zijn ding.
Maar de rest...

Die brandstof reiniger kan je zelf ook wel in de tank gooien. Interieurfilter is ook niet moeilijk maar is al wat meer werk, en die zou ik dan weer wel ieder jaar doen.
ANWB heb ik niet, maar als ik bij Total 20 liter Super 98 benzine (Excellium) tank krijg ik 2 weken gratis pechhulp in Europa.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- Fredhead
- Geartronic member
Vond laatst 135 euro per uur inclusief BTW al vrij stevig bij een werkplaats maar dit is nog even een ander kaliber.
Als je de dealer stempels wil houden zou je ook nog eens kunnen kijken naar een andere dealer in de omgeving en vragen wat daar het tarief is.
Als je de dealer stempels wil houden zou je ook nog eens kunnen kijken naar een andere dealer in de omgeving en vragen wat daar het tarief is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- raspaardje
- 6th Gear member
Ik vind 330 euro voor olie en oliefilter + wat controlepunten al erg veel geld. Een monteur doet dit binnen 30 minuten (controlepunten terwijl de olie eruit loopt?) en voor een liter olie en filter is een garage ook niet meer dan 40 euro kwijt.
Een beetje handjes uit de mouwen en gewoon zelf wat dingen doen (ruitenwisserbladen en luchtfilter vervangen, brandstofreiniger toevoegen, batterijen afstandbedieningen vervangen) en vooraf duidelijke (prijs)afspraken maken met de dealer?
Een beetje handjes uit de mouwen en gewoon zelf wat dingen doen (ruitenwisserbladen en luchtfilter vervangen, brandstofreiniger toevoegen, batterijen afstandbedieningen vervangen) en vooraf duidelijke (prijs)afspraken maken met de dealer?
- diesel01
- Geartronic member
Met die app zet je de standverwarming aan, kan hij van het slot of op slot (handig wanneer er een pakketje in moet bijv)JeroenSpock schreef: ↑28.05.2025 - 13:53 €330 voor een kleine beurt vind ik best meevallen, er komen wel andere bedragen voorbij. En als je nog met garantie zit, zou ik dat toch bij de dealer laten doen.
Maar de rest...Wisserbladen klik je er na een Youtube filmpje kijken zo op, en in mijn geval pas als ze gaan strepen en niet omdat ze 1 jaar oud zijn.
Met VoC kun je contact krijgen met met pech hulp, ze zien live locatie en dus krijg je hulp.
Daarnaast geeft de app een melding als de binnendetectie af gaat.
Ennn, zoals jij als eens hebt ondervonden, heb je een eenzijdig ongeval midden in de nacht in een provincie waar het rustig dan ziet men dat in een meldkamer, bij geen reactie stuurt men hulpdiensten aan en lig je niet 4 uur in een sloot te kijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ik snap het Tom. Het is een jonge auto en het zit er allemaal op. Maar blijft wel persoonlijk of je dat allemaal wil gebruiken.
Als het waar is dat dit alleen blijft werken als je de auto bij een Volvo dealer brengt, dan valt het voor mij al af. Wil daar niet afhankelijk van zijn. Zeker niet voor 195 euro per uur.
En ja ik lag daar toen een minuut of 10 in de kou. Gelukkig in het gras en niet in de sloot. Technisch gezien had die fiets 112 kunnen bellen maar softwarematig zit dat er niet op.
Ik wil niet elke keer beginnen over zelf doen en wat de inkoopprijzen zijn want daar komt vaak commentaar op. Maar wat je zegt, zelf doen loont.
Als het waar is dat dit alleen blijft werken als je de auto bij een Volvo dealer brengt, dan valt het voor mij al af. Wil daar niet afhankelijk van zijn. Zeker niet voor 195 euro per uur.
En ja ik lag daar toen een minuut of 10 in de kou. Gelukkig in het gras en niet in de sloot. Technisch gezien had die fiets 112 kunnen bellen maar softwarematig zit dat er niet op.
Ja ik ook. Maar toen ik mijn auto nog weg bracht voor een beurt was dat ook al 300 euro, dus wat dat betreft valt het me mee dat die prijs niet al veel hoger ligt.raspaardje schreef: ↑28.05.2025 - 14:48Ik vind 330 euro voor olie en oliefilter + wat controlepunten al erg veel geld.
Ik wil niet elke keer beginnen over zelf doen en wat de inkoopprijzen zijn want daar komt vaak commentaar op. Maar wat je zegt, zelf doen loont.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- raspaardje
- 6th Gear member
Het punt is dat velen het heel veel geld vinden, dat sommigen het eigenlijk teveel vinden maar vervolgens niks ondernemen om minder te betalen.
Als je het voor het dealerstempeltje wil doen dan heb ik niks gezegd want dan wil je binnen een paar jaar toch weer een andere auto. Daarmee verbras je imo nog veel meer geld.
Als je het voor het dealerstempeltje wil doen dan heb ik niks gezegd want dan wil je binnen een paar jaar toch weer een andere auto. Daarmee verbras je imo nog veel meer geld.