Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 08.09.2025 - 20:09
door OGA244
Breek me de bek niet open, maar dit gaat over n ES90
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 09.09.2025 - 17:00
door WillyWortel2
Het worden spannende tijden voor Volvo.
Even zien waar de ontwikkelingskosten van de EX90 en de ES90 op afgeboekt worden.
De opbrengst van de verkopen zal niet voldoende zijn om die kosten mee te bestrijden.
Volvo zal wel een flinke tegenvaller laten zien op de verlies en winst rekening van 2025.
Dat zal voor Geely geen prettige ervaring worden.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 09.09.2025 - 17:06
door OGA244
Gewone betaalbare Volvo’s en de kopers ervan werden verguisd daar men bij Volvo upmarked moest.. daar was meer te verdienen
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 21.09.2025 - 21:02
door Gosz72
Wie kookt er eigenlijk nog op gas?
Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.
Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).
En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.
Hetzelfde geldt voor electrische auto's.
Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.
Just saying...
#omdenken
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 22.09.2025 - 06:53
door OGA244
Ga vooral je gang, ik geloof niet dat de transitie zo vlekkeloos zal gaan dat ik daarin mee ga.
Veel teveel issues
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 22.09.2025 - 10:10
door raspaardje
Gosz72 schreef: ↑21.09.2025 - 21:02
Wie kookt er eigenlijk nog op gas?
Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.
Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).
En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.
Hetzelfde geldt voor electrische auto's.
Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.
Just saying...
#omdenken
Jij vindt het blijkbaar oké dat er zoveel mis is met een nieuwe auto.
Je rijdt nu een paar weken een EX90, hopelijk blijf je verschoond van de ellende die de auto gehad heeft sinds zijn introductie.
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Volvo zal weer betrouwbare auto's moeten gaan maken die de klant echt wil; de verkoopcijfers van de ES90 zullen aantonen of Volvo daarin slaagt.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Gosz72 schreef: ↑21.09.2025 - 21:02
Wie kookt er eigenlijk nog op gas?
Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.
Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).
En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.
Hetzelfde geldt voor electrische auto's.
Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.
Just saying...
#omdenken
Jij vindt het blijkbaar oké dat er zoveel mis is met een nieuwe auto.
Je rijdt nu een paar weken een EX90, hopelijk blijf je verschoond van de ellende die de auto gehad heeft sinds zijn introductie.
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Volvo zal weer betrouwbare auto's moeten gaan maken die de klant echt wil; de verkoopcijfers van de ES90 zullen aantonen of Volvo daarin slaagt.
Er lopen twee dingen door elkaar in deze discussie. Een nieuwe auto moet gewoon werken. Dat hij dat dat nu zo nu en dan niet goed gaat ligt niet aan de aandrijving, maar aan alle systemen eromheen, inclusief de autopilot. Nieuwe auto's met een verbrandingsmotor hebben dezelfde problemen. De XC60 op AAOS had minder problemen dan de XC40 op AAOS, omdat het voor de XC60 later uit kwam.
De software ontwikkeling is waar Volvo het laat liggen en de reden dat ik na 25 jaar morgen geen Volvo meer rijdt. Wat dan wel? Een volledig elektrische auto van een concurrent. Want; de elektrische aandrijving is veel simpeler, goedkoper in onderhoud en rijdt veel soepeler. Dat deel van de XC40, de EX90 en vast ook de ES90 is veel beter voor elkaar.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 22.09.2025 - 21:16
door jalex_h
raspaardje schreef: ↑22.09.2025 - 10:10
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Dat ben ik 100% met je eens, het is ten slotte geen pakje boter.
Maar toch is het goed om de introductie van een eerdere brokkenpiloot in herinnering te roepen. Jawel de XC90 T8.
Lange tijd hielden deze de werkplaatsen bezet met updates en behoorde een steeksleutel 8 tot de standaarduitrusting. Maar het is goed gekomen, zelfs met de vroege exemplaren. En tot op de dag van vandaag is het een onmisbaar model voor Volvo.
Of te wel: Als Volvo ook de troubles bij de EX90 te boven komt, is de consument is het ook snel weer vergeten.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
raspaardje schreef: ↑22.09.2025 - 10:10
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Dat ben ik 100% met je eens, het is ten slotte geen pakje boter.
Maar toch is het goed om de introductie van een eerdere brokkenpiloot in herinnering te roepen. Jawel de XC90 T8.
Lange tijd hielden deze de werkplaatsen bezet met updates en behoorde een steeksleutel 8 tot de standaarduitrusting. Maar het is goed gekomen, zelfs met de vroege exemplaren. En tot op de dag van vandaag is het een onmisbaar model voor Volvo.
Of te wel: Als Volvo ook de troubles bij de EX90 te boven komt, is de consument is het ook snel weer vergeten.
In Nederland ging de XC90 in 2015 en 2016 als broodjes door de gunstige bijtellingsregels voor hybrides.
Daarna kwam de verkoop op een structureel lager niveau te liggen.
Maar volgens mij had Volvo de euvels al vrij snel onder controle, terwijl de problemen bij de EX90 na 2,5 jaar (?) nog steeds niet onder controle zijn.
De software is nog ingewikkelder geworden en iets maken aan de ene kant met slopen aan de andere kant als gevolg betekent dat je (voor een deel) niet weet wat je aan het doen bent. Overdreven gezegd.
Ik denk dat de EX90 in NL bij lange na niet de verkoopcijfers van de XC90 gaat benaderen. Gunstige bijtellingsregels bestaan niet meer, de MRB is goed hoog.
Ja, en dan de ES90: wordt dat de eerste recente Volvo waar de problemen wegblijven? Zo'n apart model, bestaat daar met deze prijzen sowieso een markt voor?
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 23.09.2025 - 13:27
door OGA244
Het is ondertussen 3 jaar.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 21.10.2025 - 10:16
door diesel01
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 21.10.2025 - 10:34
door Hans Eilander
De Volvo ES90 vind ik een ontzettend mooie limousine. Zeker zoals hij in de video word getoond. Ik zie het meer als een directiewagen. Ik denk zeker dat hij goed verkocht gaat worden. Al is de vraag bij het publiek naar een SUV, of Estate, en dan met name een PIH groter, dan voor een EV. We gaan het meemaken.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 21.10.2025 - 10:58
door -KJ-
LIDAR is nog steeds niet volledig operationeel, ongelofelijk. Lichtelijk Irrationeel Dingetje Achter een Ruitje...
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 21.10.2025 - 15:06
door IzzyT6
Ja, en in welke mate de lidar dan wel werkt wordt ook niet duidelijk.
bij de EX90 werkt het niet, het zit er gewoon niet in.. dat had ondertussen gewoon geregeld moeten zijn..
Snap enige teleurstelling goed
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 21.10.2025 - 17:15
door DB200
2300kg. Als in 2030 de korting vervalt betaal je 480 euro houderschapsbelasting per kwartaal. Daar kun je ook voor dieselen. Ik vind ik de reviews best wel positief. Het zitten achterin de ES90 lijkt heel erg sterk op het zitten voorin in de Polestar2.
Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
Geplaatst: 22.10.2025 - 07:49
door valser
Ongelofelijk hoe Volvo, juist het merk dat altijd functionaliteit, bedieningsgemak en veiligheid prioriteit gaf, nu met dit soort auto's komt; onpraktisch, kleine bagageruimte voor zo'n sloep, en je spiegels verstellen via een scherm...En zo'n bezuinigsproduct "premium" noemen. Wie zit hier nu op te wachten?
Een lullig (goedkoop) schermpje voor je neus ipv een fatsoenlijk geïntegreerd dashboard. Dit is toch niks meer. En dat zeg ik als Volvo-enthousiast sinds de jaren 70.
En dan nog de zitpositie op de achterbank, met je knieën omhoog vanwege de batterijen onder de vloer. Geweldig, en dan is zo'n auto nog te hoog gebouwd in feite en je kunt nog steeds niet fatsoenlijk achterin zitten. Wat een waardeloos ding.